<3 Huhtikuiset 2011 <3

Alotanpas tänne taaperopuolelle meille ketjun kun taaperoiksi meidän vauvat on siirtyneet :)

  • 5.4. Tinttulina + poika
  • 8.4. Ano + tyttö
  • 12.4. HappyFeet + tyttö
  • 17.4. gintis + tyttö
  • 19.4. Veyve + tyttö
  • 25.4. masuilija. + poika
 
Viimeksi muokattu:
Mun taapero menee kovaa vauhtia kävellen, melkein juokseekin jo.
Päivärytmi on muodostunut nyt tällaiseksi:

n. 8 herää, vaihdetaan vaippa, puetaan, mä käyn suihkussa tytön ollessa syöttötuolissa kylppärissä mukana.

n. 8.45 aamupuuro+puolikas hedelmäsose / weetabix+sose, lisäksi maitoa juomiseksi

sitten leikitään/käydään ulkona/kaupoilla

11.30 syödään ruoka (samaa mitä itekin jos on valmiina/"ehdin" tehdä tai sitten iso purkki 1-vuotiaitten ruokaa +maitoa

Päiväunille parvekkeelle ruuan jälkeen, kun vaikuttaa väsyneeltä, jotka kestää 1,5-3h (nykyään nukahtaa tosi helposti kun muutaman kerran vaunuja lykkii eestaas)

n. 15 tai kun herää syö välipalan (banaania/leipää/hedelmäsosetta/smoothieta +maitoo)

Sit taas leikitään/ollaan ulkona/tehdään jotain kotihommia/käydään kaupoilla tms

17.30 päivällinen (samat vaihtoehdot kuin lounaalla, yleensä koitan tehdä jotain ite)

Iltapuuro n. 20 ja sen jälkeen kylpyyn n. jokatoinen päivä, hammaspesut, yökkäri päälle ja oon laulanu aina pieni tytön tylleröistä sille pimeessä lastenhuoneessa. Hyvät yöt, suukkoja ja omaan sänkyyn. Sit vaa ovi kiinni ja sinne jää nukkumaan ite :)

Tosi helposti siis nukahtaa illalla ja nukkuu hyvin yöllä. Jos herää niin ei tarvi aina ees mennä kääntään sitä oikein päin sängyssä, kun nukahtaa ite uudestaan.

Sanoja kovasti tapailee, tällä hetkellä osaa sanoa aippa, heitta, äittä/äiti, kiitto/tiito, kato, tota/TUOTA. Ei varmaan tarvii suomentaa :D

Reipas tyttö siis ja mitat oli 1v neuvolassa 9160g ja 75cm

Tällasta tällä kertaa :)
 
Minut saa kans lisätä listaan poika 25.4. Meillä 1v neuvolassa mitat oli 77cm ja lähemmäks 11kg, ihan en tarkkaan muista mutta 10kg 800g ja jotain :D Meillä syödään kans samaa ruokaa ja nyt on aikalailla jäänyt nuo piltit pois kun aina löytyy jääkaapista jotain valmista ruokaa ja pakkasessa on pari ruoan loppua että jos on unohtunu ostaa mulle ja pojalle lounas tarpeet :) Meillä ihan suosikki leikki on piilos-hippa leikki eli Kierretään tätä meidän taloa ympäri kun meillä kivasti pääsee kiertää sellasen ringin tuolla alakerrassa ja sit poikaa pitää seurata ja se konttaa ihan miljoonaa sitten se menee kulman taakse piiloon ja kun sen "löytää" sieltä niin kauhee kikatus ja taas karkuun, tykkää myös etsiä meitä piilosta :)
 
Mut saa kans lisätä listaan: 19.4. tyttö =)

Tuun kirjoittelemaan meijän kuulumisia mahdollisimman pian, pidetään tää taapero-ketju vähän paremmin pystyssä kuin tuo meijän vauva-puoli, eikös... ;)
 
Mä sain eilen ekan oikeen pusun mun tytöltä <3 Illalla olin laulamassa iltalaulua sille (se on sylissä pystyasennossa sen ajan ja heijailen sitä eestaas hiljaa) nii sit se nosti päätään ja pussas mua <3 Mulla oli eilen ihan kauhee päivä tai kaikki tuntu olevan huonosti aamusta lähtien ihan ilman syytä ja sit se kuitenkin pussas mua. Vähänkö liikuttavaa.
Ja tänäänki se toisti sen illalla eikä laulamisesta meinannu tulla mitään ku pussattii vaa vuorotellen ja naurettii <3 Mulla on niin ihana tyttö <3
 
Tinttulinan vois kanssa lisata listaan: poika, 5.4.11.

Tosi kiva Happy Feet kun alotit meille taman uuden pinon taalla taapero-puolella.

Kiva olis tosiaan enemmankin lukea noista teidan paivarytmeista.

Me ollaan taalla taisteltu paivaunien kanssa ja yritetty loytaa sopiva aika niille. Yritin tuossa kokeilla, etta jos poika nukkuiskin vaan yhdet unet, kun tuntu, etta iltapaivalla oli niin hankala saada nukkumaan. Mutta ei se tuntunu oikein sekaan olevan hyva ratkaisu. Ei taida olla meidan poitsu viela valmis siihen.

