2v tyttö kaatui eilen suu edellä kivirappusille! Apua!

Meidän 2v kuopus siis tanssiessa kaatui suoraan päin kivirappusta. Verta tuli hirveesti ja tänään hammaslääkäri näki röntgenkuvista että kaksi hammasta ovat painuneet täysin ikenen sisään! Ensi viikolla otetaan uudet kuvat ja selviää jos hampaat tulevat itsekseen ulos vai pitääkö leikata. Ilmesesti pysyvät hampaat myös vaurioituneet. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Onko hampaat tulleet itsestään esille ja mitä sitten on tehty? Onko leikattu? Onko tulehtunut? Miten rautahampaiden on käynnyt? Olen niin huolissani!
 
meillä tyttö kaatui myös pienempänä ja satutti hampaansa. Ei kyllä käynyt ihan noin pahasti. Mutta hammas tummui ja lopulta tytön ollessa n.6v se jouduttiin poistamaan. Siihen hampaan päälle muodostui sellainen paise..
 
...
Tota..kaaduin polkupyörällä ite naamalleni asfalttiin jotai 3-4 v ikäisenä. Aivotärähdys ja maitohampaat meni edestä poikki. Rautahampaat tuli sitten vähän vinksottaen, nyt aikuisiälläkin toinen etuhammas vähän vinossa.
 
tiina
sen verran voin kertoa että esikoiseni 3-vuotiaana myös täräytti etuhampaansa tuolin kulmaan niin että se painui "siististi" sisään, ihan kuin se olisi vasaralla sinne lyöty. Hammas tuli itsekseen pikkuhiljaa takaisin ulospäin niin että se oli noin puoliksi näkyvissä loppujen lopuksi.
Pysyvälle hampaalle ei tullut vahinkoa.
 
Mun pikkuveljellä meni saman ikäisenä (kaatui tuolilla ja kivilaatalle) kaikki yläetuhampaat täysin takaisin ikeneen ja ne kyllä aikanaan tuli sieltä uudelleen ja pysyvätkin hampaat on kunnossa. Että toivotaan et teilläki kävis yhtä hyvin.
 
Meillä poika telo maitohampaansa (etuhampaat) kaatuessaan pöydänkulmaan. Seuraavana päivänä tapahtuneesta ne poistettiin koska toinen oli juuresta katki, siis sieltä syvältä. Ja tulehtumaan ien pääsi, joten söi antibiootit siihen. Mutta pysyvät hampaat ei onneks vaurioituneet.
 
vieras
Meillä ei noin paha, meillä iski hampaat kaatuessaan tuossa joskus reilun vuoden vanhana, painui jonkinverran sisään, heilui myös, mut pysyivät suussa kuitenkin. Niitä on seurattu vuosittain, koska oli epäilys pysyvien hampaiden mahdollisesta vauriosta, mutta mitään ei ole tarvinnut tehdä. Nyt alkaa lähestyä kouluikää ja asiaa edelleen seurataan(on kuvattu vissiin kaksi kertaa) ja jännityksellä odotellaan et mitä tapahtuu kun ne hampaat lähte, et tuleeko pysyvät sieltä tilalle vai ei..

Mut vaikka pysyvät vaurioituisi niin nykyään saa laitettua tilalle sit ajan mittaan kun tarvii niin sellaiset kiinteät proteesit(siis ne yksittäiset hampaat) ja näyttää ja tuntuu aidoilta, otin selvää noista kun itseä kauhistutti silloin et miten käy.
 
äimä
itku tuli minullekin silmään kun uutistasi luin. kauhea harmi. aina päiväkodissa kun on sattunut hammasturmia ollaan selvitty säikähdyksellä. olen last.tarh.ope, nyt hoitovapaalla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Mun pikkuveljellä meni saman ikäisenä (kaatui tuolilla ja kivilaatalle) kaikki yläetuhampaat täysin takaisin ikeneen ja ne kyllä aikanaan tuli sieltä uudelleen ja pysyvätkin hampaat on kunnossa. Että toivotaan et teilläki kävis yhtä hyvin.
Oliko hampaat ihan käyttökelvolliset (siis maitohampaat) kun ne tuli ulos uudestaan? Voi, mä niiiiin toivon että selvittäis ilman leikkausta!
 
annika
Mun pikkusisko löi 2-vuotiaana etuhampaansa ja se jouduttiin poistaa. Rautahampaisiin ei kyllä tainnut vaikuttaa. Voiskohan olla että teillä aikanaan ne rautahampaat saatais kuitenkin oikomalla nätisti riviin.
 
tuntuu olevan yleistäkin
Yhdelle kaverin 3-vuotiaalle kävi juuri noin. Hampaita ei ole poistettu, ei tietoa vielä rautahampaiden kohtalosta, aika näyttää.

Toinen kaveri taasen kertoi, että hänen lapsensa kompastui 2-vuotiaana sisällä johonkin ja kävi kuulemma samalla lailla. Tutustuimme vasta kun kyseinen lapsi oli jo saanut rautahampaat ja ne on kyllä ihan normaalisti tulleet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mummy3:
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Mun pikkuveljellä meni saman ikäisenä (kaatui tuolilla ja kivilaatalle) kaikki yläetuhampaat täysin takaisin ikeneen ja ne kyllä aikanaan tuli sieltä uudelleen ja pysyvätkin hampaat on kunnossa. Että toivotaan et teilläki kävis yhtä hyvin.
Oliko hampaat ihan käyttökelvolliset (siis maitohampaat) kun ne tuli ulos uudestaan? Voi, mä niiiiin toivon että selvittäis ilman leikkausta!
Joo siis ei siitä huomannut ikinä, ei 5v eikä nyt 24v, että mitää olis koskaan tapahtunut. Ja ne siis tosiaan meni kaikki edestä täysin sisälle ku ikää oli noin 2v.
 
Ja vielä voisin kertoa positiivisen tapauksen joka sattui mun omalle esikoiselle syksyllä ku oli ikää 2,5v. Hänellä leikeissä taittui toinen alaetuhammas kohtisuoraa eteenpäin ja vuosi verta tosi pahasti ja muutenki näytti pahalta.. Mut sitä seurattiin hammaslääkärissä ja parin kuukauden aikana se hammas on palautunut lähes täysin paikalleen eikä ienvaurioita ole. Myöskään pysyville hampaille ei pitäis mitää tulla ku hammaslääkäri sanoi että ei näin pienenä sattuneen yleensä vielä vaikuta, eri asia on jos olis 5v.
 

Yhteistyössä