<3 Oululaiset odottajat <3

Uusille tervetuloa :wave: Kiva saada lisää porukkaa tännekin jakamaan ajatuksiaan!

Empun odottaja hienoa, että ultrassa oli kaikki hyvin! :) Ja varmasti kivaa kun pahoinvointi helpottaa, oli se alkuraskaus vaan niin kauheaa :D

Matu käteisellä maksettuna oli varhaisultra tasan 50e, kortilla ois maksanu hieman enemmän. Suosittelen paikkaa lämpimästi :)

(.) Mukavasti on odotus sujunut ja masu senkun kasvaa! Nyt tosin on taas pari päivää väsyttänyt aivan kauheasti ja toivon hartaasti, että ostamani rautatabletit tois helpotusta väsymykseen! Neuvolasta ei vielä noita kehottanut syömään, vaan oli kuitenkin tullut hemoglobiini sen verran vauhdilla alaspäin ettei ihme jos vaikuttaa jaksamiseen...

Onkos kukaan muuten miettinyt jotain harrastusta "mahansa kanssa"?
Mie mietin kun tuolla teknopoliksessa on äitiysjooga, että jaksaisikohan sinne mennä vuoden vaihteen jälkeen. Josko sitä oppisi hengitteleen ja sais samalla vahvistusta lihaksiin! Ärsyttää vaan kun en äkkiseltään löytänyt tuolle hintaa.. Onko kellään tietoa onko Oulussa muualla tarjolla äitiysjoogaa? Tai muuta vastaavaa rauhallista harrastusta?
 
Hei vaan kaikille! :wave:

Minäkin voisin varovaisesti siirtyä tuolta Oulun seudun kuumeilijoista tänne odottajien puolelle. Empun odottajan kanssa ainakin ollaankin jo "vanhoja tuttuja". :) Eli eilen tein plussatestin ja toinen lapsonen olisi tulossa. Esikoinen on nyt 3-vuotias. Laskettuaika olisi laskureiden mukaan 5.7.2012 eli ihan alussa ollaan (rv 4). Oireita ei sen kummemmin ole muuta kuin alavatsajuilintaa ja palelua. Toivottavasti kaikki menisi loppuun asti hyvin. Ajattelin jos minäkin kävisin tuolla Meri-Oulun neuvolassa varhaisultrassa. Kävin kierukankin poistossa siellä ja se nainen siellä olisi tosi mukava ja ammattitaitoisen oloinen.

hallaneito: Itsekin olen miettinyt tuota äitiysjoogaa ja Oulun kansalaisopistossa näkyisi ainakin olevan. Uskon, että on ainakin halvempaa kuin siellä teknopalatsissa.

Mutta tsemppiä kaikille odotusaikaan! :)
 
Lily08 tervetuloa :wave: J
a niimpä muuten näyttäiskin olevan tuolla kansalaisopistollakin tuota joogaa! Harmi vaan kun huomenna ois viimenen ilmoittautumispäivä ja alkais jo ens viikolla, kun itte oisin halunnu joogaan vasta vuoden vaihteen jälkeen, että saa sit ison masun kans siellä ähistä :D
 
hallaneito: Kyllä siellä minusta ainakin on ensi vuonnakin heti tammikuusta sitä äitiysjoogaa. Niitä on aina kaksi jaksoa lukukaudessa eli nyt oli alkusyksyllä yksi ja nyt alkaa se toinen. Sitten on taas alkutalvesta yksi ja toinen alkaa lopputalvella/keväällä. Ainakin muina vuosina on noin ollut, mutta en tosiaan voi olla varma onko nytkin sama homma. Eli kannattaa vain seurailla niiden ilmoittelua. Itse ajattelin jos olisin ensi vuonna siihen kevään ryhmään mennyt, jos sellaista tulee. :)
 
Tervetuloa mukaan Lily

Itse en ole ajatellut mitään erikoisempaa harrastusta "mahan" kanssa. Luulen, että harrastan liikuntaa niin kauan kun se tuntuu hyvältä. Esikoisen kohdalla pystyin käymään lenkillä ihan loppuun asti ja bodypumpin lopetin kuukautta ennen laskettua aikaa, koska maha alkoi olemaan jumpassa tiellä. Nyt olen käynnyt combatissa, mutta luulen, että jätän sen pois, koska siinä kipeytyy alamaha. Pumpissa ja lenkillä pystyn käymään, mutta juoksemisen olen taas saanut jättää aikasessa vaiheessa pois. Tämä väsymys vain veroittaa noita liikunta harrastuksia, kun töiden jälkeen ei yksinkertaisesti jaksa lähtä mihinkään. Vaan tekee mieli mennä sohvalle makaamaan :whistle:

Tänään oli eka neuvola ja lasketuksi ajaksi tuli 20.5 eli kesävauvaa odotetaan. :heart: Sydänääniä ei kuunnellut, koska viikkoa on vielä liian vähän. Tilasin heti neuvolan jälkeen varhaisultra ajan ja sainkin sen jo 9.11 eli puolentoista viikon päähän. Nyt pitäisi malttaa odottaa sinne asti =) Itselläni pahaolo pysyy aisoissa, jos syön vähintään kahden tunnin välein, mutta väsymys on koko päivästä. Menen illalla nukkumaan jo kahdeksalta, että jaksan nousta aamulla töihin.. Massu on niin turvoksissa, että useat on jo kysyneet, olenko raskaana. Alkaa nimittäin vaatteilla peittely olemaan todella hankalaa. Äitiyshousujakin olen jo välillä pitänyt, kun välillä on sellaisia päiviä ettei alamahaa saa painaa mikään. Vaikkakin omat normaalit housut vielä menevät. Painoa ei luitenkaan neuvolan puntarin mukaa ole tullut kuin kilo :eek: Kovasti toivon, että ultrassa olisi pikkuisella kaikki hyvin. Mua kun yhä pelotta kaikki maholliset asiat. Neuvolantäti kyllä meinasi, että se on ihan normaalia ja kuuluu äitiyteen :)

rv 10+5
 
Moikka! Mä voisin liittyä tähän pinoon :) En ole Oulusta, mutta naapurikunnasta kuitenkin. Mä odotan kolmatta lasta ja viikkoja on nyt jotain väliltä 10+5-11+6, tarkat viikot selvinnee marraskuun nt-ultrassa. Laskettu aika on nyt 12.5, eli vastais viikkoja 11+6 (muistaaseni, en oikeen pysy perässä näissä :D ), mut neuvolalääkärissä kun keskiviikkona kävin, niin ultralla katottiin ja mittauksen mukaan olis pienempi. Mutta niin, mä olen 26v ja meillä on 4v ja 5v pojat.

Mä olen joutunu jo ihan siirtymään isompiin housuihin, ja äitiyshousujaki olen jo ostanut kirpparilta. Painoa tullut jo järkyttävät 4kg neuvolan mukaan, joten koitan nyt pitää herkut pois. Niin ja turvonnut on toi maha (tai sit ne kaikki 4kg on tullu siihen) ja mä käytän vaan löysiä paitoja ja huppareita ku ei haluta vielä paljastaa kellekää :)

Mä en ole suunnitellut mitään raskauden ajaksi :D Koitan mä lenkillä (siis kävelylenkillä) käydä vapaapäivinäni, teen töitä 3pvä viikossa. Ja eipä sitä minnekää Ouluun asti jaksais kuitenkaa lähteä joogaileen tai muutakaan jumppaileen, vaikka kiva joku harrastus oliskin. Ehkä pitää katella vähän oman kunnan tarjontaa.
 
Hei kaikille!
Hyppäänpäs minäkin tuolta oulun seudun kuumeilijoista tännekin pikkuhiljaa...

Varsin varhaisessa vaiheessa ollaan, nyt viikkoja kasassa 5+3.
Kovasti siis toivon, että saisin täällä roikkua vielä pitkään!!

Mekin varattiin melkolailla heti aika tuonne varhaisultraan, jonne mennään vajaan parin viikon päästä, ja neuvolaankin soittelin, kun on työhommista johtuen vähän rajalliset ajat käydä neuvolassa, niin sai soviteltua mieluisen ajan sitten tuonne kolmen viikon päähän.