Nyt sitten kokeillaan semmosta, etta ysin maissa (2 tuntia younilta nousun jalkeen) olis ekat paikkarit, max tunti. Sitten lounaan jalkeen eli yhden maissa olis toiset paikkarit ja sillon saa nukkua mita nukkuu. Noh, tanaan eka paiva yritetaan tuota ja olisko alottelijan tuuria, mutta aamulla nukkui tosiaan tuon tunnin (heratin sitten) ja nyt on nukkunut yhdesta asti eli 1h 45min. Luulis, etta kohta herailis!

Muuten siis paivarytmi meilla tama:

7 Heraa (Herra alko herailemaan klo 6, niin pimensin huonetta entisestaan, niin olisko auttanut, kun nyt on parina aamuna taas nukkunut tuonne seiskaan)

N. 7 30 Aamupala, yleensa muroja

9 Unet + pieni valipala kun heraa

N. 12 lounas

13 Unet

N. 15 pieni valipala

N. 17 iltaruoka

18 30 kylpy + satu + unipullo

19 Nukkumaan

Tuo iltapullo on siis viela meilla kaytossa... Haluaisin kovasti siita eroon, mutta en oo viela 'uskaltautunut' tuohon..... ;)

Kertokaahan muut miten ootte paasseet pullosta eroon.

Meilla ei viela kavella. Tukea vasten noustaan kovasti (mutta toistaiseksi ei osaa viela tulla alas :confused: ). Meilla opittiin konttaamaan tuossa viikko sitten! :D Ennen tuota poika on mennyt sellaisella omalla hienolla ryomimistyylillaan...

Sanoja ei viela tule. Sita omaa palpatysta kyllakin pitaa ihan koko ajan! Kaksi kieltahan meidan Herralla on opeteltavana, etta en tieda vaikuttaako tuo vahan hidastavasti tuohon puheen kehitykseen.

1 -vuotiaana kaytin punnituksessa, niin meidan poika painoi 8.9kg. Eli eipa ole liiaksi laskia luiden ymparilla... ;) Pituutta ei ole mitattu kuin sillon 9kk iassa ja sillon oli 74cm.

HappyFeet kirjotti noista pusuista, niin mina taas sain eilen koko joukon halauksia! :) Olin paivan toissa, niin kyllapa oli aiti NIIIIN rakas sitten illalla kun tulin toista.

Meilla on muuten poika tosi kiinni minussa! Miten teilla muilla? Han on myos usein tosi ujo vieraassa paikassa. Vaikkakin tuo tuntuu riippuvan tosi paljon siita, millainen paiva hanella on menossa.... :)

Miten teilla muilla on toihin paluu mennyt? Ma teen itse yovuoroja ja viikonloppuja, niin ei ole tarvinnut vieda poikaa paivahoitoon. Viikolla yovuorojen jalkeen anoppi ottaa poitsun muutamaksi tunniksi ja viikonloppuisin mies hoitaa.

Masuilija, miten sulla on raskaus mennyt? Nyt en muista, etta oliko Veyve tai HappyFeet myoskin raskaana..?
 
Meillä jotenki itestään toi siirty yksiin päiväuniin. Muutaman kerran jojoili et yhdet vai kahdet unet mut sitte se on siirtyny itestään yksiin uniin.
Ja iltapulloa meillä ei varsinaisesti oo ollu, tai iltapuuron jälkeen ollaan annettu maitoa, mut ei se sitä enää kauheesti juo sillon. Eli en osaa siitä luopumisessa auttaa :D

Mä oon kyl kaiken (yöimetyksen, imetyksen kokonaan, omaan sänkyyn nukuttamisen jne) tehny ihan vaa et päätin vaa ite (miehelle tietty ilmottaen) et nyt loppu ja sitte vaa en oo antanu. Enempihän näissä muutoksissa on itellä ehkä opittavaa ettei nyt esim lohdutakaan tissillä lasta tms. Mut tapojahan on eriä jokaisella. Näin on meillä onnistunu suuremmitta murheitta.

Mä oon tota puuroo miettiny et ku nyt annetaa aamulla ja illalla niin luulis tytön kyllästyvän. Tai ite ainaki kyllästyisin siihe jos pitäs aamulla ja illalla aina samaa syödä. No oon mä neljän viljan hiutaleista tehny kans puuron ja se uppoo yhtä hyvin ku kaurapuuroki. Mut jos muuttas iltapalaks esim muroja vai kannattasko aamuun.
Leipää meillä syötäs vaikka kokoajan. Se on sen herkkua, onneks ei mihinkää pullaan oo kiintynyt sillain. Toki keksiä ja pullaa jne syö kun saa mut leipä on herkkua joka hätään :D

Tuttipulloista ollaan siirrytty nokkamukeihin, täytys varmaa opetella normi mukistaki juomaan kun nyt toi kallistaminen sujuu jo :)
Ootteko antanu lapsen ite syödä? Mä vähän aikaa sitte annoin ja kyllähän sieltä vähän eksyy suuhunki mut nyt oon taas oman mukavuuden halusta (nopeempi!) syöttäny taas ite. Onneks meillä on koira joka kyllä syö kaiken lattialle tippuneen, mut täytys vaa jaksaa antaa tytön ite yrittää..

