2v4kk ja uhma - erimielisyydet " toimintatavoista" miehen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manna K
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Manna K

Jäsen
06.05.2010
138
0
16
pk-seutu
Meillä siis kohta 2,5 vuotias poika jonka kanssa alkanut tää taisto, oikeastaan kaikesta ;)

Meillä esim. nukkumaan menosta on tullut tosi hankalaa. Ei suostu nukkumaan päikkäreitä - en pakota, ellei nyt selkeästi ole ihan todella väsynyt.
Mutta illalla nukkumaan meno on ihan yhtä vaikeaa, nukkui päivällä tai ei. Huutaa/ kiukuttelee, ja oikeasti siisei mitään todellista hätää/vaivaa ole.
Tänään sitten kävin pari kertaa sanomassa, että " käy nukkumaan, tai jos ei nukuta niin ainakin huilaat sängyssä, ilman huutamista" tjs.
No poika senkun jatkaa mekastustaan, kuten muulloinkin herätti huudollaan pikkuveljen jne.
Mies kävi jotain ärähtämässä, kun rauhoittelin vauvaa. Huuto jatkui, mentiin sitten molemmat (pyysin miehen mukaan, jotta kuulee sen meiltä molemmilta) pojan huoneeseen ja sanoin, että " nyt äiti ja isä ei tule tänne enään, ollaan olohuoneessa ja sinä voit käydä ihan rauhassa nukkumaan, ei ole mitään syytä huutaa. Tai sitten voit huutaa ihan niin paljon kuin haluat, mutta äiti ja isä ei juokse täällä enään, nyt on nukkuma-aika"
No, yllätävää huuto jatkui ja sitten mies ehdotti että ovi kiinni ja huutakoon. Mutta tää on nyt tää ongelma, kun mun mielestä ei ole oikein että lapsi jätetään oven taakse huutamaan. Vaikka se huuto herättäisikin vauvan.
No ovi jäi auki, lapsi huusi vielä hetken mutta rauhottui ylättävän nopeasti. Eli musta tää toimi näinkin, silti mies sanoo että oon liian lepsu ja että tyhmää herättää vauva toisen kiukuttelun takia.

No joo, en mäkään varsinaisesti nauti siitä että vauvaa pitää uudelleen nukuttaa, mutta en mä siltikään haluisi että isompi kokee että se " lukitaan" johonkin koska on kiukkuinen. Ajattelen että mielummin hyssytän vauvaa nyt muutamia iltoja uudelleen uneen, kuin " hylkäisin lapsen oven taakse.
Mutta mies taas sanoi että sillä suljetulla ovella olemitään merkitystä, jos toinen kuitenkin " jätetään" huutamaan.

Eli nyt jäin miettimään että kumpi on pahempi/parempi?

Olen kyllä miehesi kanssa samaa mieltä. Laita hyvä ihminen se ovi kiinni!

Voithan sanoa pojalle, että seuraavasta kerrasta ovi menee kiinni ja saat siellä huutaa huutosi. Kyllä voi toiselta vaatia hiljaisuutta, että toinen saa nukutuksi. Uhma tai ei.

Totta tuokin, mutta jotenkin tuntuu pahalta vaikka tiiän ettei sillä ole mitään hätää. Ja sitten kun mä oon koittanut välttää näitä " pitää olla hiljaa, kun vauva nukkuu" tai " vauva sitä ja vauva heräsi jne" juttuja, jotta isommalle ei tulisi kuvaa että vauvan tarpeet on tärkeämpiä kuin hänen ja että tunteiden näyttäminen olisi kiellettyä.
Eikä meillä ole mustasukkaisuutta kyllä ollutkaan, mutta en tiiä enää oonko ihan väärässä tässä jutussa?

Olkaa nyt johdonmukaisia ja osoittakaa 2veelle että vanhemmat on ne ketkä perheessä päättää asioista niin säästytte paljolta jatkossa! Mulla on päiväkotiryhmä (olen siis lastentarhanope) täynnä noita kullannuppuja jotka on saanu kotonansa raivota ja määrätä ja nyt yritetään pärjätä niiden kanssa ja tehdä vielä koulukelpoisia! Käytöstavat on ihan hakusassa ja toisia lapsia tönitään ja potkitaan ihan estoitta. Ja vanhemmat pelkää että lapset saa traumoja jos niiltä kielletään jotain!! 2 vee etsii rajojaan käytöksellään ja tuntee olonsa turvalliseksi jos vanhempi kykenee ne asettamaan - oli sitten kyse nukkumaan menosta tai mistä muusta tahansa.

