<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Heiii kaikille heinäkuisille;) Tässä nettiä selatessani törmäsin tähän ketjuun ja lukiessani tätä ketjua, ajattelin itsekin muutaman sanan kirjoittaa... Elikkäs ikää minulla on 22v ja ensimmäinen pikkunen tulossa heinäkuulle:) Tod hyvin sujunut tämä raskausaika..Ei mtn alkuraskauden "ongelmia" ja vieläkään ei mitään pikku supistuksia kummempaa. Hyvin olen jaksanut vielä koiran kanssa lenkkeillä ja ratsastellakin rauhakseltaan:p ..Että mukavahan tässä on mahaa kasvatella ja seurailla pikkuisen potkunyrkkeilyharjoituksia mahan läpi:D Tosiaan kovassa liikkeessä on melkein kokoajan,mutta hyvä kait sekin on. Vaikka nukkumista ehkä hieman häiritsee...
-meitsi ja pikkurinsessa 24+6

Iltaa vaan kaikille ja tervetuloa uusille =)

Kukkikselle ja vauvalle paljon tsemppiä ja niitä tarraisia sukkia, että viihtyisi kaveri siellä kohdun suojissa vielä mahdollisimman pitkään!

sf-mitta oli tuossa rv 22 19cm ja olen itse n.162cm pitkä eli ihan keskikäyrällä mennään ainakin vielä. Terkan mukaan mittaan vaikuttaa odottajan pituus ja myöskin se kuinka pitkä selkäinen on. Hb mitattiin ekassa neuvolassa ja oli silloin 153. Nyt mitattiin samalla kun otettiin tuo sf, niin oli tippunut 118 eli aika paljon normiarvosta. Nyt sitten tullut syötyä tuota lisärautaa. Kohdunsuu ym. mitattu/ tutkittu ensimmäisessä lääkärineuvolassa joskus rv12 ja kerran päivystyksessä verenvuodon takia.

Vauvakuume ei varsinaisesti vaivaa vielä kuin tätä tulevaa muksua kohtaan, josta siis saatu rakenneultrassa tyttölupausTätä ensimmäistä muksua tosiaan yritettiin se 4vuotta eli tuskin otetaan ehkäisyä käyttöön ollenkaan ja toivotaan, että seuraava ilmestyisi elämäämme pikkuisen helpommalla...

Perhepedistä ollaan miehen kanssa puhuttu ja minä olisin kyllä sen kannalla...mies taas sitä mieltä että opetetaan heti omaan sänkyyn. Toisaalta miehen mielipiteessä on kyllä ihan järkeä...hän kun pyörii, möykkää ja muksii unissaan tosi paljon ja itsekin olen kova kävelemään ja riekkumaan nukkuessani... Saas nyt sitten vielä nähdä kuinka käy

Perhevalmennuksesta ei ole ollut meilläkään vielä mitään puhetta. Itse tykkäisin tuollaisista luentotyyppisistä infotilaisuuksista. En hirveesti jaksa innostua nallekorteista tai omien fiilisten ruotimisesta muiden kanssa - mieluummin siis haluan mahdollisimman paljon tietoa eri vaihtoehdoista.

Rd o0n pysynyt ainakin mulla hyvin kurissa ruokavalion avulla eikä ole kyllä kaameasti tarvinnut edes ponnistella arvojen eteen. Yhden kerran olen käynyt jo äitipolilla, jonne halusivat ottaa tarkempaan seurantaan. Seuraava aika on taas kuukauden päästä.

4D-ultrasta olen kuullut tosi paljon kehuja ja ajattelin sen varata vaikka onkin kallis... Oulussa terveystalolla ilmeisesti 220euroa... Haluaisin saada sieltä niitä hyviä kuvia ym. jos käykin niin että sitä toista muksua ei koskaan tulekaan.

Oltiin tuossa pari viikkoa sitten lomalla Gran Canarialla ja täytyy sanoa, että oli kyllä ihana ja rentouttava loma! Lento sujui hyvin eikä hygienian tms. kanssa ollut ongelmia. Kaikki jomotukset ja kolotuksetkin pysyi poissa niin pitkään että palattiin takaisin kotiin.

Sarah ja Nisu 24+3 (murunen on muuttunut jo pieneksi pullaksi eli nisuksi =) miehen keksimä uusi työnimi )

Tietoja päivittelen varmaan huomenna aamulla, kun pääsen laajakaistan ääreen. Tämä mun mokkula ei oiken ole tänään tykänny toimia :/

:attn: Haluaako joku muu tehdä seuraavan pinon? Voin toki tehdä jos ei muita halukkaita ole, mutta jos joku haluaa niin ilmottautukoot! :attn:

Gallup: Turhinpana ainakin meille tuntuis kantoliina/-reppu, ainakin nyt ne ei tunnu yhtään omalta jutulta. Mieluummin kaupungilla pukkaan vaunuissa, enkä tunne että kotonakaan haluaisin lasta kantaa liinassa. En halua totuttaa lasta siihen, että kanniskelen kokoajan sylissä. Hyödyllisempänä voisin ajatella hoitopöytää, kaikki tavarat yhdessä paikkaa varsinkin kun meillä ei ylimäärästä säilytystilaa ole ollenkaan, ja vauvan vaatteet+ muut tavarat ei mihinkään muualle mahtuisi.

Ajatukset ainaki nyt nämä kun ei kokemusta vielä ole. Sittenpähän tuota näkee mikä oikeesti on turhaa ja mikä hyödyllistä.

