3-4 vuotiaiden kaverusten leikeistä...mielipiteitä??!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täytyy ihmetellä :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täytyy ihmetellä :(

Vieras
Täytyy nyt oikein kysyä täältä neuvoa että mitä tekisitte seuraavassa tilanteessa...

Olen opettanut tyttärelleni pienestä pitäen että toiselta ei oteta lelua, vaan odotetaan omaa vuoroa leikkiä ko lelulla, samoin jos puistossa on keinut varattu niin pitää odottaa omaa vuoroaan. Tyttö on siihen oppinutkin hyvin ja ilmoittaa esim. puistossa jos haluaa keinumaan että odottaa vuoroaan... mutta mutta... mitä kun sitä vuoroa ei tule? Ei leikeissä lelujen kanssa, ei puistossa keinumassa tai muutenkaan... lastenvanhemmat eivät ota kuuleviin korviin tyttäreni puheita vuoronodottamisesta vaan antavat omien lapsieen tehdä mitä huvittaa ja niin kauan kuin huvittaa. Lasten osalta sen kyllä ymmärrän... toki järjestäen nämä lapset tekevät myös sitä että ovat esim. lähdössä pois keinusta, pitivät yhdellä kädellä vielä keinun narusta kiinni ja kun näkevät että tyttäreni on tulossa niin menevät heti nopeasti itse takaisin. Ilmeisesti olen opettanut tyttärelleni väärin että lelua ja leikkeihin liittyvässä pitää odotaa omaa vuoroa :( Paha mieli itsellenä kun tyttö aina vaan toiveikkaana odottaa sitä omaa vuoroaan ja sitä ei koskaan tule. En tiedä pitäiskö siihen jotenkin puuttua... suurimmaksi osaksi kyse ystävieni ja tuttujen lapsista...

Ihan hyvä oppia siihen että sitä vuoroa ei aina tule.

Alkuperäinen kirjoittaja täytyy ihmetellä :(;28570965:
Täytyy nyt oikein kysyä täältä neuvoa että mitä tekisitte seuraavassa tilanteessa...

Olen opettanut tyttärelleni pienestä pitäen että toiselta ei oteta lelua, vaan odotetaan omaa vuoroa leikkiä ko lelulla, samoin jos puistossa on keinut varattu niin pitää odottaa omaa vuoroaan. Tyttö on siihen oppinutkin hyvin ja ilmoittaa esim. puistossa jos haluaa keinumaan että odottaa vuoroaan... mutta mutta... mitä kun sitä vuoroa ei tule? Ei leikeissä lelujen kanssa, ei puistossa keinumassa tai muutenkaan... lastenvanhemmat eivät ota kuuleviin korviin tyttäreni puheita vuoronodottamisesta vaan antavat omien lapsieen tehdä mitä huvittaa ja niin kauan kuin huvittaa. Lasten osalta sen kyllä ymmärrän... toki järjestäen nämä lapset tekevät myös sitä että ovat esim. lähdössä pois keinusta, pitivät yhdellä kädellä vielä keinun narusta kiinni ja kun näkevät että tyttäreni on tulossa niin menevät heti nopeasti itse takaisin. Ilmeisesti olen opettanut tyttärelleni väärin että lelua ja leikkeihin liittyvässä pitää odotaa omaa vuoroa :( Paha mieli itsellenä kun tyttö aina vaan toiveikkaana odottaa sitä omaa vuoroaan ja sitä ei koskaan tule. En tiedä pitäiskö siihen jotenkin puuttua... suurimmaksi osaksi kyse ystävieni ja tuttujen lapsista...

Ihan samat ongelmat täällä. Poikani seistä tönöttää odottaen vuoroaan ja sanoo itse monesti, että nyt olisi jo hänen vuoro jne. Toisten lasten vanhemmat eivät välttämättä puutu mitenkään. Kuvastaa hyvin miten itsekkäitä ihmiset ovat ja miten itsekkäitä opettavat lapsistaankin. Itse puutun tilanteeseen usein sanomalla, että esim. muutaman kerran keinutaan vielä ja sitten on vuoron vaihto. Teen sen myös muiden kuin oman lapseni puolesta. Kyllä aikuisten on syytä opettaa käytöstapoja. Aika usein vain tuntuu, että monellakaan ei ole niitä... käytöstapoja.

