**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**

Voi Bantsku, ihanaa :) . Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Kiitos myös tuosta loma-aikatiedosta. Periaatteessa siis vielä ehdittäisiin kolmanteen inssiin kesäkuussa, jos mies ei lähde työmatkalle.

Minä olen ollut kauhean äksy tällä viikolla. Välillä käy sen takia mielessä, että olenkohan raskaana ;). Luultavasti kuitenkin johtuu migreenistä, joka oli aika inha eilen ja toissapäivänä. Tänään ei ole särkenyt mutta näköhäiriöitä on vielä ollut. Ja ärtyneisyyttä. Kahvi ei ole oikein maistunut, mutta sekin johtuu migreenistä. Eilen illalla paleli ihan kauheasti, huomasin että mieleeni tuli toiveikas ajatus ja sitten ärryin itselleni toiveikkuudesta.

Olen miettinyt, että voiko olla haittaa, jos käytän tässä luomukierrossa loput Lugesteronit ilman lääkärin määräystä..? Minulla jäi niitä jonkin verran ja mietin, että kai vähäisempikin määrä (vaikka yksi päivässä) auttaisi, jos siellä joku yrittää kehittyä? Vai voikohan niistä olla haittaa?

Käytiin eilen miehen kanssa kiertämässä Seurasaari, tuli mukava 1½ tunnin lenkki :) . Nähtiin ihania, uudenuutukaisia sorsanpoikasia :) . Nyt menen möyrimään pikku puutarhaani :) .

Hyviä vointeja kaikille!
 
Perjantai 23.5.2008

Tuulia-76 32v...........kp ?/22-28.......n.3.5v............esikoinen mulle, miehelle 3.
Kuumetta 35v...........kp 18/24.......yk22............ 1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp?/28............yk10(???)........esikoinen
Leidi77 30v...............kp19/26-31.........yk9................esikoinen
Tirlittan-75 32v.........kp3/29.............yk11...............esikoinen
Vaahtokarkki 35 v......kp?/30-38.............yk 8..............1. molemmille
gitte 38v..................kp6/28................................esikoinen
Kummi 32v................kp?/31.......yk vajaa pari v.....1. molemmille
Tresum77 30v...........kp4/27-31.......yk17.............esikoinen
lentoemo-76.............kp20/30-41.........yk7................1. yhteinen
Omelia 31 v...............kp23/29-36.........yk14................
manna8...................kp 32/30-35..........yk13.........eka molemmille

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta......1.molemmille

Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................esikoinen

Huhtikuun 2008 plussat
Kati231 35v.......pari vuotta............esikoinen
kanella 38v.............yk1...............esikoinen

Toukokuun 2008 plussat
Tuizu 32v................yk6
 
Äh, nyt masentaa... Mies kertoi äsken, että lähtee kesäkuussa sinne muutaman päivän työmatkalle. Osuu juuri oviksen aikaan- ja minä kun olin ajatellut, että yritettäisiin ensi kierrossa vielä sen kolmannen inssin voimin. :( :( :(

Seuraavan kierron aikana onkin sitten klinikka kiinni, ja kahden seuraavan kierron aikana klinikka kiinni/ miehen lapset meillä lomalla, joten väliin tulee tämän kierron jälkeen vähintään neljä luomukiertoa ennen kuin päästään aikaisintaan syyskuussa yrittämään taas inseminaatiota. Mietin, että mitä jos hyppäisi syksyllä suoraan koeputkihedelmöitykseen. Onko siinä järkeä? Surettaa ihan kauheasti, kun tulee näin pitkä tauko, vaikka olin ajatellut muuta :( .
 
Kuumetta, :hug: . Nuo aikataulupulmat ottaa kyllä päähän, ikään kuin ei olisi kyllä vaikeaa muutenkin. Meillä oli tuolla toisessa pinossa yksi, joka raskautui luge-kierrossa, mutta siitä nousi kauhea haloo, koska oli kuulemma teratologisia seurauksia ja gyne oli sanonut, ettei missään tapauksessa saisi tulla lugekierrosta raskaaksi, niin että en kyllä suosittele niitä napsimaan ilman gynen määräystä. Eli kun sulla on noita oireitakin... :)

Bantskulle paljon paljon vauvaliimaa, ihana juttu, että siirto onnistui noin hyvin!

