2v juhlavieraana

Mikä neuvoksi 2v:n kanssa joka kotona on kiltti ja tottelevainen,mutta juhlissa (lakkiaiset, tänään kastajaiset yms) heittäytyy "poispäältä" olevaksi riiviöksi. Puhe ja komentaminen kaikuu kuuroille korville ja alkaa vaan parku. on varmaan huomannu että äiskällä ei oo konsteja ja hän voi tehdä mitä vaan. Kauhulla odotan loppukuusta olevia häitä.
 
Enpäs osaa muuta vinkkiä antaa kuin että kannattaa moneen otteeseen ennen juhlia keskustella lapsen kanssa minkälaista juhlissa tulee olemaan, ja miten pitää olla nätisti jne.

Meillä on tuo esikoinen (nyt 2,5v) aikas vilkas tyttö, mutta olen yllättynyt kuinka hienosti osaa juhlissa käyttäytyä!

Esimerkiksi vaarini 85-synttäreillä olimme joulukuussa (eli silloin tyttö hiukan vajaat 2v). Tiesin että juhliin tulee paljon vieraita, on puheita ja lauluja jne. Juttelin moneen otteeseen tytölle tulevista juhlista, ja muistutin että pitää olla kiltisti ja totella isiä sekä äitiä.

No nekin juhlat menivät hienosti, nätisti tyttö istui omalla tuolilla koko virallisen osion ajan. Loppujuhlien ajan leikki toisten lasten kanssa.

Eli kannattaa jutella lapsen kanssa tulevasta tilaisuudesta, tuon ikäinen ymmärtää jo paljon ja muistaa kun useamman kerran asiasta juttelee.

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin! :flower:
 
Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että keskusteleminen ennen juhlia on hyväksi. Ja myös lapsen kehuminen ja ennen kaikkea huomaaminen juhlien aikana on tärkeää.

Usein otan myös "varuilta" juhliin mukaan jotain (syötävää tai kirjan yms.), esim. viimeksi kun olimme hautajaisissa 2,5 vuotiaamme kanssa annoin hänelle pienen karkkiaskin siinä vaiheessa, kun hän alkoi olla kärsimätön; ja hyvin jaksoi loppuun asti. Tämä tepsi sen vuoksi varmasti että meillä ei karkkia ole juurikaan siihen päivään asti syöty.
 
Kiitokset vinkeistä. Edellisenä päivänä juhlista kerroin mutta se taisi olla kyllä liian myöhään. Täytyy seuraavalla kerralla alkaa valmistelemaan jo hyvissä ajoin. Sekin hankaloittaa kyseisiä tilanteita kun toinen on niin luottavainen maailmaa kohtaan eikä juuri ujostele mitään eikä ketään. Aurinkoista kesää ja hyviä juhlahetkiä kaikille.
 
Marre
Heips, kannattaa etenkin häissä mennä vasta just viime tipassa sisälle kirkkoon ja jäädä istumaan mahdollisimman lähelle poistumisteitä, ja sopia kuka lähtee volyymin noustessa lapsen kanssa pois kirkosta pihalle odottelemaan.
Hääjuhlaan puheiden ajaksi lapselle voisi antaa vaikka kirjan käteen?
 
villikkojen äiti
Olen huomannut omista lapsista, että ne vaistoaa, jos äiti tai isä ei uskalla/kehtaa kieltää lasta samalla lailla ku kotonaki. Meiän lapset alottaa sillon täyden sirkuksen. Pitäs myös kylässä ja juhlissa pitää sama komento, ku kotonaki. Huutaa ei tarvi, mutta tiukasti sanominen tehoaa ja jos ei tehoa, niin olen vieny lapsen hetkeksi pois tilanteesta rauhoittumaan. Samat säännöt ku kotonaki on pelin henki meillä. Aina sitä toivos, että lapset ois kiltisti juhlissa, mutta meillä totuus on monesti kaikkea muuta. Olen yrittäny vaan olla oma itseni ja vieny kiellot loppuun, eli en ole antanu lapsen hallita tilannetta, vaan päättäny, millon hölmöily saa loppua.
 

Yhteistyössä