Meillä ihan sama keinuleikki, ja meidän tyttö on se joka aina odottaa vuoroaan... Eivätkä vanhemmat puutu mitenkään. On ärsyttävää. Tuokin on totta, että toisaalta maailma on niin julma että sitä omaa vuoroa on joskus ihan hyvä oppia kantapään kautta odottamaan.

Oon miettinyt että uskanko puuttua äihin tilanteisiin vai annako lasten itse hoitaa tilanteet... mutta tosiaan sitä vuoroa EI KOSKAAN tule :/ Onneksi tyttäreni edes ymmärtää sen,että jos joku toinen lapsi odottaa huoroaan niin vapauttaa suhtnopeasti keinun tai lelun toisen käyttöön..ilman että itse puutun tilanteeseen. On tosiaan kurjaa tuollainen :(

eikö voisi vain ystävällisesti huikata että nyt voisi olla meidän liisan vuoro. jos toinen on jo hyvän aikaa keinunut. puolia pitää opetella pitämään. en tarkoita kuitenkaan että tarttee röyhkeänä jyrätä muut.

Minä puuttuisin aikakin oli sitte tuttuja tai ei !

Ei päde keinumiseen, mutta meillä kohta 4 v on niin hidas pääsemään leikkeihin sisään, että en mä kyllä aina viitsi olla heti hoputtamassa, jos joku muu kaipailisi sitä samaa lelua, kun leikki on juuri päässyt kunnolla vauhtiin.

Kädestä ei meidänkään poika ota ja vuorottelua opetellaan kyllä myös.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;28571147:
eikö voisi vain ystävällisesti huikata että nyt voisi olla meidän liisan vuoro. jos toinen on jo hyvän aikaa keinunut. puolia pitää opetella pitämään. en tarkoita kuitenkaan että tarttee röyhkeänä jyrätä muut.

Minä puuttuisin aikakin oli sitte tuttuja tai ei !

Näin minäkin tekisin. On hienoa että sentään jotkut on opetettu odottamaan vuoroaan ja ottamaan muut huomioon. Mutta. Silloin kun alkaa tuo vuoron odottelu mennä yli niin rohkeasti vain puuttumaan tilanteeseen ellei lapset tai lähellä olevat vanhemmat huomaa. On ihan hyvä opettaa lapsi pitämään myös omia puoliaan, kynnysmatoksi ei tarvitse ruveta lapsenakaan! Senkin voi tehdä nätisti mutta ei saa olla myöskään liian kiltti :)
Eli ystävällisesti mutta topakasti mä menisin sanomaan jotain. Kyllä ne lapset ymmärtää kun niille puhuu, kun ei ne edes itse tajua olevansa itsekkäitä jos ei niitä ole opetettu huomioimaan toisia.

Jos joku leikkii iloisena esim. autolla, on mun mielestä aika törkeää mennä siihen kököttämään ja odottamaan sitä "omaa vuoroa". Entä jos sun pikkuliisas leikkis jollain nukella ja naapurin tytti tulis siihen monkumaan että kohta on hänen vuoronsa?

Keinuasia taas, no, aina voi valita opettaako lapsen seisomaan siinä keinun vieressä vai kääntääkö asian siten että nyt on keinut varattu, mee tekeen jotain muuta, ja itse voi pitää silmällä keinuja ja sitten kun ne vapautuu niin huikkasee lapselle että nyt....

itse sanonut tuossa tilanteessa sille vieraalle lapselle tietyn ajan kuluttua, että eiköhän nyt olisi meiän tytön vuoro. samoiten jos oma tyttö keinuu ja vieras lapsi odottaa, niin pyydän lastni vapauttamaan keinun, jos on keinunut jo tarpeeksi kauan.

