2v öiset huutokohtaukset

• Viestiketjun aloittaja "Huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Huolestunut äiti"
Olen tosi huolissani 2v pojastamme. Hän on nyt 2 viikon ajan herännyt(?) 1-2 kertaa yössä raivokkaaseen huutoon. Huuto alkaa yhtäkkiä kovana, raivoisana itku-karjumishuutona, hän heittelehtii sängyssä laitoja vasten ja vetää syliin ottaessa itseään kaarelle, raapii ja lyö itseään, ei reagoi puheeseen. Tämä kestää yleensä n. 20-60min jonka jälkeen rauhoittuu syliin. Uudelleennukahtaminen kestää kauan.

Olen huolissani, väsynyt ja peloissani.

Lapselle on puhkeamassa useita poskihampaita (sanoi hlääkäri),
Mutta voiko noin pahasti vain hampaista oireilla?

Olen antanut pronaxenia yöksi.

Mua pelottaa jo ensi yö.

"Nasu"
Vaikuttaa kauhukohtaukselta. Tuleeko aina suurin piirtein samaan aikaan yöllä? Meillä nyt jo murkkuikäisellä pojalla ollut noita usein, nyt enää harvemmin. Alkoi aina n. tunnin kuluttua nukahtamisesta. Huusi ja pomppi sängyssä, osoitteli jotain huoneessa eli ilmeisesti näki jotain pelottavaa. Silmät auki mutta kontaktia ei saanut. Vaikka kysyin, oletko jo hereillä, saattoi sanoa vain "joo" mutta katseesta näin, että täysin unessa. Kohtaus on pelottava, mutta onneksi poika ei itse aamulla muista lainkaan koko juttua. Kun opin, että kyseessä on suht harmiton juttu, rauhoituin itsekin. Jos kohtaus kesti kauan, vein pojan vessan ja pestiin kasvot vedellä ja heräteltiin. Kohtauksia tuli useammin, mikäli oli kipeänä.

Njuu
Lienevät noita yöllisiä kauhukohtauksia, vaikka rajuilta kuulostavat teillä.
Meillä kans lapsi heräili pitkään yöllä itkemään, eikä häneen saanut mitään kontaktia.
Nyt koululaisena enää välillä nousee istumaan ja katselee ihan muissa maailmoissa, ei sentään ole vielä lähtenyt kävelemään...

Kauhukohtauksiapa juuri. Ne mennee ajan kans ohi, mut niitä voi koittaa välttääkki siten että tietyn ajan päästä nukahtamisesta herättellee pientä. Eli jos se kohtaus teillä tullee esim 2h päästä nukahtamisesta niin herätät lasta vaikka 1h 45min päästä nukahtamisesta. Koskapa nuo kohtaukset johtuu univaiheesta toiseen siirtymisestä ja kaikilla lapsilla se ei onnistu ihan naps vain. Mut se herättely tuo turvaa lapselle, huomaa että hei, äiti/isi onki lähellä.

Omalla ja usealla tutullaki lapsella on toiminu. Ei ehkä eka kerralla mut jatkossa kyllä.

"hillla"
Meillä hiukan alle 2 vuotiaalla on myös yöllisiä kauhukohtauksia. Huutaa, raivoo, potkii, lyö... ei auta syli eikä hyssyttely, ei puhe tms. Voi jatkua pahimmillaan tunninkin se huuto.

Mutta sitten keksittiin kohtauksen tullessa laittaa makkarin telkku päälle, siihen valoon ja ääneen lapsi jostain syystä vähän havahtuu ja herää. Huuto loppuu yleensä samantein ja nukahtaa melkeinpä heti uudestaan kainaloon, kun huomaa että onkin turvassa.

"Huolestunut äiti"
Kohtaukset tulevat klo 1 ja /tai klo 5. Ja tosiaan kestää vajaan tunnin.
Olen googletellut, että jos on noita niin ei saisi herättää, mutta pitäisköhän ensi yönä kokeilla tuota kasvojen huuhtelua.

"Nasu"
... ja kun huomasin tuon unirytmin ja kohtauksen toistuvuuden, herättelin pojan hieman ennen oletettavaa kohtausta ja kun nukahti uudelleen, kohtaus vältettiin. Siskonsa oli kova kävelemään unissaan, tuttavani on psykiatrian erikoislääkäri ja hän lohdutti, että kauhukohtaus on samantyyppinen unen häiriö, eikä kerro lapsen mielenterveydesta välttämättä mitään.

kauhukohtauksia, meillä tulee edelleen aina välillä reilut 3v pojalla. ei syliin, ei petiin, ei minnekään. yritän kastsoa, ettei loukkaa itseään ja jos tuntuu olevan hereillä, annan Pamol 250mg tabletin suuhun kipulääkkeenä, tähänkin joskus rauhoittunut, kun imeskellyt lääkkeen.

"Nasu"
Samaa herättelykieltoa olen minäkin lukenut, mutta en enää lopuksi jaksanut yöllä sitä vajaata tuntia seurata sitä huutamista. Joskus kävi niinkin, että jo rauhoittui, mutta kun pääsin sänkyyni, pomppiminen alkoi taas..

"hillla"
Minäkin olen kuullut tuosta herättelykiellosta. Mutta pyh, jos jonkun keinon keksii millä saa kohtauksen nopeasti ohi, niin sitä käyttäisin. Ei siinä ole mitään järkeä antaa toisen huutaa kauhuissaan tunteja yöllä ja samalla pitää koko taloa hereillä. Mekin asutaan kerrostalossa, eli kaikki huutaminen kuuluu kivasti naapureille öiden pimeinä tunteina. Tuolla "herättämis"taktiikalla me selvitään kohtauksesta nykyään parissa minuutissa.

Meillä ne ei tule mitenkään tiettyinä aikoina, voi tulla mihin aikaan vaan, ja olla esim. 2 viikkoa väliä ja sit tullakkin kolmena yönä putkeen jne.

Njuu
Vai että ei sais herättää, no mikähän peruste sillekin, liekö muuta kuin että kestää sitten ehkä taas nukahtaa.
Mahtava ajatus tosiaan antaa lapsen huutaa jos kuinka kauan (jos siis kerran jotenkin saa hereille) ja aamulla on sossut ovella...

"kolmenäiti"
Kauhukohtaukset ei aina liity mihinkään kehityshäiriöön, mutta ovat yleisempiä aspergereilla.

Miehelläni on asperger ja hän saa edelleen kauhukohtauksia öisin.

Yhteistyössä