<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 <3 <3

FPI Pahoittelut ja tuhannesti halauksia!

HelenaM. Onnittelut plussasta ja tervetuloa!

Eka neuvola meilläkin vasta 8+ viikoilla ja tosiaan kunnallinen np-ultra 10-13 viikoilla.

Epa_88 Me ei olla menossa varhaisultraan, vaikka kivahan se olisi..Mutta loppujen lopuksi tuo kunnallinen np-ultra tulee nopeasti... :)

Diinu Mulla on myös noita repäisykipuja ollut, mutta vähän vain..Onpa kiva kuulla, että jollain muullakin alkaa kova pottakoulu esikolle. Meidän neiti 1v11kk ei suostu pottaan mitään tekemään, kiltisti siinä kyllä istuu. Nyt pitäisi alkaa kunnolla tuota pottaharjoittelua aloittelemaan, mutta tuntuu, ettei siihen mikään auta...:headwall:

Me hankittiin esikoiselle vaunut uutena, mutta turvakaukalo käytettynä. Tuntematon oli myyjä ja luotin kyllä hänen sanaansa. Kaukalo oli Britax Baby Safe Plus ja ihan hyvä, mutta jotenkin haluaisin jonkun toisen tälle uudelle tyypille. Gracon kaukalot näyttää hyvältä, mutta joku taisi mainita, että ovat painavia...No, saa nähdä mikä hankitaan.

Täällä ei edelleenkään oireen oiretta, välillä menkkamaisia kipuja, mutta siihen ne jäikin. Tosin esikoisesta oireet alkoivat rv 9, joten odotetaan odotetaan...

Emelie 6+0
 
Emelie, mun piti käydä ostamassa pojalle oikein uusi potta, että jos se innostais enemmän käymään siinä. :D Edellinen oli semmonen ihan peruspotta ja nyt ostin semmosen pottatuolin. Jopa soivaa pottaa mietin, kun huomasin netistä että sellasiakin on. Tytöthän monesti oppii pottailun nopeemmin kun pojat, tai ainakin tämmöstä oon kuullu. Toki tuossa - niinkuin muissakin asioissa - jokainen oppii yksilöllisesti. Ai teillä on ollu britaxin baby-safe plus, onko mitään negatiivista sanottavaa siitä? Mä nimittäin mietin sitä kakkosversiota tuosta kaukalosta. Meillä oli esikolla graco logico s ja ei varsinaisesti siitä mitään negatiivista sanottavaa. Ainut vaan että oli kyllä melkoisen raskas, muistaakseni reilusti yli 4 kiloa. : / Mut eipä tuo britaxin taida hirveen paljon keveämpi olla... Olin kattovinani että n. 3,8kg.

Tiukutus, kivan värinen oli tuo sun harkitsema kaukalo. :)

Mulla on ihan hirveen malttamaton olo! Tahtoo ultraan ja äkkiä. Mietin jopa että pitäskö aikaistaa sitä ja mennä jo vaikka ens tiistaina. :D Näytti olevan aikoja silloinkin, kun terveystalon nettisivulta ajanvarauksesta kattelin. Mut kai se nyt pitää sinne torstaille kestää. Onpahan viikkoja enempi kasassa.
 
Pahoittelut vauvan menettäneille, jaksamisia!

Vauvan hankinnoista on ollut juttua, meillä on melkeinpä kaikki tavarat säilössä, kun edelliset lapset on vasta 3v ja toinen kohta 2v. Brion yhdistelmät ostettiin uutena ja ne on tosi kätevät, sitten meillä on gracon turvakaukalo jalustalla ja siihen sopivat gracon matkarattaat. Ja lisäksi meillä on tuplarattaatkin. Tuplarattaille oli paljon käyttöä kun esikon ja kakkosen välillä oli 1v8kk, mutta nyt kakkosen ja kolmosen välille tulee ikäeroa vajaa 2,5v, joten ei ehkä enää niin kovalla käytöllä ole jos vain kakkonen suostuu sitten kävelemään :D Seisomalautakin löytyy.

Tänään tilasin neuvola-ajan, eli eka neuvola on raskausviikolla 8. Sitten eka ultra on viikoilla 11-13 ja rakenneultra myöhemmin. Varhaisultraan ei mennä.