Torstaina olis neuvola, vähän jänskättää ne sokerirasituksen tulokset... Toivottavasti ei mikään pomppaa!

Iltoja,

Tervetuloa uusille :flower:

Sinadrius
ja joku muukin; te käytte sillasessa neuvolassa jossa on mun vanhan ala-asteen terveydenhoitaja, lastenneuvolatätinä ja Kaisa taitaa olla äitiysneuvolan täti??!?!? En ole ihan varma sekotanko toiseen tai onko ne enää edes siellä töissä :D

Liikkeet
Nyt taas satelee niin etten lehteä pysty selaamaan rauhassa... pidän masun päällä.. ja jatkuvasti hypähtää :D

Turhista hankinnoista; No en mä nyt sit tiiä... mä kyllä keksin kaikkeen syyn miksi tälläinenki pitää olla vaikka en käyttäisikään ja nyt kun näitä tulee kaksi kerrallaan ni en tiedä teenkö rintarepulla, hyppykiikulla, sitterillä, keinusitterillä yhtään mitään. Tuntuu jotenki kauheelta ajatella et toinen "pääsee" vaan kerral johonki noista ja toinen on laitettava toisaalle. Vaikka eihän vauvoilla ole mitään kateellisuuksia toisiaan kohtaan, mutta minusta tuntuu hirveältä jos toista kannan rintarepussa ja toinen on esim tavallisissa vaunuissa :confused: tulee sillanen ajatus et se toinen vois kärsiä siitä ettei saa olla äidin lähellä niin paljoa kuin toinen. Aikuiset aina vääntää kaikki asiat niin hankalasti mielessään.

Kai tästä täytyy mennä nukkumaan ni tulee taas huominen ja ollaan taas yhden päivän lähempänä sitä 24 rajaviikkoa :heart:

Hyvää yötä:)

Ps. Mullakin seuraava neuvola vasta 2.5. joten ei tunnu heitäkään paljoa kiinnostavan mun jaksamiset. Kuitenki aivan eri paino/tuntemukset mulla mitä yksöisraskaudessa. Sanoin siitä tänään et ei olis mitään ongelmaa vielä moneen viikkoon jos vauvoja olisi tulossa yksi. Mä en vaan luota kehooni et se jaksais kantaa näitä loppuun asti. Ja taas tuli ohjeeksi L.E.P.O |O

Mut niin öitä =)

Huomenta :) Ja tervetuloa uusille!

Perhepedistä, ei valitettavasti toimi meillä. Olen todella herkkäuninen ja lisäksi univammainen :| Siis miehen ei tarvitse yöllä kuin nousta sängystä vessaan, niin herään. Tai yskäistä niin herään. Tämä on vaiva, josta itse kärsin aika paljon ajoittain.. Esikoisen vauva-ajan menin korvatulpilla, koska heräsin jokaisen ähkäisyyn tai äninään. Korvatulppien läpi kuulin sitten vain kitinän/itkun, johon tulikin reagoida. Siksi en voisi kuvitellakaan, että esim. esikoinen olisi pienempänä hyörinyt, pyörinyt ja potkinut meidän välissä, itse en olisi nukkunut silmäystäkään.. Samassa huoneessa hän tosin on ollut, vauvana sivuvaunussa pinnasängyssä ja sen jälkeen pienten sängyssä myöskin meidän vieressä.

Itselläni itse asiassa tosi pahat univaikeudet alkoivat esikoisen vauva-aikana, kun hänellä oli korvatulehduskierre jo vauvana ja yöt oli tosi levottomia. Mulla meni niin pahaksi uniongelmat, että valvoin kolmatta yötä, itkin vaan hysteerisesti ja hoin etten varmaan enää ikinä nuku.. Olin ihan sekoamispisteessä. Siinä vaiheessa mun isä, joka on psykiatri, määräsi mut ihan toisaalle nukkumaan nukahtamislääkkeen avulla ja mies hoiti vauvaa koko yön. Noista ajoista on opittu paljon, ja toivottavasti nyt seuraavalla kerralla osaamme reagoida aikaisemmin ja toimia toisin. Olen myös oppinut tulemaan toimeen tämän univammaisuuteni kanssa, joka tuli jäädäkseen :(

Hankinnoista, piti ihan muistella... Turhin oli hoitopöytä, ei käytetty sitä oikeastaan ollenkaan. Vaipat ja vaatteet vaihdettiin milloin missäkin. Nyt kun suunnittelin hoitopistettä pesukoneen päälle, mies totesi vain että tuskinpa me tälläkään kertaa tehdään sillä mitään :) No suunnittelen sen silti sinne. En myöskään tykännyt ihan pikkuvauva-aikana niistä bodeista, jotka piti pujottaa pään yli. Naruilla solmittavat oli paljon helpompia. Hyödyllinen/korvaamaton oli meillä hyvä rintapumppu... Esikoisen verensokerit oli alussa alhaalla ja niitä piti seurailla, samoin piti syöttää pullosta tietty määrä maitoa 3 h välein ympäri vuorokauden, jotta nähtiin että maitoa menee tarpeeksi. Tuolloin sitten pumppailin tosi ahkeraan. Ensin sillä Ainun käsinveivattavalla, se oli ihan hirveää puuhaa ja ranne kipeytyi... Aventin pumppu nytkin siis ostoslistalla. Ja sitten toinen tosi hyödyllinen oli se vuokrattava ensisänky, mitä pystyi kuljettelemaan pitkin kämppää. Meillä oli tuolloin yli-innokas ja nuori, riehakas koira, joten halusin pitää vauvan silmieni alla silloinkin, kun hän nukkui.. Ja pystyi itse puuhailemaan muuta. Nyt ei ole koiraa, mutta on kaksi höppänää & uteliasta kissaa ;) Eli sama homma.

