<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 Marraskuussa MEIDÄN KUU <3 <3

VMR
Pirpanalle vastailen täältä taustalta...poikani (edellinen raskaus) oli perätilassa (itse rupesin epäilemään rv36+ ja lähettivät polille). Siellä sitten asia todettiin virallisesti ja painoarvioksi saatiin 2,9kg. Lääkäri painosti alatiesynnytykseen. Yrittivät myös kääntöä, mutta minulle se oli kivuliasta ja aiheutti runsaasti supistuksia joten yhden kääntöyrityksen jälkeen en enää suostunut moiseen hommaan uudelleen. Olin ihan pihalla, että mitä tässä nyt pitäisi tehdä kun ei ennen ole koskaan muutenkaan mitään leikkauksia tehty ja perätilasynnytys kuulosti kaamealta (tosin varmaan osasyyllinen oli siihen itse lääkäri painostuksensa kanssa). Paniikissa päädyin sitten toivomaan sektiota jos poika ei itse käänny. Siitä päätöksestä olen onnellinen, koska poikani painoikin syntyessään 3910g viikolla 38+1 ja oli edelleen perätilassa =) Sektio minulle tehtiin siis maaliskuussa 2010. Tällainen kokemus täällä...
Toivotaan, että sinun tapauksessa itse kääntyisi vielä =)

VMR ja poju 38+0
 
Pirpana, meillä on sama tilanne. Rv tällä hetkellä 38+1 ja perätilassa. Viime viikon keskiviikkona lääkäri yritti ulkokäännöstä (37+3) mutta ei saanut kättä enää vaavin pyllyn alle, eikä lähteny kääntymään. Perätila synnytystä lääkäri ehdotti (Lue: painosti) mutta itse halusin sektion ja sektio olisi 17.11. Kaikki on mahdollista (vaikkakin ehkä hieman harvinaista) että vaavit vielä kääntyisivät oikein perin! :) Niin kovin haluisin kokea normaalin alatiesynnytyksen..mutta jos se on näin mennäkseen niin sitten ei voi mitään.
Olitkos sie Pirpana tuntenu potkuja alas ja olitko yhtään huomannut että voisi olla pt:ssa? Tai että milloin olisi voinut kääntyä pt:aan vai onko ollut kokoajan? Miusta tuntuu et tää mei kaveri on istunu kököttäny koko ajan...

Tänään tilattiin Ora Jovi Air lastenvaunut ja kävin ostamassa parit imetysliivit =) On muuten ihan hirveetä istua autossa kun tulee pomppuja, ja käveleminen kaupungilla, ugh. :O
 
Kiitos pikaisista vastauksista. Kaks viikkoa sitten oli neuvola lääkäri ja silloin masuasukki oli oikein päin. Onhan masussa myllerrystä ollut, mutta en olis uskonut, että rupee vielä uutta asentoa etsimään. Toivottavasti neuvolatäti on väärässä ja torstaina kätilö kertoo ilo uutisen, että kaikki on hyvin ja masussa ollaan oikein päin.

Kaverin sisko kuulemma oli synnyttänyt perätilassa olevan vauvan ja kaikki meni kuitenkin ihan ok. Synnärisalissa oli vaan enempi porukkaa mm. 2 lääkäriä, 2 kätilöä ja hoitohenkilökuntaa sekä leikkaussali oli valmiustilassa. Olen myös tänään lukenut paljon kertomuksia perätilasynnytyksistä, oli sekä onnistuneita ja vähemmän onnistuneita kokemuksia moisesta. En osaa vielä kuitenkaan sanoa kumpaan käännyn (alteitse vai leikkaus) jos masuasukki on väärin päin. Torstaina selviää paljon asioita, palailen sitten kertomaan kuulumiset :)

PLUSSATTU: Mihin menet synnyttämään (leikkaukseen)? onko toivoa vielä, että vauva kääntyisi itsekseen? voimia koitokseen ja ollaan yhteydessä :D

t. Pirpana -76
 
Pirpana:
Meillä todettiin rv 33 et vauva on pt, rv 36+4 tehtiin ulkokäännös.. 15 min lääkäri yritti vauvaa kääntää ja kun irrotti kädet mahalta niin hän päätti itse kääntyä :) nyt on pysynyt rt ja toivottavasti pysyy loppuun asti.. Jos on paljon lapsivettä niin on mahdollista et kääntyy itestään vielä jollei oo kiinnittynyt..