Omaa napaa: Menkkamaista kolotusta on ollut ja repäisykipuja. Oksentaa ei ole vielä tarvinnut. Maha on kyllä valtavan turvoksissa :D

Kristalli ja kolmonen 5+2
 
Todella surullista kuulla, että taas meni kesken , jaksamisia minultaki:'( Eihän tässä voi vielä ollenkaan iloita asiasta, ku tilastojen mukaan 30-40% alkaneista raskauksista menee kesken (mukaan lukien varhaiset keskenmenot) se on aivan järkyttävä luku. Ensin yritetään ja petytään ja sitte ku viimein onnistuu, siitä se todellinen huoli vasta alkaa sen alkuraskauden ajan.

Mullaki on eka neuvolakäynti viikolla 8, varhaisultraan en mene kun tuntuvat olevan niin pirun kalliita täällä pk-seudulla.. Pitäs vaan malttaa jaksaa odottaa sinne huhtikuun lopulle ultraan asti :/

Emilie- Ai sulla alko esikoisesta vasta vkolla 9 oireet? Itse ihmettelen oireettomuuttani (mitä nyt rintoja aristaa välillä ja pissattaa) mutta ei ole mitään erityisen poikkeavaa, mitä ei muuten olis ollu normaalitilassa.. :p Nyt meneillään vasta 5+2 että ehtiipä ne vielä tulla jos on tullakseen :D toivoisin niitä oireita niin ainaki tietäs että jotain tapahtuu, oireettomuus saa aina vaan enemmän epäröimään

Ja lopuksi vielä Tervetuloa Helena M. munki puolesta! :wave:
 
No niin, täällä sitä vaan sinnitellään vielä.. Huomenna meen nyt sit sinne neuvolaan. Verta ei enää tänään ole tullut ja eilenkin tosi tosi vähän. Olin eilen ja tänään tos mielenkintosessa koulutuksessa, mutta meinasin tulla hulluksi kun väsytti ja palels nin kamalasti. Harmittaa jos se kouluttaja luul et oon siel aivan evvk, kun sarjahaukottelin vaan. Lisäks ekana päivänä oli hernekeittoa ruokana ja aattelin et pääsee itku.. Pari luskallista söin ja totesin et ei tarvinnut enempää..

Haave ja Fpi, suurensuuret halit menetyksestä!

Turvakaukaloista on ollut puhetta.. Meilläkin siis on kaukalo myyty jo pois. Ajattelin itsekin Britaxin Baby safe plussaa ja sitten niitä kärryjä mihin sen kaukalon sais sitten kiinni. Ois aika helppoa matkantekoa. Kotonahan meillä sitten oottelis ne Brion pinkit hyökkäysvaunut, jotka on kyllä ihan kelpo kärryttelyrattaat.

Käytetyistä vaunuista Mä ostasin ihan uudet vaunut, sillä kun säilytyksestä ei ikinä tiedä, niin en uskaltais ottaa sitä riskiä, että niissä ois joku homevaurio. Samon turvakaukalon ostasin uutena, just kolaririskn takia. Harvapa sitä nyt kai on kolaroinut, mutta siltikin. Kaiken muun vo sitten ostaa käytettynä..

Jaahas, lähdenpä tästä laittamaan iltapalaa tytöille..

Nojanda ja Pieni Kyytiläinen 4+6
 
FPI Jaksamisia :hug:

Epa_88 Ei olla menossa varhaisultraan.

Tuiskuli Meillä esikoiselle hankittiin kaikki muu uutena, paitsi turvakaukalon ostin mun serkulta, on olivat myymässä pois ja niillä oli tuo Britaxin kaukalo hyväkuntoisena, joka olis muuten ostettu uutena. Tutulta uskalsin ostaa käytetyn, muuten en.

Diinu Meillä on just noi Britaxin B-mobile matkarattaat ja oon ollu TOSI tyytyväinen. Suosittelen :) Meillä on tuo Britaxin baby safe kaukalo (2008), tosin telakkaan sitä ei saa kiinni uudemmathan saa. Kaukaloon ostettiin noi adapterit jolla kiinnittyy rattaisiin. Kannattais ehkä harkita tuota SHR (vai mikä nyt onkaa) versioo, kun silloin sais kätevämmin irti rattaista, mutta kyllä tuolla toisellakin systeemillä pärjää. Liikkeessä varmaan selviää.

