2_vuotiaan itkut hoidon aloituksessa

  • Viestiketjun aloittaja Joonan äiti
  • Ensimmäinen viesti
Joonan äiti
Meillä 2-vuotias poika joka aloittanut perhepäivähoitajalla. Kun käytiin harjotteleen meni tosi hyvin, poika jäi ilman itkuja hoitoon ja ei edes meinannut kotiin lähteä. Nyt kun hoito alkanut virallisesti jää joka ainoa kerta itkemään sellasta raastavaa ja sydäntä särkevää itkua. Todella lohdutonta- Mulle itselle tulee itku silmään ja aivan kamala olo loppupäiväksi töissä. Poika on hoidossa tosi vähän 10-12 pvää kuussa, koska teen lyhennettyä työviikkoa ja kolmivuorotyö tuo paljon arkivapaita. Mietin vaan millon nämä itkut loppuu lapsella joka hoidossa vaan 2-3 pv viikossa ja joskus viikon taukokin hoidossa. Nytkin itsellä todella surulinen olo. Toivottavasti jollakin konkreettisia neuvoja.
:'(
 
Jonnan äiti
Meillä tyttö 2,3 vuotta ja ollut eri hoitopaikoissa jo n. vuoden ikäisestä lähtien. On tykännyt lähteä aamusin, jos ei ole liian väsynyt, silloin haluaisi mielummin jäädä kotiin nukkumaan.. Me on vaan selitetty, että isin pitää mennä töihin ja viedä sinut sinne hoitopaikkaan, sitten illalla hakee sinut pois. Ja että siellä odottavat sinua, se hoitaja ja ne kaverit odottaa.. Eli pitää vähän houkutella joskus. Meillä on aamuherätys jo klo 6 arkisin, joten eipä ihme jos ei aina huvita lähteä niin aikaisin ajelemaan autolla.. Kyllä se poikasikin siihen tottuu ajan kanssa ja luulenpa, ettei siellä hoidossa sitten itkeskele kun näkee sinun lähtevän. Sanot vaan, että äiti tulee sitten hakemaan sinut kotiin taas. Kyllä se siitä alkaa sujumaan, usko pois ! :wave:
 
Meillä oli sama juttu, 2v ei sitten kirveelläkään. Itkua, tuskaa. Sitten kun hain hänet pois, aurinkoisin mies kenet olen tavannut ja kuulemma leikki koko pvän ja oli iloinen. Itki vaan 5min ja thats it.

Itse henk.koht.otin lapseni pois päivähoidosta koska aloin väsymään ikuiseen kipeenäolemisen kierteeseen. Melki joka toinen viikko jotain. Olen sitten vaikka kotona siihen asti kun alkaa esikoulu (täälä 3v.) mutta en kestä katsoa kun hän kärsii kuumeessa, nuhassa, korvatulehduksessa, angiinassa..........jatkuvasti.
 
Onkohan 2-3 pv viikossa pitkien taukojen kanssa liian vähän, että alkaisi todella rytmiintymään se hoito kunnolla. Ottaa varmaan pidemmän ajan toi huuto, eli pystyisitkö ajattelemaan että veisit muutaman viikon vaikka sen kolme-neljäkertaa että lapsi oppii hoitoon kunnolla. Meillä ollaan kaksi hoidossa yksi kotona kaksi hoidossa ja kaksi kotona viikossa ja lapsi aikä äkkiä tottui siihen säännölliseen rytmiin, että luultavasti tietää aika hyvin millon mennään hoitoon aamulla, toki kerron sen hänelle illalla kun vien nukkuvana.
 
Itse lapsia hoitaneena voin todeta että kaikkein pisimpään menee tottumisessa niillä jotka ovat vain osa- aikaisesti hoidossa. Ehdottaisin myös, että jos saisit alkuun lapsen vähän useammin hoitoon, niin tottuminen olisi helpompaa. Kyllä se siitä silti rupeaa sujumaan, tsemppiä!
 

Yhteistyössä