Liisakaisa kyseli liikkeitä syville vatsalihaksille. Hitsi, mietin just että niitä on niin vaikea selittää kun ei pysty näyttämään :D Mutta yritän, tässä muutama:

- selinmakuulla alustaa vasten (kädet rentoina lattialla "t-asennossa", kämmenselät kohti lattiaa), jalat suorina, nosta ensin jalat kohti kattoa. Sen jälkeen lähde rauhassa laskemaan niitä eteenpäin alas, niin alas kuin menee. Pidä koko ajan vatsa tiukkana ja alaselkä kiinni alustassa. Nosta takasin alkuasentoon ja tee sama molemmille sivuille. Helpotettu versio: pidä jalat 90 asteen kulmassa, vie rauhassa vuorotellen molemmille sivuille. Tässä olisi hyvä, jos polvien välissä (tai nilkkojen välissä, jos jalat ovat suorana) olisi joku pieni pallo tms., silloin saat lantionpohjan lihakset mukaan. Tee niin monta toistoa kuin jaksat :)

- staattinen pito, jossa kädet mukana: istuma-asennosta koukista polvia n. 45 astetta niin, että kantapäät ovat alustassa. Nojaa ylävartaloa taaksepäin niin, että kannattelet kroppaa keskivartalon lihaksilla (jälleen imaise vatsa tiukaksi, selkä suorana koko matkalta). Mitä alemmas taakse lasket ylävartaloa, sen raskaampi liike on. Suorista kaula, katse yläviistoon kattoon ja nosta kädet suorina eteen yläviistoon myöskin. Pidä tämä asento ja lähde avaamaan toista kättä suorana vartalon sivulle, ja nosta takaisin. Sama toiselle kädelle. Jatka niin kauan, kuin jaksat kannatella kroppaa takakenossa.

Tässä nyt pari. Itse en jaksanut aluksi tehdä noita kuin muutaman hassun toiston, nyt parin kuukauden hajoittelun jälkeen teen jo moninkertaisen määrän. Kunhan vain tekee säännöllisesti 3-4 x vkossa ja vaikka aina kaksi kierrosta samalla kertaa, pitää välissä tauon. Hengitys on tärkeä olla mukana, kun laskee jalan/käden alas, ilmaa nenän kautta sisään, kun nostaa ylös, ilma suun kautta pitkänä puhalluksena ulos. Voin laittaa lisää myöhemmin, jos noista nyt sai edes mitään selvää :D Noitahan voi tehdä kotonakin!

Omaan napaan ei kuulu mitään uutta, kaikki hyvin :) Möhömaha kasvaa, vauva liikuskelee paljon.. Olo on mukava kaikin puolin :)

Aurinkoista keskiviikkoa kaikille,

Mayinga 27+2

Mulla on taas aivan erilainen ajatus lapsen kanniskelusta kuin Merlinalla. Mä haluan pitää lasta mahdollisimman paljon joko mun tai isukin lähellä! Läheisyys luo lapselle turvallisuuden ja rakkauden tunnetta ja vahvistaa varhaistavuorovaikutusta. Toi varhainen vuorovaikutus on muutenkin niin tärkeää että se kannattaa googlata ja käydä lukemassa siitä. Läheisyyttä voi toki antaa monella tavalla mut mun mielestä kantoliina on siihen oikeen oiva väline! Hyviä netti sivuja asiasta on muun muassa Kantoliinakanavan kotisivut
ja Varhainen vuorovaikutus
Mut ei oo tarkoitus olla mikään palopuhe! Kaikki ei tykkää samoista asioista ja tosiaan sitä rakkautta voi antaa monella eri tavalla! =)

Mayingille kiitos vatsalihasvinkeistä! Olin ihan unohtanut noi liikkeet mut bodybalancessa ja pilateksessahan noita käytettiin joka kerta!

Ihanaa Niisku kun tunnet liikeet niin hyvin, voishan se olla toistapäinkin. Meillä esimerkiks on taas liikkeiden puolesta ollut rauhallisempaa. Liekö poju kääntynyt taas enemmän sisällepäin nyrkittämään kun mun vatsassa ei tunnu kun sellaista hienoista möyrintää!

Ja kukkikselle taas jaksamisia! Onko se maaginen raja 23+0 vai 24+0? Mä en oikeen oo saanut asiasta selvyyttä...

Tiinu ja Jäppinen 23+1

Sinadrius mäkin haluaisin niin kovin siihen 4d ultraan. Kaarinassa maksaa mun mielestä 170 euroa, mut on se silti tyyristä!

Viimeksi muokattu:
Onko tuo perhepeti homma minkälainen?? Siis onko se ihan vain että vauva nukkuu välissä.. Hui kauhia, en ikinä uskaltais ottaa riskiä, jos jompikumpi meistä kääntyisikin vauvan päälle.... :O Vai minkälainen homma se on??