Itselläni munasarjat kipuilevat tuttuun tapaan, v*****aa.... :headwall: Eikä mulla ole aavistustakaan, että mistä löydän uuden gynen, jolla on ultralaitteet, tuolle edellisen kierron hullulle (no joo, liioittelen hiukan, mutta ei se nainen aivan normaalikaan ole niissä hormonimyräköissään) en halua enää mennä.

Ja eilen ja tänään mulla oli oikein tosi selkeät ovislimat, joopa joo... Mietin, että voikohan allergia aiheuttaa noita ovislimoja, kun se saa kerran nenänkin vuotamaan? :eek:

En muuten edes tiedä, että mikä kiertopäivä mulla on meneillään... Toisaalta aika vapauttavaa! :D
 
Lentoemo-76,
mitä ihmettä, ettei saisi tulla Luge-kierrosta raskaaksi? Kun minulle niitä määrättiin nimenomaan inseminaation jälkeen otettavaksi, ei tosin suun kautta ;). Olisin aloittanut ne Luget MUTTA EN LÖYDÄ NIITÄ MISTÄÄN :(! Kätkin ne jonnekin pari viikkoa sitten, kun miehen kaveri tuli kylään. Pakkaus kyllä löytyy mutta ei tabuja.

Tänään varmistui miehen lasten kesäloma-aika. Jos oikein hyvä tuuri käy niin voitaisiin EHKÄ pystyä kokeilemaan inseminaatiota vielä elokuun jälkimmäisessä kierrossa, sillä lasten isi-loma loppuu juuri silloin, kun minullakin olisi alkamassa uusi kierto.. laskeskelin vähän niin. Mutta täytyy nyt katsoa. Kiertojen pituuskin vähän vaihtelee.

Jaa-a, enpä osaa sanoa noista allergioiden ja limojen yhteydestä mutta vähän epäilyttää ;) .

Mukavaa viikon alkua kaikille!

 
kuumetta:hups, sori, mulla taisi mennä terolutit ja luget sekaisin... :ashamed: Eli ne terot oli huonoja,ei luget... Oon vissiin aika sekaisin tästä remonttipölystä, joka on vallannut pienen asuntomme... :p

muoks* en nyt löydä, että mitä keltarauhaslääkettä se raskaaksi tullut käytti, eli en ole varma oliko teroja vai mitä. Mutta kun mulla oli sellainen kuva, että siitä keltarauhashormonista olisi vain apua, niin tuossa tapauksessa olikin ollut haitallista, mutta en tosiaan muista, että mikä se lääke oli... :ashamed: Mutta siis sain vasta silloin tietää, että jostain keltarauhashormonivalmisteesta voisi olla myös haittaa sikiölle, kun siihen asti olin luullut, että on vain hyötyä

muoks* vol2: eli siis se "paha" keltarauhasvalmiste oli primolut, vissiin teroista ei kait oo mitään haittaa, vaan eikö niitä käytetä yhdes clomien kanssa?
 
Me ollaan saatu lääkäriltä kuukausi sitten raskautumislupa. Mulla ikää jo 33 vuotta ja tätä palstaa selaillessa iskee välillä hirveä ahdistus, että huh miten myöhässä ollaan.. myöhässä ja myöhässä, mutta siis tarkoitan että ikää mulla alkaa olla ensikertalaiseksi. Meidän kohdalla raskaus tosin ei aiemmin ole ollut mitenkään mahdollista agressiivisen ja vaikeahoitoisen suolistosairauteni takia, joten turhahan näitä miettiä.. Munasarjakystat on ollu myös isona ongelmana aiemmin. Onneksi nyt saadaan yrittää, ja toivossa eletään :heart: Pelottaa ihan vietävästi, että jos ei tärppää mahdollisimman pian, niin ne kystat alkaa taas kasvamaan (niin on tapahtunut aina kun oon yrittäny jättää pillerit pois).

