3-ja 5-v päivähoitoon, kun vauva tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaveri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28847715]Muistelen vaan kotihoidettuna kuinka olin kateellinen päiväkodin pihalla leikkiville lapsille... No tunteet sikseen, mutta minusta 5-vuotias jo nauttii niin paljon ryhmässä olemisesta, että en halua sen ikäiseltä sitä kieltää.

Osa-aikaisena saa lisäksi sekä koti- että päiväkotielämän parhaat puolet.[/QUOTE]

No, omani viihtyy kotona. Ei halua hoitoon ja vaikka joku päivä haluaiskin, niin en veisi. En usko, että se on lapselleni paras vaihtoehto. Täällä tuossa isojen ryhmässä on yli 20 lasta. Kuka vie 5-vuotiaan sellaiseen vapaaehtoisesti, vaikka lapsi sitä haluaisikin.

[QUOTE="Vieras";28847722]Onko täällä ketään joka oikeasti käy töissä!? Miten ihmisillä on varaa kökkiä kotona vuosikausia, millaisen mallin te annatte lapsillenne? Vittu kun vituttaa maksaa veroja ja kustantaa tän porukan loisiminen.[/QUOTE]

Teen keikkaa viikonloppuisin, enkä loisi kenenkään muun kuin mieheni rahoilla. En siis saa mitää tukea lapsilisän lisäksi. Mun kotona oloni ei siis kuulu sulle pätkääkään!

No, omani viihtyy kotona. Ei halua hoitoon ja vaikka joku päivä haluaiskin, niin en veisi. En usko, että se on lapselleni paras vaihtoehto. Täällä tuossa isojen ryhmässä on yli 20 lasta. Kuka vie 5-vuotiaan sellaiseen vapaaehtoisesti, vaikka lapsi sitä haluaisikin.

No vaikkapa suurin osa maailman ihmisistä :). Mitä näistä Suomen mamman helmoissa kasvatetuista tulee, se nähdään sitten myöhemmin...

[QUOTE="Vieras";28847736]Ei varmaan halua hoitoon ja seuraavaksi ei halua kouluun ja sitten ei halua töihin. Niin se piiri pieni pyörii. MOnennessako sukupolvessa jo?[/QUOTE]

No, olen ollut hoidossa 5kk ikäisestä, että jotain perspektiiviä on siihen. Miksi pitäisi mennä hoitoon jos vanhempi kotona? Onko se jotenkin hienompaa, ettei lapsi viihdy kotona?
Ihmeellinen ajattelu, että jos on kotihoidossa, niin on jotenkin helmoissa... Eikö teillä ihmiset ole muita kontakteja? Eivätkö lapsenne käy muiden luona leikkimässä? Mummolassa yksinään? Eikö teillä käy ketään? Se on minusta paljon surullisempaa kuin kotihoito. Lapsi täytyy viedä pois kotoa, että saa olla muiden ihmisten kanssa?

No, olen ollut hoidossa 5kk ikäisestä, että jotain perspektiiviä on siihen. Miksi pitäisi mennä hoitoon jos vanhempi kotona? Onko se jotenkin hienompaa, ettei lapsi viihdy kotona?
Ihmeellinen ajattelu, että jos on kotihoidossa, niin on jotenkin helmoissa... Eikö teillä ihmiset ole muita kontakteja? Eivätkö lapsenne käy muiden luona leikkimässä? Mummolassa yksinään? Eikö teillä käy ketään? Se on minusta paljon surullisempaa kuin kotihoito. Lapsi täytyy viedä pois kotoa, että saa olla muiden ihmisten kanssa?

Saa toki kontakteja kotihoidossakin, mutta varmaan ymmärrät että on eri asia olla päivähoidossa jossa kasvatusvastuu ei ole vain äidillä, vaan monella hoitajalla. Ja lisäksi ryhmässäoloa ei kyllä opi missään kerhossa.

No tässä kyllä jo nähdään mitä niistä tulee, mikään työ ei kelpaa. Kaikki on paskaduunia ja kouluja ei viitsittäisi käydä, mutta johtajan palkat kyllä kelpaisi. Varsinkin jos on mamma kotona hyysäämässä. Kiva jos mies elättää, mutta oma itsetunto ei antaisi jäädä kotiin. Mielestäni mulla on myös velvoitteita yhteiskuntaa kohtaan, joka on minut kouluttanut. Samalla annan mallin tyttärelleni että myös naiset elättävät itsensä ja osallistuvat perheen toimeentulon turvaamiseen. Tämän seurauksena meillä myös mies tiskaa joskus eikä ole niin selkeitä roolijakoja. Minä osaan myös vaihtaa renkaat autoon. Voi olla kova tiputus lapsille jossain vaiheessa kun ei mamman helmoissa voi piilotella ikuisesti.

saahan sitä selitellä itselleen millä haluaa, että hoitoon laittaa.

