:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surusilmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surusilmä

Vieras
Siis mikä täällä elleissä on, kun tuntuu ettei mitään uskalla sanoa ilman että joku siitä kimpaantuu? Vaikka ihan kiltistikkin sanoisi. Erityisesti sen on huomannut täällä odotuspuolella ja vauvan hoitopuolella. Jos kysyy jotain ihan tavallistakin asiaa, josta ei vain itse tiedä, niin vähintään yksi ""inhottava, ilkeä, piikikäs, äkäinen.."" kommentti tulee takaisin. Kerran kysyin vain lastenvaunuista ja melkein itku pääsi, kun sellaisestakin asiasta joku ilkeilee. Välillä tuntuu tosi ikävälle tämä ""ilmapiiri"" täällä. Lisäksi on se, että et voi/uskalla käyttää omaa nimimerkkiä (samaa kuin jossakin ketjussa), kun kommentoit jotain asiaa tai otat osaa esim. galluppiin. Miksi aina pitää ihan tavallisestakin asiasta ilkeillä? Tietääkö joku jotain odotus foorumia, jossa olisi mukava ja edes kohtuullisen reilu ilmapiiri? Hiljaseksi vetää välillä täällä tulevat kommentit..Joo, tiedän että ei ole pakko täällä olla, mutta kaipaan kyllä muiden samassa tilanteessa olevien ""tukea"". Löytyisikö sitä jostain muualta ystävällisemmässä muodossa?

Huomasin saman asennevamman taas hetki sitten..
Mistä lie johtuu, että jonkun on pakko ilkeillä? Nimimerkin taakse piiloutuneena on helppo olla ilkeä ja saada paha mieli toiselle. Jos mua itseä joskus äsyttää/huvittaa jonkun kysymykset, jätän kyllä suosiolla vastaamatta, etten aiheuta omalla kirjoituksellani pahaa mieltä kenellekään.

Perheklubi.net vaatii rekisteröitymisen, mutta sen takia siellä tuntuu ilmapiiri huomattavasti paremmalta kuin täällä. Kurkkaahan sinne! =)

Dille, joo täytyy käydä tsekkaan. Huomasin, että sullekkin laitettiin ikävää tekstiä :(

Ööö, just tollasia verkkoklinikka.fi kommentteja tarkotin. Ootkohan sinäkin raskaana? Missähän ketjussa kirjottelet? Minkähänlainen ihminen oot oikeesti? Ootko aina noin piikikäs? Onkohan sulla lapsia? Minkähän näkönen oot? Entäs minkä ikänen? Nuo tuollaiset kommentit pysäyttää miettiin, että millaisia te ""oikeassa elämässä"" oikein olette? Käyttäydyttekö aina noin? Onko tämä vaan pahanolon (?) purkamisen paikka, vai voiko täällä joskus keskustella rakentavastikkin?

Siis täh? Verkkoklinikka.fi, sieltä ""keskustelut"" ja sitten valitset ne odotusviikot,millä olet. Siellä on asiallista väkeä! Nyt en kyllä ymmärrä, mistä minua syytät?

Olen jo synnyttänyt ja kiltti ihminen.

Välillä mietin, että ovatko ihmiset liian herkkiä. Siis nythän puhutaan nettifoorumista, jonka muita kirjoittajia ei tunne kuin poikkeustapauksissa kunnolla (livetasolla). En ole ikinä ymmärtänyt miksi täysin tuntemattoman, anonyymin netti-ihmisen typeristä sanoista pitäisi pahastua. Enkä edes sano ilkeilläkseni, vaan minua ihan aidosti hämmästyttää asia.

Tokihan on herkkiä ihmisiä, mutta kovasti vaivaa saa kyllä nähdä, mikäli tässä maailmassa haluaa rakentaa ympärilleen sellaisen kuplan, jossa vallitsisi vain ihanteellisen rakentava ilmapiiri.

Ja toiseksi voisi puhua tulkinnoista. Monesti kun tuntuu siltä, että täällä vedetään välillä herneet nenään aivan olemattomasta. Tulkitaan jonkun toisen tarkoittavan sitä ja tätä ja sitten annetaankin jo tulla oikein olan takaa kiukuttelua takaisin. Ja tuo takaisinanto saattaa vieläpä olla koko ketjun ensimmäinen ilkeä ja paha kommentti. Miksei voi hetken verran harkita ja miettiä ja katsoa mitä siinä oikein lukikaan, eikä mennä tekemään hätäisiä johtopäätöksiä olemattomin perustein.