Pitäisi nyt yrittää vaan luottaa elämään, ja olla pelkäämättä:ashamed:

Jos saan tulla mukaan listaan, niin kp 30/28-30 (kierto etsii vielä itseään pillereiden poisjättämisen jälkeen) ja yk 1. Syntymävuosi -75.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuumetta:
Olisin aloittanut ne Luget MUTTA EN LÖYDÄ NIITÄ MISTÄÄN
Anteeksi, Kuumetta, mutta purskahdin kyllä nauruun kun tämä luin! Jotenkin niin tuttua, että pitää piilotella lääkkeitä/testejä kavereilta ja sukulaisilta. Tosin minä olen kyllä tähän mennessä löytänytkin ne........ :whistle:
No, toivon kuitenkin että sinäkin jo löysit lugesi!

Tervetuloa, Lumikeiju! Täällähän meitä "vanhoja" ensikertalaisia on, toinen toistamme tukemassa, mukaan vaan!
toivoo Bantsku 36 v....

 
Lumikeijulle tervetuloa minunkin puolestani! =) Het alkuun kyselisinkin sulta noista munasarjakystista: tuntuvatko ne lähinnä kierron alussa/lopussa/keskivaiheilla/koko ajan? Entä missä vaiheessa kiertoa ne näkyvät ultrassa? Onko niitä joka kierrossa vai esim. joka toisessa tai aina silloin tällöin?
Sori tämä kyselytulva, mutta kun mullakin on PCO ja munasarjat kipuilee pitkin kiertoa :headwall: Mietin vaan, että olisko ne kystat näkyneet viime kierron kp21/36, jolloin ultrattiin, eikä gyne ainakaan kystoista puhunut, siellä oli ihan "normaali" PCO-näkymä, eli paljon pieniä folleja. Välillä mulla on noita kipuja kierron alussa, joskus taas näin "keskivaiheilla" eli n. 14 päivää ennen kuukautisia, ja joskus taas kierron lopussa. Voikohan kystakipujen ajankohta vaihdella noin kovasti kirrosta toiseen? :eek:

Alan taas pelätä endometrioosia, kun nää kivut tuntuvat vain pahenevan kierrosta toiseen. Hemmetti, kun en ole löytänyt kunnon gyneä, siis kyllähän mulle on sattunut täällä oik. hyviäkin gynejä, mutta niillä ei sitten ollut ultraäänilaitteita, enkä millään jaksaisi rampata erikseen ultrassa....
 
Lentoemo, tää kystaoireilu on mulla ollut niin epämääräistä, etten valitettavasti osaa vastata kysymyksiisi :( Niinä aikoina kun en ole käyttänyt pillereitä, kystia on näkynyt joka kerta gynen kontrolliultrassa. Vaikka ei olisi ollut mitään oireitakaan. On näkynyt pieniä kystia ja sitten jotain nestepintoja, jotka gyne on todennut puhjenneiksi kystiksi. Yleensä niitä tulee ja menee ilman että edes huomaan niitä, mutta sitten joskus on käynyt niin että joku kysta ei puhkeakaan, vaan jää sinne kasvamaan. Viime syksynä alkoi kovat alavatsakivut, hakeuduin päivystysluontoisesti gynekologille, joka ultrasi sen jättikystan 8cm. Se siis alkoi oireilemaan vasta siinä vaiheessa, kun oli kasvanut kananmunankokoiseksi! En tiiä miten se voi olla mahdollista, vai kasvoiko se muutamassa päivässä moiseksi.. :eek:

Lentoemo, mä seurailen ja raportoin mun kiputuntemuksista kun nyt on jätetty 1 kk sitten pillerit pois.. Tässä ekassa pillerittömässä kierrossa, mulla alkoi munasarjavihlaisut (lievät) ovulaation aikoihin ja on jatkunut edelleen, nyt kp 31. Saa nähdä mitä tapahtuu. Kunpa tietäiskin mikä kipu ja vihlaisu johtuu mistäkin... Aloitin tuolla oman munasarjakysta-ketjun, josta vastaukset tähän aiheeseen ehkä bongaisi parhaiten.. :)

