3. luokkalainen poikani joutui sitten rehtorin puhutteluun koska

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi ihme ja kumma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22180750:
Meidän pojalla vaan oli alkuun opettelua siinäkin että muistaa ottaa vaatteensa (takin jne) mukaan jne. Joka toinen päivä jäi takki kouluun etenkin ekalla, läksykirjat oli koulussa jne.

ap
Jos lapsessasi ei ole oikeasti mitään "vikaa", niin tuota lukiessa tulee mieleen, että ihan hyvä, että joku joskus vähän tiukemmin puhuu lapsellesi. Siis oikeasti, kyllä tuon ikäiseltä voi jo edellyttää sitä, että hoitaa omat sovitut hommansa kunnolla ja muistaa nyt reppunsa pakata. Toki vahinkoja sattuu, mutta jos unohtelut ovat jatkuvia, kertoo se siitä, että lasta ei ole opetettu ottamaan tarpeeksi vastuuta omista asioista.

Lapset eivät toki ole samanlaisia, mutta lasten kehitys kulkee polkua, jolta voidaan kartoittaa tiettyjä etappeja, jotka tulisi saavuttaa tiettyyn ikään mennessä. Esim. jos lapsi ei opi kävelemään vielä viisi-vuotiaanakaan, niin ei tämä kuule ole mikään lapsen ominaisuus, vaan oikeasti vika.

Tämä poikkeaa nyt aiheesta, mutta miksi sen pitäisi olla vika, jos ei kävele vielä 5-vuotiaana. Minä näkisin sen mielummin ominaisuutena. Ei valtavirrasta poikkeamista pitäisi katsoa ensisijaisesti vikana.

Miun mielestä 8 - 9 vuotias ei ole mikään pikkuaikuinen, jonka pitäis suvereenisti hoitaa kaikki miljoonat asiat ihan itse ilman että virheitä sattuu. Ja jos vielä on hieman ikäistään "lapsellisempi", niin on ihan mahdollista että ei vielä voi odottaa täyttä panostusta yksin asioista.

Tuo rehtorin puhuttelu oli kyllä liian pitkälle viety "rangaistus". Vai juokseeko ap:n koulun oppilaat muutenkin herkästi rehtorin luona esim. kiusaaminen, syrjiminen jne. En tiedä. Olishan tuosta asiasta voinut ope ensin ottaa kotiin yhteyttä ennenkuin reksi puuttuu asiaan.

Meidän "nicopetteri" meni vitoselle ja unohtelee viikoittain kirjoja ja vihkoja kouluun/kotiin. Syynä liian "kova vauhti". Läksykerhossa istuu "rangaistukseksi" joko aamulla tai iltapäivällä koulupäivän ulkopuolella. (Akateemisesti lahjakas lapsi onneksi, joten pysyy muiden mukana vaikka unohduksia paljon.)

Tytön kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa koulun käynnin suhteen.

Suosittelen ap:lle samaa kuin muutama jo aiemmin vastanneista: laita poikelo tarkastamaan repun sisältö ja sinä "vahdit" vierestä. Et siis tarkasta sitä lapsen puolesta vaan annat pojan itse miettiä onko kaikki ok. Jaksamista koulutaipaleelle teille molemmille :)

ps. mee pojan viereen ja kerro että ei tuohon maailma kaadu ja sit tee kaakaoo ja juustovoileipiä :)

Lapset eivät toki ole samanlaisia, mutta lasten kehitys kulkee polkua, jolta voidaan kartoittaa tiettyjä etappeja, jotka tulisi saavuttaa tiettyyn ikään mennessä. Esim. jos lapsi ei opi kävelemään vielä viisi-vuotiaanakaan, niin ei tämä kuule ole mikään lapsen ominaisuus, vaan oikeasti vika.

Ominaisuus on ainakin minun lapsellani ja on myös mukautetussa liikunnassa, eikä tällaista nykyään sanota viaksi tai sitten sun päässä - niin, siellä vaan on vikaa, no ei, vaan asennevamma :).

julkinen nolaaminen ei tietääkseni ole hyvä kasvatustapa aiheuttaa vaan lopulta jopa vihantunnettakin. aika huonosti hoidettu homma,ei sillä ehkä voi olla ok käydä juttelemessa rehtorin kanssa(mutta eka pitäis musta olla yhteydessä kotia asian tiimoilta) mutta tuo luokan kuulle asian ilmituominen on musta huono juttu. palautetta vaan koululle!