Itse en viitsi lähteä viemään lapsia hoitoon, joten samanikäiset on kotona, eikä viihtymisen kanssa ole ongelmia. Tavataan kavereita kun siltä tuntuu, askarrellaan kun huvittaa, lapset leikkii keskenään ja itsekseen. Ovat olleet hoidossakin pitkään, ennen kuin jäätiin vauvalomalle, eivätkä kaipaa sinne lainkaan. Ensi talvi on viimeinen isommalle ennen eskaria, enkä mistään hinnasta halua isompaa hoitoon, vaan saa olla kotona.

[QUOTE="vieras";28847771]Saa toki kontakteja kotihoidossakin, mutta varmaan ymmärrät että on eri asia olla päivähoidossa jossa kasvatusvastuu ei ole vain äidillä, vaan monella hoitajalla. Ja lisäksi ryhmässäoloa ei kyllä opi missään kerhossa.[/QUOTE]

Miksi ei opi? Siellä odotetaan vuoroa, tehdään kompromisseja, leikitään kaverin kanssa ja jaetaan ihan kuten hoidossakin.
Miksi kasvatusvastuu tulisi olla muilla kuin vanhemmilla jos nyt puhutaan ihan terveistä, täyspäivistä vanhemmista. Toki tukena on kerhon ohjaaja, joka on aina se sama eli ei siis vaihtuva sijainen. Lisäksi tukena on neuvola ja ainakin meillä myös isovanhemmat.

Mies varmaan arvostaa että kulutat hänen perseestään revityillä rahoilla aikaasi netissä, kun voisit olla tekemässä tiliä ihan työelämässä? Mulla on muuten menossa nyt ihan itse ansaittu kesäloma ja kotityöt odottaa silti. Hui hai.

Miksi ei opi? Siellä odotetaan vuoroa, tehdään kompromisseja, leikitään kaverin kanssa ja jaetaan ihan kuten hoidossakin.
Miksi kasvatusvastuu tulisi olla muilla kuin vanhemmilla jos nyt puhutaan ihan terveistä, täyspäivistä vanhemmista. Toki tukena on kerhon ohjaaja, joka on aina se sama eli ei siis vaihtuva sijainen. Lisäksi tukena on neuvola ja ainakin meillä myös isovanhemmat.

Meillä on todellakin eri mielipide asiasta. Ymmärrän sinunkin kantasi, mutta minun mielestäni pari kertaa viikossa kolmentunnin kerho ei opeta ryhmässä olemista. Minun mielestäni lapselle on rikkaus jos kasvatusvastuu on useammalla henkilöllä.

[QUOTE="Vieras";28847798]Mies varmaan arvostaa että kulutat hänen perseestään revityillä rahoilla aikaasi netissä, kun voisit olla tekemässä tiliä ihan työelämässä? Mulla on muuten menossa nyt ihan itse ansaittu kesäloma ja kotityöt odottaa silti. Hui hai.[/QUOTE]

Itse asiassa arvostaa. On itse kotihoidettu ja pärjännyt elämässään loistavasti. Hällä on näkemystä siihenkin puoleen. Just muuten katsoin omia palkkatietoja ja ihan hyvin näkyy tulevan, vaikka olenkin tällainen loinen. Kotityöt on jo tehty tälle aamulle ja tunnin päästä on tapaaminen kavereiden kanssa. Lapset rakentaa legoilla. Kyllä se toisten kotona olo ottaa vaan edelleen tiukille....

[QUOTE="vieras";28847812]Meillä on todellakin eri mielipide asiasta. Ymmärrän sinunkin kantasi, mutta minun mielestäni pari kertaa viikossa kolmentunnin kerho ei opeta ryhmässä olemista. Minun mielestäni lapselle on rikkaus jos kasvatusvastuu on useammalla henkilöllä.[/QUOTE]

No, tässä ollaan tosiaan eri mieltä:) Mua ei kiinnosta jatkuvasti vaihtuva, osin jopa kouluttamaton henkilökunta. Toki hyviäkin päiväkoteja on, mutta en näe niillekään mitään tarkoitusta muuten kuin vanhemman työssäkäynnin ajaksi.