Mikä on PCO? Onko mulla siis PCO, kun on tällanen kystaongelma? Gyne ei oo koskaan tuollaisesta maininnut.
 
lumikeiju: PCO on polycystic ovaries eli munasarjojen monirakkulatauti. Joillakin ilmenee vain munasarjoissa olevina pieninä rakkuloina, joista yksikään ei kypsy munasoluksi, joillakin myös vakavammassa muodossa PCOS:sänä eli PCO-syndroomana, jossa on lisäksi hormonihäiriöitä.

En tiedä, voiko sulla olla sitä, luulisi gynen siitä maininneen. Jos on siis PCO, ei yleensä ovuloi tai ainakin ovuloi harvemmin kuin normaalisti, itse olen vain ajatellut, että mulla saattaisi olla suuremmat tsänssit noihin munasarjakystiin just tän PCO:n vuoksi, kun PCO:ssa on niitä folleja niin paljon, mutta en kyllä sitten tiedä, että onko niillä varsinaisesti yhteyttä toisiinsa vai ei.

Itse luulen, että mulla on ainakin keltarauhaskystia, eli ilman ovista jostain follista on tullut suoraan keltarauhanen, koska mun aiemmissa kierroissa mun aamulämmöt nousivat aina kierron lopussa, vaikka en siis ovuloikaan. Nyt en enää kyllä edes mittaile aamulämpöjä, kun ne eivät ainakaan mulla kerro oviksesta, nousevatpa siis vaan muista syistä.
 
Maanantai 26.5.2008

Tuulia-76 32v...........kp ?/22-28.......n.3.5v............esikoinen mulle, miehelle 3.
Kuumetta 35v...........kp 21/24.......yk22............ 1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp?/28............yk10(???)........esikoinen
Leidi77 30v...............kp22/26-31.........yk9................esikoinen
Tirlittan-75 32v.........kp6/29.............yk11...............esikoinen
Vaahtokarkki 35 v......kp?/30-38.............yk 8..............1. molemmille
gitte 38v..................kp9/28................................esikoinen
Kummi 32v................kp?/31.......yk vajaa pari v.....1. molemmille
Tresum77 30v...........kp7/27-31.......yk17.............esikoinen
lentoemo-76.............kp23/30-41.........yk7................1. yhteinen
Omelia 31 v...............kp26/29-36.........yk14................
manna8...................kp 35/30-35..........yk13.........eka molemmille
Lumikeiju 33 v............kp 30/28-30.............yk1..........

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta......1.molemmille

Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................esikoinen

Huhtikuun 2008 plussat
Kati231 35v.......pari vuotta............esikoinen
kanella 38v.............yk1...............esikoinen

Toukokuun 2008 plussat
Tuizu 32v................yk6
 
Hei taas!

Lumikeiju tervetuloa ketjuun minunkin puolestani :) Olen itsekin aika uusi täällä. Kuumeiltu kyllä on pidempään!

bantskulle toivotan kovasti onnea minäkin ja kuumettalle (miten toi taipuu? =) ) toivottavasti aikataulusi pitää, aikataulutus on kyllä tosi hankalaa ilman kesälomiakin. Tai ainakin mun on väliin ollut vaikea saada ultrausaikoja ym.oikeille päiville ihan polin normaaleina aukioloaikoinakin...

Minun osalta saa päivittää tiedot taas uuteen yritykseen (14., ja tänään kp 5), koska kuukautiset alkoi viime viikolla jälleen tasan 14pv ovulaatiosta. enpä ehtinyt edes testaamaan, pöh. Toisaalta vielä jaksaa iloita noiden clomien kautta saatua ovulaatiota ja säännöllistä kiertoa. Se on ihmeellinen asia, jos on aina ollut epäsäännölliset menkat =) Ja nyt siis 3. clomi-kierto menossa, josko toivottavasti sit vaikka tästä tärppäisi...