No... miten kauan teidän mielestä on sopivaa odottaa vuoroa? 5min? 10min? 15min? Ehkä eri vanhemmilla tai lapsilla on erilainen käsitys siitä, miten kauan omaa vuoroa tulee odottaa.

Itse ärsyynnyin, kun pieni poikani meni keinuun. Sillä sekunnilla, kun hän oli siihen päässyt, tuli toinen poika (noin 5v)viereen ja ilmoitti napakasti, että MINÄ HALUAN KEINUA NYT! Oli aika maailmanomistajan elkeet tuolla pienellä pojalla. Rehellisesti sanottuna mun olis tehnyt mieli ottaa sitä kraiveleista kiinni ja heittää jorpakkoon. Totesin kuitenkin tyynesti, että sinun pitää odottaa omaa vuoroasi... enkä muuten kertaakaan hoputtanut poikaani pois keinusta, lähti tosin itse alle viidessä minuutissa siitä pois.
Että siinä vaiheessa, kun käytte hoputtamaan muita pois keinusta, koska teidän oma hellanluudelinne haluaa siihen, niin saatan suhtaua siihen huonosti. Jos minusta 10 minuuttia on sopiva aika keinua, niin silloin se on niin ja jos sinä tulet viiden minuutin päästä kertomaan, että nyt on sinun lapsesi vuoro, niin voin kertoa, ettei muuten ole.
Itse yritän opettaa lapsilleni jakamista ja vuorottelua. Kehotan kyllä poistumaan keinusta ja päästämään muitakin siihen, mutta varmasti omista puutteistani johtuen, en voi sietää sitä, että joku tuntematon kuvittelee olevansa jonkinasteinen pomo leikkikentällä ja määrittelevänsä mikä on sopiva aika kenellekkin tehdä mitäkin.

Niinä kertoina kun leikkipuistossa on muita lapsia esim. keinumassa eikä vuoroa tohdi tulla niin kannattaa ehkä siinä pisteessa ehdottaa omalle lapselle muuta tekemistä eikä kiinnittää huomiota siihen mitä ei pysty tekemään. Se että pystytään vaikuttamaan siihen mitä itse tekee ja miten itse tilanteisiin suhtautuu on suurempi arvo kuin alamme murehtimaan sitä mitä muut eivät tee vaikka me itse teemmekin asiat toisia ajatellen.

Itse pidän aina huolen siitä että muiden pienten tai vähän vanhempienkin lasten tullessa puistoon kerron pojalleni että annetaan sitten vuoro toiselle lapselle kun/jos keinuun haluavia tulee. Opetan lapselleni nämä taidot riippumatta siitä tekevätkö muut samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja 3v pojan äiti;28571423:
Niinä kertoina kun leikkipuistossa on muita lapsia esim. keinumassa eikä vuoroa tohdi tulla niin kannattaa ehkä siinä pisteessa ehdottaa omalle lapselle muuta tekemistä eikä kiinnittää huomiota siihen mitä ei pysty tekemään. Se että pystytään vaikuttamaan siihen mitä itse tekee ja miten itse tilanteisiin suhtautuu on suurempi arvo kuin alamme murehtimaan sitä mitä muut eivät tee vaikka me itse teemmekin asiat toisia ajatellen.

Itse pidän aina huolen siitä että muiden pienten tai vähän vanhempienkin lasten tullessa puistoon kerron pojalleni että annetaan sitten vuoro toiselle lapselle kun/jos keinuun haluavia tulee. Opetan lapselleni nämä taidot riippumatta siitä tekevätkö muut samoin.

Samaa mieltä. En minäkään lähde hoputtamaan muita lapsia pois keinusta. Sitten keksitään jotain muuta tekemistä, jos keinu on varattu.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Tuossa tilanteessa on vanhemman velvollisuus puuttua siihen, eli juuri sanomalla että nyt taitaa olla meidän liisukan vuoro tms. Muutenhan lapsi oppii senkin, että nokan päälle saa paskantaa joka tilanteessa eikä edes oma äiti/isä pidä puoliaan.

