3 lapsi haaveissa ja pienituloiset vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Heippa, kovasti toivoisimme vielä iltatähteä ja mietimme kun kaikki tuntuu kallistuvan onko varaa kolmanteen? Vakuutukset nousee, vuokra nousee..

Jotain vertaistukea olisin vailla.
 
vierailija
Sehäh on ihan valintoja, että mitä haluaa ostaa ja mitä ei. Suomessa on kymmeniä tuhansia perheitä missä molemmat vanhemmat ovat pitkäaikaistyöttömiä mutta silti heillä on monta lasta.
 
vierailija
Olen sitä mieltä, että lapsen voi hankkia niin kauan kuin hän ei kuole nälkään (Suomessa on tukijärjestelmä eikä kukaan kuole nälkään) ja omat hermot riittää. En osaa itse stressata talous asioista, ne kyllä aina järjestyy tavalla tai toisella. Joskus ollaan oltu tukien varassa, joskus on oltu töissä, välillä opiskeltu. Niin ne tilanteet muuttuu, mutta se on elämää, eikä elämässä mikään ole varmaa. Siinä ne lapset kulkee mukana, kunnes muuttavat omilleen. Riippuu tietysti ihmisen omasta stressin sietokyvystä. Vanhempien stressistä on lapselle enemmän haittaa kuin huonosta taloudellisesta tilanteesta. Eli jos teillä on stressin sietokykyä niin en näe mitään syytä, miksi ette pystyisi tarjoamaan vauvalle ja myöhemmin lapselle hyvää kotia. Eihän vauva tai pieni lapsi paljoa maksa, kalliimmaksi lapsi tulee vasta teini-iässä, kun tulee kasvupyrähdys, mutta silloinkin hän voi itse tienata osan rahoista kesätöillä ym.
 
Pienituloisilla on sinällään asiat hyvin, etteivät maksa esim päiväkotimaksua ja saavat kelasta tukia (asumiseen, sähköön jne). Sillä tasoitetaan palkkaeroa.
Paljon on kiinni tosiaan siitä, mistä itse on ehkä valmis luopumaan , millaisia elintapoja ruokailun, vaatetuksen ja harrastusten suhteen on 😊
Ja tosiaan, ei se pieni lapsi paljoa maksa (ellei ole sairaus- ja lääkekuluja paljon) niin toinen tai molemmat vanhemmat voi miettiä josko kouluttautuisi toiselle alalle tai hakisi parempipalkkaista työtä..?
 
vierailija
Kannatta miettiä minkälaisen koulutuksen ja tulevaisuuden lapselle pystyy tarjoamaan. Omat halut sivuun ja realismi kehiin kun kyseessä on kuitenkin yhden uuden ihmisen elämä.
 
vierailija
Kyllä niitä raha asioita kannattaa pohtia. Lasten kustannukset myös kasvaa huomattavasti kun ehtivät kouluikään. Vaatteita ei löydy enää välttämättä niin hyvin käytettynä. Ruoan tarve kasvaa, Tilan tarve kasvaa yms. koulusta tulee jonkinlaisia kustannuksia. kahden lapsen kustannuksetkin on isot.
 

Yhteistyössä