 
Hei

Täällä on kohta alkamassa ne kierron inhottavimmat päivät. Siis ne kierron viimeiset päivät, jolloin koko ajan pelkää ja odottaa, koska menkat alkavat. Se on suunnattoman ahdistavaa. Päätin, että ennen torstaita en edes ajattele asiaa, koska niiden pitäisi alkaa perjantaina.

Jos tässä kierrossa kuitenkin tärppäisi, laskettu aika yhden laskurin mukaan olisi juuri hääpäivänämme. Olisipa se ihanaa :) mutta en oikein jaksa edes toivoa.

Oireita ei ole ollut, edes kuviteltuja, sillä kaikki kuvotukset ja palelut ja väsymykset johtuivat viime viikon nelipäiväisestä migreenistä. Toisaalta.. jos oikein jaksaisin kuvitella oireita, niin tuo migreeni olisi yksi niistä. Luin nimittäin jostain, että monella se on ollut ensimmäisenä oireena. Ja minulla, vaikka migreeniä usein onkin, ei ole pitkään aikaan ollut noin voimakasta ja pitkää kohtausta. Lisää kuviteltuja oireita: olen ollut kauhean ärtynyt viikon verran. Töissäkin meinaa mennä hermot vaikka yleensä olen hyvin tasainen. Toisaalta töissä on aika kova stressikin tällä hetkellä, voihan sekin vaikuttaa. Ja vielä pari oiretta, joista saa kuviteltua aikansa kuluksi mitä vain: tänään on "pistänyt" oikealla puolella vatsaa ja viime päivinä on muutaman kerran närästänyt (?) ja tuntunut, että vatsan sisältö nousee kurkkuun (yöh). Sellaistako närästys on? Mulla ei ikinä ole. Noita vatsatuntemuksia (pistämistä ) on ollut kyllä muissakin kierroissa ja ehkä olen vain syönyt liikaa tai sopimatonta, kun on tuota närästystä (?) tullut.

Tässä vaiheessa en oikeasti edes usko, että luomuna onnistuttaisiin, vaikka meistä ei vikaa löytynytkään. Kunhan kulutetaan tässä nyt kuukausia syksyä odotellessa (kauheaa!! Aion kyllä nauttia pitkästä kesästä :) ennen sitä ).

Mieheni oli ystävänsä varpajaisissa viikonloppuna. Kun hän tuli kotiin, oli hän ihan hiljainen ja vähän mökö. Väsynyt kuulemma vain, ja nälkäinen. Ja juhlissa oli ollut kivaa eikä ollut tullut paha mieli (kysyin). Seuraavan päivän iltana jo harmistuin ja kysyin ärhäkämmin (kun ärhäkämmällä tuulella tosiaan olen ollut) että mikä nyt on. Ja lopulta hän sai sanottua, että taisi hänelle vähän tulla kurja olo varpajaisista. Voi toista :( . Kysäisin mieheltäni, että senkö takia, että tuli mieleen omien lasten varpajaiset mutta ei hän kuulemma ole sellaisia vielä koskaan pitänyt (jostain syystä se tieto ilahdutti minua :) - meidän lapsen varpajaiset ovat siis hänen ensimmäisensä :) ). Olen ylpeä miehestäni, että hän meni juhliin, vaikka ei varmaan ollut hänelle ihan helppoa, kun itse ollaan yritetty jo 1½ vuotta.


Lentoemo

No minä jo vähän ihmettelinkin noita Lugeja :) . Hih.

Lumikeiju

Onnittelut raskautumisluvasta! Toivotaan, että teillä tärppää oikein pian! Ja tervetuloa mukaan!

Bantsku

Joo, aina pitää tehdä pikainen silmäys, että mitään epäsopivaa ei ole näkösällä, kun vieraita tulee... Pitääkin muistaa siivota oikein ylähyllylle asti, kun miehen muksut tulevat.