Mä oon tän kuun lopussa menossa töihin ja kaveri hoitaa eka pari ekaa viikkoo ja sit onki mun kesälomasta osa ja miehen kesäloma ja sit heinäkuusta taas kaveri hoitaa tai sit anoppi tulee kylään, en tiiä vielä. Sen jälkeen sit 30.7. alkais tarha-arki. Tossa ihan tien toisella puolella on päiväkoti johon on paikka saatu, ja tänään käytii leikkiin pihalla muksun kans. Täytys soitella sinne nyt kesäkuussa tutustumisaikaa, kun heinäkuun se on kiinni.
Jotenki haikeeta laittaa lapsi hoitoon ku nyt on nii kiva viedä puistoon ku ite kävelee ja laskee liukumäkee ja tykkää keinua. Aika kuluu nopeemminki tuola puistossa eikä tarvii olla neljän seinän sisällä niin paljoo. Mut hyvin se menee, kai :)

Niin ja mä en ainakaa oo raskaana :D Ei vielä ainakaan kauheeta vauvakuumetta oo tullu, vaikka ei se nyt mikään maailmanloppu oiskaan jos raskautuis. Mut ei yritystä päällä :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä jäi tuo iltapullo pois niin, että yks ilta päätin, että nyt se saa loppua. Sen jälkeen ei ole poika pullon perään haikaillut ja yöt parani huomattavasti.

Meillä kanssa on siirrytty tuttipullosta nokkamukiin. Poika ei vaan osaa kallistaa sitä. Meillä poika söi pitkään käsin ja 1v neuvolasta siitä valitettiin, kun ei oo lusikkaa annettu :O Meillä myös leipä on suurta herkkua ja banaani. Poika näki eilen kaupassa kun laitoin ostoskärryyn banaania, kauhee huutohan sitä tuli kun ei saanu kaupassa syödä :D Kotona täytyy nykyään banaanit syödä salaa, jos ei meinaa pojallekkin antaa :D Meillä ei niinkään ole keksiä tai pullaa syöty, maisteltu vähäsen. täytekakusta poika ei tykännyt yhtään.

Täällä ollaan edelleen kotona, kun tulinkin näin nopeasti raskaaksi :) Eilen just ajattelin, että jos poika oliskin pitänyt viedä jo hoitoon. Nyt jo ajattelen sitä että pitää sit lapsoset viedä hoitoon, vaikka sinnehän on vielä vaikka kuinka aikaa :D Ja raskaus on mennyt tosi hyvin, paljon helpompi kun tän esikoisen kohalla. Ei ole ollut yhtään pahoinvointiakaan. Todella varovainen tyttölupaus saatiin ja nyt onkin kaappi ostettu täyteen vaaleenpunasia vaatteita :D

Meillä poika ei enää ole niin kiinni mussa, on ruvennu jo itkemään isinkin perään. Meillä poika on ujo aina välillä. Jos mennään perhekahvilaan ei siellä yhtään ujostele, mutta esim leikkipuistossa ujostelee aina välillä.

Poika on nyt kävellyt reilun viikon koko aika. Meillä ei vielä sanoja tule, mutta äittä, joka saattaa tarkoittaa äitiä. Ja välillä tulee ihan selvä äiti, mutta en tiedä onko se tavuja peräkkäin vai tarkoittaako äitiä. Pojan kummitäti sanoi että kyllä se äitiä jo tarkoittaa, mutta ite en oo niinkään varma.

Meillä päivärytmi on nyt ollut tämä:

Herää n. 6-7 (yleensä 6:30)
Aamupala hetki heräämisestä.

Riippuu koska on herätty, mutta saattaa nukkua aamu-unet 9 aikoihin.

Lounas on 11:00

Iltapäivä unet riippuu siitä onko otettu nuo aamu-unet. Välillä nukkuu vain yhet päiväunet ja ne on heti lounaan jälkeen ja nukkuu noin pari tuntia. Jos on nukkunut aamu-unet käy toisille unille n. 12 aikoihin ja nukkuu ehkä reilun tunnin.

Välipala 14:00

Päivällinen 16:00

Iltapala, rauhoittuminen ja nukkumaan 19-20

Ennen 20:00 meillä ei voida mennä nukkumaan, muuten poika ponkaseen 4-5 hereille.

Minä kanssa oon ruvennut saamaan runsaasti haleja <3 Poika leikkii usein omassa huoneessaa ja tulee aina välillä kesken leikkien halaamaan ja menee sitten jatkamaan leikkejään <3
 
Voisin liittyä mukaan vihdoin ja viimein :) Olen seurannut huhtikuisia 2011 aivan alusta asti, mutten ole saanut koskaan kirjoitettua mitään.

Eli saapi lisätä listaan: 17.4 tyttö.