Myy rv 39+2
 
Huomenta !

Äitipolilla käyty ja kaikki hyvin, iso huokaus. Joko vaavi on kääntynyt alkuviikosta tai neuvolatädin epäily oli väärä, mutta pääasia on, että pää on nyt kiinnittynyt hyvin eikä masuasukki enää pääse sieltä kääntymään toisin päin. Lääkäri tokas, että vauvan voi synnyttää heti, on kolme ja puol kilonen ja hyvin kehittynyt, että menoks vaan. Nyt voi sitten ruveta häätöyritystä tekemään, eikö se ole paras tapa kun rupee vaan siivoilee, käy lenkillä ja saunassa ja sitten jotain kivaa miehen kanssa :) Jos tiedätte muitakin tapoja, kirjoitelkaa !!!

Pirpana -76 38+3
 
Onpahan hiljainen tämä meidän ketju. :( Facebook on vienyt voiton.

Täällä sitä tehdään töitä ja vauva tuhisee vieressä ja esikoinen leikkii isin kanssa piilosta. Jäbä jo 1 kk ja 1 pvä. Uskomattoman nopeasti menee aika kyllä. Ja joka hetki jotenkin harmittaa että kohta se ei olekaan enä vauva. Ihan hassuja fiiliksiä.

Tosi kiltti poika on ollut. Huutamista tulee vuorokaudessa ehkä korkeintaan se 1/2 h. Herelläkin kun on niin tyytyväisenä möllöttää sylissä tai mihin sitten laitetaankaan. Nukkuu korkeintaan 3 h pätkiä ja tankkaa sit välillä. Eli melkoinen syöppö :)
 
Heippa!

Pikkumies syntyi 9.11 mitoin: 3830g 52cm. viikoilla 40+2. Vielä laitoksella mutta tulen kirjoittelemaan tarkemmin synnytyskertomuksen sitten ku ollaan kotiuduttu, nyt nuuskimaan vauvatuoksua <3

Onnea kaikille vauvansa saaneille täältäki vielä ja toivotaan että pian tulis lisää, ollaan hyvin jo Marraskuuta eletty niin eiköhän niitä putkaha kokoajan lisää ;)

Karoliina87 ja pikkumies:heart:
 
täälä supistellaan... pari tuntia tullu suunnilleen semmosen 10 min välein semikipeitä suppareita. kivun kans vielä pärjää kun kävelee ja hengittää. pakkasin pojille kassit mummulaanlähtöä varten ja koitin saada miehen uskomaan että voi lopettaa työt tältä päivältä ja olla valmiina kun mää sanon että NYT lähetään. mutta koitan kärvistellä kotona mahollisimman pitkään, helpointa olla rentona täälä... suihkuun seuraavaksi kunhan tihenevät, 10 min välein tulevat tarkottaa että sais puoli tuntia läträtä 2-3 supparin takia :D lämmin vesi vois loppua aika pian. sairaalassa ei taida tosin olla sitä ongelmaa, läträtään sitte sielä samaan laskuun :D toivottavasti tää ois tänään selvä!
 
Pikkuinen poika näki päivänvalon 9.11 klo 18.49. Pituutta 50cm ja painoa 2514g. Täydellinen pikkupakkaus! Haettiin pari vrk vauhtia lastenosastolta sokeritipassa ja etsimässä imua mutta tänään tuli jo vierihoitoon.

Miten joku voikaan olla niin rakas ja tärkeä, ja täydellinen? <3

Synnytys meni aika nopeasti, ponnistus 19min. Hieman autettiin imukupilla. Ompeleiden teko oli yhtä helvettiä, tunsin jokaisen pistoksen ja langan. Huh. Ylipäänsä sanoisin, että kestin kipua oletettua enemmän, mutta sattuihan koko puuha aivan järjettömästi.