Täällä toinen joka pohtii vähän samankaltaisia asioita.. Mustakin tuntuu pahalta jättää lapsi uhmassaan yksin huutamaan. Meillä ei (vielä) ole vauvaa,joten ei ole ollu tarvetta laittaa ovea kiinni. Oon kyllä sitä mieltä että oven kiinni laittaminen tuskin auttaa lasta hiljenemään/rauhottumaan,ennemmin päinvastoin. Toi "diibä"n ehdotus vois olla kokeilemisen arvonen,eli varota poikaa et seuraavalla kerralla menee ovi kiinni..

Voiskohan lapselle opettaa "hiljaa,vauva nukkuu" sijaan "nyt on nukkuma-aika,hiljaa"? Siis että hiljaa pitää olla siksi että on nukkuma-aika,ei siksi että vauva herää jos isompi mekastaa..

Ei nyt ole kyse siitä, etteikö tapoja opeteta tai huonokäytös " sallittaisiin" vaan siitä että miten sen saisi parhaiten menemään perille. Nimenomaan me halutaan että lopettaa tuollaiset temppuilut, mutta ethän sä lasta saa väkisin olemaa hiljaa.
Ja kyllä tunteita saa näyttää, ei siinä mitään mutta se, että kerjää huomiota ja sitä että juostaa huoneessa kiukuttelemalla on se ongelma.
Meillä on itseasiassa aika tiukat säännöt, mutta niin vain siltikin tuo lapsonen on löytänyt oman tahtonsa.

Jos ei nuku päiväunia, meneekö ajoissa nukkumaan? Eli siis kai laitatte jo viimeistään klo 19.30-20 nukkumaan?

Jotenkin tuo kierre pitäisi katkaista eli siis nukkumaanmenosta pitäisi tulla helpompaa. Hmm.. Turha huutaminen vain uhman takia olisi kyllä hyvä saada loppumaan, vaikka sitten uhkaamalla sulkea ovi.

Musta lasta pitäisi rauhoitella nukkumaan mennessä, enkä itse voisi jättää lasta huutamaan. Mutta ap oli lapselleen sanonut, ettei isä tai äiti enää tule, niin ei sinne voi makkariin oikein voi enää mennä. Sitten lapsi oppii, että huutamalla saa tahtonsa läpi. Ehkä huuto johtuu nytkin ainakin osittain siitä, että on väliin huutamalla saanut tahtonsa läpi. Sovitti yhdessä, miten toimitte ja sitten johdonmukaisesti toimitte sen mukaan, ettekä anna lapsen päättää.

[QUOTE="vieras";25194164]Täällä toinen joka pohtii vähän samankaltaisia asioita.. Mustakin tuntuu pahalta jättää lapsi uhmassaan yksin huutamaan. Meillä ei (vielä) ole vauvaa,joten ei ole ollu tarvetta laittaa ovea kiinni. Oon kyllä sitä mieltä että oven kiinni laittaminen tuskin auttaa lasta hiljenemään/rauhottumaan,ennemmin päinvastoin. Toi "diibä"n ehdotus vois olla kokeilemisen arvonen,eli varota poikaa et seuraavalla kerralla menee ovi kiinni..

Voiskohan lapselle opettaa "hiljaa,vauva nukkuu" sijaan "nyt on nukkuma-aika,hiljaa"? Siis että hiljaa pitää olla siksi että on nukkuma-aika,ei siksi että vauva herää jos isompi mekastaa..[/QUOTE]

Mäkään en usko, että oven kiinni laittaminen lasta rauhoittaisi. Ja tulisko siitä huoneesta sitten joku rangaistuspaikka?

[QUOTE="vieras";25194221]Jos ei nuku päiväunia, meneekö ajoissa nukkumaan? Eli siis kai laitatte jo viimeistään klo 19.30-20 nukkumaan?

Jotenkin tuo kierre pitäisi katkaista eli siis nukkumaanmenosta pitäisi tulla helpompaa. Hmm.. Turha huutaminen vain uhman takia olisi kyllä hyvä saada loppumaan, vaikka sitten uhkaamalla sulkea ovi.[/QUOTE]

Joo, menee viimeistään kasilta. Mä en tajuu että mistä tää nyt yhtäkkiä alkoi, kun tähän asti mennyt aina mielellään nukkumaan.

[QUOTE="vieras";25194226]Musta lasta pitäisi rauhoitella nukkumaan mennessä, enkä itse voisi jättää lasta huutamaan. Mutta ap oli lapselleen sanonut, ettei isä tai äiti enää tule, niin ei sinne voi makkariin oikein voi enää mennä. Sitten lapsi oppii, että huutamalla saa tahtonsa läpi. Ehkä huuto johtuu nytkin ainakin osittain siitä, että on väliin huutamalla saanut tahtonsa läpi. Sovitti yhdessä, miten toimitte ja sitten johdonmukaisesti toimitte sen mukaan, ettekä anna lapsen päättää.[/QUOTE]

No kun meillä luetaan sadut, halitaan jne. Ja kaikki on ihan hyvin niin kauan kun huoneessa ollaan, sitten kun pois lähdetään niin huuto alkaa. Ja se ei nukahda jos siellä ollaan " nukuttamassa", tai no tietty joskus kun vaan tipahtaa mutta siihen oikeesti menee ainakin pari tuntia, se ei vaan malta. Se ei ikinä oo osannut nukkua meidän sängyssäkää, ei ees kipeenä, ei vaan nukahda niin kauan kun joku on " viihdytettävänä" ei vaikka ei kiinnitäisi mitään huomiota lapseen.