Tällä hetkellä siis ollaan yhtäaikaisen hämmennyksen ja epäuskon (kasvaako mun sisällä oikeasti joku) sekä elämää suuremman onnen pyörteissä. On tää aika mahtista :)
 
Tervetuloa uusille =)

Lily ahaa, en oo kauheemmin tutustunu sivuihin, ni oletin että ei heti alkais uutta.. Mutta ois tuo kyl paljon halvempi kun siel teknopalatsissa, joten jos tuolla kansalaisopistossa kurssi alkaa niin sinne kyllä yritän päästä! :)

Väsyttää |O Ei vaan jaksais mitään tehä, vaan pakko oisi.. Toivottavasti tässä nyt sais opinnot kasaan joulukuun alkuun mennessä niin voisi sitten oikeasti lomailla ja ottaa rennosti!

hallaneito ja masuasukki 16+6
 
Onnea kaikille kuumeilijoiden ketjusta plussanneille! Itsekin roikuin siellä hetken, mutta kun nappasi lähes heti, jäi keskustelun seuraaminen ja sen osallistuminen vähemmälle. Nyt käväisin lukemassa kuulumisia, ja huomasin monen plussanneen ja tämän ketjun. Onnea!!! :heart: Miten se menikään, keskellä talvea torille jätskiä syömään? ;)

Itse siis odotan ensimmäistä lasta, rv17+3. Ihan Oulussa asun. Kansalaisopiston mammajoogaa katselin joskus syksyn alussa, kevään puolella voisi olla hyväkin idea.
 
Onko teille muille kellon siirtäminen vaikuttanut mitenkään? Mä menen nukkumaan nykyään jo puoli kahdeksalta illalla ja töistä tullessa väsyttää niin kamalasti. Musta tuntuu, että nukun koko ajan. Eilenkin nukuin pari tuntia töiden jälkeen, söin iltapalan ja kävin pesulla ja menin takaisi nukkumaan |O

Pääkipu on alkanut taas vaivamaan ja sekin tietenki väsyttää. Särkylääkettä en viitsi kamasti syödä, mutta jos kipu oikein yltyy otan panadolia. (vaikkakin ei se paljoa auta)

Mulla on ollut ummetus aivan kamala. Ruokavalio, liikunta ja veden juominen ei auta, vaan joudun turvautumaan levolaciin. Jota meneekin todella iso annos päivässä, jotta vatsa toimisi edes jotenkin :|

Enää viikko ultraan ja jännitys kasvaa kasvamistaan. Mua hieman harmittaa se, että ultra aika on heti aamusta, koska mua pelottaa että sieltä tulee huonoja uutisia. Ja jos tulee huonoja uutisia, en kyllä pysty menemään töihin sen jälkeen. No, eipä sitä taida kannata etukäteen harmitella. Toivon vain kovasti, että ultrassa olisi kaikki hyvin ja voisin alkaa nauttimaan raskaudesta kunnolla..
 
Heippa kaikille!

Täällä olisi yksi oululainen odottaja lisää :) tai ei aivan oululainen, kaks vuotta ollaan asuttu nyt tyrnävällä mutta enemmän asioin edelleen oulussa kuin tyrnävällä -.^

Elikkäs meillä on viikkoja nyt kasassa 24+6 ja kaksosia odotellaan :) Ultra paljasti jo että meille on tulossa yksi tyttö ja yksi poika :heart: Esikoinen on 2,5 vuotias reipas tyttö :) :heart:

Helmikuussa olisi meillä siis laskettu aika, tuskinpa niin pitkälle päästään kun nyt jo supistelee siihen malliin.. Toiveissa tietenkin että ensi vuoden puolelle menisi, jouluihmisiä kun olen niin ei hirveästi innosta joulua viettää sairaalassa!!

Meille kaksos uutinen tuli täytenä yllätyksenä, olimme siis varhaisultrassa veren vuodon vuoksi jolloin ultraäänihoitaja varoitteli meitä tuulimuna raskaudesta ja saimme uuden ajan koska mitään ei löytynyt ja seuraavalla kerralla kokenut gynegologi ultrasikin kaksi asukkia ja itkuhan siinä pääsi kun itse oli ollut valmiina kaavintoihin yms :)
 
Moikka!

Täällä myös yks Oulun lähellä asusteleva. Toista odotellaan syntyväksi joulukuun lopussa. Meilläkin esikoinen on 2,5 vuotias tyttö kuten LA0212:lla :)

Onko täällä monet kestovaippailleet tai aikeissa kestoilla? Me kestoiltiin tuon ensimmäisen kanssa 10 kk ja seuraavan kanssa ois tarkotus pyrkiä ainakin samaan. Yöt tosin mennyt aina kertakäyttöisillä.