Tiinu85, en siis tarkottanu että aion jättää lapsen yksin makaamaan sitteriin koko päiväksi :D Eiköhän se sylissä tule olemaan tosi paljon. Toivottavasti ei kuullostanu tuo mun sanominen siltä, että hylkään lapsen heti yksinään jonnekki :D

Te jotka, ette oo käyttäny hoitopöyää niin missä ootte säilyttäny kaikki vauvan tavarat? Toki jos on omakotitalo/isompi asunto muuten, niin sitä tilaahan varmasti löytyy. Ja eikö oo inhottavaa hakea tuo tavara sieltä ja toinen tuolta? :eek:

Liikkeitä täälläkin tuntuu vähän väliä. Näin aamusta ei niin paljoa, mutta iltaa kohden alkaa kunnon bileet :)

Merlina ja muru 25+6

Perhepedistä Meillä ei toimi missään nimessä, eikä haluttaiskaan. Kaikilla aina ollut oma sänky, jossa nukkuneet. Mies riehuu unissaan aivan kauheasti ja itse olen kyllä TODELLA herkkäuninen, mutta kylkeä pitää kipeiden lonkkien takia vaihtaa vähänväliä. Muutenkin me halutaan omia oma sänkymme ja pysyä siellä ihan kaksistaan.

Minä en myöskään ole koskaan kantoliinaa tai vastaavaa hankkinut ja muutenkin lapsi ollut paljon muualla kuin sylissä. Näin myös tämän tulevan kanssa. Siis kyllähän vauva on paljon sylissä ja muutenkin lähellä, mutta en jatkuvaa kantamista ole pitänyt tarpeellisena. Esim. nukkumaan laitettu sänkyyn, sitteriin tms. Sitten sylissä ollessaan ollaan sataprosenttisesti läsnä hänelle. Meillä ruokailu tapahtuu korvikkeilla pullosta, kuten aiemmillakin, joten isäkin pääsee heti luomaan erilailla suhdetta vauvaan.

Hoitopöytä ollut meillä ihan ehdoton hankinta, kaikki vauvan tavarat käden ulottuvilla on meillä helpottanut askareita. Turhaa en keksi millään, kaikkea koettu tarvittavan, mitä ollaan hankittu. Meillä varmaan olisi tuo kantoliina turhin, mutta sitäkään ei sitten koskaan edes olla hankittu.

Knox ja Papu 22+6

Anu84 juu perhepeti on juurikin että vauva nukkuu samassa sängyssä vanhemman tai vanhempien kanssa..

Turhista/tarpeellisesta joku oli maininnut ne paidat/bodyt missä saa hihat käänneettyä.. olin ihan unohtanut että sellasiakin on! Esikoisella oli myös todella pitkät kynnet, eikä ne tumput pysyny kovinkauaan kädessä niin tosiaan oli hyvä että oli käännettävät hihan suut paidassa :)
Täytyykin sellanenkin vielä ostaa jostain. Hoitopöytä oli meillä ainakin tarpeellinen alussa, oli mielestäni helpompaa olla seisaalta eikä tarvinnut kovin kumarrella.. Samalla oli kaikki vauvan tavarat lähellä. Varsinkin mitä tuossa alussa tarvitaan (vanulaput/puikot, rasvaa ehkä...).

Turhin hankinta oli kyllä kantoliina... luin siitä ensin tosi hyvää, mutta sitte ei kyllä tullut tarpeeseen. Vauva oli aluksi sohvalla, sitten lattialla, sitterissä(jonka sai ihan makuuasentoon), en halunnut opettaa siihen että on aina sylissä.. Ja mielestäni hyvin tuo poika on kasvanut, pääsee syliin kun pyytää ja muutenkin leikitään paljon yhdessä.

SaaBas + "tyyne" 25+5

Merlina meillä oli hoitopöydän vieressä pieni hyllykkö, johon ostin pahvisia säilytyslaatikoita, semmosia nättikuosisia :)
Laitoin yhteen laatikkoon bodyt, yhteen housut jne...
Me asuttiin tuolloin vanhassa talosaa, jossa ei ollut yhtään vaatekaappia tai muuta säilytystilaa.
Mä olisin halunnut sen hyllyn hoitopöydän yläpuolelle, mutta sitä ei saanut siihen, joten se oli siinä vieressä.
Pahvilaatikoiden sijaan laittaisin nyt ehkä jotain rottinkisia koreja tmv..
Hoitopöydässäkään ei ollut juuri yhtään säilytystilaa; oli se Ikean halvin malli.
Tuo systeemi oli ihan kätevä niissä pienissä tiloissa.

Anu84 perhepetissä vauva siis nukkuu samassa sängyssä kuin vanhemmat.
Mä en ikinä pelännyt kääntyväni vauvan päälle. Ja useimmiten vauva nukkui reunassa, ei keskellä.
Mä muistan lukeneeni jostain, että se että äiti menisi vanhingossa vauvan päälle nukkumaan on äärimmäisen harvinaista.
Lapsen synnyttyä äiti on nukkuessaankin erityisen valpas ja tietoinen vauvasta, sen takiahan moni ei pysty nukkumaan vauvan vieressä tai heräilee turhankin herkästi joka tuhinaan.

Eri asia on sitten alkoholin vaikutuksen alaisena olo tai mielenterveysongelmista kärsivä äiti, jolloin vauvaa ei pitäisi nukuttaa vieressä.

Ja tosiaan, kaikki eivät itse saa unta vauva vieressään tai jos pelkää vahingoittavansa vauvaa, niin sitten vaan vauva omaan sänkyyn siihen viereen tai mihin parhaaksi katsoo.