Mä en näe tuossa kyllä mitään julkinolaamista, vaan sen seurauksen mitä tapahtuu toistuvista unohteluista. Koko luokan on ihan hyvä nähdä/kuulla mitä seuraa, jos tehtävät jää usein tekemättä. Kolmasluokkalaisen kuuluukin jo osata pitää itse tavaroistaan/tehtävistään huoli, toki vanhemmatkin voivat muistuttaa/tarkistaa repun vaikkapa illalla valmiiksi.

Mistähän mä saisin tietää monennellako luokalla ei saa enää tulla unohduksia?????

Tämä poikkeaa nyt aiheesta, mutta miksi sen pitäisi olla vika, jos ei kävele vielä 5-vuotiaana. Minä näkisin sen mielummin ominaisuutena. Ei valtavirrasta poikkeamista pitäisi katsoa ensisijaisesti vikana.

Ei hyvää päivää. En voi käsittää tuota, että ei voida myöntää, että ihmisissäkin on vikoja, niin rakenteellisia kuin henkisiä. Voitko kertoa, missä vaiheessa tuo kävelemättömyys sitten muuttuisi viaksi. Jos ihminen ei vielä 20 -vuotiaanakaan osaa kävellä, niin onko se mielestäsi vieläkin vain tämän ihmisen luonteen ominaisuus???

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22180864:
Mä en näe tuossa kyllä mitään julkinolaamista, vaan sen seurauksen mitä tapahtuu toistuvista unohteluista. Koko luokan on ihan hyvä nähdä/kuulla mitä seuraa, jos tehtävät jää usein tekemättä. Kolmasluokkalaisen kuuluukin jo osata pitää itse tavaroistaan/tehtävistään huoli, toki vanhemmatkin voivat muistuttaa/tarkistaa repun vaikkapa illalla valmiiksi.

Tuollainen ihminen moderaattorina????

Suomen laki kieltää kaiken henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn, jota julkinen nolaaminen varmasti on. Julkista nolaamista ei tule käyttää, ellei halua rikkoa lakia ja normaalia lähimmäisenrakkauden vaatimusta. Mikä ihmeen kidutusmaa tästä on muka tullut, kun jo vuosia sitten alettiin poistaa lasten rääkkäämistä...

Ei hyvää päivää. En voi käsittää tuota, että ei voida myöntää, että ihmisissäkin on vikoja, niin rakenteellisia kuin henkisiä. Voitko kertoa, missä vaiheessa tuo kävelemättömyys sitten muuttuisi viaksi. Jos ihminen ei vielä 20 -vuotiaanakaan osaa kävellä, niin onko se mielestäsi vieläkin vain tämän ihmisen luonteen ominaisuus???

Ominaisuus se on, olkoon mies 5- tai 90-vuotias.

Tosin ei sinussakaan vikaa ole, sinun ominaisuuksiisi vain kuuluu vaikeus ymmärtää toisia ihmisiä ja ihmisen elämän monimuotoisuutta :).

[QUOTE="Voi elämä";22180882]Mistähän mä saisin tietää monennellako luokalla ei saa enää tulla unohduksia?????[/QUOTE]

Silloin tällöin saa minkä tahansa ikäisellä tulla unohduksia, mutta jos unohdukset ovat jatkuvia, se kertoo jostain muusta ongelmasta.. joko piittaamattomasta asenteesta, kykenemättömyydestä ottaa vastuuta, stressitekijöistä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähettäjä;22180943:
Silloin tällöin saa minkä tahansa ikäisellä tulla unohduksia, mutta jos unohdukset ovat jatkuvia, se kertoo jostain muusta ongelmasta.. joko piittaamattomasta asenteesta, kykenemättömyydestä ottaa vastuuta, stressitekijöistä tms.

Ominaisuutena voi olla hajamielisyys, jota onkin varsin usein korkeasti koulutetuilla ja teoreettisiin asioihin perehtyneillä ihmisillä.

[QUOTE="mä";22180910]Tuollainen ihminen moderaattorina????

