3.5 v. poika leikkii nukeilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Immu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Immu

Uusi jäsen
25.09.2007
1
0
1
Enpä olisi uskonut, että itseltäni löytyy näin luutuneita asenteita, mutta en voi sille mitään, että ihmettelen vähän intoa, jolla pian 3.5 vuotias poikamme leikkii vauvanukella. Suurin osa pojan leikeistä on leikkiä autoilla, traktoreilla, legoilla tms. ns. poikien leluilla. Joskus (ehkä kerran viikossa) hän kuitenkin tarttuu innokkaasti hoitamaan vauvaa: syöttää, ulkoiluttaa, käyttää lääkärissä, vie päiväkotiin jne. Tähän leikkiin hän uppoutuu tosissaan ja tahtoo vanhemman siihen mukaan. Leikki on liikuttavaa katsottavaa!

Leikkivätkö teidän vastaavanikäiset pojat koskaan nukeilla? Entä tytöt? Isä on meillä osallistunut lastenhoitoon ihan alusta asti siinä missä äitikin. Liekö tässä osa syy lapsen luontevaan hoivaleikkiin?

Voi vitsit, olisit iloinen! Meidän poika on vasta 2v 5kk ja leikkii välillä nukella, kun olen sellaisen sille antanut. Kyllä se sitä joskus pussaa ja kylvettikin kerran ;) Autot on silläkin enemmän ja enemmän pop ja se vähän mua harmittaa. Mun teoria on nimittäin se, että pojista tulee onnellisempia jos niiden ei tartte olla niin hirveän koviksia. Nukkeleikki tekee hyvää psyykelle, näin ajattelisin. Itse siis toivon, että hoivaviettiä löytyy meidänkin pojasta vielä tuossakin iässä. Kaikenlainen empatian kyky on kyllä lapselle hyväksi ja aikuisellekin, ja miehillä on valitettavan usein ongelmia tuossa tunnepuolella. Nukeilla leikkiminen antaa mahdollisuuksia eläytyä leikin mukana toisen tunteisiin ja toisen hoivaamiseen.

Joo siis en ole mikään psykologi, nämä ovat ihan omia "tieteellisiä" näkemyksiäni

Niin että sinuna olisin vain iloinen ja ylpeä!

Ole ihan huoleti, kuuluu normaaliin kehitykseen =)

Meillä on myös nukke kiinnostanut reilun 1½v iästä ja silloin tällöin poika 2½v kakattaa vauva-nukkeean, jonka sai joulupukilta ja antaa tälle suukon =) Se on hellyyttävää :heart:

Jos kaikki menee hyvin meille on joulukuussa tulossa pikkusisko tai-veli :heart: Ja silloin luulisi nukkevauva olevan suosittu, saa nähdä imettääkö poika sitä ;) Nyt hän kertoo, että myös hänellä on vauva masussa ja siksi masu on niin iso :laugh:

Meillä kanssa poika (.04-04) leikki nukella , jonka sai lahjaksi, kun täytti 1v. viime jouluna toivoi joulupukilta Kikalle (nukke) oman sängyn , jonka pukki myös toi olisi halunnut myön rattaat sille, mutta tilan puutteesta emme ole sitä hankkineet.
Minusta tuo poikien nukeilla leikkiminen on kanssa ihan normaalia =)

Kyllä meidän 2v10kk poika hoitaa nukkea. Toin vanhan (oikean vastasyntyneen) kokoisen nuken kotiin vuoden alussa kun aloin odottaa toista lasta. Mitä pidemmälle raskaus eteni niin sitä enemmän myös vauvaa hoidettiin. Nyt kun sisko on syntynyt, niin toisinaan poika tua nukenkin syömään tisumaitoa.

Meillä poika 2v imetti muumiaan illalla. Kysyi muumilta, että otatko maitoa ja laittoi omalle tissilleen ja sitt kuului lurpsluprs ääniä :laugh: Oltiin just päivällä käyty katsomassa tuttavien kaksosvauvoja, joten liekö ollut tuoreessa muistissa... Muutenkin hoivavietti tuntuu tällä hetkellä aika voimakkaalta. Pitäisi varmaan ostaa nukke kotiin.

Meillä 3v. poika leikkii unipupullaan ja pikkuveikan pupulla. Nukkeja kyllä löytyy, mutta pupuilla leikkii. Synttärilahjaksi ostettiin tarkotuksella nukenvaunut, että on sitten isommalla jotain mitä työnnellä, kun alkaa työnnellä taaperokärryä ja samalla isoveikka voi hoitaa omia vauvojaan kun minä hoidan pikkuveikkaa.

