3,5v ei osaa perusasioita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apujakaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apujakaipaan

Vieras
Mitä tehdä kun 3,5 vuotias tyttö ei osaa mm.pestä käsiä,pukea, kulkea jonossa, varoa autoja tai yhtään mitään muutakaan liikennettä,joskus ei edes syödä itse..vaikka hanakasti ollaan yritetty opettaa. Tarhassa tästä tulee sanomista, muut osaa jo niin hyvin. Onko epänormaalia ja mitä tehdä?

no ei millä ton ikänen osaa vielä varoa autoja, tai muuta liikennettä kunnolla(eikä pidä mun mielestä vielä osatakkaan). Tosin olen opettanut, et tien oikeaa laitaa kuljetaan(ja huomautan jos harhailee josain muualla).

päiväkodissa tosta aina valitellaan kun tyttö lähtee kokoajan harhailemaan johonkin...ei oo kiva kuunnella niitä kun en voi asialle oikein mitään :( parhaani yrittäny kuitenkin.

[QUOTE="aapee";27615492]päiväkodissa tosta aina valitellaan kun tyttö lähtee kokoajan harhailemaan johonkin...ei oo kiva kuunnella niitä kun en voi asialle oikein mitään :( parhaani yrittäny kuitenkin.[/QUOTE]

sanot niille vaan, et olet yrittänyt kyllä kaikkesi. Miten toi syöminen? Onko joku tietty ruoka mitä ei osaa syödä? Vai miten ilmenee?

Osaako pukea jotain vaatekappaleita, esim. housut?

...voithan sä neuvolaan soitella ja kysellä sieltä hiukan neuvoa, et onko jotain, mistä pitäs huolestua.

nosto tälle.

Siis ruokahalua on kyllä, mutta ei suostu syömään. Aina pitäisi syöttää, vaikka osaa. Ruokailu onkin kauheaa taistelua koska mä en enää alusta loppuun niin isoa tyttöä ala syöttämään.

Osaa myöskin pukea vaikkapa housut avun kanssa, mutta ei suostu pukemaan. Jos sanon että nyt puetaan niin lähtee juoksemaan omille teilleen, pyörii ja hyörii ku tuulispää ja sitten kun lopulta laitan siihen stopin niin parkuu, potkii ja huutaa. Ei mitään mielenkiinoa itse pukea.

Osaisi varmaan myös noudattaa ohjeita, juuri jonossa kulkemista yms. mutta lähtee vaan kerta toisensa jälkeen omille teilleen vaikka autotien vartta kuljetaan.

Ei juurikaan osaa mitään käskyjä noudattaa. On jokaisessa arjen tilanteessa todella hankala, usein tilanne menee siihen että mulla menee hermo ja korotan ääntäni tai jopa huudan, kaikki tuntuu mahdottomalta ja pelkään ettei tyttö ikinä opi.

onko antaa vinkkejä arjen pyöritykseen hieman sujuvammin?

Onko jossain vaiheessa yrittänyt itse pukea ja syödä? Jos on, niin oisko uhmaa vaan? Ja jos ei, niin sitten kuulostaa erikoiselta - jos vertaan omiin tai lähipiirin lapsiin, niin yleensä tossa iässä on ollut just tärkeintä olla mahd. itsenäinen.

Eli osaa syödä, mutta syötätte? Auttaisko, että ottais lautasen pois, kun ei maistu ja seuraavalla ruokakerralla uusiksi. Lapset kyllä vedättää, kun se mahdollistetaan. Toki oikeatkin ongelmat on mahdollisia, mutta kokeile nyt aluksi, että et syötä tai pue puolesta.

Kaverilla on tuon tapanen vajaa nelivuotias ja hänestä oon kyllä vähän huolissaan. Minusta on täysin käsittämätöntä jos 3,5v ei ymmärrä että jalkakäytävällä kävellään ja tiellä ei. Hän kyllä osaa syödä(oppi vasta reilu 2v), ja pukee kai ainakin jonkin verran itse. Onko lapsesi kuiva? Miten käden taidot, piirtäminen, leikkaaminen jne. Entä motoriset taidot muuten, pyöräily, kiipeily jne?

Mut ei kai tolla oikeen mitään mahda, toiset kypsyy hitaammin. 4v neuvolassa tehdään tehtäviä ja jos ei niistä selviä niin viimestään pääsee tukitoimien piiriin. Toki voit olla yhteydessä neuvolaan aiemminkin jos päivähoidosta sitä toivovat.