Ainiin, gallupiin piti vastata.
Mulle ei tule mieleen yhtään turhaa hankintaa, joka meillä olisi ollut.
Mutta jo aijemmin mainitsin, ettei meillä ollut sitteriä, koska pidin sitä jo etukäteen turhakkeena.
Eikä tuttia edes tarjottu vauvalle. En vaan ole koskaan oikein tajunnut mikä tutin tarkoitus on ja kun vielä lueskelin asiaa imetyksestä aika paljonkin, niin joka paikassa kävi ilmi, että varhain tarjottu tutti saattaa häiritä imetyksen onnistumista.
Rupesin mm. tuota tuttia oikeastaan pohtimaan enemmänkin, kun asuin eräässä ns. kehitysmaassa paikallisten ihmisten kanssa vuoden verran ja näin paljonkin kaiken ikäisiä lapsia ja äitejä.
Lastenhoitotavat nyt erosi aika paljonkin länsimaisista tavoista, mutta esim. tuttia tuolla ei käytä kukaan. En ikinä tavannut selittämättömästi itkeviä vauvoja.

No, elämän meno tuolla on niin erilaista muutenkin... En tarkoita, että täällä pitäisi tai edes voisi ruveta hoitamaan lapsia samalla tavalla, mutta se kokemus toi vaan esiin ajatuksia ja uusia näkökantoja minulle :)
Eli en ole mikään tutin vastustaja.

Viimeksi muokattu:
Kiitos Mayinga! Tajusin kyllä kummankin liikkeen ohjeet, hyvin olit selittänyt! Mitenkäs kun tuossa neuvolassa saamassani "Raskauden ajan ravitsemus ja liikunta" -lipareessa sanotaan, että liikuntaa selinmakuulla on hyvä välttää rv 16->, koska se voi häiritä veren virtausta kohtuun? No joo, ei varmaan kuitenkaan se lyhyt hetki, jonka jaksaa tehdä vatsoja... Ja tuota toista liikettähän ei tehdäkään selinmakuulla.

Onneksi täälläkin nuo vauvan liikkeet tuntuvat jo voimakkaina ja säännöllisinä. Saihan niitä odottaakin. Eilen luiskahdin jäisellä pihalla kyljelleni, ei käynyt edes kipeästi, mutta säikähdin silti. Soitin päivystykseenkin, että mistä tietää, pitääkö olla huolissaan... ja kun ei mitään kipuja tai vuotoja ole, ja liikkeet tuntuvat, niin sieltä vakuutettiin, että voi olla huoletta.

Nyt en enää muista, mitä muuta piti kommentoida...

Liisakaisa ja Myyrä 24+3

Moips!

uudet ultrakuulumiset: Vauva on kääntynyt poikittain, jes, enää puolimatka pää alaspäin :) Painoa oli tullut huimat 100g lisää 5 päivässä, eli painoarvio tänään oli 720g! Kohdunsuu ja -kanava edelleen hyvät. Verenvuodon syy selvisi, eli istukan yläreunassa pieni "repsahduksen tapainen" joka vähän tihkuttaa, ei kuitenkaan pitäisi erityisemmin lisätä istukan irtoamisen riskiä jos nyt vaan kerran makailen. Istukka on siis hyvin kyllä kiinni. Eli lepohoitoa edelleen.

Joku kyseli maagisesta rajasta ja virallisesti se on 24+0. Sen jälkeen lasta hoidetaan aktiivisesti. Olen ymmärtänyt, että 22-23 viikoilla vauva pyritään kyllä hyvinkin aktiivisesti silti pitämään sisällä vähintään tuohon 24 viikkoon asti.

Kantoliina/-reppu: Meillä se oli, mutta ei sitä kyllä tullut juuri käytettyä, kotona istuskeli kyllä pääasiassa sylissä ja ulkona meni vaunuissa, mutta oli se ihan kätevä pari kertaa jos meni ahtaampiin paikkoihin, niinkun johonkin markkinoille tms. Nyt tälle toiselle ajattelin myös, että on kätevä pääasiassa jos menee esim kaupunkiin ja esikoinen ei jaksaiskaan kävellä niin voi jomman kumman heittää tarvittaessa reppuun. Kuulostipas hassulta :D

kukkis ja Eveliina 24+4

KUKKIKSELLE tsemppiä :)

Pinosta pudonneena aina luen täällä teidän heinisten kuulumisia. Itse pääsin lokakuisten pinoon tällä kertaa ja VIHDOIN oli np-ultra (joskaan np:tä ei saatu mitattua vauvan aktiivisuuden takia :D, yritetään uudelleen parin vkon päästä :D) ja tosiaan, vilkas vauveli siellä mylläsi:heart: joten nyt vihdoin meillekin on mitä ilmeisimmin nyytti maailmaan asti tulossa:heart: (ehdin tipahtaa 5:stä pinosta km:jen vuoksi ennen tätä) Oikeen hääpäiväksikin vielä ehkä :D

Tsemppiä kaikille odotukseen :heart:

T:Neiti81+Kihuli 11+2

Onnea Neiti-81!!! Mehän ollaankin jo edellisistä pinoista tuttuja! Vihdoin teilläkin on onni matkassa, mahtavaa! :flower::heart:

Kukkaiskeiju Hienosti teidän typy kasvanut! Hoitokin toimii näköjään hyvin! Joko päätit mitä tilaat pitkäaikaismakaajien listalta herkuksi?! :p

Hankinnoista /vaatteista: oon ostanut 5 bodya, yhden hellepuvun, 2 potkarit ja 3 lakkia. Nyt kun kaivoin esikoisen vanhoista kaikkia 50-56cm vaatteita niin niitä oli ihan mahdottomasti. Myös valkoisia ja muita myös tytölle sopivia vaatteita (kun esikoinen poika) löytyi tosi hyvin. En ajatellut olla niin värirajoitteinen... Nyt noita bodeja on sit montakymmentä! Ja housuja, sukkia, pikkutennarit ym. Viimeks saatiin paljon lahjaksikin ja jos nyt vielä saadaan niin en tiedä miten ehdin kaikkia käyttää :whistle: Ei ainakaan pieniä kokoja tarvi ostaa! Tosin mekkoja on vasta yks ;) Mun äidiltä saatu Burberryn valkoinen mekko, mut se onkin sit kokoa 74cm :)

Cappuccino ja papunen 23+6 (huomenna poksuu, jeejee!)