Vuosi sitten kun meille syntyi toinen lapsi niin silloin meidän 3 vuotias poika leikki nukella ja hoivasi sitä, välillä myös imetti :) Itseasiassa minä opetin nuken avulla pojalle ennenkuin vauva syntyi että kuinka vauvaa pidetään sylissä, silitetään varovasti jne. Poika yritti välillä myös imettää pikkuveikkaansa :laugh: Minusta tässä ei ole ollut mitään pahaa/hävettävää että poika leikkii näin. Hän ei esim. kertaakaan vahingoittanut tai yrittänyt edes vahingoittaa pikkuveikkaansa millään tavalla kun tämä oli vielä vauva. (nyt on kyl vähän eriasia, kun tällä pikkuveikalla on ikää jo 1v. ja mukamas se on aina sotkemassa hänen leikkejään :whistle: )

meillä 3v4kk poika myös leikkii välillä nukeilla. Kaksi nukkea hommattu, toinen semmonen minkä masusta tulee äänet ja toinen mun vanha vauvanukke "Minna"
Aina välillä haluaa ottaa jomman kumman mukaan pihalle vaunuilla, joskus kuskaa pyörällä. Syöttää, vaihtelee vaatteita, potattaa ym.
Pikkuveli 1v on myös innostunut nukkeleikeikeistä. :)

Kyllä meidänkin juniori leikkii nukellaan ja kaikilla muillakin pehmoleluilla, poikamaisten lelujen lisäksi. Ihan on mielestäni tervettä ja opettaa pojalle mm.empatiaa. Ei aina tarvi olla Zorroa ja Batmania.

Voi kun ihanaa että leikkii nukeillakin. Ei taida moni äiti ihmetellä kun tytär leikkii autoilla, meillä ainakin leikitään suht tasapuolisesti autoilla ja nukeilla.... ehkä nyt enemmän nukeilla kun ollut tarhassa.
Joululahjaksi ajattelin ostaa kummipojalleni ihan nuken ja auton ja hänen kaksoin siskolleen samoin. Itsekkin olen sanonut kun joku on kysynyt voiko ostaa autoja tms. niin että tervetuloa vaan tänne, oppiihan tytär ettei ole olemassa tyttöjen ja poikien leluja =)

meidän neidin paras kaveri täytti just 3v. ja ne on tänä kesänä leikkinyt nukeilla ja kun tyttärelläni on niitä nukkeja ja rattaita on kaverillekin riittänyt aina omat. Itsellään hänellä ei ole nukkea-ei pojille yleensä osteta. sitten kun meidän pikku prinsessa leikkii keijua ja prinsessaa ja kyselee onko kaunis yms. puristaa tämä pikkumies päätään. Nuket menee mutta prinsessa jutut menee yli.

Meidän kaikilla pojilla on ollut omat vauvanuket, ovat saaneet niillä paikkeilla kun ovat saaneet pikkusisaruksen. Kaikki ovat niillä leikkineet, toiset enemmän, toiset vähemmän. Vanhimmaiset leikkivät yhteen aikaan kovasti vauvan synnyttämistäkin, minua pyydettiin kätilöksi. Nuoremmat veljekset eivät ole leikkineet tätä niin paljon, mutta ovat sen sijaan leikkineet siskon barbeilla. Varsinkin tällä hetkellä 3,5-vuotias leikkii välillä paljonkin barbeilla. Mutta selvästi kyllä autot ym. poikien lelut ovat lopulta kaikilla vieneet voiton. Olen itse aina yrittänyt välttää lelujen ja leikkien leimaamista tyttöjen/poikien jutuiksi, sillä vähitellen ympäröivä maailma sen kyllä opettaa muutenkin.

Ihmettelen huoltasi tässä asiassa! On todella pelottavaa nähdä, että asenteet eivät ole muuttuneet sitten mummun aikojen. Anteeksi suorasukaisuuteni, mutta juuri tällaisten ennakko-oletusten takia ei eteenpäin mennä tasa-arvoisuudessa! Tottakai pojat leikkii useimmin autoilla ja junilla kun ne kerran käteen lykätään ja kannustetaan sitä leikkiä. Ja tytöt nukeilla ja hepoilla!

Yhteistyössä