2v aloittaa päivähoidon, mitä pitää osata itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen hiukan huolissani lapseni pärjäämisestä päivähoidossa, koska syöminen tai potailu eivät suju vielä alkuunkaan. Tuota syömisasiaa ollaan hoidettu nyt jonkin aikaa puheterapeutilla (tuloksetta). Pottailusta kukaan ei tunnu olevan huolissaan.

Uskon, että päivähoito tekee lapselle muuten hyvää (ohjattu toiminta, muiden lasten seura ja uudet aikuisetkin ihmiset), mutta ehditäänkö siellä auttamaan lasta joka ei vielä osaa itse?

Ollaan nyt siis käyty ensimmäisellä tutusmiskäynnillä, hoito alkaa kuukauden kuluttua.

Kyllä ne tädit auttavat syömisessä minkä ehtivät. Toisten lasten esimerkki ja se, että joutuu nälkäisenä odottamaan, että täti ehtii antamaan lusikallisen, voi nopeuttaa oppimista. Meidän 1v 10 kk syö päiväkodissa nätisti itse, kotona vaatii, että äiti tai isi syöttää.

Potalla istuminen on automaatti eli siellä vain istuttavat potalla aina aterioiden/päiviunien jälkeen ja ennen uloslähtöä eli sekin tulee esimerkin kautta.

Kiitos vastauksista =) Jotenkin tuli niin hurja olo kun muut lapset kävivät itse vessassa ja aamiaispöytä oli siivottu pois jo vierailun alkaessa klo 8.30 (ts. ilmeisesti kaikki ovat saaneet siihen mennessä syötyä?). Oma lapseni osaa vallan mainiosti pidättää pissaa ja kakkaa, koska pottaan ei tule mitään koskaan vahingossakaan. Sinänsä ei kyllä vastustele siihen menemistä. Syömisestä toivon mallioppimisen auttavan, mutta toistaiseksi ei ole merkkiäkään, että lapsi alkaisi syömään itse yhtään mitään. Huoh. Toivottaasti päiväkoti on suuri edistysaskel näidenkin taitojen suhteen.

Meillä alle 2v söi kyllä itse hyvin hoitoon mennessään, koska meillä kumpikin on olleet sitä mallia että ei saa syöttää ollenkaan heti kun lusikka on jotenkin kädessä pysynyt. Hoitajat varmasti syöttää ne joita tarvitsee, riippuu sitten ryhmän kokoonpanosta kuinka ehtivät. Oman kuopuksen ryhmässä ei ollut yhtään vauvaa kun hän sinne meni, nuorinkin oli 1,5v joten aika lailla kaikki syövät ainakin osan ruoasta itse - eli hoitajat ehtivät hyvin auttamaan tarvittaessa.

Mut ei meillä just 2v täyttänyt osaa käydä potalla, itse asiassa nyt on heti synttäreiden jälkeen käynyt ekat kerrat potalla niin että on saatu pissat sinne. Alkaa vissiin vähän ymmärtämään rakon toimintaa :D

Kumpikaan lapsista ei ole suostunut potalla istuskelemaan kuin sekuntteja, mutta esikoinen oppi melkeen sormia napsauttamalla kuivaksi kun hänelle itselleen sopi (2,5v) ja luulisin että tämä toka oppii myös omaa tahtiaan. Ei päiväkodissa pakoteta eikä siitä hyötyä olekaan, mutta saa mallioppimista muilta :)

Yhteistyössä