[QUOTE="vieras";28571448]Tuossa tilanteessa on vanhemman velvollisuus puuttua siihen, eli juuri sanomalla että nyt taitaa olla meidän liisukan vuoro tms. Muutenhan lapsi oppii senkin, että nokan päälle saa paskantaa joka tilanteessa eikä edes oma äiti/isä pidä puoliaan.[/QUOTE]

Joo- o. Voihan sen noinkin ajatella. Mutta toisaaltaan sen voi myös ajatella niin, että lapsi saattaisi oppia kiinnittämään huomionsa asioihin, joita on tarjolla sensijaan, että se kiinnittää huomionsa asiaan, jota juuri nyt ei voi tehdä.

Jos kerran naapurin Pekka on keinussa, niin mikä mä olen sille kertomaan koska se on keinunut riittävän kauan?

Mielestäni on vähän epäreilua sanoa, ettenkö pitäisi lasteni puolta. Haluan ainoastaan, että oppivat pienestä pitäen valitsemaan taistelunsa. Pidän aivan varmasti lasteni puolta, kun sitä tarvitaan... mutta mun mielestä toi keinu asia ei ole sellainen. Maailma ei ole reilu, eikä kaikki toimi aina niin, kuin olis reilua... joten sekin on opittava nielemään.

Minusta kyse ei ole siitä mikä on sopiva aika keinua, joillekin se on 5min, joillekin 10 min. Kyse on siitä, että on yksi kiusaamisen muoto ettei päästä lasta esim. keinumaan, vaikka ei itse oikeasti enää välittäisikään keinua. Silloin on aikuisen syytä puuttua tilanteeseen. Lapset ovat niin läpinäkyviä eivätkä osaa ainakaan aikuiselta sitä peittää, onko kyse oikeasti halusta keinua vai kiusanteosta.

En minäkään lasta hoputa pois keinusta, mikäli hän oikeasti keinuu ja nauttii siitä. Kun toinen lapsi haluaa keinuun ja sen hetken keinuja silmin nähden alkaa tehdä kiusaa sillä, ettei päästä vuoroaan odottavaa keinumaan vaikka ei itse enää haluakaan keinua (istuskelee esim. vain keinussa tuijotellen), silloin on syytä puuttua asiaan.

Vuoroaan on turha jäädä odottelemaan, leikkii sitten jotain muuta sillä aikaa. Aika ikävä toisen leikkiä, jos vieressä toinen tapittaa että nyt minä haluisin sen lelun tms.

Mutta kiusanteko on eri asia, että jos varataan jotain keinua vaikka ei edes keinu tai syöksytään heti takaisin kun joku muu yrittää keinuun tms tai ei päästetä johonkin liukumäkeen tai muuhun missä tosiaan voi useampi lapsi mennä vuorotellen. Sellaiseen puuttuisin kyllä komentamalla nätisti myös muiden lapsia. En itse ainakaan halua, että lapsestani kasvaa sellainen joka antaa toisten etuilla ja kävellä ylitseen. Toisille pitää olla kohtelias ja ystävällinen, mutta puoliaan saa silti pitää. Ja äitinä kyllä autan lastani jos toiset yrittää sorsia.

Joo- o. Voihan sen noinkin ajatella. Mutta toisaaltaan sen voi myös ajatella niin, että lapsi saattaisi oppia kiinnittämään huomionsa asioihin, joita on tarjolla sensijaan, että se kiinnittää huomionsa asiaan, jota juuri nyt ei voi tehdä.

Jos kerran naapurin Pekka on keinussa, niin mikä mä olen sille kertomaan koska se on keinunut riittävän kauan?

Mielestäni on vähän epäreilua sanoa, ettenkö pitäisi lasteni puolta. Haluan ainoastaan, että oppivat pienestä pitäen valitsemaan taistelunsa. Pidän aivan varmasti lasteni puolta, kun sitä tarvitaan... mutta mun mielestä toi keinu asia ei ole sellainen. Maailma ei ole reilu, eikä kaikki toimi aina niin, kuin olis reilua... joten sekin on opittava nielemään.