[QUOTE="vieras";25194276]Voisiko lukea kirjaa tai leikkiä rauhallisesti huoneessaan ennen nukahtamista? Jos sääntö olisi vain, että pois huoneesta ei saa tulla? Helpottaisiko?[/QUOTE]
Tätä mä mietin itsekin, mutta kun toisaalta tiedän että se on väsynyt kun ei nuku ees päivällä, niin luulen että niistä leikeistä ei mitään tulisi. Kirjaa saa katsoa sängyssä, mutta yleensä heittää sen pois ja sitten sitä pitäis nostella ja alkaa kauhea vinkuminen kun se tippui, ei pysy jossain asennossa jne.

Tätä mä mietin itsekin, mutta kun toisaalta tiedän että se on väsynyt kun ei nuku ees päivällä, niin luulen että niistä leikeistä ei mitään tulisi. Kirjaa saa katsoa sängyssä, mutta yleensä heittää sen pois ja sitten sitä pitäis nostella ja alkaa kauhea vinkuminen kun se tippui, ei pysy jossain asennossa jne.

Sanot sille, että nostaa itse kirjan ja menee takaisin lukemaan. Tai anna kasa kirjoja sänkyyn. Antaisin leikkiä, jos ei tule huoneesta pois. Sängystä siis voisi tulla pois mun puolesta.

[QUOTE="vieras";25194372]Sanot sille, että nostaa itse kirjan ja menee takaisin lukemaan. Tai anna kasa kirjoja sänkyyn. Antaisin leikkiä, jos ei tule huoneesta pois. Sängystä siis voisi tulla pois mun puolesta.[/QUOTE]

Joo, ei me sitä siis nostella vaan sanotaan että saa ihan itse nostaa kun kerran heittikin.
Eikä se oikein halua tulla kai pois sieltä sängystäkään, kun sekään ei sitten ole hyvä.
Toissa iltana dialogi meni jotenkin näin.

Minä: no niin, nyt käydään nukkumaan eikä yhtään enää huudella täällä. Äiti ja isäkin menee nukkumaan.
Lapsi: ei haluu nukkua.
Minä: no ei tarvitse nukkua, mutta pitää olla hiljaa että muut saa nukkua. Voit lukea kirjaa, tai leikkiä niillä unikavereilla. Mutta ei enää kiukutella. hyvää yötä!

Menin huoneesta poisja alkoi huuto " haluun kiukutella, haluun! missä mun äiti on?"
aikani kuuntelin ja kävin vielä sanomassa että " nyt hiljaa, täällä yrittää muut nukkua, jos sinä et halua nukkua ei ole pakko mutta ei saa häiritä muita ja huutaa."

Hetken päästä alkoi huuto " haluun nukkua, haluun! Ei saa nukkua, sano äiti!" no mies kävi sanomassa että nuku sitten, ja jossain vaiheessa se sitten numahtikin kitinäänsä.

Joo, ei me sitä siis nostella vaan sanotaan että saa ihan itse nostaa kun kerran heittikin.
Eikä se oikein halua tulla kai pois sieltä sängystäkään, kun sekään ei sitten ole hyvä.
Toissa iltana dialogi meni jotenkin näin.

Minä: no niin, nyt käydään nukkumaan eikä yhtään enää huudella täällä. Äiti ja isäkin menee nukkumaan.
Lapsi: ei haluu nukkua.
Minä: no ei tarvitse nukkua, mutta pitää olla hiljaa että muut saa nukkua. Voit lukea kirjaa, tai leikkiä niillä unikavereilla. Mutta ei enää kiukutella. hyvää yötä!

Menin huoneesta poisja alkoi huuto " haluun kiukutella, haluun! missä mun äiti on?"
aikani kuuntelin ja kävin vielä sanomassa että " nyt hiljaa, täällä yrittää muut nukkua, jos sinä et halua nukkua ei ole pakko mutta ei saa häiritä muita ja huutaa."

Hetken päästä alkoi huuto " haluun nukkua, haluun! Ei saa nukkua, sano äiti!" no mies kävi sanomassa että nuku sitten, ja jossain vaiheessa se sitten numahtikin kitinäänsä.

Jaahas, aika normi 2,5-vuotias.. Se on tommosta välillä. Ihan hyvä dialogi, jatkakaa tota. Jaksamista!

• Tykkää
Reactions: Manna K

Yhteistyössä