Tein juuri uuden raskaustestin, kun edelliseen tuli vain haalea viiva ja hetihän sieltä kaksi viivaa tuli näyttöön :) En siis ole oireita kuvitellut :) Huomenna aattelin soittaa neuvolaan.

Nyt saunaan :)
 
Jeee tänään tuli ensimmäinen Vauva-lehti postilaatikkoon :)) Tyhmä kysymys: milloinhan se tilaajalahja tulee? Harvemmin lehtiä tilailen ja olen siksi aika uuno :ashamed: tilaajalahjana siis pitäisi tulla hoitolaukku
 
Nojanda, tosi hienoa ettei verta ole enää tullut! :) Uskon vahvasti, että oli ihan harmiton tuhruttelu, ihan kuin mulla sillon esikon aikaan.

tikru84, ai teillä on ne britaxin b-mobilet. Mukava kuulla, että teillä on hyviä kokemuksia. :) Hyviltä ne ainakin vaikutti ominaisuuksien perusteella. Kyllä mä olen tuota britaxin SHR mallia myös harkinnut, mutta kun sen hinta menee yli 200 euroon niin en sit tiijä. Muistaakseni tuon baby safe plus kakkosen sais 159e.

Tiukutus, toivottavasti sulle tosiaan tulee se hoitolaukku tilaajalahjana. Mullehan kävi sillon kun ite tuon lehden tilasin että tilaajalahjat oli - ylläri, ylläri - loppunu ja sain semmoisen surkean rintarepun (josta sitten valitin). :D Kyllä siihen taitaa mennä aikaa ennenkuin ne lähettää sen tilaajalahjan. Voi mennä kuukausiakin. En nyt ihan tarkkaan muista.
 
Diinu joo muistankin vielä sen viestisi jossa kerroit tuosta :D Etkös sitten saanut useamman kuukauden ajan erilaisia lahjoja? :D Jos ei kesällä ala hoitolaukkua näkymään niin pitänee soitella sen perään. Olisi ihan kiva saada hoitolaukk, jos nyt ei laadultaan ihan joka päiväiseen käyttöön käy niin kakkoskassina sitten :)
 
Tiukutus, mä sain hyvityksenä yli puol vuotta vauva-lehteä ilmaiseksi, kun valitin siitä rintarepusta. :D Sanoivat sieltä, että "laitetaan muutama numero ilmaiseksi tulemaan" ja tulikin sitten yli puoli vuotta. Niin ja noista repäisykivuista vielä, kun sanoit aiemmin ettei sulla niitä ole, niin ei mullakaan isommin ollu esikoisen aikaan. Siksi nyt oonkin ollu ihmeissään, kun ovat niin kipeitä.

Vetää kyllä hiljaiseksi nuo karoliina87:n laittamat keskenmenoluvut. :( Mut eikö se niin ole, että kaikista suurin keskenmenoriski on viikolle 5 ja siitä lähtee pienenemään. Näin muistan jostain lukeneeni.

Huomasin muuten tuosta kofeiinistä, kun luin raskauden aikana kiellettyjä ruoka-aineita, että yli 300mg päivässä voi kohottaa keskenmenoriskiä. :eek: En tiennytkään sen voivan vaikuttaa keskenmenoon.

Huomasin muuten tuossa kiellettyjen listalla myös fetajuuston, jota olen kyllä syönyt (niitä fetajuustokuutioita) nyt alkuraskaudessa. :( Kääk...
 
Luin noista keskenmenoista vielä perhesuunnittelun sivulta ja siellä luki, että todetuista raskauksista kesken menee n. 12-15%. Ja n. 50-60% raskauksista, joita ei ole vielä todettu, päättyy keskenmenoon. Eli meillä kaikilla nuo prosentit on tuo 12-15%. :attn: Ja tosiaan 90% raskauksista, joissa on todettu syke päättyy onnellisesti. Mulle lääkäri "lupaili" jopa 96 prosenttia, kun esikoista kävin alkuraskauden ultrassa.

Pistänpä vielä tommoisen linkin. Mua ainakin helpotti lukea. :) Siki potilaana - Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Keskenmenoriskit
 
Tiukutus Tilaajalahjat postitetaan yleensä sen jälkeen kun niillä näkyy että lehti on maksettu. Eli varmaa jotain pari viikkoo laskun maksun jälkeen voi odotella. Meillä on ainakin joku vauvalehden tilaajana tullut hoitolaukku käytössä ja hyvin on kelvannut :) Tuosta tosin on useampi vuosi aikaa, kun oli tilaajalahjana joten en tiedä millainen laukku nyt on kysessä. Ainoa mitä kaipaisin on lisää tilaa, vaikka ei tuokaan ihan pieni ole.