Kerronpa ensin hiukan itsestäni, olen 35-vuotias oululainen ja tyttö on esikoiseni. Mieheni kanssa ollaan oltu yhdessä jo 18 vuotta ja oltiin kauan sitä mieltä ettei haluta jälkikasvua, mutta niin se mieli muuttui :) Ja onneksi muuttui, tyttöni on parasta mitä minulle on tapahtunut :)

Voisinpa kertoa meidän päivärytmistä:

klo 7-7.30 herätys

klo 8 aamupala (puuroa/muroja/jogurttia ja maitoa)

klo 9-10 lähdetään asioille, tai leikitään ulkona

klo 11.30 lounas (samaa ruokaa kuin itse tai purkista jos ei jaksa kokkailla)

klo 12-14 päikkärit

klo 14.30 välipala (vähän jotain hedelmää ja maitoa)

Sitten taas leikkiä, nykyään haluaa aina ulos hiekkalaatikolle

klo 17 päivällinen, samaa ruokaa kuin itse

klo 19.30 iltapala, iltapesu ym.

klo 20.30 nukkumaan

Imetän vielä illalla ja aamuyöllä. Tarkoituksena olisi lopettaa imetys kahden viikon sisällä- ensi viikonloppuna menen kahdeksi yöksi töihin, ja sen jälkeen nukun sohvalla muutaman yön, niin eiköhän tyttö vieroitu aamuyön tissillisestä. Ensi viikolla opetellaan sitten nukahtamaan ilman iltamaitoja.

Tyttö on kävellyt kolmisen kuukautta ja nykyään menee käytännössä jo juoksemalla. Sanoja ei oikein tule mitään järkevää, ehkä äittää yrittää hakea. Reipas ja iloinen pimu.

Syömisen kanssa meillä taistellaan aina enemmän tai vähemmän. Tytsyllä on ollut aina huono ruokahalu ja saattaa mennä monta päivää, että oikein mitään ei mene alas :( Onko muilla samanlaista ongelmaa?

Kasvaa kuitenkin ihan hyvin omalla käyrällään, 74 cm ja 8 kg 1 v-neuvolassa. Neuvolassa eivät ole huolissaan kun pituutta tulee hyvin koko ajan. Mutta kyllä se itseä välillä tympäisee, kun syöminen on sellaista pakkopullaa...

Olen palailemassa täyspäiväisesti töihin elokuussa ja tarha-arki alkaisi samalla, Päivähoitopaikasta ei ole vielä tietoa vaikka paikkaa on haettu jo viime vuoden puolella. Saas nähdä mihin ne meinaa tytön laittaa, täällä Oulussa on pulaa paikoista.

No, nyt pitää mennä, lupaan kirjoitella piakkoin lisää.
 
Meillä oli yhteenaikaan kans ongelmana et ei meinannu maistua ruoka. Sit tein vaa niin et sitte ku alko temppuileen tai kääntään päätä/hosumaan jne nii lopetettii ja sitte seuraavana ruoka-aikana seuraava annos ruokaa. Ei kauaa jaksanu taistella vastaan ku alko kelpaamaan. Eniten vaikeuksia tuotti kuunnella sitä kitinää siinä ku oli nälkänen muksu.
Toisilla tietty voi olla jotain allergiaa tai terveydessä ongelmia niin siks ei maistu. Meillä ei onneks mitään sellasta ollu.
 
Heippa pitkästä aikaa!

En edes muista, mitä olen silloin viimeksi kun kuulumisia tarkemmin kirjoittelin, kertonut (tuonne meijän aiempaan ketjuun), joten jos tässä tulee toistoa, niin sorry siitä :D

Meijän tyttö on nyt reilu 13kk, ja on kävellyt jo melkein 4kk! On jo jonkin aikaa ottanut innostuessaan juoksuaskelia, ja tänään tekonurmella, kun oli tasaista ja kaikkea kivaa ympärillä, pinkaisi muutamien askelten juoksuun :heart: Omaa puhetta tulee ihan kauheasti, ja selviä sanoja "äiti", "kukka", "kakka", "mamma". Ymmärtää puhetta ihan kauheasti, esim. tuo pyydettäessä kirjan kirjahyllystä, jonka haluaa luettavan tai kun sanon, että lähdetään kohta ulos, hakee kengät eteisestä :heart: Tyttö on minussa tosi kovasti kiinni, esim. jos menen toiseen huoneeseen, tulee heti kauhea huuto ja/tai neiti juoksee hädissään perääni. Tämä "ongelma" ollut jo useamman kuukauden... Tyttö on jo useamman kuukauden ottanut vain yhdet päikkärit (ne aina ulkona rattaissa puoli-istuvassa asennossa), noin 11/12-13.30, mutta nyt ihan viimeisen viikon aikana on alkanut olemaan tosi isoja vaikeuksia saada tyttö nukahtamaan päikkäreille, vaikka on tosi väsynyt ja vaikka päivärytmi tms. ei ole nyt muuttunut. Ei taida vaan malttaa nukahtaa, kun olisi varmasti omasta mielestä paljon mielenkiintoisempaakin tekemistä! Meillä tyttö on juonut nokkamukista jo useamman kuukauden tosi sujuvasti, tuttipulloahan meillä ei ollut ollenkaan käytössä. Lusikalla syö itse, jos tytölle laittaa siihen lusikkaan ruoan valmiiksi, niin sitten osaa siitä lusikan suuhunsa laittaa =) Kaikki ruoka, paitsi kurkku ja lehtisalaatti kelpaa :D Herkkujakin tyttö on saanut maistaa, viimeksi tänään syötiin jätskiä ja kyllä tyttö tykkäsi niin kovin! Pottailtu ollaan nyt kolmisen kuukautta, aamulla ja illalla tyttö käy potalla. Joskus on kausia, että onnistuu aina, ja sitten on niitä kausia, kun ei onnistu tulemaan pottaan mitään, vaan tulee sitten lattialle tai ei tule ollenkaan... nyt on tuo jälkimmäinen kausi menossa. En tiedä mitä pitäisi tehdä, vai pitäisikö tehdä mitään. Hampaidenpesu on todella haastavaa meillä, tyttö ei millään antaisi pestä hampaitaan, repii harjaa pois äidin/isän kädestä, rimpuilee, huutaa yms. Vinkkejä, miten voisi tuota saada vähän helpommaksi, kun kuitenkin kaks kertaa päivässä pitäisi hampaat saada edes jotenkin pestyä... Tyttö syö kyllä niitä täysksylitolipastilleja ja tykkää niistä tosi paljon, mutta pieni apuhan ne vaan on.

