2v ja ravintolassa syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mape
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mape

Vieras
Ollaan äitienpäivänä menossa ravintolaan syömään. Ei olla ennen otettu meidän 2,5vuotiasta mukaan, olen ajatellut että äiti tarvitsee kaksi kättä "kalliiseen" ruokaan. Nyt kumminkin ajattelin, et voisihan sitä kokeilla miten se sujuu. Ajatteli et jos hänellä tilaisi vaikka jotkut ranskalaiset,saisi niitä vaikka dippailla. Ja tiedetään, on epäterveelistä!!
Olisi kiva kuulla kokemuksia, kun on ollut pienen lapsen kanssa syömässä vähän paremmassa ravintolassa. Jos muksu sattuu hermostumaan, onko muut asiakkaat katsoneet kieroon??

meillä 2v on syönyt usein ulkona niin kotimaassa kuin muuallakin. Hyvin on mennyt lähes poikkeuksetta. Pienenä otin usein kirjan mukaan, viihtyi sen kanssa kunnes ruoka tuli. Ihan superhienoa ravintolaa ei kannata ekalla kertaa valita, voi saada katseita vaikka lapsi ei mitenkään riehaantuiskaan. Kunnon unet ennen ruokaa, väsyneen kanssa ei kannata lähteä.

Voi mistä teitä uusavuttomia oikeen tulee :O Mulla ollu lapset ihan vauvasta asti mukana ravintolassa..onhan sielä muitakin lapsia, ei muut ihmiset niitä kieroon katso !

Paremmissa ravintoloissa ollaan yleensä hyvin lapsiystävällisiä, toki lapsen täytyy pysyä tuolissaan ja osata muutenkin suurinpiirtein käyttäytyä. Ruoaksikin löytyy varmasti monenlaista ( muutakin kuin ranskalaisia ).

Me ollaan käyty aktiivisesti tuon meidän yks-veen kaa ravintoloissa ja meillä ainakin sujunut oikein hyvin. Kunhan on pojullekin jotain mutusteltavaa. Onhan siellä leikkipaikkojakin mihin voi mennä. Lähelle vaan istumaan ja sit kun ruokailu riittää niin toinen sinne leikkimään.

Tykkää kovasti kiljua, mut en mä ole ainakaan huomannut et kukaan katsois mitenkään pahasti...

Mekin ollaan ihan vauvasta asti otettu lapsi mukaan ravintolaan. Välillä on mennyt paremmin ja välillä huonommin, mutta uskoisin, että äitienpäivä, jos joku päivä, on sellainen päivä, että muutkin asiakkaat ymmärtävät pieniä asiakkaita.

Useissa ravintoloissa on tarjottu ja joskus ollaan pyydetty, että lapsen ruoka tulee ennen aikuisten ruokaa, jolloin äiti tai isä on voinut rauhassa auttaa lasta syömään. Lapsi on päässyt pöydästä leikkinurkkaukseen heti, kun on oman ruokansa syönyt, sillä paikallaan istuminen pitkä kaavan mukaan on joskus vaikeaa.

Mua ainakin ärsyttää aivan tolkuttomasti kirkuvat ja sinne tänne säntäilevät lapset ravintolassa. Eli jos lapset viedään ravintolaan huolehditaan, että eivät ole siellä muiden riesana.

Juu, meillä kans lapset on ollu ihan muutamasta viikosta ravintolassa mukana. Joskus menee paremmin, joskus huonommin. Kannattaa varata tekemistä lapselle mukaan ja pyytää lapsen ruoka vaikka heti kun se on valmis.

Älä huoli :) yleensä lapset käyttäytyvät paremmin vieraassa ympäristössä ja ravintolaruokailu voi olla jännittävä kokemus! Kyllä lapset nauttivat hyvästä ruoasta, tunnelmasta ja seurasta siinä missä aikuisetkin. Mitä pienempänä lapsi tottuu ravintoloihin, sen sujuvammin reissut sujuvat :) Ja luulisi äitienpäivänä ihmisten ymmärtävän että perheitä on syömässä!

Me ollaan oltu paljonkin ravintolassa esikoisen kanssa. Joskus menee hyvin, joskus se on sellaista tänttäämistä jolloin toivoisi että oltais tilattu omat ruoat eri aikaan että molemmat olis saanut syödä lämpimän aterian.
En mä siinä vaiheessa mieti paljon miten kanssaihmiset suhtautuu kiukuttelevaan lapseen. Sillä hetkellä yritän saada lapsen rauhottumaan ja pysymään paikallaan. Tottakai jos se raivarit saa niin on lähdetty käymään esim vessassa. Jos omat mukaan otetut lelut ei kelpaa niin annan sen sitten leikkiä sillä mistä se tykkää.

Mä olen ottanut mukaan piltin varmuuden vuoksi. Vaikka poitsun lempparit on nakit ja muussi niin ravintolassa ne ei jostain syystä aina maistu niin hyvältä. Silloin piltti on korvaamaton.
Leluja ja kirjoja olen roudannut kanssa kassissa jotta jotenkin sais sen ajan kulumaan.