Täällä tuosta Britaxin kaukalosta oli kyselty... Itse oon ollu tosi tyytyväinen. Pään tukisäätyy olkavöiden mukana 7 asentoon, reilun kokoinen (meidän poika mahtuis vieläkin toppavaatteet päällä tosin jalat tulee selvästi ulos, mutta se ei oo vaarallista), mutta musta ei ollut liian iso viime kesäkään, 5-pistevyöt, toi pääntuki on hyvä (nukkuessaan ei pää retkahda), hyvät sivutörmäyssuojat... Meillä myös poika on viihtynyt hyvin sekä automatkoilla että shoppailureissuilla :) Tosiaan iso istuin, meillä poika siirtyi 8kk tavalliseen turvaistuimeen, mutta kaukaloa käytetään yhä tarvittaessa esim. miehen autossa. Jos olis ollu kesä niin olis varmaan istunut istuimessa kauemmin... Painoa istuimella taitaa tosiaan alla se hieman vajaa 4kg, mutta toisaalta täytyyhän sen kestää kasassa, jotta se suojaa vauvaa ;)
 
No nyt alkaa kiukuttamaan kun pitkän tekstin kirjoitin ja painoin Lähetä-nappia ja kappas! Samaan aikaan netti katkeaa :mad:

Diinu ainiin olikin, että laittoivat sulle "muutaman" ylimääräisen numeron :D ja hyvä kuulla, että on normaalia ettei ole kovia repäisykipuja. Toivottavasti sun, ja muidenkin joilla noita kovia kipuja on, kivut pian hellittää :)

Ja hyvää tietoa kofeiinista, taidan varmuuden vuoksi vielä lisää vähentää kahvia :eek:

Samaa linkkiä olin jakamassa kuin Diinu tuolla linkillä olen itseänikin lohdutellut. Ja tällä hetkellä itselläni viikkoja 6+3 eli hedelmöityksestä noin 4 jolloin tuon listan mukaan 80% mahdollisuus selvitä loppuun. Tuo on lohduttava sivu :)

Tikru84 no kiva, että on ihan hyvä tuo laukku :) Ajattelinkin että on vähän pienempi, mutta eiköhän se riitä lyhyillä vierailuilla ihan hyvin. Tuossa tosiaan ainakin kuvassa on sellainen musta laukku, jossa joku norsun tms kuva ja sen alla teksi vauva. En ole kyllä ihan varma tuosta kuvasta kun kuvassa aika pienellä näkyi silloin kun tilasin :D

Ja täällä valvotaan yhä :( jostakin kuuluu ihme pauke kokoajan, en tiedä yhtään mistä. Jollain on joko kotibileet tai remontti käynnissä :eek: Mies nukkuu tyytyväisenä, mutta itse olen sen verran herkkä uninen ettei nyt unta saa. No ompahan aikaa taas selailla kaikkia vauva juttuja :D huomenna ei onneksi aamusta ole mitään ohjelmaa, joten voi nukkua vähän pidempään. Ärsyttää vaan kun kamala nälkä eikä viitsisi alkaa kolistelemaan ettei mies herää, jolla kuudelta töihin lähtö :D ei auta kuin purra hammasta aamuun :)
 
Viimeksi muokattu:
Samanlaisen tilaston luin kuin Diinu keskenmenoista. Muistan lukeneeni jostain muualta 10-15 % kaikista raskauksista menee kesken ja niistä 60-70 % menee kesken jo ennnekuin on edes tiennyt olevansa raskaana. Tai samana 60-70% prosenttia koskee myös sitä, että noista 10-15 prosentin keskenmenoista on tuulimunia. Tämä komppaa hyvin Diinunkin löytämää faktaa. :)

Ootteko muut huomanneet makuaistissa muutoksia? Itse oon tässä pari kolme päivää jo huomannut pieniä muutoksia. Kun laittaa suuhunsa ihan samaa ruokaa kuin joskus aikasemminkin, nyt tämä ensi maku ruuasta on voimakkaampi. Täyteläisempi, jos näin vois sanoa. Oon myös huomannut, että hajuaisti olis vähän parantunut. Esim. parfyymit tulee tosi vahvana vastaantulevasta ihmisestä esiin. Tosin ne on siitä jänniä, että tulee parin sekunnin todella vahva haju ja sitten se katoaa, eikä tuoksusta saa enää kiinni :) Kuulostipa fiksulta :D