Mutta tässä meijän päivärytmiä:

Klo 8: herätään, aamupesut ja aamupala

tässä välissä leikkiä sisällä, kirjojen lukemista yhdessä, kotihommia

Klo 11: lounas ja heti sen jälkeen ulos päikkäreille 30-120min, vaihtelee tosi paljon

Klo 14: välipala

tässä välissä taas leikkiä sisällä yms./ käynti kaupassa tai muilla asioilla

Klo 16-16.30: päivällinen, sen jälkeen ulos leikkimään

Klo 19: iltapesulle

Klo 19.30: iltapala

Klo 20: iltasatu ja nukkumaan

Tyttö nukkuu yöllä siis 11-12 tuntia ja omassa pinnasängyssään meijän sängyn vieressä. Tyttö nukahtaa nykyään pinnikseensä niin, että makaan meijän sängyllä siinä vieressä ja silittelen tytön selkää. Öisin herää enää korkeintaan pari kertaa ja yleensä nopeasti nukahtaa uudelleen, kun vaan on rauhoittunut. Joskus otan tytön viereen nukkumaan muutamaksi tunniksi, jos meinaa aamulla herätä liian aikaisin ;)

Mitähän muuta.. Tutti on käytössä, ja etenkin silloin, kun tyttö on väsynyt tai jokin sattuu tai on huonolla tuulella.

Huh, tässä varmaan tällain äkkiseltään kaikki tärkeimmät, mitä meille nykyään kuuluu =)
 
Pari yleistä kysymystä tuli mieleen, vastailkaahan kun kerkeette:

- Syötättekö vielä taaperoillenne niitä 4-6kk hedelmäsoseita, esim. välipalaksi? Vai oletteko kokonaan luopuneet kaikista alle 1v:n purkkiruoista? Meillä tyttö tykkää edelleen tosi paljon noista hedelmäsoseista, niitä siis monesti välipalana syö.

- Mitä puette taaperollenne ulos, esim. hiekkalaatikolle, näillä lähes +20asteen keleillä? Tytöllä oli tänään body, pitkävartiset sukat, collegehousut ja pitkähihainen paita bodyn päällä, sekä kypärämyssy ja kengät. Tuntuu, että aina puen tytölle liikaa tai liian vähän, siksi taas tämä kysymys :ashamed:

Miten teillä nykyään sujuu vaipanvaihto? Meillä ns. lennossa, eli tyttö harvoin suostuu enää olemaan paikoillaan edes vaipanvaihdon ajan (ja silloin kun suostuu, vaihdetaan vaippa sillain, että tyttö seisoo ja nostaa jalkojaan vuorotellen) :D
 
Hedelmäsoseista, meillä noita syötetään kanssa, mutta yleensä välipalalla on jogurttia/leipää/hedelmää. Joten ei ole mitään aikaa millon niitä syötettäis. Itsekkin välillä syön :D

Pukemisesta, minä olen pojalle laittanut housut,lyhythihanen body, sukat, huppari, kypärämyssy ja lapaset. Ja kengät. Tuntuu että auringossa tuo on liikaa, mutta varjossa taas ihan sopivasti.

Vaipanvaihto, menee meillä näin. Pissivaippa sylissä ja kakkavaipan vaihdossa laitan pojan vessan altaaseen seisomaan otan vaipan pois ja huuhtasen pyllyn, sit sylissä vaippa takas. Meillä siis sellanen tasapohjanen allas. Välillähän tuo on kovaa kamppailua, luonnonlapsena mielellään ilkosillaan olis aamusta iltaan :D
 
Hampaiden pesu sujuu meillä hyvin niin, että annan tytölle oman harjan käteen ja pesen itse toisella hammasharjalla. Antaa kyllä yleensä pestä ihan suht koht hyvin.

Meillä ei tuo pottailu suju oikein mitenkään. Tyttö ei osaa (halua) istua potalla oikein vaan halua tunkea pottaan mukaan jalatkin- eli kyyköttää kokonaan potan sisällä :) Mutta kyllä kai tässä vielä ehditään harjoitella...

Hedelmäsoseista: syödään puuron tai maustamattoman jogurtin kanssa tai joskus välipalana jos ollaan jossain muualla kuin kotona. Syön niitä myös itse jogurtin kaverina.