Toivotaan että olen väärässä, mutta mulla tulee mieleen autistinen/kehitysvammainen lapsi. Näiden lasten kanssa työskennellessä tuo kuullostaa kovin tutulta...

Tuon ruokailun kanssa tekisin ainakin itse niin etten syöttäisi jos ja kun kyse on vain viitsimisestä... Jos lapsi ei suostu itse syömään niin lautanen pois ja uusi yritys seuraavan ruokailun puitteissa. Ei se lapsi siihen kuole että jättää ruoan tai vaikka kaksi väliin (meillä tuntui välillä ettei mukula syönyt juuri mitään moneen päivään kun tappelu syömisestä oli kiivaimmillaan, ja hengissä se silti vieläkin on. Pidin vain huolen että sitten edes juo)
Huutamista yritän omalla kohdallani välttää loppuun asti, silloin peli on jotenkin ikään kuin menetetty jos siihen mennään (omia tuntemuksiani siis tämä).... Yritän ensin hyvällä, oli sitten kyse pukemisesta tai mistä vain päivittäisestä hommasta, sanon vielä toisenkin kerran nätisti että nyt tehdään näin/pueppas tuosta päällesi jompikumpi paita tms., mutta jos puhe ei mene perille otan lapsen kainaloon ja puen itse/kannan vaikka perille (tämä ei tod tällä hetkellä helppoa kun olen raskaana, mutta jos ei lapsi kuuntele niin ei se perään huutelu asiaa auta). Ja kyllä meillä ainakin on alkanut jo lapsi oppimaan että on kaikille kivempi totella ekalla kertaa ettei tarvitse aina tappelun kautta hävitä, äidille kun häviää ;) Sitten kun asiat menevät mallikkaasti en säästele kiitoksia enkä kehuja.

Eli osaa syödä, mutta syötätte? Auttaisko, että ottais lautasen pois, kun ei maistu ja seuraavalla ruokakerralla uusiksi. Lapset kyllä vedättää, kun se mahdollistetaan. Toki oikeatkin ongelmat on mahdollisia, mutta kokeile nyt aluksi, että et syötä tai pue puolesta.

Pakko on jossain vaiheessa syöttää kun olisi vaikka koko päivän ilman ruokaa kun ei halua itse syödä, kokeiltu on. Ja sama pukemisen kanssa, siinä ei auta mikään, voitaisiin vaikka tunteja olla tuossa eteisessä istumassa, olen kaikella kokeillu hyvällä, tiukasti, olen lähtenyt jopa ovesta ulos mutta tyttöön ei vaikuta mikään.

Ja edelliseen viestiin, eipä oo pahemmin kiinnostanu koskaan pukeminen tai syöminen. Ehkä pari kertaa joskus sanonut että syö itse paljon pienempänä, pukemisesta ei koskaan oo piitannut pätkääkään. Siitä kyllä suuttuu kun vaatteet illalla oletaan päältä pois kun ensin oon puoli tuntia pyytänyt ite riisumaan.

Jos tässä nyt joku todellinen ongelma olisi, niin mikä se voisi olla?

Tytöllä voi olla joku adhd-tyyppinen juttu tms.. Omalla lapsella oli autistisia piirteitä ja siksi vaelteli jne. ei siis autismia, siihen kirjoon kuuluvia piirteitä vain. Saatiin toimintaterapiaa ja terapeutti käy päiväkodilla auttamassa pukemaan oppimisessa jne.

Miten lapsesi ottaa kontaktia muihin? Osaako leikkiä ikätasoisesti muiden kanssa? Entä miten kielellinen kehitys? Osaako selittää asioita?

Mää oon havainnu että lapset kyllä keksii jonku tavan saada sitä ruokaa suuhunsa kun nälkä tulee. Sen takia meillä on vajaa yksvuotiaasta lapset syöny ite. Ensin sormin sitten lusikalla. Tuskin se itteään nälkään tappaa jos lakkaat syöttämästä. Yks ateria voi jäädä syömättä mutta seuraava varmast jo maistuu.