Mapitus 32+2
 
Heippis!

Laitanpa minäkin viestiä :) Pian 27-vuotias tuore äiti (esikoinen 3/11) odottelee huhtikuuksi syntyvää pikkuista. Sukupuolesta ei vielä tietoa. Ehkä parin viikon päästä ollaan viisaampia :).

Ootteko miettiny Facebook-ryhmää Oulun odottajille? Ite oon muutamassa Oululaisen mammojen ryhmässä sekä yleisesti odottavien äitien ryhmässä, mutta olis mukava jos olis ryhmä myös pelkästään Oululaisille odottajille. Ite tulee jotenkin useammin käytyä siellä ja siellä ois kyllä helpompi sopia mahdollisia tapaamisiakin :). Ois mukava nähdä samassa tilassa olevia jo raskausaikana, koska sitten kun lapsi syntyy niin on tosi ihanaa jos on vertaistukea ja tekemistä päivisin. Miltäs ajatus kuulostaisi?

Adalmis ja Kerttu 17+5
 
Mapitus mulla (/meillä) ois tarkoitus ainakin kokeilla kestovaippailua kunhan päästään sinne asti :) Aikas rennolla mielellä tosin aloitellaan ja kertiksiäkin tulee varmasti käytettyä! Olen yrittäny netistä katellakin tuloksetta, oisko Oulun seudulla tulossa jotain tapahtumaa, iltamia tms. missä esiteltäis kestovaippoja ja pääsisi kyselemään niistä jo kokeneemmilta kestoilojoilta. Netistä toki löytyy paljon tietoa, mutta kiva oisi päästä hipelöimään vaippoja ja kyselemään kaikkia ihan perusjuttuja!

Itteä ei oikeen nuo Facebook-ryhmät houkuta kun en halua, että tieto raskaudesta sen kautta leviää ja en jaksa alkaa säätämään asetusten kanssa ettei liittyminen ja kuuluminen ryhmään näkyisi.. Mutta tännehän voi perustaa myös suljetun ryhmän! Itse yhteen sellaiseen kuuluvana tykkään kovasti, kun voi hieman vapaammin kirjotella.

(.) Täällä maha senkun paisuu ja liikkeetkin tuntuu aina vaan selvemmin :heart: Sunnuntaina taas poksui viikotkin, hurjaa vauhtia se puoliväli vaan lähestyy!

hallaneito ja masuasukki 17+2
 
Mä olen ajatellut, että voisin kokeilla tuota kestovaippailua :) Kokemusta siitä ei ole, joten tollanen infotilaisuus olis kyllä tosi kiva! Jonkun täältä pitää nyt ehdottomasti järjestää semmonen et voidaan kaikki tulla ;)

Kellojen siirto ei vaikuta mun elämään mitenkään. Mä nukun millon vaan ja kuinka paljon vaan :D Mut olen ennenki kuullu, et joilleki kellojen siirto vaikuttaa tosi paljonkin. Tylsää kyllä.

Mulla on ollu tänään ja eilen menkkamaista jomottelua mahassa :( Pelottaa et tässäkö tää nyt oli. No, vielä ei ole vuotoa näkynyt ja maanantaina pääsee ultralla katsomaan onko kaikki hyvin.
 
Heippa! Ja ihanaa kun tänne tulee koko ajan lisää porukkaa <3 Tervetuloa vaan kaikille!
Ihana ajatus Adalmiksella tuo vertaistuki ryhmä, itsellä vaan tekee tiukkaa töiden, kahden pojan ja koti hommien kanssa, meillä lisäksi vielä remontti. Mutta kyllä varmaan jos aika passaisi niin onnistuisi=) Ja voisihan sitä silti kirjoitella.
En myöskään oo ajatellut mitään harrastusta mahan kanssa, vaikka oisinhan se kiva. Pitää tyytyä kävelylenkkeihin.
Täälläkin älytön väsymys menossa, siis haluisin vaan nukkua. Nyt jo odottelen neuvolaa että saisi tietää hb..pakko kai tälle väsymykselle jokin selitys on olla. Vatsakin juminut niinkuin anneli80..mutta niin mulla taisi olla ed raskauksissakin.
Oisi jo kiva hommailla kaikkea vauva tavaroita=) Miten sitä malttaa odottaa kesään!
Onko muilla muuten tehnyt kahvia mieli nyt raskaana, siis kun mie join kahvii ennen raskautta ja nyt en sitten voi ja arvatkaapa tekisikö mieli! Niin ja voin sanoa että pahoinvointi tabut ei estä oksentamasta jos juon kahvii..yökk. Enpä muista mitään niin pahaa kun oksentaa vanhaa kahvii. En juo enää=)
-Empun odottaja-
 