Pukeminen: asutaan ihan meren rannalla ja meillä on ollut koko kevään tosi kylmä pohjoistuuli. Asteita on parhaimmillaan ollut jotain +16-17. Olen pukenut tytsylle päälle ulos mennessä sukkikset, sukat, lyhythihaisen bodyn, paidan, tuulihousut ja tuulitakin tai fleecen ja kengät. Päähän ohuen kypärämyssyn ja puuvillapipon. Pimu inhoaa hanskoja, ne revitään heti käsistä, joten ollaan sitten yleensä ilman lapasia :) Ajattelinkin aikaisemmin keväällä, että ompelen lapaset kiinni takin hihansuihin ettei saisi revittyä niitä käsistä pois, mutta onneksi lämpeni nuo ilmat :) Antaako teidän lapsoset olla lapasten käsissä?

Vaipanvaihto: välillä aika haasteellista. Antaa kyllä hyvin ottaa vaipan pois ja pestä pepun, mutta sitten viipottaa pylly paljaana ympäri kämppää kun yritän laittaa uutta tilalle. Tykkäis kans olla aina nakuna.

Päikkäreille meno oli kyllä meilläkin tänään taistelua. Nukkuu myös aina päikkärit vaunuissa terassilla. Äsken meni varmaan puoli tuntia ennen kuin rauhottu, pänkäsi pystyyn ja heilutteli jalkoja ja osoitteli sormella puun lehtiä, lintuja ym. No, nukahti sitten viimein. Taitaa olla juurikin tuo ettei malttaisi rauhottua, kun on niin paljon mielenkiintoista tekemistä :)

Miten teillä muilla hampaiden tulo vaikuttaa taaperoiden ruokahaluun? Meillä on selvä vaikutus, syödään normaaliakin huonommin. Tytölle on tulossa parhaillaan alas kulmahampaat kummallekin puolelle ja samalla poskihammas oikealle alas. Kuolan määrä on valtava ja kaikki lämminruoka on ehdoton ei. Kylmää jogurttia ja velliä vaan söisi.
 
Hedelmäsoseita syötetään puuron kans ja joskus välipalalla jos ollaan jossakin reissun päällä eikä muuta ole.

Eilen meillä oli päällä pitkähihanen body ja sukkikset ja hame :D Ois ehkä housut voinu pistää kyl kun tyttö tykkää istua hiekkalaatikolla. No ens kerralla sitte :) Mut ei oltu kauaa kyl ulkona ku hetkeks vaa kävästii. Mä monesti pistän vähä liikaa ja sit otan pois. Helpompi niin kun että laittas liian vähä päälle ja pitäs mennä sisältä hakeen lisää sitte.
Hanskoja ei enää olla pidetty näillä keleillä, vähä viileemmillä pidetään semmosia ohuita rukkasia vai mitä ne semmoset hanskat on mitkä menee melkei kyynärpäähän asti :D

Vaippa vaihdetaan vielä hoitopöydällä. Välillä tyttö kokeilee et kuinka paljon saa kiemurrella mut sit käännän takasi ja pidän paikallaan nii että saan pistettyä vaipan. Toki sylissä/lattiallaki seisaalleen joskus vaihdetaan mut pääasiassa vielä hoitopöydällä. Ei vaan koskaan olla annettu sen kiemurrella liikaa siinä ettei sais vaihdettua.

Niin ja potalla käytetään joka vaipanvaihdon yhteydessä ja aika usein pissat sinne tuleekin. Kakkakin jos tajuan/jaksan viedä sen sinne ajoissa kun alkaa ähistellä.

Päikkäreille nukahtaa nyt ihme kyllä sillain et pistän vaan vaunuihin ja pari kertaa esim työnnän eestaas vaunuja ja jätän ite nukahtaan. Jos alkaa huuteleen nii hetkeks takasi työnteleen.

Enää ois alle viikko nii pitäs mennä töihin.. Toisaalta ei nappais yhtää, mut toisaalta ihan kiva mennä :)
 
Huomenta :)

Meillä poika kun oppi kävelemään, niin on sen jälkeen oppinut ihan hirmusesti kaikkea. Löytänyt ihan kunnolla oman tahdon. Heittäytyy aina niin surkeen näkösenä maahan ja huutaa jos ei saakkaan tehdä jotain.

Onko muilla ollut nukkumaan menossa ongelmia ? Nyt kun poika kävelee ja on ruvettu olemaan aamusta iltaan ulkona. Niin ei poika malta millään illalla käydä nukkumaan. Vaikka hyvissä ajoin ruvetaan rauhottumaan nukkumaan menoon ja on sylissä noin 30min ennen sänkyyn viemistä ja on siis ihan rauhallinen mutta sänkyyn kun päästää niin touhut taas alkaa.
 
veyve, tiedan hyvin tuon, kun lapsi itkee hadissaan peraan.. Meilla kanssa noin, etta aina kun poistun huoneesta, niin toiselle tulee hata ja alkaa konttaamaan perassa. Nain etenkin silloin, kun on vasynyt ja huonolla tuulella. Selkeasti myoskin minun toihinmeno on pahentanut tuota asiaa. Vaikka vain kahtena paivana joutuu olemaan jonkun muun kuin minun kanssa ja silloinkin joko mummon tai isin kanssa.

Meilla sujuu vaipanvaihto edelleen hyvin hoitopoydalla. Siina tutkiskelee rasvapurkkeja ym.

