2v lapsi osaa numerot 0-100 suomeksi ja englanniksi

  • Viestiketjun aloittaja Normaalia?
  • Ensimmäinen viesti
Normaalia?
Olen vähän ihmeissäni kun kaverin lapsi joka juuri täytti 2 vuotta osaa jo numerot 0-100 suomeksi ja englanniksi (ei ole kaksikielinen muuten), sekä osaa myöskin aakkoset molemmilla kielillä!

Onkohan ihan normaalia?! Tämä ei ole sitten provo.
 
"vieras"
Erikoista on ainakin. Mulla on kolme lasta ja tunnen liudan lapsia sekä olen työskennellyt lasten parissa ja minun on vaikea kuvitella, että 2v osaa noita asioita. Miten on ollut kärsivällisyyttä opetella ja onko joku siis opettanut? Omat lapseni osaavat/ovat osanneet yhtä ja toista tuossa iässä, mutta tuo on kyllä erikoista.
 
Normaalia?
[QUOTE="vieras";24234748]Erikoista on ainakin. Mulla on kolme lasta ja tunnen liudan lapsia sekä olen työskennellyt lasten parissa ja minun on vaikea kuvitella, että 2v osaa noita asioita. Miten on ollut kärsivällisyyttä opetella ja onko joku siis opettanut? Omat lapseni osaavat/ovat osanneet yhtä ja toista tuossa iässä, mutta tuo on kyllä erikoista.[/QUOTE]

Niinpä, minustakin on kyllä ihmeellistä. Lapsella tuntuu olevan ihmeellinen muisti, kerran kun jonkun jutun hänelle näyttää/kertoo, niin muistaa seuraavalla kerralla. Esim. jossain lasten palikoissa oli maiden lippuja, isänsä kertoi kerran lapselle minkä maiden liput ne on ja lapsi muisti 6 lippua heti eikä ole unohtanut niitä.

Kukaan ei ole opettanut, "vahingossa" oppinut katselemalla numero- ja kirjainlauluja YouTubesta ja selailemalla lasten kirjoja. tietysti aikuiset ovat lukeneet hänelle ja siitä kai sitten oppinut lisää.

Äitinsä kertoi että oli ensi kerran 1v9kk vaan alkanut luetella sivunumeroita lehdestä! Siitä tajusivat että lapsi oikeasti osaa numerot.

Tankkaa niitä kuulemma ihan koko ajan lehdistä ja kirjoista, samoin kuin aakkosia. Tosi hassua!
 
Normaalia?
[QUOTE="jempula";24234827]viittaako mikään muu autismiin?[/QUOTE]

no ei kyllä viittaa, vaikka siltä kuulostaakin :) on tosi sosiaalinen, liikunnallinen ja vilkas eloisa lapsi. Ottaa tosi paljon kontaktia muihin ja haluaa höpötellä vieraille.

Kai autismissa muitakin piirteitä olisi ??
 
Ap, oot sie itte kuullu laspsen luettelevan numerot molemmin kielin?
Kuulostaa hiukka erikoiselta, mut miksei. Joillai lapsil on se mielenkiinto tiettyihi asioihi. Miun eka osas numerot 1-5 n. 1,5v iäs, ku hissis mentii. Nykyää on matikassa tosi hyvä.
 
Normaalia?
Ap, oot sie itte kuullu laspsen luettelevan numerot molemmin kielin?
Kuulostaa hiukka erikoiselta, mut miksei. Joillai lapsil on se mielenkiinto tiettyihi asioihi. Miun eka osas numerot 1-5 n. 1,5v iäs, ku hissis mentii. Nykyää on matikassa tosi hyvä.
Joo, annoin mm. kerran keinussa vauhtia sille ja ensin luetteli joka vauhdinannolla numerot suomeksi 0-49 ja sit yhtäkkiä "FIFTY" ja jatkoi siitä englanniksi sataan asti :D Olin vähän että TÄH! :O

Sitten kun olen ollut heillä kylässä niin laulaa englanniksi ABC- Song laulua, välillä suomeksi ja välillä englanniksi.