Miksi ottaa nämä jutut täällä niin henkilökohtaisesti? Ethän sinä edes tiedä sen ihmisen nimeä, joka sinulle vi**uilee, et yhtään mitään hänestä. Miten silloin edes voi olla kyse niin henkilökohtaisesta ilkeydestä, että sen takia kannattaisi murehtia, surra tahi itkeä?

Itsetuntoa, harkintaa, malttia ja järjenkäyttöä, hyvät naiset.

Ja ap, sinähän olet huomannut täällä olevan tämän ""vähintään yksi ilkeä kommentti takaisin""-ilmiön, kuten varmaan aika moni muukin. Sille on helkutin vaikea tehdä mitään, eli estää sitä, joten mikset tekisi kirjoittelusta ja lueskelusta täällä itsellesi helpompaa ja jo ennalta asennoituisi siihen, että tähän pakettiin kuuluu hiukan rumia yksityiskohtiakin. Minusta olisi syytä pahastua vasta sitten, kun ei saa yhtäkään asiallista ja aihetta koskevaa vastausta aloituksiinsa vaan pelkkää caccaa. Ja silloinkin toki on hyvä miettiä, että oliko viestissäni jotain ärsyttävää vai voiko tuon kiukuttelun ohittaa olan kohautuksella.

Ole siis kiitollinen aihetta käsittelevistä asiallisista vastauksista ja ohita asiattomat kiukuttelut samantien. Älä anna niiden häiritä sinua. Ei ole mitään tarvetta, eikä hyötyä antaa jonkun toisen ihmisen pahan olon levitä sinuunkin. Keskity mieluummin itse rakentamaan hyvää keskusteluilmapiiriä ja jaa ympärillesi hyvää esimerkkiä sen sijaan, että tosiaan annat pahan levitä itseesikin.

Entä miksi täällä on tuota ikävää puhetta? Noh, muutama sana: anonymiteetti, ei nimimerkin rekisteröintipakkoa, ihmisiä, jotka eivät harkitse sanojaan vaan tuottavat välittömiä turhaumiaan ja kiivastuksensa tuotoksia ruudulle, erilaisia kommunikointityylejä, tulkintoja, hätäisiä johtopäätöksiä, sekä paksunahkaisempia että herkkähipiäisempiä ihmisiä.
Nämä ratkaisisi nimimerkin rekisteröintipakko ja erittäin aktiivinen ja tiukka moderointi, mutta toistaiseksi sopeutukaamme olosuhteisiin ja toimikaamme itse fiksusti tai vaihtakaamme maisemaa.

=o ja surusilmä, mitä tästä opimme. Ei kannata tehdä nettipalstalla tulkintoja, ja jos joku niitä tekee, ei kannata pahastua toisen ajattelemattomuudesta tai väärinymmärryksistä.

Näin minä mietin, eikä ole moneen vuoteen enää kukaan pystynyt mieltäni netissä pahoittamaan. Ja vaikka kuinka yrittäisi olla diplomaattinen ja kiltti, se voidaan milloin tahansa tulkita täysin päinvastoin. Tee parhaasi, mutta valmistaudu selventämään, jos joku joskus ei hokaakaan.

En oikeasti pahoittanut mieltäni, halusin vain antaa ajattelemisen aihetta AP:lle. Että ymmärtäisi, ettei kaikki välttämättä ole ilkeilyä, vaan joskus myös viestin vastaanottajan väärinymmärrystä.
Fiksu ihminen olisi kommentoinut kömmähdystään...

""Fiksu ihminen olisi kommentoinut kömmähdystään...""

Entäs mikä tuo oli? Miten voit tietää, ettei hänellä ole muutakin elämää? Ettei hän lähtenyt muihin puuhiin viestinsä laitettuaan, eikä lukenut edes vastinettasi, mutta palaa ehkä myöhemmin lueskelemaan. Näinkin voi olla, etkä sinä voi mitenkään tietää, miten asia on.

Miksi siis lähdet nyt tuollaisen perusteella sörkkimään hänen älykkyyttään?