Omat lapset olleet hoidossa 1,5 -2 vuotiaasta alkaen. Olen ylpeä siitä miten osaavat ottaa muut huomioon ulkoleikeissä ja ovat kohteliaita. Eivät arvostele toisetn ulkonäköä tai väriä koska ovat nähneet jo hyvinkin erilaisia ihmisiä. Toki ovat myös sairastelleet paljon hoidossa olemisen takia. Mutta silti, nuo vuodet olisivat maksaneet meille niin paljon että oma asunto olisi jäänyt hankkimatta mikäli olisin jäänyt kotiin. Kiva jos sun mies tienaa niin paljon että voit olla kotona ja että saat arvostusta kaksplussapalstalla kirjoittelusta. Mä saan tyydytystä katsoessani uutta kotiamme ja tiedän että suuri osa siitä on minun jaksamiseni ansiota. Lähtökohdat eivät ole olleet kovin ruusuiset, joten hyvin on pärjätty. Lasteni lähtökohdat ovat jo huomattavasti parmmat kuin omani olivat, mutta pumpuliin en heitä silti laita, muu maailma kun odottaa heti ulko-ovella. Sosiaalinen älykkyys vaikuttaa todella paljon siihen miten pärjää jatkossa..eikä se kehity siellä helmoissa.

No, tässä ollaan tosiaan eri mieltä:) Mua ei kiinnosta jatkuvasti vaihtuva, osin jopa kouluttamaton henkilökunta. Toki hyviäkin päiväkoteja on, mutta en näe niillekään mitään tarkoitusta muuten kuin vanhemman työssäkäynnin ajaksi.

Meillä ainakin sama henkilökunta jo vuosien ajan ja arvostan todella paljon kuinka paljon lapseni on heiltä oppinut.

[QUOTE="kaveri";28846586]Eli 3-vuotias viihtyy vielä aika hyvin äidin seurassa, mutta 5-vuotias ei, ei sitten millään. Tänään ulkoiltiin aamupäivällä, eikä ollut ketään kavereita...tyttö vaan nurisee ja kaipaa kavereita, ei keksi mitään tekemistä, ellei ole joku ulkopuolinen kaveri. En ole lapsi, joten en pysty samalla tavalla leikkimään kuin lapsi lapsen kanssa. Lokakuussa tulee vauva, olen ajatellut käydä lasten kanssa sitten kerhoissa ym, mutta tulen koko ajan varmemmaksi, että 5-vuotias tulee tylsistymään kotioloissa, eivätkä nuo kerhot tyydytä kaverin kaipuuta...Mitä viisaat palstalaiset tekisi tässä tilanteessa? Mielelläni en hoitoon laittaisi, mutta olisikohan se kuitenkin järkevää? Tunnen enemmän syyllisyyttä, jos lapsella EI OLE leikkikavereita...[/QUOTE]

Jep, jos tässä ajatellaan LAPSEN parasta niin se 5-vuotias osa-aikaiseksi/osaviikkoiseksi päivähoitoon. Voi olla vaikkapa puolipäiväinen tai max 6 h/pv, ehken itse ihan joka päivä veisi mutta 2-4 pv viikossa olisi varmasti hyvä.

Noiden hoitopäivien jälkeenkin jää tuolle 5-vuotiaalle oikein paljon illoista ja loppuviikosta aikaa olla oman perheen parissa, mutta tuo hoitomäärä piristäisi tytön viikkoa. Jos joku sua laiskaksi haukkuu, niin luulen että siinä 5-vuotiaan herättelemisessä ja hoidon väliä raahaamisessa 2 lapsen kanssa on myös oma hommansa, ja eihän tuo päivähoito ilmaistakaan ole. Mutta lapsi varmasti hyötyy päivähoidosta. :)

Me ollaan juuri lähdössä tuon ensi viikolla virikehoidon aloittavan, alle 3v ikäisen tytön ja pikkusiskonsa kanssa leikkipuistoon katsomaan josko samalla törmättäisiin tuleviin päiväkotikavereihin ja -täteihin. :)

Toivon että tulee viihtymään päiväkodissa hyvin enkä jaksa ottaa sitä loukkauksena omalle äitiydelleni. Hieno juttu vaan jos kavereista ja tädeistä tulee tärkeitä. Jos taas päiväkodin alku takkuilee niin siitä koitetaan selvitä niin hyvin kuin pystytään, todella harmillista jos lapsi ei tuolla tule viihtymään.