Hampaiden pesu on nyt yllattaen alkanut sujumaan hyvin! Tosin tama voi olla valiaikaista.. ;) Ma oon tehnyt nyt niin, etta annan meidan hammastahnatuubin pojalle kateen ja sitten vuorotellaan eli han pureskelee ensin tuubia, sitten mina harjaan jne.. :D

Nukkumaanmeno... *huoh* Meilla edelleen paivaunet ihan hakusassa. :( :( Alan olla jo aika epatoivoinen taman asian suhteen.. Meilla on 'kasissa' koko ajan kiukkuinen pikkumies, kun ei suostu nukkumaan paikkareita. Nyt on parina paivana nukkunu 30-45min koko paivana! Sitten illalla kuuden jalkeen nukkumaan, kun on niin vasynyt. :( Nyt asken sain nukkumaan maidon avulla. Annoin siis pullomaitoa ennen unia ja sinne tuo tuntui nyt nukahtavan. Arsyttaa kylla antaa pulloa, kun ei olla sita tosi pitkiin paivalla kaytetty, mutta nyt on paaasia se, etta saan tuon ipanan nukkumaan!!

Hedelmasoseita annan edelleen pojalle, yleensa aamupalalla weetabixin kanssa tai jos ollaan ulkona annan valipalana. Taalla on sellasia pusseja, joista poika sitten imee itse soseet.

Taalla oli ihan mieleton hellekausi ja poika on ollut ihottuman peitossa kuumuuden takia. Onneksi nyt on vahan viilentynyt, vaikkakin ehka hieman liikaa... Noh, ehkapa tuo viela tuosta kesaksi muuttuu! :)
 
Tervehdys kaikille:)

Milloinkahan nuo ilmat lämpenee? Käytiin aamusella pyöräilemässä, niin piti itsellekin laittaa pipo päähän ja hanskat käteen:( Tulispa jo kesä!

Meillä meni päivärytmi uusiksi, kun lopettelin tuon imetyksen. Aamut aikaistu niin, että ei jaksa yksillä päikkäreillä vaan palattiin aamupäiväuniin ja iltapäiväuniin toistaiseksi.

On muuten ollut mukava käydä töissä! Toisaalta on tosi mukava olla tytön kanssa kotona, mutta piristää kyllä mieltä, kun saa muutakin ajateltavaa. Innostuin työnteosta niin, että lupasin tehdä kesäkuun viikonloppuja ja heinäkuussa viikolla yövuoroja. Saas nähdä saako sitä itse levättyä noiden yövuorojen jälkeen päivällä. Miten Tinttulinalla on tuon lepäämisen kanssa, teet vissiin kanssa paljon yötöitä?

Onko teillä minkälaisia kesäsuunnitelmia? Me ollaan mietitty parin päivän reissua Helsinkiin tai sitten mökkeilemään pohjoiseen. Tyttö ei ole kovin pitkäpinnainen autoilija, joten tuo Helsingin reissu vois olla parempi vaihtoehto, kun sinne mentäis lentäen.
 
Hei vaan :) Meillä nuo iltanukkumaan menot helpottaneet, huokaus :) Meillä kesäloma suunnitelmia oli, oltais heti juhannuksen jälkeen lähetty kans pariks yöks helsinkiin, mutta miehellä niin paljon töitä että kesälomaa ei ennätäkkään vielä pitämään :( Elokuussa ehkä sitten ajattelin ehottaa että jos tuo nuon myöhälle menee niin jos pitäis sit syyskuussa kun on laskettuaika. Niin ja pohjamaalla mennään nyt joka tapauksessa juhannukses, kait :D Näin nopeesti nyt.
 
Meille sitten rantautui flunssa.:( Valvottiin tytön kanssa viime yönä pitkiä pätkiä, tytsylle nousi illalla kova kuume ja panadolista ei juurikaan ollut apua. Kurkku vissiin kipeänä, kun ei oikein halua nielaista muuta kuin nesteitä.

Pitää käydä ostamassa järeämpää särkylääkettä ensi yöksi, jospa siitä olisi apua kipeään kurkkuun.
 
Gintis, harmillisia nuo flunssat! Heti vaikuttavat youniin. Ja joo, yovuoroja teen, mutta vain yhden viikossa. Anoppi auttaa ja ottaa Pojan muutamaksi tunniksi, jotta saan nukuttua. Toissa yona olin toissa ja eilen oli kylla ihan mieleton vasymys! En tiia miten olinkin niin vasy. Mulla oli heratys paalla klo 12 (2.5 tuntia unta) ja kun herasin, olin ihan kun eri planeetalla! Suu kavi, mutta en ymmartany yhtaan mita sanoin! Tosi outu fiilis.... Mutta niin vaan siita taas selvittiin!

Anoppi lahtee muutamaksi viikoksi reissuun, etta sit pitais selvita ilman unia.... :O Saas nahda miten kay.

Hyva kuulla masuilija, etta teilla on nukkumaanmeno helpottunut!

Meilla edelleen taistellaan paivaunien kanssa... Aamu-unille menee tosi helposti, mutta ip-unet on ihan hukassa. Kaksi vaihtoehtoa: joko ma en vaan loyda oikeaa aikaa niille (luulen, etta yritan niita aina liian myohaan...) tai sitten poika haluaa vain yhdet unet. Yritan alkaa siirtamaan naita aamu-unia vaha vahalta niin, etta ne lopulta olis puolenpaivan maissa. Toivottavasti sit alkais ottamaan ainakin parin tunnin unet.