=o : Fiksuna ihmisenä olin toisissa tehtävissä hetken. Luulin sinun tarkoittaneen ihan muuta. Ymmärsin väärin. Pahoittelen :) Halusit antaa ajattelemisen aihetta.. No annoit ja kiitos siitä. En vain ikävä kyllä perehtynyt asiaan tarpeeksi koska minua tarvittii toisaalla. Olen hyvinkin tietoinen, että joskus on väärinymmärrettyjäkin..Mutta myönnät kai itsekkin huomannneesi suoranaista ilkeilyä. Sitä ajan takaa. En normaaleja väärinymmärryksiä. Niissäkin voisi opetella pahoittelemaan, jos jonkun käsitti väärin ja kimpaantui.

Ellie, Kyllä minua silti ärsyttää kun jotakin tietämätöntä kysyjää kohdellaan niin ilkeästi, vaikka on täältä apua/neuvoja kyselemässä. Jotkut haluaa asiallisia kommentteja jakaa, mutta sitten tulee joku joka keittää koko sopan uuteen uskoon. Olen ehkä herkkä ihminen, mutta niin on moni muukin erityisesti raskaana. En ikinä ole pettymyksiä jäänyt vatvomaan ""omassa elämässäni"" vaan pidän nämä kaksi asiaa erillään. Olisi paljon mukavempaa kirjoitella täällä, jos useampi ymmärtäisi miten saattaa loukata (edes ihan pienen pettymyksen) oma kommentti aiheuttaa. Jotenkin se tuntemattomuus näköjään oikeuttaa ihmisiä. Ja siihen vielä lisäksi se, ettei edes omaa nimimerkkiä uskalla käyttää, vaan siitäkin pakoillaan toinen hätäisesti keksitty nimi. Itse ainakin haluan normaalin nimimerkin suojella ""äksyilyiltä"" ja ""piikittelyiltä"". Aluksi en niin tehnyt, mutta tajusin sen onneksi pian. Niin tekee todella moni muukin. Erityisesti ne ""provot"" ja muut kiusantekijät keksii toisen nimen ilkeilyyn. Siksi asian nostin esille, koska jonkinlainen toive olisi, että edes muutamalla heräisi ajatusta keskusteluun tai edes muutama miettisi tätä joskus. Se vain on niin raukkamaista täällä kiusoitella salanimillä, kun ei muuten uskalla..edes omalla nimimerkillä. Jos edes pari kirjoittelijaa tajuaisi, niin sekin on jo jotain.

Surusilmä

En tiedä mitä oikein ajat takaa tuolla, että jos ei tunne tai ole hajulla siitä, että miten kaikilla tavoilla voi jotakuta loukata, niin se oikeuttaisi olemaan välittämättä.

Siis. Jos ajatellaan, että pitäisi pyrkiä äärettömään varovaisuuteen puheissaan, ettei kukaan vaan ikinä missään nimessä vahingossakaan edes pikkuisen loukkaannu tai tule pahalle mielelle, niin minusta se on aika älyttömästi vaadittu, kun nähdäkseni vikaa löytyy kummastakin päästä. Ei siis pelkästään kiukkuilijoista ja loukkaajista vaan myös loukkaantuvissa ja hernehtijöissä. Aivan kuten ei voida vaatia sitäkään, että herkkisten pitäisi kokonaan kovettaa itsensä ja olla välittämättä mistään haukuista ja solvauksista.

Sen kyllä ymmärrän, että jokaisen on syytä punnita puheitaan ja pitäytyä asiallisena sekä opetella reilun keskustelun sääntöjä, mutta enempää ei oikein voi vaatia.

Minä en osaa asettua täysin sellaisen herkän ihmisen asemaan, joka ilkeästä kommentista ajautuu itkun partaalle. En vain pysty. Ja silti pyrin puhumaan ajatukseni asiallisesti. Eikä väärintulkinnoilta vältytä. Aina on vaara tulla loukanneeksi jotakuta, ellei ole verbaalimestari ja äärettömän diplomaattinen sen lisäksi. Ja näkeehän sen noista vaalimainoksistakin, että vaikka ne on suunniteltu olevan mahdollisimman monen samaistuttavissa ja pidettävissä, ne silti joitakuita ärsyttävät. Jos ei muuten niin se laskelmoitu mielinkielisyys ja mitäänsanomattomuus ärsyttää.

Joo, itse olen samaa mieltä, että samaa nimimerkkiä pitäisi pystyä käyttämään aina. Poikkeuksena vain, jos haluaa puhua jostakin itselleen erityisen arkaluontoisesta asiasta. Mutta täytyy ottaa huomioon sekin, ettei täällä kaikilla välttämättä edes ole vakiintunutta nimimerkkiä. Eivät kaikki ole täällä mukana kuukausiketjuissa. On niitäkin, jotka suoltavat sammakoita ihan omalla nimimerkilläänkin.