Eilen just vähän kotosalla juteltiin kaukaloista ja päädyttiin siihen, että ostetaan kaukalo ja siihen sopivat rattaat, mihin kaukalon saa kiinni. Tämä on hyvä esim. kauppareissuilla meillä. Liikutaan kuitenkin paljon autolla, kun asutaan vähän syrjemmällä ja kaikki kauppakeskukset ja muut on pidemmän automatkan päässä. Vaavi nukahtaa ihan salettiin tuolla matkalla, ei tartte sitten alkaa nukkuvaa kiskomaan irti kaukalosta ja laitella vaunuihin.
Normi vaunut sitten vielä lisäksi muuhun käyttöön. :)
 
Tryffe, mä en ole huomannut omassa makuaistissani muutoksia, mutta hajuaistissa kylläkin. Herkemmin haisee/tuoksuu hajut nenään.

Havahduin että tänään on tasan samat päivät menossa, kun sillon kun esikoisen aikaan alkuraskauden verinen vuoto. Ei pitäis olla mitenkään taikauskoinen, mutta pelottaa, että sama tulee taas. :'(

Piti käydä vauva-lehden sivulta kyylimässä sitä hoitolaukkua. ;) Ainakin päällisinpuolin hyvännäköinen laukku. Meillä on semmoinen brion ruskea (brion "hyrrä" kuvioin) hoitolaukku. Sen saa hyvin vaunuihin kiinni, kun on semmoset "tarrakiinnikkeet". Se sopii täydellisesti meidän vaunuihin ja on muutenkin tosi hyvä laukku. Ainut vaan, että se on melko isohko niin jos tarttee ottaa jotain pientä vaan mukaan niin olisi mukavampi laittaa pienempään. Toisaalta, onhan mulla esikon libero-hoitolaukku, se minkä saa synnäriltä matkaan. Ja tuleehan tälle kakkosellekin semmoinen.

Jee, viikonloppu!

Diinu & Pipana 6+0 :heart:
 
Luin noista keskenmenoista vielä perhesuunnittelun sivulta ja siellä luki, että todetuista raskauksista kesken menee n. 12-15%. Ja n. 50-60% raskauksista, joita ei ole vielä todettu, päättyy keskenmenoon. Eli meillä kaikilla nuo prosentit on tuo 12-15%. :attn: Ja tosiaan 90% raskauksista, joissa on todettu syke päättyy onnellisesti. Mulle lääkäri "lupaili" jopa 96 prosenttia, kun esikoista kävin alkuraskauden ultrassa.

Pistänpä vielä tommoisen linkin. Mua ainakin helpotti lukea. :) Siki potilaana - Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Keskenmenoriskit

voi kumpa tää pitäisi tällä kertaa munkin kohdalla paikkansa! :) Mulla on 3 km ultrassa näkynyt sydämmensykkeet ja kaikki ollut hyvin vielä viikolla 8+, mutta silti mennyt kesken. :(

Nyt kyllä tuntuu jostain kumman syystä, että tää ei mee kesken, en osaa selittää tätä tunnetta, mutta esim oireet on tosi kovat! Rinnat on niin isot ja kipeet, että tekisi mieli itkeä, etova olo koko ajan ja kauhia pissa hätä! Joo ja oon ihan hirvee hormonihirviö joka huutaa joka asiasta! :kieh:

Noh, varhaisultraan oon menossa 2-3 viikon päästä...
 
Diinu Meillä on sellainen Baby Björn -potta ja sitten ihan tavispottakin, mutta ei niin ei. Saattaa tyytyväisenä istua potalla kauankin, mutta heti kun vaipan laittaa takaisin, niin sinnehän ne tulee. Neiti saattaa usein sanoa "pissa tulee" tai "kakkahätä", mutta siinä vaiheessa ne on jo vaipassa. Kokeiltiin myös vaipatta oloa, jos huomaisi housujen kastuvan ja sitä myötä tajuavan potan käytön, mutta neiti ei missään vaiheessa sanonut housujen kastuneen vaan jatkoi tyytyväisenä leikkejään. Alkaa jo keinot loppua...Se Britaxin turvakaukalo oli kyllä hyvä, ei mitään huonoa mainittavaa siitä, mutta eipä muista kaukaloista ole kokemustakaan... =)

Karoliina87 Esikoisesta oireet alkoivat tosiaan vasta viikolla 9; oksentelu jatkuikin sitten aina rv20 asti! Mutta en itse vielä hätäile, vaikkei oireita kummoisesti vielä olekaan. Ehtii ne myöhemminkin...=)

Nojanda Toivottavasti siellä kaikki hyvin! :hug:

Jennae Pidetään peukkuja, että tällä kertaa pieni pysyy kyydissä!!