Tärkeintä mun mielestä on ollut se, ettei siitä tehdä mitenkään kauheen isoa asiaa ja yritä esittää että normaalia tämä on jos lapsi ihmettelee tiettyjä asioita ääneen. Puhuu ja kertoo asioista lapselle ja käyttäytyy itse luontevasti tilanteessa kuin tilanteessa. Ei hätäänny jos tulee raivari vaan käyttäytyy lapsen parhaaksi ei mieti liikaa muita ravintolan asiakkaita.

Meidänkin tenava (nyt 2, 5) on jo kokenut kahvila- ja ravintolakävijä. Tilataan sille lasten listalta ihan kunnon ruokaa, syö mielellään. Sitten äidin käsilaukusta saattaa löytyä jotain kivaa pientä uutta, joka jaksaa kiinnostaa lasta siihen asti, että vanhemmatkin ehtivät syödä ruokansa loppuun.

Hyvin se menee. Sanokaa tarjoilijalle, että lasten annoksen saa tuoda pöytää heti kun se on valmis.

Ja hyvää äitienpäivää :)

Mikset tilaisi lapsellekin ihan oikeeta ruoka`? Varmaan keittiössä osataan tehdä jotain muksullekin Siis ihan kunnon aineksista. Toki noi ranskalaisetkin varmaan menee, mutta syökö niistä sitten vatsansa täyteen? Ja voi olla että viihtyy paremmin hyvän ja "värikkään" annoksen edessä kuin jos napostelee vain jotain....

Noh, tässä ravintolassa mihin me ollaan menossa ei ole mitään leikkipaikkaa. Ja kyllä meidän lapsi väliin kotonakin temppuilee ruokapöydässä. Mitään lasten annoksia en aio tilata, söisi alle puolet. Juuri nuo ranskalaiset olisivat hänelle mieleen.

no jos yhtään oot lasta viittiny kasvattaa niin kyllä 2v osaa käyttäytyä. meillä ainakin osaa, mutta näkeehän niitä kaikella tavalla käyttäytyviä lapsia. meidän 2v tykkää käydä ravintolassa. tosi harvoin käydään

Meillä on myös käyty ravintoloissa lapsen syntymän jälkeenkin ihan yhtä usein kuin aiemminkin. Nyt kun lapsi on 2- vuotias on alkanut ilmetä ongelmia, johtuen uhmasta, joten ei se tottumuskaan aina auta. Me olemme tehneet niin lapselle oma ruoka (jos listalla ei ole, niin tilataan erikseen lapselle mieluista) ja usein se tulee ennen meidän ruokia. Kun lapsi on ruokansa syönyt, etsitään laukusta joku, kirja tai lelu, millä leikkiä. Me tilataan ravintolassa aina myös jälkiruoka ja kun lapsi tietää tämän, sujuu syöminenkin paremmin, kun on jotain extraa mitä odottaa jos käyttäytyy hyvin. Ja pienenkin jäätelöpallon syöminen kestää meidän muksulla niin kauan, että siinä ehtii hyvin aikuiset syödä oman ruokansa ihan rauhassa.

Meidän nyt 1v2kk on käynyt muutaman kerran hyvissä ravintoloissa. Mennyt ihan kivasti. Riippuen paikasta ja ajankohdasta lapsi on saanut olla myös lattialla leikkimässä (kunhan ei ole mennyt muiden pöytiin vaan pysynyt siinä meidän pöydän vieressä). Ja ollaan aina saatu lapsen ruoka eka.

Olemme kyllä valinneet ajankohdan yleensä siten, että ilta on ollut vielä nuori. Ts. siellä ei ole ollut ketään romanttista iltaa viettämässä =). Jos on tullut kiukkupuuska, nin sitten ollan käyty vähän ihmettelemässä juttuja vessassa tai aulassa.

Yleensä lapsi on saanut vain ihailevia katseita. Ainoastaan Helsingissä kerran saimme ihme katseita hotellin ravintolassa. Sinänsä outoa, koska ko, ravintola oli mielestäni kaikkea muuta kuin hieno ja lisäksi paikka oli muutenkin meluisa ja täynnä "normi-ihmisiä".

Me olemme aina tilanneet oikean ruoan hänelle. Kotona kyllä ehtii syödä arkista ruokaa. (Itse en ymmärrä, että ravintolan lastenmenut on täynnä ranskiksia ja nakkeja tai lihapullia.. Miksi ei voi olla oikeaa ruokaa.. No, tämmöisiä paikkoja me välttelemme muutenkin).Olemme vain etukäteen varmistaneet, että onko tuon ikäinen tervetullut ja saako hän ruoan lastenannoksena.

Mukana meillä on ollut muutama lelu. Ainut, että tällä hetkellä meillä on päätetty, että äiti ei saa syöttää.. Joten taidamme opetella tuon syömisen hiukan paremmaksi ennen kuin menemme seuraavan kerran ravintolaan... ;)