Rakkaudesta sekaisin oleva, Aplari ja Taikku 3vrk :)
 
Ihanaa, vauvoja tulee lisää, Onnea <3

Mie heräsin viiden aikaan aamuyöstä supistukseen. Niitä rupes tulemaan aika-ajoin ja nousin sitten seiskan aikaan ylös aamupalaa syömään. Olin jo ihan siinä toivossa, että tänään saadaan ihana nyytti maailmaan. Mutta ei, kun sain syötyä ja rupesin lukee hesaria, siihen loppu supparit. Otin sitten parin tunnin unet ja nyt aattelin, jospas sitä lähtis "lenkille" tonne happirikkaaseen viileään säähän. Jospa ne supparit palaisi... voi kun tää oottaminen käy pitkäksi...

Pirpana -76 38+6
 
Hävettää ! Ensin vitkuttelin fb:hen siirtymistä ja nyt oon hylännyt tän pinkan kokonaan ja fb:nkin käyn vaan äkkiä lukemassa puhelimella, kommentointi on jäänyt. . :(

Ja jos täällä on vielä joku ketä ei oo fb:ssä niin vauvauduin 15.10. ja siks ei malta olla koneella <3
 
Hävettää ! Ensin vitkuttelin fb:hen siirtymistä ja nyt oon hylännyt tän pinkan kokonaan ja fb:nkin käyn vaan äkkiä lukemassa puhelimella, kommentointi on jäänyt. . :(

Ja jos täällä on vielä joku ketä ei oo fb:ssä niin vauvauduin 15.10. ja siks ei malta olla koneella <3
 
Poika syntyi 10.11.2011 klo:14.15, 3610g, 52cm, rv38+0 :heart:


Synnytyskertomus:
To 10.11.2011

Ke-to yöllä tuli lapsivesi klo 3.30 maissa ja siitä ehkä puolentunnin kuluttua alko supistella n.4-8min välein. 8-9 aikaan aamulla join vielä aamukahvia ja pohdittiin lähteäkkö synnärille vai ei, supistuksia tuli 4min välein, joskus jopa 2min välein ja yhtäkkiä saatto taas väli pidentyä 6 minuuttiin joten oli vähän epäselvää mitä tekis kun en kokenu kipua edes kovin tuskaseks, mut päätettiin lähtee 10 maissa ajamaan synnärille (tunnin ajomatka)

Tähän paperiin (mistä lunttaan) on kirjattu tuloaika 11.20 ja kun tutkimus tehtiin niin olin 4cm auki. Päätin odotella edistymistä, en muista aikaa mut jonkun ajan kuluttua menin kysymään et voisko saada jonkun kivunlievityksen että ei vielä mitään epiduraalin tyylistä, niin he suosittelivat sit PCB:tä ja päätin ottaa sen.

Mentiin synnytyssaliin klo 11.35 ja olin 7cm auki, otin sit sen PCB:n. Se vaikutti toispuoleisesti mut se riitti mulle, kestin sen kivun ok.

En oikeen tarkalleen ees muista mitä siinä tapahtu :)D) mutta avauduin sit 9 senttiin ja keskusteltiin että jos ottasinki sit hetken päästä spinaalin.

Ton puudutteen vaikutus lakkas kokonaan ja pyysin sitä spinaalia että nyt kyllä kiitos ja en oikeen muista tästäkään miten tää meni, mut jotenki päädyttiin sit siihen et en ehi sitä spinaaliakaan saada, et reunaa oli hyvin hyvin vähän jäljellä ja sain alkaa ponnistella hiljakseen tai jotenki sitä avitettiin katoamaan siinä yhteistuumin (jotain se käsillä tuolta tonki), antoivat sit siihen reunan häviämiseen avuks buscopanin reiteen.

Ei vaikuttanu mielestäni mihinkään kipuun mitenkään?

Jotenkin tuntu tosi epämukavalta, olisin ehkä halunnu jotain apua ja kysyinkin et vieläkö vois jonkun saada ja sanoivat että ehkä lisää sitä PCB:tä, mutta kun meinasivat sitä laittaa niin ei ehitty sitäkään, sanoivat että tilanne on nyt se että alappa ponnistaa :D

Ja minähän aloin, kello oli siis jo 13:45, jotenkin toi aika oli menny tosi nopeeta tossa kaikessa "sekoilussa" noiden että minkä kivunlievityksen ja mitä ehtii saada ja mitä tapahtuu :D...

Ponnistusvaihe oli mielestäni pahin, mutta ei ehkä painajainen kuitenkaan. Supistukset oli kaikkein kovimpia, eikä se tunne alapäässä mun mielestä mitenkään helpottava ollu.