Mä kävin tänään ostamassa harsoja, oli semmonen 10kpl paketti missä oli kuviollisia (ruskeaa ja oranssia) ja kokonaan valkoisia, oransseja ja ruskeita. Otin kuitenkin nuo, kun ensin mietin semmoista pakettia missä oli sinistä. Sitten ostin myös collegehousut, bodyn, potkuhousut ja yöpuvun :) vaatteet oli alennuksessa ja makso yhteensä 17e. Itelle ostin pari kirjaa Sophie Kinsellan minishoppaajan ja Lauren Weisbergerin Haluan Harry winstonin, ihanaa hömppää. Ja ens kuussa tulee Kinsellan himoshoppaaja ja vauva pokkarina, oon lukenu sen jo kertaalleen joskus, mutta häätyy ostaa tuo sitten ku tulee :)

Mä oon tässä täytelly lappusta mikä menee synnärille, huomenna pitää antaa neuvolassa se. Pojan nimiki nyt sitten saatiin siihen mietittyä, tai kyllähän tuo nimi on pyöriny jonku aikaa mielessä.

Merlina, ai minkäs lapun oot saanu täytettäväks?

Hankinnoista: Ei olla vielä hankittu kun muutamia vaatteita äitiyspakkauksen lisäksi, sekä kantoreppu, kantoliina, hyppykeinu, imetystyyny.. Suurimmat hankinnat koitetaan saada huhti-toukokuun aikana ostettua.

Hammaslääkärin taidan pian varata.. en ole pariin vuoteen käynyt ja nyt epäilen että ainakin pari reikää löytyy.. :/

Yhteen ultraan aion vielä mennä lähiaikoina. Ehkä jo ensi viikolla? katotaan...
Raskaus sujuu oikeen mukavasti ja olo on ihan hyvä, mitä nyt univaikeuksia, siitä johtuvaa väsymystä, ja jalatkin on alkanu särkeä iltaisin töiden takia. Tilasin kyllä tukisukat netistä :)
niitä odotellessa...

Kevätaurinkoterveisin MyDream ja pikkuinen rv 26+5

Iltaa ja tervetuloa uusille :flower:

Kukkiksella hyviä uutisia, kun vauva kasvanut kovasti :)

Neiti-81: Onnea uuteen odotukseen :heart:

Perhepedistä: Kun esikoista odotin olin ihan varma että vauva ei sitten meidän välissä nuku, mutta toisin kävi. Tyttö nukkui ekan kuukauden välissä. Ohkaisen vauvatyynyn päällä meidän välissä pään korkeudella, kun just pelkäsin että jompikumpi kääntyy tytön päälle. Kuukauden iässä sitten siirtyi omaan sänkyyn nukkumaan. Poika taas nukkui ekat puol vuotta välissä, koska heräsi 4-6 kertaa yössä syömään. Oli niin kätevää vaan laittaa pikkumies tissille ja jatkaa unia :) Tämän kolmesen kanssa mennään sitten tilanteen mukaan.

Hankinnoista: Hoitopöytä on ollut meillä kyllä todella kovassa käytössä. Laatikoissa oli kaikki vauva-aika vaatteet ja itse tykkäsin vaihtaa vaipat siinä kun ei tarvinnut kumarrella. Mies käytti hoitopöytää lähemmäs vuoden ikään asti. Ehkä turhin hankinta oli hyppykiikku, tuli kummankin kohdalla käytettyä todella vähän. Ens siis tule sitä hommaamaan tällä kertaa. Minunkin pitää hankkia niitä bodeja joissa saa käännettyä ne hihat, on tosi kätsyjä. Muutenkin pitäis alkaa käydä läpi noita vaatepusseja, mitä kaikkea sieltä löytyykään. Sais tehtyä vähän invertaario. Tietäis mitä sitten tarvii viellä hankkia. Sitteriä käytin varsinkin tytön aikana paljon. Oli sellainen minkä sai ihan makuuasentoon ja siinä neiti nukkui paljon päiväunia. Poika taisi useimmin nukahtaa syliin tai sohvalle missä sitä imetin makuullaan. Jonkinlainen kantoreppu täytyy hommata tai lainata, kun reissuissa kätevä. Itselle pitää hankkia imetysliivejä ja muutama imetyspaita. Nuo imetyspaidat ihan älyn kätsyjä, varsinkin julkisilla paikoilla kun imettää :)

Muumi ja pikkumies 26+6 :heart:, huomenna poksuu :)

Kukkis Onpa tosi hienosti vauva kasvanut, hienoa että taas hyviä uutisia ja sun ja vauvan tila vakaa :heart: Voimia ja kärsivällisyyttä taas sinne sängynpohjalle!

