heippa kaikille! Onnea vauvaantuneille ja hirmuisesti voimia pallomahoille :hug: :flower:
Me saatiin neiti maanantaina kotiin, kun hän oli 4vrk
Joten nyt totutellaan vauva-arkeen.Mies pitää isyyslomaa vasta myöhemmin ja olihan hän to-ma mun kanssa sairaalassa lähes tauotta. Ja oikeastaan ilman olisi pärjännytkään :heart:
Mutta synnytystarina.
Eli to 21.5 klo 5.30 keskimmäinen heräsi syömään ja itse nousin ylös sen verran että komensin takaisin nukkumaan. Tunsin hassua painetta alamahassa, mutten uskonut synnytyksen olevan käynnissä. neljältä olin käynyt vessassa ja ei mtn tuntemuksia. No 6.30 oli noustava sängystä uudestaan, kun ei saanut nukuttua. Tein aamutouhuja siinä ja lehteä lukiessani huomasin, et hiukan ku supistais. 8.00 paikkeilla sanoin miehelle, että eipä taidakaan vauva syntyä kesäkuussa. Mutta annoin hänen vielä nukkua. 9.00 mies nousi ja kerroin että alle 10min välein tulee jatkuvasti kovenevia suppareita. Sit laitoin itselleni saunan ja komensin miehen poraamaan vessan naulakot paikalleen, ennen kuin tulee lähtö arvatkaa sanoiko vastaan
No saunassa kesti supparit tosi hyvin.. mies oli siinä vaiheessa n10 ihan paniikissa ja ramppasi vessassa. Äitini kanssa olisivat jo lähteneet viemään. No suostuin soittaa synnärille ja kysyä mielipidettä. sieltä sanoi heti että tervetuloa!
Edelleen itse olin aika rento tilanteen suhteen, koska kestin kivut. Olisin mielelläni katsonut Emmerdalen loppuun,mutta eivät nämä antaneet
noin 11 saavuttiin tyksiin ja kätilö totesi että 5cm auki. käyrällä makasin yli ½h. sitten huoneeseen ja lämpimään suihkuu.
ennen 14 laitettiin kohdunkaulan puudute, kun supistuksia tuli 25min aikana 7 |O Mutta se ei hyödyttänyt mtn, oli vaan tylsä kun laittoi.. Sitten vaihtui kätilöt ja sain miespuolisen kätilöharjoittelijan. Kysyi kohteliaasti, että saako tulla ja koska tämä Tuomas oli ollut kaverillanikin n.1k sitten ja hän kehui paljon annoin tulla. Ja kyllä kannatti, minun sekä miehen puolesta!!!
14.40 sain spinaalin, mikä kirpaisi selästä, mutta antoi autuaan olotilan liki 2h. en tuntenut siis mtn jalat kyllä liikkui, mutta olo oli ihana. varmaan parhain sitten joulukuun
Sitten kalvot puhkaistiin, ei tuntoa. 16.15 kätilö palasi ja infos että 10cm on auki, että saa ponnistaa kun siltä tuntuu. No kun ei tuntenut mtn, niin ihmettelin vielä vartin, ja sitten tunto palasi ja aika iloisesti tuli huudettua kun vauvaa ponnistin. Mieskätilö hoiti koko synnytyksen! Ja kiitos hänen sain vain 2 tikkiä, kun pyöritteli vauvaa niin, ettei paikat repeä. 12min ja neiti oli maailmassa.
Tuli ulos hirveän vesimäärän kanssa, mitä sitten imaisi heti kun piti happea imaista.
Yritettiin imemällä saada pois, muttei saatu. Vauva vietiin hoitohuoneeseen mistä kerran tuotiin mun rinnalle, jos olisi arvot noussut, mutta eipä nousseet, joten hänet vietiin vauvojen tehohoitoon
Mies meni sinne mukaan ja sitten palasi hakemaan minut osastolle ja sieltä keskolaan.
Neiti oli avokaapissa, mutta sai lisähappea vieressä olevasta happinaamarista.Tippa oli kädessä, jotta sai heti antibiootit.
Sitten viikonlopun aikana kuvattiin sydäntä ultraäänellä (kuului pieni sivuääni, mikä erikoislääkärin mukaan ei haittaava vaan häviää aikanaan ), keuhkoja röntgenissä ja verikokeita otettiin. Itse sai onneksi olla siellä vaikka koko ajan. Syliin kunnolla tytön sain vasta pe aamulla.. Ihana tunne ja itketti paljon.
La/su yöllä neiti oli alkanut huutaa, niin kovaa, että häädettiin pois tehohoitohuoneesta ja pääsi pieneen hoitohuoneeseen, missä sai häntä sylittää niin paljon kun jaksoi =) Su sai rintaa ekan kerran ja kaikki arvot olivat jo kohdallaan. Sitä uutta sydän ultraääntä odotettiin maanantaiksi ja kun erikoislääkäri antoi terveen paperit päästiin onneksi kotiin ja ihan normi neuvolakäynnit ohjeistukseksi.
Synnytys oli siis sinäänsä helppo ja nopea, vaikka istukka meinannutkaan tullat kovin helposti ulos. Mutta vauvan osastolle vienti oli kamalaa :'( Nyt onneksi kaikki hienosti ja aletaan tätä arkea ja rytmiä hakemaan. Hän on tosi ihana tumma pieni tyttö, yritän saada kuvan tänne, mut tie miten onnistuu
Äippä ja Jatta illalla 6vrk
p.s isä sit tiesi koko ajan että tyttö tulee :heart: