3 alle 4-vuotiasta

Meillä on 3 lasta kahden vuoden välein, eli vanhin ei ollut vielä 4v kun kolmas syntyi. Ensimmäinen vuosi oli aika helppo, vauva nukkui paljon ja pysyi paikoillaan. Mut nuorimmaisen oltua 1v-3v aika rankkaa on.

Kolme vipeltää eri suuntaan, aina yksi itkee jotain jne. Jatkuva valpaanaolo ja pitkä univelka alkaavat vaivata ja voimat hiipuu. Lapset kyllä leikkii yhdessä ja ovat tärkeitä toisilleen, mutta vauhti ja melu ovat omaa luokkaansa. Olen hoitanut lapsia koko ajan kotona yli 3v he ovat käyneet kerhossa. Nyt nuorimmaisella on uhmaikä vaihe päällä ja se on rasittavaa. Ei on vastaus joka asiaan. Minä ite on toinen.

Odottelen jo töihin pääsyä puolen vuoden päästä. Odotatko itse kolmatta vai suunniteletko sitä?
 
Meillä pojat nyt 2 ja 3 vuotiaita ja ens kuussa on kolmosen laskettu aika!Yllättävän hyvin olen jaksanut vaikka itekseni melkein kaikki tuleekin tehtyä onhan toisen tienattava!Töihin en haluaisi enää palata,nautin tästä ihan kympillä...!!!
 
minulla nuorin 4 kk, mutta rankin aika itselleni oli kun kakkonen syntyi. esikoinen oli vasta 1-v. esikko villitsee toista ja vaikka he leikkivät keskenään, kahnausta on jatkuvasti.
tuntuu että pinna ei aina kestä, ja sitten on huono omatunto kun hermostun ja huuden lapsille.
 
Meillä oli kuopuksen (nyt jo 3v) syntyessä esikoinen 3v11kk ja keskimmäinen 1v3kk. Kyllä meillä ehdottomasti kolmas lapsi meni "siinä sivussa". Mitään hurjia mustasukkaisuuskohtauksia meillä ei ole koskaan ollut isosiskojen puolelta, mutta toki huomionkaipuu on loputon vielä tänäkin päivänä. Lähdin töihin kuopuksen ollessa reilut 1v ja mies oli kotona. Lapset lähtivät päivähoitoon vasta tänä syksynä ja arki rullaa kivasti (noin yleisesti ottaen). :) Vauvahaaveita ei ole.
 
Meillä esikoinen oli 3v 8 kk kun kolmas syntyi. Melkoista vilskettä oli ja olin mielestäni super-mamma kun kuljin kaksosten rattailla ja yhtä pulkassa vetäen kerhoon sun muualle. Neuvolassakin käytiin sillä kokoonpanolla, kun monilla muilla oli mummut tai muut yhtä lasta käytettäessäkin mukana.
Siivooja kävi kerran viikossa. Kotiin tuli lapsille hoitaja, joka oli oikea enkeli, nuorimman ollessa 1v 6kk. Silloin menin 100 % töihin, ja mies myös. Kotihoito oli pelastus. Tarhaan kuskattiin vain satunnaisia aikoja kaikkia kolmea ja kaksi menivät kun esikko aloitti koulun.
Kolmosen vauva-kuvia on vähän, enkä muista heti milloin hampaat tuli ja sanat alkoi. Suuri muutos oli se, että yhden aikuisen kädet ei riitä pitään kaikkia lapsia yhtäaikaa. Kuitenkin kaikkinensa oli sisaruksista paljon toisilleen seuraa ja on myös yhä nyt 8 v myöhemmin.
Tosin aika erilailla nautin nyt nelosen vauva-ajasta, ja meni aika kauan kolmikon jälkeen kun ikinä olisin kuvitellut enää vauvoja meille tulevan...
 
Kyllä meilläkin toisen lapsen syntymän jälkeen oli aika rankkaa, kun esikoinen jäi tavallaan yksin kun imetin yms. vauvaa. Kolmannen vauvaaika oli helpompi kun kaksi muuta leikkivät yhdessä kun hoidin vauvaa. Se oli yllättävää mielestäni. Kolmannen syntymä tavallaan rauhoitti tilannetta, kunnes kolmas sai jalatalleen ja rupesi touhuilemaan muiden kanssa.

nyt lapset 6v 4v ja 2,5v ja suurimmat ongelmat tällä hetkellä ovat: Nuorin matkii isompia koko ajan eikä pysty samaan kuin isot, nuorin ja keskimmäinen riitelevät leluista ja tekemisistä. Nuorimmalla on uhmaikä ja temppuilee koko ajan.

Positiivista tässä vaiheessa on: Ei vaippoja, ei kärryjä mukaan autoon, ei päiväunia, ei tuttipulloja tai tuteja ja kaikki nukkuvat yöt melko varmasti! Sotkua, riitaa, välienselvittelyjä ja vaatimuksia riittää. Kun lapset ovat isompia rasitus muuttuukin psyykkiseksi fyysisen sijaan. Anna sitä, miksi en saa mennä, mulla ei oo tekemistä tai kaveria ovat yleisimpiä sanontoja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 14:51 Äityli kirjoitti:
Positiivista tässä vaiheessa on: Ei vaippoja, ei kärryjä mukaan autoon, ei päiväunia, ei tuttipulloja tai tuteja ja kaikki nukkuvat yöt melko varmasti! Sotkua, riitaa, välienselvittelyjä ja vaatimuksia riittää. Kun lapset ovat isompia rasitus muuttuukin psyykkiseksi fyysisen sijaan. Anna sitä, miksi en saa mennä, mulla ei oo tekemistä tai kaveria ovat yleisimpiä sanontoja.
Tää on totta. :)
 

Yhteistyössä