Tarkoitin tilannetta, jossa selkeästi on jo oman lapsen vuoro, eli joku esim yrittää kiilata eteen. Ei tietenkään keinua kenenkääm pyllyn alta aleta vaatia, vaan keksitään siksi aikaa jotain muuta puuhaa.

[QUOTE="Vieras";28571608]Tarkoitin tilannetta, jossa selkeästi on jo oman lapsen vuoro, eli joku esim yrittää kiilata eteen. Ei tietenkään keinua kenenkääm pyllyn alta aleta vaatia, vaan keksitään siksi aikaa jotain muuta puuhaa.[/QUOTE]

No toi onkin ihan eri asia :) Täällä kovasti monet ovat sitä mieltä, että sen keinun voi vaatia toisen pyllyn alta, koska siihen nyt vaan on heidän mielestään oikeus.

Ja sitten tietysti on ihan eri asia, jos joku ei kiusallaan halua luopua keinusta, vaikkei huvita keinuakkaan... mutta en mä siitäkään ala vieraille lapsille sanomaan, että nyt pois siitä.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Jos joku leikkii iloisena esim. autolla, on mun mielestä aika törkeää mennä siihen kököttämään ja odottamaan sitä "omaa vuoroa". Entä jos sun pikkuliisas leikkis jollain nukella ja naapurin tytti tulis siihen monkumaan että kohta on hänen vuoronsa?

Keinuasia taas, no, aina voi valita opettaako lapsen seisomaan siinä keinun vieressä vai kääntääkö asian siten että nyt on keinut varattu, mee tekeen jotain muuta, ja itse voi pitää silmällä keinuja ja sitten kun ne vapautuu niin huikkasee lapselle että nyt....

Täälä on paras odottaa keinun vieressä jos haluaa vuoron. Muualle jos lähtee niin taatusti toinen ryysii eikä muualla odottaja saa koskaan vuoroa sitten. Puutun minäkin tarvittaessa lapseni apuna ellei hänen sanominen saa aikaan keinuvuoroa. Jotkut nyt ei tajua antaa vuoroa ja sentäs ei tartte yhden koko aika keinua. Tuossa puistossa on vain yksi isojen keinu ja vähän on pakko reilusti rajoittaa aikaa että halukkaat ehtivät. Ja niitä on kyllä. Omanikin osaa antaa vuoron toiselle, hänenkään ei tarvitse jäädä jalkoihin.

Mulla ei onneksi (ainakaan vielä) ole moisia kokemuksia vanhemmista. Leikkipuistoissa ja omien ystävien ja heidän lastensa kanssa on vuorottelut yms. toimineet hyvin.

Vaikka meidän lapsi on ainokainen (eihän ainokaisilla ole käytöstapoja, kun ovat tottuneet saamaan aina kaiken... ;) ), hän osaa hienosti odottaa vuoroaan ja jakaa lelujaan. Me vanhemmat olemme tätä hänelle opettaneet, ja päiväkodissa tähän kiinnitetään myös paljon huomiota.

[QUOTE="minttu";28571924]Mulla ei onneksi (ainakaan vielä) ole moisia kokemuksia vanhemmista. Leikkipuistoissa ja omien ystävien ja heidän lastensa kanssa on vuorottelut yms. toimineet hyvin.

Vaikka meidän lapsi on ainokainen (eihän ainokaisilla ole käytöstapoja, kun ovat tottuneet saamaan aina kaiken... ;) ), hän osaa hienosti odottaa vuoroaan ja jakaa lelujaan. Me vanhemmat olemme tätä hänelle opettaneet, ja päiväkodissa tähän kiinnitetään myös paljon huomiota.[/QUOTE]

No ei onneksi tääläkään pääasiassa oo sellasta, mutta aina välillä kohtaa niitä jotka ajattelevat vain itseään eikä vanhemmatkaan ohjaa. Minä ohjaan sitten että saadaan homma eteenpäin. Kenenkään tarvi alistua yleisellä leikkipaikalla jonkun itsevaltiuteen.

Yhteistyössä