heippa!
Täällä ainakin luotetaan 100% kertakäyttövaippoihin, vaikka luontoa kunnioitankin ja sen puhtaudesta olen huolestunut niin en kertakaikkiaan riskeeraa omaa mielenterveyttäni johonkin vaipparumbaan, ja joku voi nyt sanoa että sehän on yhtä helppoa niin ei meille ainakaan ole. Nostan hattua kaikille kestoilijoille, mutta ymmärrän täydellisesti kaikkia ketkä ei niin tee :)

Olen hiukan fanaattinen pesukoneeni suhteen ja että sinne pitäisi laittaa pyörimään kakkaisia vaippoja, tai että aina alkaisin ensin käsin pesemään että rakas pesukoneeni kestäisi niitä niin ei kuulosta kauhean helpolta.. Asutaan maalla eläinkatraan keskellä, pyykkiä on muutenkin enemmän kuin tarpeeksi :)

Ootteko jo hankkinu vaunuja? Me ei olla edes kunnolla alettu etsimään, käytettyinä olis tarkoitus hankkia jos kunnolliset kaksosrattaat löytyy mutta toisaalta en haluaisi tyytyä vain joihinkin rattaisiin, koska täällä meillä tuo maasto on aika kaukana tasaisesta, varsinkin talvisin kun aurausauto käy millon huvittaa..

Ollaan mietitty emmaljungia tai teutonioita, kellään kokemuksia?? ja toki jos on sisarusrattaista kokemuksia!! :)

Nyt lääkäriin saikun hakuun :)
 
Heipsistä!

Eipä ole oikein vielä tottunut tänne kirjoittelemaan, kun on edelleen vähän äemänkäkenä tän tilanteen kans.

Kellot siirtyi, mutta enpä osaa sanoa, minkä verran mikäkin vaikuttaa. Ehkä maailman paras aika olla alkuraskaana, kun väsyttää, väsyttää ja väsyttää ihan jo tuon kelinkin takia.

Sellaista "the pahaa oloa" ei ole ainakaan vielä tullut, joskin iltapäivisin kuvottaa aikalailla ja ruuan jälkeen on kans melko outo olo. Silti tuntuu välillä, että tulis nyt sellaset oikeat ja kunnon oireet...

Kestovaipoista Meillä olis tarkotus niitä kans kokeilla käyttää. Muutamia kestoilevia tuttuja minulla on, joten toivon mukaan sieltä olisi sitten apujakin tulossa. Silti olisi mukava tosiaan päästä jo aika aikaisin johonkin infoon, koska taitoja jonkin verran on niitä tehdä itse, niin pääsisi pohtimaan sitäkin, että mitä tehdä valmiiksi...

En noista kuitenkaan aio mitään stressiä ottaa. Kiehtoo vaan niiden ekologisuus, itse tehtynä kenties edullisuus, kauneus sekä joku sellanen luonnollisuus tai hajuttomuus... Mun mielestä kertikset nimittäin tuoksahtaa vähän oudolle, ja luultavasti johtuu niistä aineista, mitä niissä käytetään sitomaan pissaa??

Mutta kertiksiä on tullut kans tutuille penskoille vaihdeltua eikä niissä mitään vikaa ole kuitenkaan, joten hyvällä omalla tunnolla vaipatan lapseni niihin, jos kestoilu ei sitten aikeista huolimatta olisikaan se mun juttu!

Tää suunnittelu ja pähkäily on vaan niin mukavaa <3

Mutta kattelis nyt tässä rauhassa, että miten menee. Pitkä matkahan tässä on vielä vaipanvaihtovaiheeseen. Ens viikolla olis varhaisultra..

T: Onnenmuru rv 6+1
 
Heippa mammat!

