2kk vauva yritti nousta istumaan :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pesin vauvan kädet ja kun aloin kuivailemaan, niin vauva otti mun pyyhkeen sisällä olevista sormista kiinni ja nosti itsensä istuma-asentoon. Säikähdin niin, että nostin vauvan heti syliin. Voiko tosta tulla selkään joku vika? Ei kai ton ikäiset saa vielä istua?

Sillä sun murullas on semmonen refleksi, että se puristaa tiukasti, kun kämmeneen osuu jotain - niin tiukasti, että siinä vaikka nousee istumaan =). Ei hätiä mitiä - ei tuon ikäinen vielä omaehtoisesti istumista tavoittele eikä tosiaan saa vielä istua mutta ei tuossa mitään vahinkoa sattunut. Pitkäaikaisesta istumisesta vasta tulee selkärankaan muutoksia.

Niin no meillä yksi lapsista nousi seisomaan pinnasängyssä kolmen kuukauden ikäisenä ja käveli itse tuetta 7 kuukauden ikäisenä. Lapset kehittyvät eri tahtiin. Kyllä kaksikuista jo vähän saa harjoituttaa istumaan.

Kyl sun vauvas voi haluta jo istumaan. Mun tyttöni aikoinaan yritti nousta istumaan 2 kk ja neuvolassa ruveta kävelemään 3 kk. Täti nosti 3 kk seisomaan ja tyttö otti muutaman askeleen ja neuvolatäti sanoi ettei sun vielä tarvvi kävellä.
Tytöstämme tuli sit voimakastahtoinen vipeltäjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vihainen Viinirypäle;24844739:
ei tuon ikäinen vielä omaehtoisesti istumista tavoittele eikä tosiaan saa vielä istua mutta ei tuossa mitään vahinkoa sattunut. .

mun on pakko kyllä pikkasen olla erimieltä. mun poika kyllä 2kuisena ihan jatkuvasti tavoitteli istuma-asentoa, esim. nosti käsiä eteensä hoitopöydällä ja sitä kautta niskapitkänä kärtti pystynpään, neuvolassa ei oltu huolissaan, kummastelivat vain pojan muutenkin nopeaa motorista kehittymistä. Kääntyili selältään vatsalleen vahinkoina useasti 2VIIKKOISESTA lähtien, oppi tahdonalaisesti kääntymään hieman alle 5kk. (tätä ennen n. kk kääntymättä mihinkään ja äiti sai hengähtää)

mutta siis. ap:n tapauksessa heijasteesta kyse uskoisin minäkin

[QUOTE="Vieras";24844805]Kyl sun vauvas voi haluta jo istumaan. Mun tyttöni aikoinaan yritti nousta istumaan 2 kk ja neuvolassa ruveta kävelemään 3 kk. Täti nosti 3 kk seisomaan ja tyttö otti muutaman askeleen ja neuvolatäti sanoi ettei sun vielä tarvvi kävellä.
Tytöstämme tuli sit voimakastahtoinen vipeltäjä.[/QUOTE]

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja inöb y;24844822:
mun on pakko kyllä pikkasen olla erimieltä. mun poika kyllä 2kuisena ihan jatkuvasti tavoitteli istuma-asentoa, esim. nosti käsiä eteensä hoitopöydällä ja sitä kautta niskapitkänä kärtti pystynpään, neuvolassa ei oltu huolissaan, kummastelivat vain pojan muutenkin nopeaa motorista kehittymistä. Kääntyili selältään vatsalleen vahinkoina useasti 2VIIKKOISESTA lähtien, oppi tahdonalaisesti kääntymään hieman alle 5kk. (tätä ennen n. kk kääntymättä mihinkään ja äiti sai hengähtää)

Okei...ei yleensä tavoittele.

Alkuperäinen kirjoittaja inöb y;24844822:

Kaverin vauva teki noin, ja sillon puhuttiin ylijäykkyydestä + yritettiin jumapta ja rentouttaa vauvaa.
Neuvolassa olivat huolissaan siitä et pieni oli "niskapitkänä" menossa pystyyn.

Normaali vauva, jolla toimii tarttumisrefleksi ja kävelyrefleksi. REFLEKSIT eli heijasteet ovat tahattomia synnynnäisiä hermotoimintoja, useimmat suojaliikkeitä
- lapsella aluksi ns. primaareja eli ensisijaisia heijasteita, joista useat häviävät ensimmäisen ikävuoden aikana keskushermoston (aivojen) kehittyessä
1. imemisrefleksi laukeaa suuta kosketettaessa
2. tarttumisrefleksi, käsissä ja jalkapohjissa
3. kävelyrefleksi, tuettaessa vauvaa kainaloista jalkojen koskettaessa lattiaa, alkavat jalat liikkua
4. Babinskin refleksi, jalkapohjaa kutitettaessa varpaat nousevat ulos- ja ylöspäin
5. mororefleksi eli ns. säikähdysrefleksi. Jos vuodetta lyödään nyrkillä tai lapsen tuetun pään annetaan pudota > vauva levittää kätensä ja sormensa haralleen.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="Vieras";24844805]Kyl sun vauvas voi haluta jo istumaan. Mun tyttöni aikoinaan yritti nousta istumaan 2 kk ja neuvolassa ruveta kävelemään 3 kk. Täti nosti 3 kk seisomaan ja tyttö otti muutaman askeleen ja neuvolatäti sanoi ettei sun vielä tarvvi kävellä.
Tytöstämme tuli sit voimakastahtoinen vipeltäjä.[/QUOTE]

Meidän lapsi kyllä yritti kävellä samalla tavalla jo kahden päivän vanhana lastenlääkärin tarkastuksessa.

Kiinnostaisi tietää, että minkäikäisiä on mammat, jotka ei ole reflekseistä tietoisia, vaan kuvittelee - ja puhuu kavereilleen - tosissaan, että pikkuvauva yrittää oikeesti kävelemään. Pientä myötähäpeää synnyttää kyllä.

• Tykkää
Reactions: rops

Yhteistyössä