Tarpeeton ja korvaamaton vauvatavara Taepeettomaksi ilmeni rintareppu. Aluksi vauva ei voinut sietää kun se sinne pistettiin, rupesi samantien huutamaan ja lopetti vasta kun pääsi pois. Vähän vanhempana kun taas kokeiltiin niin suostui kyllä olemaan mutta sitten kipeytyi oma selkä ja hartiat kantamisesta tosi nopeasti, että ei ehkä parhaanmallinen ollut toi rintareppu ergonomialtaan. Kuitenkin haluaisin ostaa ja kokeilla varmuuden vuoksi Manducaa tällä kakkosella, siitä olen kuullut paljon hyvää. Esikoista piti sen verran kanniskella että jos tästä tulee samantyyppinen tapaus niin ois kiva jos kädet jäisi vapaaksi muihin hommiin aina välillä :)
Tarpeellisimmat oli mullekkin rintapumppu, itkuhälytin ja miljoona harsoa kuola/yrjöliinoina :)
Myös koliikkikeinu oli kovassa käytössä, ainoita paikkoja joissa esikoinen viihtyi kauemmin kuin minuutin yhteen soittoon jos syliä ei lasketa :)

Neiti-81 Lämpimät onnittelut matkalaisesta ja hyvää odotusta loppuun asti! :heart:

Perhepedissä Nukkui esikoinen kaksi ensimmäistä viikkoa, sitten siirtyi omaan pinnikseen äitiyspaukkauslaatikkoon nukkumaan. Olisin siirtänyt varmaan samantien omaan huoneeseenkin mutta se oli remontin alla vielä tuolloin. Minä kun kanssa herään pieneenkin risahdukseen ja vauva heräsi öisin syömään 1-2krt joten ne muut 25 krt kun vain ähelsi unissaan oli mulle turhia heräämisiä ja vei tosi paljon voimia ja aiheutti väsymystä turhan takia :| En kuitenkaan viitti kauheesti etukäteen suunnitella nukkumisia, katsotaan mikä parhaalta tuntuu ja vähiten rasittaa. Jos vauva syö useamman kerran yössä niin helpompi pitää lähellä kun nousta jatkuvasti hakemaan jostain.

Seinisipe ja hellopain taisivat ainakin liittyä heinäkuisiin mukaan, tervetuloa :flower:

(.) Tänään kävin siis korjauttaan hajonneen hampaan joten nyt on hoidossa se vastoinkäyminen, toivottavasti ei tarvitsisi taas hetkeen mennä!
Huomenna tulee tarkat labravastaukset mahdollisesta virtatietulehduksesta, siihen asti on terkka neuvonut vain juomaan runsaasti vettä ja käymään usein vessassa. (no eipä ole vessassa käyminen ongelma kun vettä vetää litratolkulla!) Nyt ei kyllä kirvelekkään kuin harvakseltaan vessareissujen jälkeen mutta voiko tollanen tulehdus mennä itsestään ohi vai tarvitaanko aina antibioottikuuri??

Miehellä on iltavuoroviikko päällä joten ollaan pojan kans kaksin vietetty päivät ja kerrankin ihan hyvin saatu aika kulumaan kun on aurinko niin kivasti ja lämpimästi paistellut että on voinut olla kunnolla ulkona pitkiä aikoja!

Alaselkä on aina näin päivän päätteeksi kipeänä, mutta menee onneksi yön aikana levolla ohi!

Muoks: Ai Merlina sai jo tuonkin paperin täytettäväksi, mä sain sen esikoista odottaessa vasta joskus rv34 jälkeen samalla kun sai varata ajan synnäritututstumiskäyntiin. Me ei laitettu siihen tytön nimeä ollenkaan kun ei vaan keksitty, poikaa tiedettiin odotavamme ja sen nimi laitettiin.

Mukavia viikonjatkoja mammoille!

Jasmin ja aarre rv 22+3

Viimeksi muokattu:
Merlina en mä ajatellutkaan että jätät vauvan jonnekkin :) ja niinkuin sanoin läheisyyttä voi tosiaan antaa monella eri tavalla! Ei ollut tarkoitus loukata ketään! Itsekkään en usko liinoilla pelaavan (mä varmaan sotkeentuisin siihen) mutta itse haluaisin nimenomaan sitä Manducaa käyttää! Ja se oli se mun asia viime viestissäkin, esitin asian vaan vähän tyhmästi! :ashamed: Saa nähdä tuleeko sitäkään sitten käytettyä jos ei tunnukkaan omalta jutulta (tosiaan kun kokemusta ei ole)! Ja varmasti tulee pidettyä vauvaa paljon sylissä ilman liinoja ja reppujakin. Ja niinkin voi tosiaan käydä ettei lapsi edes viihdy liinassa/repussa...

Kukkis No mä vähän ajattelinkin että asia ois noin, mut sun eilises viestis oli 23+3 =)ja mä menin sit ihan sekasin sun viikoista ja miettisin että eikö se jo poksunut ne kriittiset viikot! Mut ihanaa että teillä on asiat niin hienolla mallilla sielä!

Joo olen käynyt pinnasängyn ostamassa ja se on tuossa ihan sängyn vieressä, siinä tulen kyllä vauvan nukuttamaan alusta asti!! Hoitopöytä löytyy, samoten yhdistelmävaunut, sitteri ja turvakaukalo yms.. Vaatteita en vielä hirveästi ole ostellut, mutta pikkuhiljaa aina jotakin kivaa!! :)
Mua ihmetyttää ja naurattaa, et on meillä kans perheauto... Helevetti niin lyhyet turvavyöt meidän farkkuvolvossa, ettei saa kaukaloa autoon.. Toisena autona meillä on coupe bemari, mihin kyllä menee.... Onkohan olemassa jotain turvavyön pidentimiä, vai joutuuko sitte vyön vaihtamaan purkaamolta pidempään... On kyllä kyllä paska homma!!