Leikkasivat välilihan avuksi.

Kirosin ponnistellessa kun lappalainen ja sanoin moneen kertaan et ei tää tuu ulos, ei tää perkele tuu :D mutta niin vaan 14:15 poitsu olikin ulkona. Siinä se 3610g ja 52cm ukkeli rääkyi ja äitikin tirautteli onnen ja helpotuksen kyyneleitä<3

Lapsi syntyi käsi poskella, siks pään saaminen ulos oli jotenkin kova homma. Mutta ei huono ponnistusaika tuo 30min :)

Istukka ei meinannu aluks irrota mut lopulta lähti tosi helposti, kun vähä odoteltiin.

Jälkeenpäin sit ajateltuna synnytys oli oikein ok, avautumisvaihe ei ollut tuskanen ja kun ponnistusvaihe oli mielestäni vähän tuskasempi niin sekin kesti vaan 30min, eli hyville mielille jäin.

kestoks on merkitty: I 09:45 II 00:30 III 00:30
 
Onnea kaikille vauvoille!

Täällä odotellaan millon lääkärit suvaisisivat käynnistää. Alkaa oleen kypsä olo jo. Ei oo kivaa kun jaloissa ei ole tuntoa useinkaan. Supistuksia ei oo näkynyt höh.

Unico ja Mötky 40+2
 
Heippa marrasmassut! Ja onnea kaikille, jotka on jo saaneet nyytin syliin. :)

Olin viime keskiviikkona kokoarviossa ison Sf-mitan vuoksi. Painoarvio sillon 37+0 oli ultralla 3350g. Eli ihan normaalikokone (mun mielestä kyl aika iso). Lapsivettä on myös reiluhkosti. Määräks merkattiin Afi 20. Lääkäri sano, että siitä ei oo lapselle mitään haittaa tms. Jos vedet sattuu meneen ni kantsii kuulemma mennä makuuasennos ambulanssil sairaalaan. Veden runsauden takia kontrolliaika 23.11. Seurailen sit verensokerii täs välillä (mullahan siis dieettihoitonen RD ja kuulemma RD voi vaikuttaa tohon lapsiveden määrään.)

Viikonloppuna tyhmä ku olin ni menin sit netistä katteleen muitten kokemuksia siitä et jos on paljon lapsivettä. Ja sieltä sit löysin ihan hirveitä kauhutarinoita miten se veden paljous voi liittyä esim. johkin rakennevikaan, kehitysvammaan jne. :( Täytyy myöntää että vähän rupes huolestuttaan. Neuvolaanki rimpautin ja kysyin onko syytä olla huolissaan ni täti sano että se, että vettä on paljon voi liittyä johkin häikkään mut kuulemma useimmiten/melkein aina se vaan on joku yksilöllinen homma eikä siis johdu siitä että vauvalla ei ois kaikki hyvin.

Onko täällä kellään kokemusta siitä, että lapsivettä ois ollu paljon?

MamiJ&MasuRakas 37+5
 
Olin viime keskiviikkona kokoarviossa ison Sf-mitan vuoksi. Painoarvio sillon 37+0 oli ultralla 3350g. Eli ihan normaalikokone (mun mielestä kyl aika iso). Lapsivettä on myös reiluhkosti. Määräks merkattiin Afi 20. Lääkäri sano, että siitä ei oo lapselle mitään haittaa tms. Jos vedet sattuu meneen ni kantsii kuulemma mennä makuuasennos ambulanssil sairaalaan. Veden runsauden takia kontrolliaika 23.11. Seurailen sit verensokerii täs välillä (mullahan siis dieettihoitonen RD ja kuulemma RD voi vaikuttaa tohon lapsiveden määrään.)

Onko täällä kellään kokemusta siitä, että lapsivettä ois ollu paljon?

MamiJ&MasuRakas 37+5
Heippa!