Suomen laki kieltää kaiken henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn, jota julkinen nolaaminen varmasti on. Julkista nolaamista ei tule käyttää, ellei halua rikkoa lakia ja normaalia lähimmäisenrakkauden vaatimusta. Mikä ihmeen kidutusmaa tästä on muka tullut, kun jo vuosia sitten alettiin poistaa lasten rääkkäämistä...[/QUOTE]

Siis häh? Minulla on poika kolmannella luokalla ja todellakaan en esim hyökkäisi koululle raivoamaan, jos poika olisi toistuvista unohduksista joutunut rehtorin puhutteluun. Päinvastoin, taitaisin itse pitää vielä tarkemmin huolen siitä, että reppu pakataan illalla valmiiksi seuraavaan päivään ja että ne läksyt on tehtynä. Ei tuo liity millään lailla siihen millainen olen modena hyvänen aika sentään, minulla vaan sattuu olemaan mielipide siitä miten koulutehtävät pitää hoitaa.

[QUOTE="mä";22180988]Ominaisuutena voi olla hajamielisyys, jota onkin varsin usein korkeasti koulutetuilla ja teoreettisiin asioihin perehtyneillä ihmisillä.[/QUOTE]
Mutta työvälineet on mukana ja työt hoidetaan, toisin kuin aloittajan "vitut väliä" lapsen tapauksessa.

Ei hyvää iltaa :) Ei näitä asioita voi verrata keskenään. Ja kyllä moni aikuinenkin unohtelee säännöllisesti asioita, eikä mitään varsinaista henkistä VIKAA tarvitse olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22180999:
Siis häh? Minulla on poika kolmannella luokalla ja todellakaan en esim hyökkäisi koululle raivoamaan, jos poika olisi toistuvista unohduksista joutunut rehtorin puhutteluun. Päinvastoin, taitaisin itse pitää vielä tarkemmin huolen siitä, että reppu pakataan illalla valmiiksi seuraavaan päivään ja että ne läksyt on tehtynä. Ei tuo liity millään lailla siihen millainen olen modena hyvänen aika sentään, minulla vaan sattuu olemaan mielipide siitä miten koulutehtävät pitää hoitaa.

Heh heh, aloit sitten lieventää kirjoittamaasi:

"Mä en näe tuossa kyllä mitään julkinolaamista, vaan sen seurauksen mitä tapahtuu toistuvista unohteluista. Koko luokan on ihan hyvä nähdä/kuulla mitä seuraa, jos tehtävät jää usein tekemättä. Kolmasluokkalaisen kuuluukin jo osata pitää itse tavaroistaan/tehtävistään huoli, toki vanhemmatkin voivat muistuttaa/tarkistaa repun vaikkapa illalla valmiiksi."

Ominaisuus se on, olkoon mies 5- tai 90-vuotias.

Tosin ei sinussakaan vikaa ole, sinun ominaisuuksiisi vain kuuluu vaikeus ymmärtää toisia ihmisiä ja ihmisen elämän monimuotoisuutta :).

Ilmeisesti sinulta loppuu (jo alunperinkin huterat) perustelut tuolle omainaisuus-höpinälle, kun täytyy toisia keskustelijoita käydä arvostelmaan asioiden sijaan.
Mutta selität asian miten tahansa, niin kyllä se, että ihminen ei kykene kävelemään, on vika, eikä luonteen ominaisuus. Ihminen on tarkoitettu kävelemään, joten jos tämä ei onnistu, on ihmisessä vikaa. Ja ihan samoin, jos ihmiseltä puuttuu syntyessä vaikka toinen käsi, niin kyllä se on elämää rajoittava vika, eikä mikään luonteen ominaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22180999:

Kukas sinne muka oli raivoamaan menossa??? Ei kukaan muu...