Selitä lapselle että sille tulee kylmä jos lähtee yövaatteilla ulos. Voitte mennä vaikka yhdessä parvekkeelle hetkeksi ja kokeilla tarkeneeko siellä yövaatteilla. Jos lapsi ei pue niin nsppast vaatteet toiseen kainaloon ja lapsen toiseen ja vaan lähdette. Yleensä viimeistään rappukäytävässä suostuu pukemaan, mutta ei se lapsi mee rikki vaikka menisitte ulos asti toteamaan ettei sisävastteilla tarkene.

Pakko on jossain vaiheessa syöttää kun olisi vaikka koko päivän ilman ruokaa kun ei halua itse syödä, kokeiltu on.
** toisena tai kolmantena päivänä alkaa jo maittamaan, pidät vaan huolen että juo.

Ja sama pukemisen kanssa, siinä ei auta mikään, voitaisiin vaikka tunteja olla tuossa eteisessä istumassa, olen kaikella kokeillu hyvällä, tiukasti, olen lähtenyt jopa ovesta ulos mutta tyttöön ei vaikuta mikään.
** jos ekalla tai tokalla kehotuksella ei tehoa, kolamnnella syliin ja puetaan ns väkisin, ei lempeästi leikkien vaan tiukan ripeästi sen kummempia löpinöitä.

Todellinen ongelma on liikaa palveltu = passattu lapsi.

Meidän tasan kolmevuotias ei osaa pukea. Ei kiinnosta. Ei halua riisuakaan itse. On varmasti osin ylipassattu, mutta ei ole muutenkaan mikään superinnokas tekemään itse. Syötettiin yli kaksivuotiaaksi, mutta nykyään syö kyllä 100 prosenttisesti itse. Pikkusisko taasen pn ihan eri maata. Halusi lusikan käteen ja sohi puuroa suuhumsa alle yksivuotiaana. Isoveljellä ei tällaiseen ollut mitään mielenkiintoa.

[QUOTE="Vieras";27617527]Kaverilla on tuon tapanen vajaa nelivuotias ja hänestä oon kyllä vähän huolissaan. Minusta on täysin käsittämätöntä jos 3,5v ei ymmärrä että jalkakäytävällä kävellään ja tiellä ei. Hän kyllä osaa syödä(oppi vasta reilu 2v), ja pukee kai ainakin jonkin verran itse. Onko lapsesi kuiva? Miten käden taidot, piirtäminen, leikkaaminen jne. Entä motoriset taidot muuten, pyöräily, kiipeily jne?

Mut ei kai tolla oikeen mitään mahda, toiset kypsyy hitaammin. 4v neuvolassa tehdään tehtäviä ja jos ei niistä selviä niin viimestään pääsee tukitoimien piiriin. Toki voit olla yhteydessä neuvolaan aiemminkin jos päivähoidosta sitä toivovat.[/QUOTE]

Siis unohdin just mainita että tyttö on toisaalta kehittynyt hyvinkin nopeesti, kävelemään oppi 8kk ja on nyt motorisesti todella lahjakas liikunnan saralla, piirtää ei jaksa lainkaan, ei osaa myöskään leikata, ei edes ota saksia käteen. Kuivaksi oppi 2 vuotiaana, ja puhumaan todella aikaisin myös eikä osaa olla enää sekuntiakaan hiljaa vaikka välillä salaa toivon että edes 5 min. Lapsella on superkova puheääni.

Tohon vammaisuuteen en nyt ehkä ihan usko, kun on osittain todella nopeesti kehittynyt, mutta jotain keskittymisvaikeuksia vaikuttaa olevan ainakin..

Meillä samanikäisellä pojalla pukeminen on myös tosi vaikeaa. Osaa kyllä, mutta ei vaan viitsi tehdä hommaa itse. Juoksee mieluummin ympäri taloa ja sählää muuta, eikä ole kuulevinaan ohjeistusta. Sama ruokaillessa, osaa muttei viitsi. Käsienpesukin on sellainen sormien kastelu ilman aikuista. Taitaa osittain olla vahvatahtoisten ikään liittyvää uhmaa... Rasittavaa ja raivostuttavaakin!

Jos lapsellanne on taidot hallussa ja kyse viitsimisestä/keskittymisestä, niin en kovin huolissani vielä olisi.Jos taas ei oikeasti osaa, niin ehkä on esim. hahmottamisessa jotain harjoiteltavaa, mikä auttaisi hommien sujumisessa.

