2v7kk pojan änkyttäminen

Uudenlainen huoli on vallannut ajatukseni. Poika (2v7kk) oppi puhumaan varhain, ilman suurempia takerteluja. Lauseet pulppusivat jo 1v6kk. Nyt tuo puhekoneemme on saanut vian. Sanat takertuvat pahasti eikä puheesta meinaa tulla välillä yhtään mitään. "Mii mi mi mi mi mi mikä tämä on?" Sillontällöin puhe salpautuu kokonaan ja lapsi tuskastuu tilanteesta. Alkaa itkemään ja sanoo ettei osaa. Näyttää olevan todella ymmälään uudesta tilanteesta kun ennen puhe pulppusi kuin itsestään.

Ensin olin kuin en olisi vaivaa huomannutkaan. Pojan alettua itkemään sanoin ettei haittaa mitään jos puhuminen ei aina onnistukkaan. Yritäppä hetken pästä uudestaan, ihan varmasti vielä onnistuu. Lohdutin vielä että ei äiti ja isikään aina osaa kovin hyvin puhua (emme ole kumpikaan änkyttäjiä). Poikaa tilanne rassaa, sen näkee kaikesta.

Vaikka en näytä pojalle huoltani olen tosi huolissani. Tilanne alkoi aivan yllättäen! Olen etsinyt netistä tietoa asiasta ja löysinkin kiitettävästi. Äitinä murehtii pojan puolesta, ajattelee mahdollista kiusatuksi tulemista ja sitä mitä kaikkea änkyttävä ja takelteleva lapsi joutuu kokemaan. Itkettää melkeen kun ajatteleekin :'( Ihmeellisintä tässä on että lapsi osasi puhua jo HYVIN kunnes sitten...

Onko kellään kokemuksia? Miten suurella todennäköisyydellä vaiva paranee? Entä sen riski uusiutua myöhemmällä iällä? Miten tehokkaita puheterapiat ovat?

Olisin erittäin kiitollinen muiden kokemuksista!<br><br>
 
syksy-70
Hei!
Meillä oli myös tytöllä änkytystä n. 2½- vuotiaasta noin 3-vuotiaaksi. Olin myös todella huolissani ja käytiin lääkärilläkin. Lääkäri sanoi, että on aivan normaali ilmiö tuossa iässä ja siihen ei saa kiinnittää mitään huomiota, vaan antaa lapsen rauhassa puhua asiansa loppuun. Myöskään sanoja ei saisi korjailla. Meillä se onneksi meni pikkuhiljaa ohi itsekseen. Ymmärrän täysin tunteesi, mutta odottele rauhassa, että ikää tulee lisää, niin eiköhän se teilläkin ohi mene. Toki voi lastenlääkärilläkin käydä, jos asia alkaa kovin vaivaamaan. Tyttömme on nyt 5v ja vaiva on onnellisesti ohi. Tsemppiä sulle ja pikkukaverille! :hug: ( On muuten tosi harvinaista, että änkytys jatkuu aikuiseksi asti!)Tsemppiä!
 
Olethan tarkistanut, ettei mikään ole laukaissut änkytystä. Onko poika hoidossa, onko siellä tapahtut jotakin? Esiintyykö änkytys joissakin tietyissä tilanteissa?
Toinen puoli on se, että tuossa iässä jotkut pojat änkyttää, pojilla yleisempää. Se menee aikanaan ohi, jos pahaksi menee tai ei helpota, neuvolan kautta puheterapeutille.
Meidän lapsi alkoi änkyttää kun joutui hoitopaikassa häiriöisen hoitajan kynsiin. Hoitopaikan ilmapiiri oli karmea. Mutta pojan paha olo ilmeni muutoinkin. Ja änkytys laukesi selkeästi hoitoonmenon takia.
 
Juuri tuota olenkin miettinyt että onko joku voinut laukaista änkytyksen, alkoi niin yllättäen. Ainoa uusi asia/muutos pojan elämässä on lastenojelmat joita meillä ei aiemmin katsottu ollenkaan. Nyt olemme ostaneet pojalle muutamia lasten elokuvia ja piirrettyjä. Lapsi on herkkä, se on ollut nähtävissä jo pienestä vauvasta saakka. Ajankohta sopisi niin hyvin juuri noiden piirrettyjen aloittamiseen. Mitätahansa emme ole pojan antaneet katsoa, rankin/eniten tunteita (pelkoakin) herättänyt elokuva on ollut Bambi. Useimmat lapsethan katsovat lastenohjelmia heti pienestä asti, meillä nämä asiat tuli pojalle uutena ja yllävinä. Ollaankin nyt jätetty kaikki lastenohjelmat pois ja siirrytty kirjalinjalle...kokeilemmepa tätäkin.