Minun lapseni on erityislapsi, tosin niin lievästi, ettei varmaan olisi tullut tutkituksi, ellen olisi ollut tarkka. Häntä ei todellakaan edes nolailtu mennen tullen ja puutuin ensimmäiseen ja ainoaan kaltoinkohteluun, jonka teki opettaja! - Lapseni pääsi tutkimuksiin otettuani yhteyttä koulutoimeen ja hän pääsee erityisluokalle, jonka tarkoituksena on valmentaa lasta niin, että hän pääsee lukioon. - Näin meillä täällä.

oli nyt syksyn aikana unohtanut koulukirjan/vihkon 5 kertaa kotiin. On nyt tänä vuonna itse harjoitellut huolehtimaan koulurepun pakkaamisesta ja siitä tämä saldo. Siis 2 kk aikana yhteensä 5 kertaa jäänyt jonkun aineen kirja/vihko kotiin. No nyt oli sitten tänään rehtorin puhuttelussa. Olisi päässyt klo: 12 koulusta ja ihmettelin missä viipyy. Tuli vähän aikaa sitten itkien kotiin. Rehtorin puhutteluun joutumisesta oli kerrottu koko luokan kuullen.

Mitä mieltä olette tästä? Onko mielestänne ihan ok käytäntö? Minusta tuntuu aika radikaalilta, mutta itselläkin tässä on tietty nyt tunteet pinnassa pojan itkiessä peittonsa alla parhaillaan.

Muistaa varmasti vastaisuudessa ja se lie päämäärä. Äkkiä tuo unohtuu, joten ei kannata tehdä tuosta kovin isoa juttua. "Ennen vanhaan" tuokin olisi olllut asia muiden joukossa. Nykyään pitää vaan tehdä niin kauhea juttu kaikesta ja koulun piikkiin varmasti tämäkin menee, vaikka syy oli naperossa.

Sanot siis vain pojallesi, että yrittää olla huolellisempi.

Kukas sinne muka oli raivoamaan menossa??? Ei kukaan muu...

No en minä ainakaan :D enkä mä koe tarpeelliseksi alkaa myöskään ihmettelemään tuollaista, jos pojalle sattuisi samalla tavalla, enkä varsinkaan valittaisi. Minunhan homma se on kasvattajana pitää huoli, että lapsi osaa itse pakata repun tai yhdessä vanhemman kanssa tehdä se.

Ilmeisesti sinulta loppuu (jo alunperinkin huterat) perustelut tuolle omainaisuus-höpinälle, kun täytyy toisia keskustelijoita käydä arvostelmaan asioiden sijaan.
Mutta selität asian miten tahansa, niin kyllä se, että ihminen ei kykene kävelemään, on vika, eikä luonteen ominaisuus. Ihminen on tarkoitettu kävelemään, joten jos tämä ei onnistu, on ihmisessä vikaa. Ja ihan samoin, jos ihmiseltä puuttuu syntyessä vaikka toinen käsi, niin kyllä se on elämää rajoittava vika, eikä mikään luonteen ominaisuus.

En edelleenkään ymmärrä miten näitä kahta asiaa voi verrata keskenään????

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22181087:
No en minä ainakaan :D enkä mä koe tarpeelliseksi alkaa myöskään ihmettelemään tuollaista, jos pojalle sattuisi samalla tavalla, enkä varsinkaan valittaisi. Minunhan homma se on kasvattajana pitää huoli, että lapsi osaa itse pakata repun tai yhdessä vanhemman kanssa tehdä se.

Minun tehtäväni on rakastaa lastani ja huolehtia hänen kaikinpuolisesta hyvinvoinnistaan. Minä rakastan lastani. Vihkot eivät rakkautta tarvitse. Kukin tyylillään, joten ihan vapaasti pussaa vihkoja himassa :D.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22181087:

Musta tässä ihmettelyn aihe on tuo reksin puhutteluun joutuminen asiassa jossa opettaja olis voinu olla yhteydessä kotiin ensin. Ei niinkään kasvattajan vastuusta/-tunnottomuudesta repun pakkaamisessa. Ja toisena se julkinolaaminen luokkakavereiden edessä.

Onko koulun tavat ja säännöt kerrottu kaikille? Tuliko teille yllätyksenä että puhuttelu on eräs tapa kertoa lapsille että sääntöjen noudattamatta jättämisestä tulee jonkinlainen rangaistus?

Minusta kyllä tuntuu, että kyllä opettaja saa sanoa julkisesti, jos teosta seuraa rangaistus. Miksi se pitäisi kertoa salaa? Tämän voi tehdä fiksusti ja onhan se myös muille tiedoksi, että koulun sääntöjen noudattamista seurataan.

Yhteistyössä