Aloittaja täällä kirjoittaa... nyt lapsemme on ilmoitettu musiikkikouluun, päiväkerhoon, liikuntakeroon ja tarkoitus käydä myös perhekerhoissa, jos ehditään... Näillä meinattiin vuosi pärjärä, sittenhän se alkaakin jo eskari. Vuosi on kuitenkin lyhyt aika, tuskin lapsi kotona pilalle menee :D

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Siis mikä helvetin hinku niitä lapsia on viedä sinne hoitoon, vaikka itse on kotona? Muuttakaa muualle, missä on kavereita tai keksit muun ratkaisun. Eikö kukaan enää kanna mitään vastuuta mistään? Jumalauta jos kaikki muukin pitää ennakoida, niin tämä nyt varsinkin. Olet varmasti ollut tietoinen nämä vuodet, että lapset tulevat tarvitsemaan kavereita ym, olisit hoitanut itse asiat niin, että se järjestyy, ilman että rasitat jo muutenkin täysiä päiväkoteja turhaan ja muut joutuvat maksamaan verot.

Tää sama asia sanotaan aina kaikille, kun on rahapula tai ero tai joku muu vastaava, niin kyllä nyt luulisi tälläisen itsestäänselvyydenkin menevän tyhmemmänkin jakeluun.

[QUOTE="Vieras";28847722]Onko täällä ketään joka oikeasti käy töissä!? Miten ihmisillä on varaa kökkiä kotona vuosikausia, millaisen mallin te annatte lapsillenne? Vittu kun vituttaa maksaa veroja ja kustantaa tän porukan loisiminen.[/QUOTE]

Mua vituttaa maksaa veroja turhista päivähoidoista.

[QUOTE="Kaveri";28847381]Meillä isompi ei keksi mitään. Osasyynä lienee, että nyt kesällä on välillä olluit leikkikaveri. Muutamme kuitenkin eri paikkakunnalle, missä tuttuja kavereita ei ole.[/QUOTE]

Pitäisikö sinun kuitenkin opettaa siihen, että itsekin voi keksiä tekemistä? Anna vaihtoehtoja.

[QUOTE="Vieras";28847698]Pikkasen ihmetyttää tämä kommentoija, on vissiin tehnyt mielestään esimerkillisen teon. Mites työssäkäynti, mun matikalla tässä tapauksessa ollaan oltu poissa työelämästä yli kymmenen vuotta? On kiva loisia kotona kun tuet juoksee? Näissä tapauksissa olis aiheellsita periä yhteiskunnan maksamat koulutuskustannukset täysimääräisenä pois, jos ei kerran työssäkäynti maistu.[/QUOTE]

Olen yrittäjä. Mies päivätöissä ja minä lasten kanssa silloin. Minä illat töissä ja mies lasten kanssa. Että se siitä loisimisesta :)

[QUOTE="vieras";28847893]Meillä ainakin sama henkilökunta jo vuosien ajan ja arvostan todella paljon kuinka paljon lapseni on heiltä oppinut.[/QUOTE]

Joo. Meidän neidin ryhmän uusin hoitaja on aloittanut 90-luvun loppupuolella tuossa ryhmässä :D
Eli se siitä jatkuvasta vaihtuvuudesta..

Päivähoitoon olisi tosiaan hyvä saada oikeasti kaikkia palvelevat uudet säännöt.

1. Työssäkäyvien vanhempien lapset, joiden on pakko olla hoidossa, koska muuten vanhemmat eivät voi käydä töissä.
2. Lapset, jotka tarvitsevat esim oman kehityksensä kannalta tai vanhempien ongelmien kannalta paikan. ( Alko, mielenterveys yms.)
3. Virikehoidossa olevat, joita voitaisi hyvin hoitaa kotonaikin, mutta ei viitsitä.

Miksi yleensä tehdään lapsia jos heitä ei haluta hoitaa kotona?
Mikä on ihanampaa kun näkee oman lapsensa kasvun ja kehityksen hetki hetkeltä. Eihän ne lapset ole pieniä kuin jonkin vuoden. Sosiaalisia taitoja oppii kotona ja kerhoissa, leikkipuistoissa tai harrastuksissa.

Tärkeintä aikaa lapsen kehitykselle on ensimmäiset vuodet, silloin lapsi muodostaa suhteensa omiin vanhempiinsa, sisaruksiin ym hänelle tärkeisiin ihmisiin.
He ihmiset ovat jatkossakin lapselle tärkeitä. Heitä kuunnellaan ja heiltä opitaan.

Jos pieni lapsi saa roolimallinsa päiväkodista tai kavereilta, niin eihän vanhemmilla ole enää sama merkitys.
Ei vanhempia tarvitse uskoa, kun he eivät ole koskaan jaksaneet heitä hoitaa.

Tuntuu ihan uskomattomalle, että lapsille on todellakin päivähoidossa mahdollista mennä virikehoitopaikalle. Jos vanhemmat eivät jaksa pikku uhmiksia kotona katsoa. :/

Yhteistyössä