Väsyttää niiiin kovasti! Hohhoijaa! Koko viikonloppu menee töissä aamusta iltaan, taidan mennä Neidin kanssa päikkäreille, jotta jaksan...Väsyttää jo valmiiksi....
 
Mulla ilmeisesti nyt alkaa sitten kunnolla pahoinvointi. Koirille laitoin ruokaa, kun tuntui että kohta tulee kiirus vessaan. Äkkiä kupit koirille ja juoksien vessaan halailemaan pönttöä :x oli koirien ruuan haju ilmeisesti liikaa, eli kyllä, hajuaisti on parantunut kun eiän nuo nappulat edes oikeastaan haise miltään, mutta nyt kyllä haistoin niistä jonkun ihme hajun :D

Ai minä en tiennytkään, että synnäriltäkin saa hoitolaukun :D JOS tuo Vauva-lehden hoitolaukku tulee niin eiköhän me niillä kahdella sitten pärjätä, etten varmaan ainakaan valmiiksi osta uutta.

Toivottavasti Jennaella nyt menee kaikki hyvin loppuun asti! :)
 
Hei taas!
Ja paljon onnea kaikille uusille tulokkaille! :)

Mulla on ollut tähän saakka todella rauhallista raskausoireiden saralla. Väsymystä ja yöhikoilua on ja pienimuotoista kuvotusta, mutta mitää kovin radikaalia en ole vielä kokenut. Tai no ihan tajuton nälkä on jatkuvasti eikä kuitenkaan tee mieli syödä. Ja silti syön ja sitten taas kuvottaa. Tuntuu todella mukavalta, kun oireet ovat aikalailla hallinnassa. Edellisessä raskaudessa oksensin ihan hirveesti ja se oli kammottavaa! Painokin putosi muutaman kilon. Nyt tosin vähän hirvittää, kun en ole päässyt edellsistäkään raskauskiloista eroon niin uusi vauvanalku on jo masussa. Mä olen saanut molempien edellisten raskauksien aikana painoa 24 kg. Ekan synnytyksen jälkeen kilot lähtivät 8kk:ssa. Tai no, painoin tuolloin 2 kg enemmän kuin ennen odotusta. Toisesta raskaudesta on jäljellä vielä n.5kg. Olen onneksi vieläkin normaalipainon rajoissa, mutta kuitenkin tuo painoasia ahdistaa hitusen. Olen aika lyhyt nainen, joten muutamakin kilo näkyy selvästi, kun ne asettuu lyhyeen kroppaan.