:wave:
Neiti-81,onnittelut yksiön vuokraajasta ja paljon tarrasukkia mukaan :heart:

Tervetuloa uusille lista valtaajille :flower:

Perhepeti En usko käyttäväni. Esikosta sitä käytin ja huomasin miten vaikeeta siitä on lasta eroon saada. Kakkonen ei koskaan vieressä suostunut nukkumaankaan ja kolmonen myös,tosin häntä piti nukuttaa joka ilta syliin ensimmäiseen ikävuoteen asti.
Nelonenkin nukkui hienosti omassa pedissään.
Pinnis on lähellä omaa sänkyä,ei kumminkaan vieressä,koska muuten itse en taas nukkuisi vaan heräisin joka tuhahteluun :)

Vauvakuume ei vaivaa. Haluan nauttia tästä viimeisestä raskaudestani enkä kuluta itseäni vauvakuumeen kourissa. Vaikka ainahan se läsnä on kun jonkun vastasyntyneen näkee,eritoten,vastasyntyneen tuoksu :heart:

Liikkeet tuntuu joka päivä. Aivan ihanaa aamulla herätä kun möykky herää samaan aikaan ja muksauttelee huomenet.Ja nyt kun liikkeet näkyy ulospäin myös istualleen ja seisten eikä tarvi liikkeitä vahdatakseen enää maata selällään :heart:

Tarjonta oli maanantain ultrassa rt.Rakenteessa oli vielä poikittain.Ja kyllä noi potkut nyt tuntuukin enemmän ylämahaan ja kylkiin ja tonne alapäähän sitten kohdistuu muksaukset kyynärpäistä ja sormien hipaisut :)

Omat olot aika hyvät.
Flunssa,niin oma ku lastenkin,vie aika hyvin voimia ja oonki tosi väsyny päivisin kun yöt menee katkonaisesti välillä. Nyt kyllä kaipas sitä toista vanhinta tähän mukaan.... Ja kun yöt on katkonaisia,unet on taas iha sekavia.
Rautaa syön mutta se ei väsymykseen auta.Eli tää on varmaan ihan puhtaasti unenpuutetta.
Hammaslääkäri aikaa odottelen,se olis maanantaina...vähän pelottaakin...
Mä kun olen semmonen et meen vasta kun oikeesti sattuu ja nyt se sitte kostautuu..
Täytyy alkaa ottaa itteens niskasta kii ja hoitaa nyt tää lohkeema ja sit raskauden jälkee laittaa koko purukalusto kuntoon JA alkaa säännöllisesti käydä tarkistuksissa..

Anu84,mulla oli volvo kanssa kun kolmonen oli kaukalo ikänen ja huomasin saman noissa auton vöissä,pituus ei vaan riitä.Volvo lähti sitten vaihtoon ihan sen takia.
Vastedes olen tarkistanu auton vyöt ennenku oon lyöny kaupat lukkoon :D

Merlina,mä olen saanu kyseisen lapun joka kerta paitsi nyt. Aina oon sen saanu niin että oon vieny sen sairaalaan kun olen menny rakenneultraan. Nyt ei sellasta ole tarjottu,liekö täälläpäin edes on sellasta....

No,eipä täss sitten varmaan muuta.....
Nenna ja

Huomenta!

Eilen kävin kirjottelemassa, mut ei näköjään ollu tullu koko tekstiä :O

Neiti-81: Onnea uuteen odotukseen :flower::heart:

Eilinen HYVÄ päivä kostautui sitten niinkin että en meinannut sängystä ylös päästä |O
Koko lonkan/nivusseudun vihlonta oli niin järkyttävää et ei täällä ainakaan ole VAUVAKUUMETTA!!!

Jos täsät hengissä kaikki selvitään ni hyvä on. Ja kiitollinen siitä se riittää. Mä en tällästä jaksa kun ei voi mitään tehdä. Se tässä eniten ahdistaa. Hyvä olla ja pystyy jotain tekemään ni sit seuraavas hetkes on niin kipuileva et kaikki sattuu.

Minkä ihmeen lapun te olette saaneet?!?!?!? Ei multa ole ikinä kysytty missään vaihees mitä minä haluan. Sairaalan se esitieto lomake kyllä on aina täytetty mihin tulee ne nimi ehdotukset ja suvun sairaudet mut ei multa ole ikän kysytty miten mä haluan synnyttää, mitä mä haluaisin siinä tueksi. Ja eniten ottaa päähän ku mut on aina tungettu kolmen hengen huoneeseen. Ei se silleen mut ei olla edes kysytty onko mitään sitä vastaan. Ja aina on ollut aika täyttä osastoilla joten en turhista valita, viimeks se vierustoverii ei vaan kestäny MUN vauvan itkua ja soitti pienestäkin huutamisesta hoitajat paikalle et ton vauvalla on joku vika ku se itkee... jes.

Nyt haluaisin yksiön koska ne on ahtaita ne huoneet joihin ängetään kolme ni ei sinne omasta mielestä mahdu kahta vauvasänkyä... tosin en varmaan osastolle heitä saa heti... no sen näkee sitten =)

POKSPOKS

Niisku-rouva +

Yhteistyössä