3,5-vuotiaan harmitus kun äiti lähtee esim. kauppaan, jumppaan jne... itku tulee, kehitysvaihe vai mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H. Moilanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

H. Moilanen

Vieras
Niin, nyt kun äiti lähtee esim. kerta viikkoon jumppaan, jossa olen sen 1,5-tuntia ja tyttö isin kanssa, niin itku meinaa tulla ja joskus tuleekin kun äiti lähtee. Hoidossa on ollut pph:ssa jo kaksi vuotta ja sinne jää paremmin kuin hyvin (työntää meidät oven raosta pois). Onkohan tämä joku kehitysvaihe vai mikä, kun tuntuu että on vaikeaa kun äiti lähtee johonkin?

Samoin se, että ei halua mummulla olla yksin hoidossa. Sanoo että ei halua että mummu hoitaa, vaikka siis mummusta kovasti tykkää ja silloin tällöin kerran kuussa tai kahdessa mummu häntä jonkun päivän hoitanut. Nyt sekään ei tunnu kivalta. Harmitus ei kestä kauaa, siis sen hetken kun lähden, tosin kyselee että milloinka tulen jne, mutta itku kestää tasan sen hetken kun lähden, mutta harmi silti kun toiselle tulee paha mieli.

Kuuluu kehitykseen.Meillä on kanssa äärettömän herkkä 3,5 vuotias.Äiti ei saisi lähteä minnekkään ja jos häntä yhtään komentaa niin itkut tulee.Mutta kokemuksesta tiedän sanoa ( kaksi vanhempaa lasta) että tämäkin vaihe loppuu aikanaan.

Oisko se näitä vaiheita. Meidän tytöllä tuli tällanen 3-vuotiaana, meni pois, tuli uusiksi, kun 4 täytti. Nyt 5-vuotiaana on ensimmäistä kertaa isin tyttö (paitsi silloin kun väsyttää ja kiukuttaa).

Meillä ovat kaikki olleet samanlaisia. Nuorin oli kotihoidossa kun vanhemmat lähtivät tarhaan, joka aamu huuto ja mekastus. Nyt kun nuorin on 2,5 ja on tarhassa ja kun äiti lähtee jonnekin ja hän ei pääse mukaan alkaa huuto. samoin jos isi lähtee jonnekin eikä pääse mukaan alkaa huuto.

Ei se vaarallista ole jos lapsi hetken kiukkuu ja nopeasti ohi menee.

Lapsillahan noita kausia tulee ja menee, välillä joku asia on vaikeampaa ja joku toinen helpompaa ja tuo kaudetkin ovat hyvin yksilöllisiä. Kannattaa vaan uskaltaa jättää lapsi ja lähteä itse harrastukseen, kauppaan jne... koska siitä lapsi saa sen varmuuden, että vaikka äiti lähtee, hän tulee kyllä takaisin ja minä selviän sen ajan jonkun muun kanssa. Jos et raaski lähteä lapsen luota, lapsi takertuu suhun yhä enemmän ja lähtemisestä tulee aina vain vaikeampa eikä lapsi saa sitä pärjäämisen ja äidin palaamisen tunnetta.

Lapsillahan noita kausia tulee ja menee, välillä joku asia on vaikeampaa ja joku toinen helpompaa ja tuo kaudetkin ovat hyvin yksilöllisiä. Kannattaa vaan uskaltaa jättää lapsi ja lähteä itse harrastukseen, kauppaan jne... koska siitä lapsi saa sen varmuuden, että vaikka äiti lähtee, hän tulee kyllä takaisin ja minä selviän sen ajan jonkun muun kanssa. Jos et raaski lähteä lapsen luota, lapsi takertuu suhun yhä enemmän ja lähtemisestä tulee aina vain vaikeampa eikä lapsi saa sitä pärjäämisen ja äidin palaamisen tunnetta.

Ite ajattelin, että jos lapsesta tuntuu vaikealta, kun äiti lähtee, niin yritän olla hänen kanssaan mahdollisimman paljon (toki nyt aina joskus kävin jossain). Tytöstä on kasvanut todella reipas ja itsenäinen 5-vuotias.

Yhteistyössä