Nukuttamisista, imetyksestä ja kestovaipoista sitten:
Esikoisen kohdalla kokeilimme sinnikkäästi pinnasängyssä nukuttamista, mutta siitä ei tullut mitään, kun tyttö heräili tunnin välein. Perhepedissä hän nukkui paljon rauhallisemmin. Omaan sänkyy, eli sivuvaiunupinnasänkyyn hän siirtyi noin vuoden iässä ja kaksivuotiaana omaan huoneeseen. Kaikki meni todella kivuttomasti. Kuopus nukkui perhepedissä noin 8kk saakka ja nyt nukkuu sivuvaunussa vieressämme. Noissa nukutusasioissa ei oikein ole oieaa ja väärää, jokainen perhe toimii kuten parhaaksi näkee. Meillä perhepeti toimi hyvin, sillä itse nukun yön lähes samassa asennossa eikä pyörähtämisvaaraa oikeastaan tuolloin ole. Lisäksi uneni on niin kevuttä että havahdun todella herkästi esim. siihen ääneen, kun vauva vetää peittoa päällensä.
Olen henk. koht. imetyksen puolestapuhuja, mutta ymmärrän jos äiti ei syystä tai toisesta pysty imettämään. Lapsivuodeosastoilla imetysohjaus on usein todella surkeaa ja toisinaan hieman kömpelöä niin, että herkässä tilassa oleva äiti saattaa kokea tulleensa kohdelluksi kaltoin. Itsellänikin oli esikoisen syntymän kohdalla vaikeaa aloittaa imetystä, kun rempsakka kätilö tuli suorastaan kaivamaan mun rintaa paitani sisältä. Ohjauksen tulisi olla äärimmäisen hienotunteista, vaikka kysymyksessä onkin luonollinen asia. Alun vaikeuksista huolimatta imetin esikoistani 2,5- vuotiaaksi ja kuopus syö edelleen rintaa pari kertaa päivässä. Mutta tässäkin jokainen valitsee tyylinsä tai vauva valitsee äitinsä puolesta esim. kieltäytymällä rinnasta.
Meidän perheessämme esikoinen on käyttänyt kertakäyttövaippoja, kunnes osatin ensimmäisen kestopaketin hänen ollessaan reilun vuoden. Kestojen myötä tyttö oppi täysin kuivaksi 1v ja 10kk:n iässä. Kuopuksella on käytetty vain kestoja, paitsi matkoilla. Käytimme kartiksiä alussa muutaman kuukauden ajan öisin, sillä tytöllä oli tapana kakata useaan kertaan.

Jos joku kaipaa neuvoja kestoiluun, saa kysyä vapaasti! :)

Ihana lukea kaikkien esikoista odottavien kirjoituksia, kun ne tuovat mieleen oman esikoisodotuksen. SE oli ihanaa aikaa! Muistakaa nauttia! Myöhemmät raskaudet ovat menneet vähän siinä sivussa, kun on ollut jo isompi/isompia lapsia. Myös esikoisen vauva-aika oli mahtavaa, kun sai aivan omaan tahtiin nukkua ja valvoa.

Hyvää odotusta teille!

-F
 
jennae, jospa tälläkertaa asukki pysyisi mukana. :) Pidän peukkuja. Onko teillä tutkittu, että mistä noi keskenmenot johtuu?

Emelie, meillä ei poika edes sano jos on kakka- tai pissahätä. Yleensä tulee vain luokse, kun on tehnyt kakan ja sanoo "kakkahousu". :D Mut eiköhän tuo opi vielä potalle. Eihän tässä periaatteessa ole edes kiire.

Tiukutus, joo saa synnäriltä tosiaan hoitolaukun. Semmosen aika pienikokoisen. Oli mun mielestä aika kätevä, juuri silloin kun ei tarvinnut hirveästi vauvalle ottaa kampetta mukaan. Hoitolaukussa oli myös vaippoja, vauvaöljyä, liivinsuojia, näytteitä (en muista nyt mistä), kuvakirja, pieni hattu vauvalle ja jotain lehtisiä.

Finja, tuossa oon kyllä samaa mieltä että lapsivuodeosastolla imetysohjaus on todellakin aika olematonta! :| Nostan hattua, että oot jaksanu kestoilla!

Mulla on nyt ruvennu painottumaan nuo raskausoireet iltaan. Päivällä ei ollu mitään oireiluja, mutta nyt illasta on yököttäny ja menkkamaista kipua alavatsalla. Tein ruuaksi makaronilaatikkoa ja rupes yököttämään siitä lähtevä tuoksu. Se jauheliha jotenkin yökötti. Ihan hyvin tuo kuitenkin maistui, mutta haju ällötti. :D Huomaan myös, että oon ollu koko illan todella kiukkuisella tuulella. Mies parka... :rolleyes: Päivällä oli sellainen olo, että oonkohan mä edes raskaana kun ei tuntunu siltä yhtään. Vitsi, kun menis päivät äkkiä ja pääsis sinne ultraan!
 