Tulin lokakuisista kommentoimaan, kun alkoi ihmetyttää tuo lapsiveden määrä.. Itse kävin suunnilleen samoilla viikoilla (taisi olla 36+5) päivystyksessä muista syistä.. samalla lääkäri ultrasi varmuudeksi.. painoarvio oli sillon noin 3kiloa, eli vähän vähemmän kun sulla, ultratessa lääkäri samalla sanoi, että lapsivettä on normaali määrä ja neuvolakorttiin merkkari lapsiveden määräksi afi 20

pointti siis oli se, että hassua, että sulle on sanottu että reilumpi määrä ja mulle normaali.. :)

Tsemppiä loppu odotukseen marraskuisille ja onnea vauvan saaneille! :flower:

nanna&poju 3vk 3päivää
 
Moikka kaikille! =) Onnea kaikille vaavin saaneille :flower: ! Kivoja synnärikertomuksia.
Tänään huomasin aamulla että valkovuoto oli vähän verestävää ja vieläkin se on. Oliskohan tää merkki siitä, että kohdunsuu alkaa olee kypsä ja verisuonet alkaa verestää? Ei vielä varmaan kuitenkaan limatulppa, sen varmaan huomaa?

Viime yön nukuin todella huonosti kun jotenkin jännitti ja näin vielä unta että menin äitipolille tarkastukseen ja lääkäri halusi antaa spinaalin ja aloittaa synnytyksen tosta vaan perätilassa :LOL:

Pakko oli ottaa vielä pienet päiväunet että olisi virkeämpi, mut nyt kun heräsin, tuli vaan todella oksettava ja etova olo!:x Ihan hirvee, ihan tekis mieli oksentaa.. onkohan tääkin joku merkki? Ylihuomenna olis sektioooo, jännäää :p

Niin miustakin on tosi harmi et ihmiset siirtyivät FB:n :( Toivottavasti tuutte vielä tännekin kertoilemaan! :)

G: Millaisia ennakko-oireita teille tuli ennen synnytystä? Tuliko mitään oireita/merkkejä ennen synnytystä, muistatteko (lähinnä muita kuin ne kovat kivuliaat supistukset..)?

plussattu 39+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei plussattu ja myös kaikku muut marrasmammat :)

Plussattu: sulla siis masuasukki ei halunnut kääntyä yrityksistä huolimatta ja nyt olet menossa sektioon.... yrittikö lääkärit ylipuhua sinua alateitse synnyttämään? En halua pelotella, mutta mun siskopuoli on kätilö ja kertoi sektiosta ettei se ole koskaan kovin helppo juttu ja usein voi tulla jälkikomplikaatioita itselle mm. haava ei parane ja on tosi pitkään kipee. Mut toivotaan, että sulla menee kaikki hyvin :)

Toi verestävä vuoto on yks merkki siitä, että synnytys on rupeamassa käynnistymään, liekkö vielä joudut ennen sektioaikaa äippäpolille! välillä ei huomaa, että tulppa olis irronnut kun se voi tulla myös limanakin pois.

Mullakin on ollu tosi huonoja öitä tässä viimeaikoina, sit nukun aamupäivästä kun muu väki on koulussa ja töissä. Unirytmi on hyvin mielenkiintoinen :) Sit kaikki kyselee et joko on tullu, ai eikö ole vielä tapahtunut mitään ym. kyllä rupee sapettaa. Aluksi masuasukki meinas tulla ennen aikojaan ja nyht ei sitten millään meinaa ulos tulla. Ajattelinkin tässä etten enää anna yhtään ajatusta sille et millo alkaa synnytys ym.

Voimia tulevaan :D

Pirpana -76 39+1
 
Pirpana -76, joo kyllä se lääkäri yritti puhua alatiesynnytyksestä. Tiedän itsekin sektion ja perätilasynnytyksen "riskit" terkkarina, mut mulle ensimmäinen ja siksi toivoin sektiota, koska pt synnytys hieman jännittää enemmän lapsen kannalta ja myös itsekin mietin miten siitä selviää kun ei ole ikinä synnyttänyt normaalistikaan..mut siis näillä mennään. Pt synnytyksessä äidin pitäs olla hyvin motivoitunut ja synnytyksen edetä säännöllisesti että kaikki menee toivotulla tavalla. Itse en taas tiedä olenko kovin motivoitunut..joten..:ashamed: en sitten ainakaan joudu tilanteeseen, jos synnytys ei etene ja joudutaankin hätäsektioon.
Joo, sitä mietin itsekin et näinköhän joutuu ennen to:ta käymään äpolilla, mut toiv ei :D

Voimia kaikille, kohta kaikilla on jo nyytit!!=)
 

Yhteistyössä