Masuilija ja muut uudestaan raskaana olevat, ootteko ajatelleet, etta onko jotain sellaista, mita teette toisin toisen lapsen kanssa?

Mulla itellani ei oo tippaakaan vauvakuumetta..... Saas nahda tuleeko meille toista ollenkaan....

Kesalomareissuna meilla pojan kanssa matka Suomeen! :)

Semmosta mun piti kysya, etta miten hyvin teilla syodaan itse?? Meidan Herra ei halua syoda enaa mitaan itse, vaan haluaa, etta palvellaan! :O Ennen soi sormilla jopa pastaakin, mutta nyt vaan tyontaa lautasen pois ja hermostuu, jos yritan laittaa nenan eteen! Hedelmaa ja leipaa ym naposteltavaa syo edelleen itse. Ma kutsunkin poikaa nykyaan Kuninkaaksi, kun pitaa niin palvella!

Vaatteitten kanssa on ruvennut auttamaan enemman ja kiskoo paitaa ja housuja pois paalta, kun ollaan riisumassa. :D

Meilla on sovittu meno nyt aamulla ja TIETTY sillon poika vetaa sikeita kun mikakin!! Yleensa nama aamu-unet on 1.5 tuntia, mutta nyt tuo aika on mennyt ja viela vaan nukkuu... Tyypillista!!!
 
Tinttulina Itse meinaan ainakin imetyksen kanssa kamppailla nyt pitempään. Ja varustautunut olen paremmalla imetystyynyllä ja nänninkohottajaa olen harkinnut :) Muuta en tiedä teenkö toisin, aivan riippuu siitä minkälainen vauva on tämä uusi tulokas. Mennään sitten niin kuin itsestä ja vauvasta hyvältä tuntuu, saas nähhä :)
 
Ajatuksissa juttu jäänyt eilen kesken :D Eli siis tuosta itse ruokailusta, meillä poika kyllä syö edelleen hyvin itse, mutta meillä ongelmana on juominen. Poika ei ole vielä oikeen oppinut itse juomaan, kovasti on harjoitellut joka päivä mutta ei vaan honase että sitä kuppia pitää kallistaa. Noh nyt sitten on tämä kiinnostunut harjoitteluun lopahtanut ja on työnnetty vain kuppia lattialle. Eilen sitten kovasti kun koko aika kehuttiin innoistui taas kokeilemaan ja jopa onnistuikin siinä :) Mutta aamulla taas sama homma jatkui.
 
Meillä kanssa tyttö haluaa syödä itse, vaikka sitä ruokaa ei paljoa mene suuhun asti vaan suurin osa tippuu matkalla lautaselta suuhun. Mutta auttaa ei anna ollenkaan, silloin syö vielä huonommin.

Juoda kyllä osaa hyvin tavallisesta mukista tai nokkamukista. Pillillä joisi vaikka kuinka paljon. Semmonen kahden desin hylamaitotetra, jossa on pilli, on suurinta herkkua nykyään. Oletko Masuilija kokeillut pilliä? Meillä tyttö oppi ensin siten juomaan muitakin juomia kuin rintamaitoa. Sen jälkeen hoksasi että nestettä saa muualtakin kuin rinnasta, niin alkoi mukistakin menemään.

Minullakaan ei ole minkäänlaista vauvakuumetta, sen verran rankka oli tuo eka vuosi tytön kanssa. Ja myös raskausaika ei ollut mitään ruusuilla tanssimista. Mutta eihän sitä tiedä mita mieltä sitä sitten on kun on vuoden univelat nukuttu pois. Miehellä kyllä on mahdoton vauvakuume, meikäläisen pitää topuutella :) Tässä kyllä tulee piankin ikä vastaan, että jonkinlaisia päätöksiä pitäisi vuoden sisään tehdä tuon asian suhteen.

Lentsut on nyt sairastettu, onneksi :)

Onko teillä muilla muuten kokemusta miten saada lapsi nukkumaan päikkärit sisällä? Meillä alkaisi tuon oppiminen olla ajankohtaista, kun elokuussa alkaisi tarha. Tyttö on nukkunut 2 kk iästä lähtien kaikki päiväunet vaunuissa ulkona. Sisälle kun yrittää saada unille, niin heiluu ja häärää eikä ymmärrä että pitäis nukkua. Vaunuihin sammuu saman tien.
 
Täällä yks tylsistynyt mamma vaan netissä selailee vauvanvaatteita :D

Joo ollaan gintis kokeiltu pilliäkin, mutta se onnistuu kaikista huonoiten. Meillä siis poika ollut korvikkeella 3viikkosesta lähtien joten tissille ei edes yritä. Paitsi aina välillä ettii tissejä varmaan kun maito alkanut tuoksumaan taas :D

Minä oon vähän mietiskelly tota että minkä ikäsenä lapsen "pitäis" nukkua jo päikkärit ulkona?

Entäs minkä ikänen lapsi voi istua jo tavallisella tuolilla ruokapöydässä?

Entäs sitten koska olis ajankohtaista siirtyä lastensänkyyn?

Paljon mietityttäny nämä, kun tuo toinen on jo tuloillaan :)
 

Yhteistyössä