Diinu oi vitsit tuohan on sitten ihan kiva tuo hoitolaukku minkä saa synnäriltä! :) Meilläkin tullaan kuitenkin tekemään aika paljon lyhempiä vierailuja kun sukulaiset asuu sitten melkein naapurissa :D Äitini luokse kun mennään niin pitää olla kuitenkin jo kunnon iso laukku johon saa tavarat, ei riitä enää isokaan hoitolaukku :)

Ja mulla myös melkeimpä alusta asti ain ailtaisin ja öisin nuo oireet voimakkaimmat, eli ymmärrän hyvin Diinua jos päivällä olo että onko edes raskaana :D

Onko teille jo tullut joitakin ruokia/juomia joiden lähellekään ette voi mennä? Tai jotain sellaisia ruokia joita on ihan pakko saada nyt heti paikalla? :D
 
Ainiin ja Finja olen kiinnostunut kestoilusta, joten kaikki hyvät vinkit otan ilolla vastaan ;) Millaisia vaippoja te käytittte? Kuinka monta vaippaa meni päivässä? Itse olen harkinnut all-in-one vaippoja ainakin alkuun, oletko niitä käyttänyt? jotenkin tuntuu hankalalta koota itse se vaippa :D
 
Diinu Ei ole :( Mun gyne kyllä laitto viime km:n jälkeen lähetteen tutkimuksiin,. mutta se tuli bumerangina takaisin, koska en kuulemma täyttänyt kriteereitä. Olisi pitänyt olla kolme km:a peräkkäin, mullahan on mennyt niin, että ensin oli 2 km:a sitten syntyi kuopus ja sen jälkeen taas 2 km:a. Sitten kyllä suututtaa jos tääkin menee nyrt kesken ja pääsen sitten vasta tutkimuksiin ja jos sieltä vaikka löytyisikin joku ihan simppeli syy, joka olisi ollut helposti hoidettavissa. : /
No mutta mitä sitä vielä murehtimaan. :)

Kaikki muut täällä kovasti puhuvat imetyksestä yms, mutta mä en vielä uskalla. Katotaan sitten joskus rv 20+ jos uskaltaisin yhtyä noihin teidän keskusteluihin! :LOL:

Noista himo/inhokki ruuista: yleensä tykkään syödä kaikkea makeaa esim pullia, keksejä yms. Mutta nyt ne kaikki etoo mua!:x tekee vaan mieli kaikkea raikasta koko ajan!
 
Huomenta!

jostain syystä eilen alkuillasta kaksplus-sivusto kaatui koko ajan. Jäi sitten jutut kirjoittelematta.

Kiitokset kaikille noista vaunu- ja turvakaukalo-vinkeistä ja kokemuksista. :) Olen niitä innoissani lukenut. Taitaa siis olla, että meillekin ostetaan vaunut ja kaukalo ihan uusina... ;)

Ja Finja, myös minä otan ilolla kaikki vinkit vastaan! (mistä olet ostanut, minkälaisia vaippoja olet käyttänyt, miten olet pessyt jne)

Pahoinvointia täällä sillai tasaisen epätasaisesti. :x huh. välillä olo ihan karsea ja sitten taas välillä ihan ok (ja heti alkaa huolettaa, että onko kaikki ok! :|). Toistaiseksi pahoinvointi on aina palannut... :p

Kauheasti tekisi mieli kertoa jo vauvasta, mutta ei kuitenkaan halua kertoa. Mutta sellainen olo, että välillä pitää pitää suustaan kiinni, että lipsauta :$ sen verran onnellinen juttu tää on.

Milloin muuten te muut töissä olevat aiotte kertoa esim. pomolle? Tai työkavereille? Meillä töissä mun äippäloma kuitenkin vaatii jonkinlaisia järjestelyjä, joten sikäli varmaan ihan reilua kertoa kohtuu ajoissa.

Oireista vielä, niin paleleeko täällä muut? Mulla on koko ajan vilu. ja suoli toimii... välillä myös ilmavaivoja :ashamed: kahvitauoilla otan vaan ihan tilkan kupin pohjalle tai sitten otan kupillisen ja juon vaan muutaman hörpyn. Mulla on ollut tapana lipitellä zero-colaa kotona, mutta nyt pitää jättää se ja keksiä joku muu tilalle... Ja nuo juustot : / Oon ollu tosi kova syömään fetaa, homejuustoa, tuorejuustoja... no, nyt tarttee keksiä muuta tilalle!

Mahdoinkohan muuten lukea listaa väärin, vai puuttuuko Kristalli tuolta etusivulta? vai olenko vain sokeutumassa :cool:

Tsemppiä kaikille pahoinvointiin ja kaikkiin muihinkin oireisiin! =) vaivan arvoista :heart:
ja toivotaan, että kaikki muut säilyy palstalla marraskuuhun asti!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tuiskuli & Masa 4+5
(plussatestistä tasan viikko! :))
 

Yhteistyössä