Loin Facebookiin ryhmän <3Oululaiset odottajat<3 Se on salattu ryhmä eli sinne pääsee vain liittymällä ensin mun kaveriksi ja mä sitten lisäilen. Hankalahkoa, mutta ainakaan näin ei sitten ryhmään liittyminen näy kellekään :)

Laitahan siis yv:llä nimesi niin lisäilen sitten ryhmään :)

Adalmis
 
Täällä massu kasvaa hyvää vauhtia ja potkutkin tuntuu jo hyvin =) Ens tiistaina rakenneultraan, jännittää =) Helpolla olen päässyt kun ei ole muutaman viikon pahoinvointeja ja tappoväsymystä lukuunottamatta ollut juuri mitään oireita! Välillä mielialat vaihtelee mutta ei kovin rajusti :)

Mims ja pikkunen rv 20+4 :heart:
 
Heissan! Täällä kans yksi uusi odottaja joukkoon! En tosin ole Oulusta vaan lähikunnasta mutta reilu vuosi sitten vasta pois muuttanut ja työt vie edelleen Ouluun joka päivä.
Heinäkuuksi odotan toista lastani syntyväksi. Nyt viikkoja kasassa vasta 5+0.

Kestovaippailtiin suurimmaksi osaksi esikoisen vauva-aikana. Muutama päivä ennen synnytystä kävin Oulussa kestovaippahulinoilla. En tiedä onko moisia sen koommin järjestetty. Kestovaippayhdistyksen järjestämä juttu tais olla. Ja vuosi oli silloin 2009. Kestojen käyttö on aika helppoa kun perusasiat oppii ja niihin hurahtaa aika helposti. Myös esim. kansalaisopisto järjestää kestovaippakursseja joilla opetellaan tekemään itse vaippoja. Hauskaa hommaa sanon minä!
 
Mä nyt vasta tajusin, et senhän näkee kaikki jos liityn tuohon ryhmään! En siis voi vielä liittyä, mutta liityn kunhan viikkoja on enemmän ja kunhan haluan julistaa kaikille raskaudesta :) Vai voiko yksityisasetuksilla muokkailla tuota näkyvyyttä?

Me kerrottiin eilen pojille et äitin mahassa kasvaa vauva. Ne iloisina otti uutisen vastaan, onneksi. Aikoivat hoitaa vauvaa ja maistella maitoa :D Muille ei vielä ole kerrottu, mut eiköhän pojat kerro.

Kiva kun tulee lisää odottajia koko ajan :)

Ihanaa miten pitkällä jotkut jo on, itsestä rakenneultra kuulostaa kauhean kaukaiselta :) Maanantaina on nt-ultra ja innolla odotan! Onneks se on heti aamusta. Sokerirasitukseenkin jouduin jo varaamaan ajan ja se on parin viikon päästä.

Mullaki on ummetusta, ikävä vaiva. Vielä en ole syöny lääkkeitä, mut varmasti jossain vaiheessa joudun.
 
Eilen poksuis rv12 täyteen ja keskiviikkona on np-ultra. Mua jännittää kamalasti ja pelottaa, että massuasukilla on kaikki hyvin. :( Kaiken lisäksi joudun menemään yksin ultraan, kun mies joutui työreisulle ja tietenkin sen on just pakko lähteä keskiviikkona. : / Mies oli todella harmissaan asiasta ja oli koittanut töissä siirtää lähtöä, mutta ei ollut onnistunut. Mua harmittaa niin kovasti, kun olisin halunut miehen henkiseksi tueksi mukaan.. Kaippa mä olen jotenkin ärsyttävän pessimisti luonteeltani, kun aina pelkään pahinta..
 
Minäkään en ole innostunut vielä ainakaan liittymään facebook-ryhmään, joten toivottavasti tännekin riittää keskustelua vielä :)

Tsemppiä anneli80 sulle ultraan. Ei varmasti ole mukava mennä yksin, mutta mies on varmasti reissullaan hengessä mukana. Toivottavasti kaikki on edelleen hyvin :)
Me mennään huomenna varhaisultraan ja paniikki on päällä. Suorastaan ahdistaa. Mitä jos kaikki ei ole kunnossa? Miten pystyn luopumaan tästä onnen tunteesta, joka on pari viikkoa saanut leijumaan ilmassa..

T: onnenmuru 6+6
 

Yhteistyössä