Joudun olemaan samaa mieltä useiden kirjoittajien ja päiväkodin henkilökunnan kanssa.
En jaksa uskoa, että neuvolassakaan tarkoitetaan, että 3,5-vuotiaan etu olisi viettää täysiä työpäiviä päiväkodissa samaan aikaan, kun äiti viettää aikaa kotona vauvan kanssa. Väitän myös, että jo 3,5-vuotias saattaa kokea itsensä ulkopuolelle sysätyksi, kun äiti jää joka aamu kotiin vauvan kanssai, kun hänet lähetetään laitostumaan. Kuten aiemmin on todettu, päiväkotipäivät eivät ole lapsille pelkkää leikkiä. En usko, että parin tunnin päiväkotipäivän lyhentäminen vaikuttaisi merkittävästi sinun väsymykseesi. Sen sijaan esikoisesi elämänlaatuun äidin kanssa kotona vietetty aika voi vaikuttaa ratkaisevasti. Loppupeleissä, myös koliikittomat vauvat huutavat öisin, milloin mitäkin, ja suurin osa äideistä selviää ihan hyvin vaativimmasta jaksosta, vaikka kaikki lapset ovat kotona. Ja jos koliikkivauva huutaa yöt ja päivät, kuten kuvauksestasi saattaa päätellä, olet valveilla viettämässä aikaa myös vanhemman lapsesi kanssa. Kun vauva hiljenee, voi aina torkkua dvd-elokuvia pyörittämällä.
Kysyit, saavatko muut arvostelua osakseen. Valitettavasti en voi vastata tähän, koska esikoinen on otettu pois päiväkodista kuopuksesta seuranneen äitiysloman alkaessa. Sen sijaan olen kyllä saanut arvostelua osakseni opiskellessani. Se tuntui väärältä: opiskelin päivin ja tarvittaessa myös öin, ja päiväkodin henkilökunta ei ollut tyytyväinen, koska tiesivät minun viettävän osan päivästä kotona tenttikirjojen kanssa. Heille tuntui mahdottomalta ymmärtää, ettei pienten lasten kanssa voi lukea tenttiin, edes dvd-elokuvia näyttäen.
Toivottavasti löydätte kultaisen keskitien. Tuntuu aina niin pahalta lukea tällaista lapset ovat lahjoja ja hetken pieniä. Ei heitä pitäisi tarpeettomasti jonkun muun kasvattaa niinä hetkinä, kun ei itse ole ansaitsemassa elantoaan.