Syöttämisen lopettamista kannattaa kokeilla. Ja jos lapsi osaa kuitenkin itse pukea, niin siinäkin tilanteessa viedä asia niin pitkälle, että olet itse jo ikäänkuin lähdössä jonnekin. Meillä tämä yleensä saa vaatteet päälle parissa minuutissa, vaikka sitä ennen olisi huidellut ympäriinsä tai istunut vaatteidenkeskellä ikuisuuden.

Jos vertaan omiin/lähipiirin lapsiin, niin yleensä siinä about vuoden-puolentoista kieppeillä ovat alkaneet syödä itse (sormin tai lusikalla), ja tytöt niihin aikoihin myös pukea/riisua itse vaihtelevalla menestyksellä... pojilla nuo vaatehommat tulee sikäli jälkijunassa, että kolmasluokkalainen esikoinen ei muista vieläkään laittaa paitaa housuihin ;)

Mä kysyn kans, että onko jo kuiva? Mitä leikkii, millä leluilla?

Puhuuko lapsi hyvin? Miten kuivaksi oppiminen? Kyllä esim lievästi kehitysvammainen lapsi usein käyttäytyy tuolla tavalla. Kuuntelisin päiväkodin ammattilaisten mielipidettä, jos suosittelevat jatkotutkimuksia lähtisin hakemaan niitä lapselleni.

[QUOTE="jjj";27617574]Tytöllä voi olla joku adhd-tyyppinen juttu tms.. Omalla lapsella oli autistisia piirteitä ja siksi vaelteli jne. ei siis autismia, siihen kirjoon kuuluvia piirteitä vain. Saatiin toimintaterapiaa ja terapeutti käy päiväkodilla auttamassa pukemaan oppimisessa jne.

Miten lapsesi ottaa kontaktia muihin? Osaako leikkiä ikätasoisesti muiden kanssa? Entä miten kielellinen kehitys? Osaako selittää asioita?[/QUOTE]

Siis nimenomaan tuollaista vaeltelua on usein, kotona ja ulkona. Tuntuu että on jossain ihan toisessa maailmassa. Aikuisiin ihmisiin ottaa heti helposti kontaktia ja lapsiinkin aluksi, mutta ei juuri halua leikkiä muiden kanssa, tekee mieluummin yksin jotain kun ryhmä samanikäisiä tyttöjä leikkii yhdessä. oon kyllä jotenkin huolestunut kun summaan nää kaikki asiat yhteen :( Enkä kyllä voi ihan allekirjottaa että olisin liikaa passannu lasta, oon yrittäny jo kauan saada hänet itse tekemään asioita, enkä edes anna kauheen helposti periksi.

[QUOTE="aapee";27617598]

Tohon vammaisuuteen en nyt ehkä ihan usko, kun on osittain todella nopeesti kehittynyt, mutta jotain keskittymisvaikeuksia vaikuttaa olevan ainakin..[/QUOTE]

Lapsi voi olla ns. erityinen, ei varsinaisesti vammainen. Onhan noita diagnooseja joka lähtöön. Kyllä tuossa jotain kehitysviivettä tietyllä saralla on. Oma oikeasti vammaiseksi luokiteltu lapseni osaa asiat, joista olet huolestunut. Ja hän täytti juuri 3,5. Vammainen voi olla monella tavalla. Joku on vaikeasti vammainen vaikka puheenkehitykseltään, vaikka muuten osaa toimia normaalisti.

Onko lapsen kuulo testattu? Yleensä puhe kyllä viivästyy eikä ole selkeää, jos kuulossa ongelmaa. Pisti vain silmään tuo superkova puheääni... Ja toisaalta ohjeiden noudattamattomuuskin voisi liittyä siihen, ettei kuule tai ymmärrä mitä kauempaa huudellaan.

Meidän 3,5v on syönyt jo pari vuotta itse, pukemisessa tarvitsee apua vetoketjuissa ja takissa muutenkin, housut ja paidatkin saa aika hyvin ite. Tietää ettei kadulle saa juosta mutta vahdin sitä tietenkin, ei huomiokyky vielä riitä jos näkee jotain muuta mielenkiintoista samaan aikaan eikä muutenkaan varmaan. Nätisti kävelee kyllä vieressä ilman taluttamistakin.

Toi tytön tosi kova puheääni vähän särähti, oisko hänellä jotain ongelmaa sosiaalisissa taidoissa? Ettei keskity muihin ihmisiin vaan kailottaa omiaan vaan..? Onko hänellä kavereita päiväkodissa?

Yhteistyössä