3 kk vauva ja mahallaan nukuttaminen

Hei,

Onko muita jotka nukuttavat lastansa mahallaan?

Meillä pieni mies ei suostu muuten nukkumaan kuin mahallaan. Itseäni pelottaa, kun varoitellaan kätkykuoleman vaarasta?

Olisiko neuvoja kuinka lapsen saisi nukkumaan selällään? olen yrittänyt kapalointi...
 
nythän uutisissa oli, että kätkytkuoleman syy selvisi. se johtuu serotoniinin vajauksesta aivoissa (aivojen välittäjäaine, vaikuttaa mm. nukkumiseen, mielialaan ym). sille ei varmaan voi tehdä mitään, mutta jos tällainen vajaus olisi, niin ei varmaan kannattaisi nukuttaa vauvaa mahalleen. serotoniinin vajaus aivoissa aiheuttaa sen, että vauva nukkuu syvästi eikä hätkähdäkkään hereille, jos hengitys jotenkin ahtautuu. mutta tuota vajaustahan ei voi mitenkään terveyskeskustasolla tutkia... mut joka tapauksessa, tämä riski on älyttömän pieni. monet lapsethan alkavat itsestään nukkua mahallaan joskus 10kk iässä, kun kääntyvät itse mahalleen. yleensä osaavat kääntyä myös siitä pois...
 
Meillä poika on kuusi viikkoisesta nukkunut mahallaan koska ei suostunut nukkumaan selällään eikä kyljellään ja kapalointi oli ihan yhtä tyhjän kanssa. neuvola lääkäri sano vaan et nostaa hienosti päätään että ei usko olevan mitään vaaraa jos nukuttaa mahallaan ja siitä lähtien on menny yöt hienosti.
 
Meillä esikoispoika rauhoittui nukkumaan ainoastaan mahallaan viikon vanhasta alkaen ja nyt 3-vuotiaana näyttää nukkuvan edelleen pääsääntöisesti mahallaan.

Kuukauden vanha tyttömme vaikuttaa hieman samanlaiselta, eli paremmat ja pidemmät unet sängyssä tulee jos hän on mahallaan.

Vaunuissa toki molemmille maittoi uni selällään.
 
Heips, meillä 6 viikkoa vanha poika ja olen nukuttanut mahallaan nyt jonkin aikaa. Ensi vain "valvotusti" päiväunia mutta nyt myös yöllä kun selvästi niin viihtyy. Auttaa muuten mahavaivoihinkin tuo mahallaan oleminen. Ihan tuntuu siltä, että jos laitan kyljellään niin alkaa kääntämään päätään vasten patjaa ja yrittää jaloillaan potkia itseään mahalleen.

Äitini sanoi, että on nukuttanut meidät kaikki kolme lasta 80-luvulla mahallaan pienestä pitäen, oli kuulemma silloin ihan ohjeistettu näin.

Mutta minunkin mielestä ehdottomasti vasta sitten mahalleen kun nostaa ja kannattelee päätään selvästi!!
 

Yhteistyössä