Oikeastaan nyrkkisäännöksi voisi ottaa, että jos et koe voivasi laittaa vakiintunutta nimimerkkiäsi, harkitse vielä uudelleen mitä aiot sanoa ja millä tavalla.

Ja on hyvä herättää keskustelua asiasta. Ehkä tämä todella saa jonkun miettimään vastaisuudessa viestiensä harkitsemista. Mutta se, miltä pohjalta vaatii muutosta, on mielestäni myös tarkastelemisen arvoinen asia.

Ajan takaa tätä ihan selvästi esiin tulevaa tahallista ilkeilyä. En nyt piittaa pikku asioista, mutta kun suoraan näkee monesta viestistä että tuossa ei tasan tarkkaan ole haluttu aiheuttaa mitään muuta kuin toiselle osapuolelle vihaa, pettymystä, harmia jne..Selailee näitä ketjuja, niin huomaa kyllä heti sellaiset tapaukset. En jaksa uskoa että -, *, =, "", olisi jonkun keksimä nimimerkki ihan vierailullakin, tai no miksei. On tätä asiaa muutama muukin yrittänyt nostaa esille, mutta vähän erinlailla muotoiltuna. Ainakin muistelen ihan vasta lukeneeni sellaisia ketjuja. Joskin jäivät lyhyt ikäisiksi. Ainakin itselleni tästä asiasta heräsi muutama päivä sitten ajatus ja jäin miettimään omaa käytöstäni.

No itse ainakin näen välillä, että jotkut ilkeilyt ovat kummunneet ihan vastaajan omasta turhautumisesta ja tosiaan en ihmettele jos joskus on huono päivä tai pinna kireällä. Vaikkei se mitään oikeutakaan.
Yritän siis sanoa, ettei vastaaja aina ajattele välttämättä tarkoituksella tuottaa mielipahaa vaan kyse saattaa olla lähinnä omasta harkitsemattomasta turhautumisen ilmaisusta ja sen purkamisesta.
Tätä uskoisin jopa olevan suurin osa täällä ilmenevästä ilkeilystä ja näsäviisastelusta ja tylyistä kommenteista ja vain vähemmistössä ne pahansuovat viestit, joissa laskelmoidusti ja pelkästään pyritään loukkaamaan tai pahoittamaan mieltä.

Enpä minäkään näiden ilkeiden viestien olemassaolosta ja kirjoittelusta pidä, mutta lähinnä vain halusin sanoa, ettei ne motiivit aina välttämättä ole siinä mielen pahoittamisessa vaan aika isolta osalta oman pahan mielen ilmaisussa ja purkamisessa.

Hei kaikille! Minä kanssa olen huomannut samaa näissä viestijutuissa. Tuolla naistenpuolella luin yhden kotiäidin ajatuksia ja voin sanoa että aika pahoja vastauksia sekin äitiparka on saanut. Mulla reilun vuoden ikäinen nuorin lapsi.Ja tekstejä kun luin niin itku meinasi välillä tulla,vaikka en tällä hetkellä edes ole raskaana,luultavasti. Kyllä jotkut ihmiset osaavat loukata toisia ihan tahallaan.

Siellä verkkoklinikan keskusteluryhmissä onkin se hyvä puoli, että sinne pitää rekisteröityä, joten jokaisella on oma nimimerkki, eikä kukaan muu voi käyttää samaa. Eikä viestejä voi laittaa, ellei ole rekisteröitynyt ja kirjautunut. Itse tykkäsin keskustella siellä raskausaikanani.

Mulla oli täällä keskusteluissa nimimerkki, jota käytin aina, mutta sitten ilmestyi lähes samanniminen, vain kirjaimen erolla, joten en ole jaksanut keksiä uutta yhtä hyvää. Siksi tämmöinen pöljä nyt.

Niin ja kyllä, jotkut vastaa tahallaan oikein v-mäisesti, olen huomannut ja saanut itsekin sellaisia vastauksia. Riippuu sitten mielentilasta jaksaako niihin kommentoida mitään.
Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta =D
Häippäsen tuonne VH-puolelle, josta olin vain vierailulla täällä. Tänne kun jäi odotusaikana koukkuun, niin on pakko sillointällöin käydä...

Yhteistyössä