Ja ei niitä Lugeja ole vielä löytynyt :( ..

manna8

Heh ei kai sitä voi mitenkään oikein taivuttaakaan ;) .

Aikatauluasiat ovat kyllä hankalia. Huomaan kyllä, että toisaalta nykyään kuukausi- pari ei enää tunnu pitkältä ajalta. Kun olimme yrittäneet vuoden verran ja alle, se kuukausikin tuntui niin kauhean pitkältä ajalta. Lääkäri silloin lohdutteli meitä ja kysyi, onko se kuukausi loppujen lopuksi pitkä aika lopputuloksen kannalta. Nyt ymmärrän, mitä hän tarkoitti (vaikka en malttaisi odottaa enää, että saan oman lapsen).

Hyviä mieliä kaikille!
 
kuumetta, minun miehenikin oli hieman surullisen oloinen oltuaan kaverinsa luona varpajaisissa pari viikkoa sitten. Hän vieläpä luuli menevänsä vain tavalliseen saunailtaan ja vasta paikan päällä oli selvinnyt, että kyse olikin varpajaisista. Tieto vauvan syntymästä ei ollut vielä meille asti kantautunut, vaikka toki tiesimme, että perheeseen odotettiin lasta.
Kysyin uteliaisuuttani mieheltäni, että puhuttiinko varpajaisissa synnytyksestä. Hän sanoi, että ei hänelle, mutta isät olivat keskenään jotain puhuneet. Onneksi siellä oli mieheni lisäksi toinenkin lapseton mies.
 
Ei tullut meille jouluvauvaa. Ultrassa ei näkynyt kuin jokin epämääräinen varjostuma. Tunnin kuluttua lääkäriin ja huomenna naistentautien polille. Ei ollut yllätys, jotenkin olin varma siitä että näin tässä kävisi. Nyt haluan vain homman äkkiä ohi. Palaan siis tälle listalle.
 
Voi ei kanella :'( Olen niin pahoillani :hug: Jälleen, mistäpä tässä lohduttavia sanoja löytäisi. :heart: Paitsi se banaali, että ainakin tiedät raskautuvasi, nyt vain toivomme, että pian raskaudut uudelleen ja seuraavalla kerralla pikkuruinen jaksaa loppuun asti. Paljon, paljon voimia :hug: :heart:
 
Kiitos myötätunnosta. Kuten lentoemo sanoi, positiivista tässä on se, miten helposti raskauduin. Toivottavasti seuraavalla kerralla onnistuu yhtä nopeasti ja muutenkin paremmalla onnella. Huomenna toivottavasti pääsen kaavintaan ja saan homman fyysisesti ohi. Surutyötä olen ainakin osittain tehnyt jo tässä viikkojen varrella, niin vahva oli tunne ettei kaikki ole kunnossa ja että kesken menee.
 
Kanella,
voimia tähän päivään.



Minulla kp 1 (kaksi päivää etuajassa) ja yk 23.

Mies kunnolla tajusi vasta tänään, että useamman päivän työmatkansa on juuri ovulaatioaikaan. Masentui siitä vähän. Kerroin sitten samaan syssyyn, että päästään seuraavan kerran hoitoihin vasta elokuun lopulla tai syyskuussa. Eipä tuo mieltään parantanut mutta ajattelin, että kaikki samat uutiset kerralla, ettei tarvitse monena päivänä surra...

Itselläni on tänään töissä uusien asiakasperheiden vanhempainilta. Tuntuu aika rankalta :( .
 
Voi Kanella, olen pahoillani :hug:

Ja Kuumetta, siulle myös iso :hug:

Minulla on nyt viikko siirrosta. Edellisessä plussakierrossahan tunsin kiinnittymiskivun selvästi, heräsin siihen yöllä. Nyt ei ole tuntunut mitään sellaista, joten en oikein toivo kauheasti mitään. Viikko nyt kuitenkin vielä on odotettava, yhtään etuajassa en aio testata!

Tsemppiä!
Bantsku

 

Yhteistyössä