Sitten testasin lasta, kirjoitin paperille kirjaimia ja kysyin mikä tämä on ja aina oli vastaus oikein. Sitten kysyin vielä että mikä se on englanniksi niin lapsi osasi senkin!

Kirjoitin paperille sitten JÄNIS ja kysyin mitä tässä lukee, lapsi vastasi JÄNIS! Ei kuulemma kuitenkaan osaa lukea, muistaa ja osaa hahmottaa aiemmat tutut sanat.. huh, melkoista! oon aika äimänkäkenä...
 
"jempula"
no ei kyllä viittaa, vaikka siltä kuulostaakin :) on tosi sosiaalinen, liikunnallinen ja vilkas eloisa lapsi. Ottaa tosi paljon kontaktia muihin ja haluaa höpötellä vieraille.

Kai autismissa muitakin piirteitä olisi ??
Joo tottakai autismiin kuuluu paljon paljon muuta ja jos mikään muu ei ole lapsen käytöksessä herättänyt ihmetystä, niin tuskin on autismista kyse. Autismiin ja ( erityisesti Aspergeriin!) vaan voi kuulua vastaavaa erityislahjakkuutta ja kiinnostuneisuutta johonkin hyvin kapea-alaiseen. Mutta autistikin voi olla sosiaalinen ja vilkas. On passiivista ja aktiivista autismia, epätyypillistä autismia... Viimeistään murrosiässä kyllä kaikki saavat diagnoosinsa, kun ilmenee hankaluuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.
 
Normaalia?
[QUOTE="jempula";24235017]Joo tottakai autismiin kuuluu paljon paljon muuta ja jos mikään muu ei ole lapsen käytöksessä herättänyt ihmetystä, niin tuskin on autismista kyse. Autismiin ja ( erityisesti Aspergeriin!) vaan voi kuulua vastaavaa erityislahjakkuutta ja kiinnostuneisuutta johonkin hyvin kapea-alaiseen. Mutta autistikin voi olla sosiaalinen ja vilkas. On passiivista ja aktiivista autismia, epätyypillistä autismia... Viimeistään murrosiässä kyllä kaikki saavat diagnoosinsa, kun ilmenee hankaluuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.[/QUOTE]

Huih, no toivottavasti ei ole kyse tuosta, en ole koskaan ajatellutkaan.. Parempi etten sano mitään lapsen äidille.. Mitä passiivinen ja epätyypillinen autismi tarkoittaa? Mitä muita oireita voisi olla?
 
"jempula"
Huih, no toivottavasti ei ole kyse tuosta, en ole koskaan ajatellutkaan.. Parempi etten sano mitään lapsen äidille.. Mitä passiivinen ja epätyypillinen autismi tarkoittaa? Mitä muita oireita voisi olla?
Joo ei tollasia kannata äidille mennä sanomaan. Siis epätyypillinen siinä mielessä, ettei ole semmoinen autisti, kuin minkälaisia useimmat muut oireistoltaan ovat. Puhutaan autistisista piirteistä ja toi kuvaamasi kiinnostus ja lahjakkuus on just yks niistä. Kaikilla ei ole kaikkia piirteitä/oireita tai ne eivät tule yhtä vahvana esiin. Ja monet luulevat autistien olevan kehitysvammaisia, mutta sekään ei läheskään aina pidä paikkaansa. monesti kyllä kulkevat käsikädessä.

Ja siis tuo passiivinen ja aktiivinen juttu... Uskoisin, että monet kuvittelee autistit omissa maailmoissaan haahuileviksi ja passiivisiksi, puhumattomiksi jne. Mutta se on kaukana totuudesta. Autistit voivat olla hyvinkin puheliaita hyppyheikkejä. :) Kuten me kaikki, myös autistit ovat ainutlaatuisia persoonia.

Googlailkaa ihmeessä kaikki ketä kiinnostaa. Esim. autismi ja aspergerin syndrooma on tosi mielenkiintoinen juttu! Monista neroista ja suurmiehistä on näin jälkikäteen "diagnosoitu", että ovat todennäköisesti olleet aspergereita.
 

Yhteistyössä