Kiitos vastanneille. Tuo lohdutti paljon että lapsena alkanut änkyttäminen useimmiten paranee ja on ohimenevää =)
 
Meillä poika alkoi änkyttämään 3 v ja 2 kk. vanhana, ihan yhtäkkiä. On ollut vaikeampia jaksoja ja helpompia jaksoja. On käyty puheterapiassa. Änkyttäminen jatkuu edelleen. Poika täyttää 5 keväällä.

Nyrkkisääntönä kai pidetään, että puheterapiaan kannattaa olla yhteydessä jos änkytystä on jatkunut yli puoli vuotta tai kun lapsi itse tiedostaa asian.

Suuremmalla todennäköisyydellä vaiva paranee itsestään, kun on pysyvää. Aikuisväestöstä n. 1% änkyttää. Lapsista n. 5% änkyttää jossain vaiheessa.


Terkuin,

Änkyttäjän äiti
 
äiti kans
Meidän poika alkoi änkyttää ihan samassa iässä; ja huolestuin tosi paljon. Oli ihan muutama päivä, kun hän ei saanut sanottua mitään. Ja käytiin puheterapeutila joskus neljä kuukautta siitä. Terapeutti sanoi, et änkytyksestä ei kannata huolestua. ja niin kuin olemme huomanneet se menee aina ohitse ja tulee sitten taas joskus uudelleen. Meillä se on liittynyt esim. jouluun, jolloin änkytystä on enemmän, eli siis liittyy meillä jännittäviin tapahtumiin lapsen elämässä. Tottakai äitinä kysyin terapeutilta heti, et oonko tehny äitinä jotain, kun lapseni änkyttää, mut oli ihana kuulla, et äiti ei voi änkytystä aikaansaada. Terapeutti sanoi, et jotkut ihmiset ovat vaan änkytykselle alttiimpia, kuin toiset ja hyvin todennäköistä on, et änkytystä voi esiintyä myös aikuisiällä, jolloin se liittyy esim. esiintymiseen yms. Mutta älä huolestu äitinä asiasta. poikani on nyt päälle 4 vuotias ja nyt ei ole ollenkaan ollut niitä änkytystystilanteita; enkä usko et ne niin voimakkaina tulevatkaan.
 
mami30
Mun poika on nyt vajaa 4 v. Noin puoli vuotta sitten aloitti hoidossa pikkusiskonsa kanssa joka päivä siis ma-pe. Samalla viikolla kun hoito alkoi huomasin ett' poika rupesi änkyttämään. Olin aivan huolesta kipeä ja etsin tietoa joka paikasta.

Tuttu puheterapeutti sanoi ja lohdutti että änkyttäminen on suht yleistä leikki-ikäisillä lapsilla ja siihen ei saa kiinnittää mitään huomiota! Sanoa vain lapselle että "puhu kaikessa rauhassa, kyllä äiti kuuntelee". N. kuukauden sitä änkyttämistä kesti, pari viikkoa oli poissa kun taas sitten kerran tuli sähkökatkos ja poika pelästyi, jonka jälkeen rupesi taas änkyttämään. Taas kesti jonkun aikaa ja änkyttäminen jäi pois.

Olen huomannut että jos poika on oikein väsynyt, rupeaa puhekin ajoittain änkyttämään. Ei onneksi niin paljon kuin talvella. Nyt on mennyt pitkän aikaa ettei änkyttämistä ole ollut.

Meillä syynä oli todennäköisesti änkytykseen hoidon aloitus (suuret elämän muutokset) ja se että poikaa oli hoidossa yksi isompi poika kiusannut /pelästynyt.

Änkyttäminen voi kestää puoli vuottakin mutta kannattaa kysyä neuvolasta jos oikein huoli painaa mieltäsi..

P.S. Itse en anna lasteni katsoa bambia koska mielestäni se on pelottava. Meillä katsotaan esim. Tomi Traktoria
 
Ite olin kuulemma just tos ikäsenä änkyttänyt. Yrittää sanoa enemmän, mitä kieli antaa myöten... =) Äitee sanokin, että oli hyvän kuulosta, kun kymmenkunta samanikästä änkytti hiekkalaatikolla... :LOL: En nyt heti huolestuisi.
 

Yhteistyössä