Huomenta
Ja tervetuloa uusille!
Perhepedistä, ei valitettavasti toimi meillä. Olen todella herkkäuninen ja lisäksi univammainen :| Siis miehen ei tarvitse yöllä kuin nousta sängystä vessaan, niin herään. Tai yskäistä niin herään. Tämä on vaiva, josta itse kärsin aika paljon ajoittain.. Esikoisen vauva-ajan menin korvatulpilla, koska heräsin jokaisen ähkäisyyn tai äninään. Korvatulppien läpi kuulin sitten vain kitinän/itkun, johon tulikin reagoida. Siksi en voisi kuvitellakaan, että esim. esikoinen olisi pienempänä hyörinyt, pyörinyt ja potkinut meidän välissä, itse en olisi nukkunut silmäystäkään.. Samassa huoneessa hän tosin on ollut, vauvana sivuvaunussa pinnasängyssä ja sen jälkeen pienten sängyssä myöskin meidän vieressä.
Itselläni itse asiassa tosi pahat univaikeudet alkoivat esikoisen vauva-aikana, kun hänellä oli korvatulehduskierre jo vauvana ja yöt oli tosi levottomia. Mulla meni niin pahaksi uniongelmat, että valvoin kolmatta yötä, itkin vaan hysteerisesti ja hoin etten varmaan enää ikinä nuku.. Olin ihan sekoamispisteessä. Siinä vaiheessa mun isä, joka on psykiatri, määräsi mut ihan toisaalle nukkumaan nukahtamislääkkeen avulla ja mies hoiti vauvaa koko yön. Noista ajoista on opittu paljon, ja toivottavasti nyt seuraavalla kerralla osaamme reagoida aikaisemmin ja toimia toisin. Olen myös oppinut tulemaan toimeen tämän univammaisuuteni kanssa, joka tuli jäädäkseen
Hankinnoista, piti ihan muistella... Turhin oli hoitopöytä, ei käytetty sitä oikeastaan ollenkaan. Vaipat ja vaatteet vaihdettiin milloin missäkin. Nyt kun suunnittelin hoitopistettä pesukoneen päälle, mies totesi vain että tuskinpa me tälläkään kertaa tehdään sillä mitään
No suunnittelen sen silti sinne. En myöskään tykännyt ihan pikkuvauva-aikana niistä bodeista, jotka piti pujottaa pään yli. Naruilla solmittavat oli paljon helpompia. Hyödyllinen/korvaamaton oli meillä hyvä rintapumppu... Esikoisen verensokerit oli alussa alhaalla ja niitä piti seurailla, samoin piti syöttää pullosta tietty määrä maitoa 3 h välein ympäri vuorokauden, jotta nähtiin että maitoa menee tarpeeksi. Tuolloin sitten pumppailin tosi ahkeraan. Ensin sillä Ainun käsinveivattavalla, se oli ihan hirveää puuhaa ja ranne kipeytyi... Aventin pumppu nytkin siis ostoslistalla. Ja sitten toinen tosi hyödyllinen oli se vuokrattava ensisänky, mitä pystyi kuljettelemaan pitkin kämppää. Meillä oli tuolloin yli-innokas ja nuori, riehakas koira, joten halusin pitää vauvan silmieni alla silloinkin, kun hän nukkui.. Ja pystyi itse puuhailemaan muuta. Nyt ei ole koiraa, mutta on kaksi höppänää & uteliasta kissaa
Eli sama homma.
Liisakaisa kyseli
liikkeitä syville vatsalihaksille. Hitsi, mietin just että niitä on niin vaikea selittää kun ei pysty näyttämään
Mutta yritän, tässä muutama:
- selinmakuulla alustaa vasten (kädet rentoina lattialla "t-asennossa", kämmenselät kohti lattiaa), jalat suorina, nosta ensin jalat kohti kattoa. Sen jälkeen lähde rauhassa laskemaan niitä eteenpäin alas, niin alas kuin menee. Pidä koko ajan vatsa tiukkana ja alaselkä kiinni alustassa. Nosta takasin alkuasentoon ja tee sama molemmille sivuille.
Helpotettu versio: pidä jalat 90 asteen kulmassa, vie rauhassa vuorotellen molemmille sivuille. Tässä olisi hyvä, jos polvien välissä (tai nilkkojen välissä, jos jalat ovat suorana) olisi joku pieni pallo tms., silloin saat lantionpohjan lihakset mukaan. Tee niin monta toistoa kuin jaksat
- staattinen pito, jossa kädet mukana: istuma-asennosta koukista polvia n. 45 astetta niin, että kantapäät ovat alustassa. Nojaa ylävartaloa taaksepäin niin, että kannattelet kroppaa keskivartalon lihaksilla (jälleen imaise vatsa tiukaksi, selkä suorana koko matkalta). Mitä alemmas taakse lasket ylävartaloa, sen raskaampi liike on. Suorista kaula, katse yläviistoon kattoon ja nosta kädet suorina eteen yläviistoon myöskin. Pidä tämä asento ja lähde avaamaan toista kättä suorana vartalon sivulle, ja nosta takaisin. Sama toiselle kädelle. Jatka niin kauan, kuin jaksat kannatella kroppaa takakenossa.
Tässä nyt pari. Itse en jaksanut aluksi tehdä noita kuin muutaman hassun toiston, nyt parin kuukauden hajoittelun jälkeen teen jo moninkertaisen määrän. Kunhan vain tekee säännöllisesti 3-4 x vkossa ja vaikka aina kaksi kierrosta samalla kertaa, pitää välissä tauon. Hengitys on tärkeä olla mukana, kun laskee jalan/käden alas, ilmaa nenän kautta sisään, kun nostaa ylös, ilma suun kautta pitkänä puhalluksena ulos. Voin laittaa lisää myöhemmin, jos noista nyt sai edes mitään selvää
Noitahan voi tehdä kotonakin!
Omaan napaan ei kuulu mitään uutta, kaikki hyvin
Möhömaha kasvaa, vauva liikuskelee paljon.. Olo on mukava kaikin puolin
Aurinkoista keskiviikkoa kaikille,
Mayinga 27+2