Hei,
Myös täällä on kaksi vuotta yritystä takana ja ikää 40 vuotta.
Heti puolen vuoden yrityksen jälkeen hakeuduimme Väestöliittoon, jossa fsh-arvoni huomattiin olevan korkea. Siitä huolimatta meidät pistettiin yrittämään luomuna, ja vasta puolen vuoden jälkeen kokeiltiin edes ovulaation induktiota. Lääkäriltä koko ajan kyselin, että eikö olisi jo syytä siirtyä ivf:ään, vastaus oli aina että ei se ole kuukausista kiinni.
Lopulta kierto oli niin sekaisin ja usko mennyt, että vaihdoimme klinikkaa. Siellä vasta otettiin amh-arvo, joka oli 0,3. Munasolureservi on siis aivan lopussa. Käytännössä hassasivat siis Väestöliitossa mun viimeiset hedelmälliset hetket odotteluun ja katteluun. Ivf olisi pitänyt tehdä heti kättelyssä.
Ivf:ää yritettiin sitten uudella klinikalla koko viime syksy, mutta siihen asti ei enää päästä, kun soluja ei tule kuin yksi. Kyllä ketuttaa.
Kuitenkin olen näiden kahden vuoden aikana tullut kaksi kertaa luomusti (tai ivf-yrityksen keskellä, letrojen sun muiden vaikutuksen alaisena) raskaaksi, mutta molemmat päätyivät keskenmenooon. Voisin siis vielä raskautua, jos se oikea solu löytyisi. Ketuttaa kahta kauheammin, että ryssivät Väestöliitossa, ja saimme maksaa siitäkin lystistä itsemme kipeiksi.
SalamaT, myös meillä on uusperhe. Uusperhe on mielestäni jo itsessään erittäin haastava jollei mahdoton yhtälö, ja kun siinä päällä on vielä tämä lapsettomuus, niin koen uusperheilyn todella vaikeaksi. Käytännössä olen joutunut ottamaan täysin etäisyyttä miehen lapsiin. Hoidot ja niissä epäonnistuminen ja keskenmenot ovat niin vaikeita, ja miehen lapset muistuttavat siitä, mitä hänellä on muun kanssa, ja mitä emme koskaan ilmeisesti yhdessä saa. Eikä tämä lopu koskaan. Seuraavaksi miehen lapset saavat lapsia ja hänestä ja exästä tulee isovanhempia. Minä olen tässä aina ja ikuisesti se ulkopuolinen.
Harmittaa oikeastaan, että edes ryhdyin yrittämään lasta. Nyt tästä ei voi enää ikään kuin perääntyä - lapsettomuuden kokemus on ja pysyy mielessä ja vaikuttaa kaikkeen. Minusta on tullut kyynisempi ja kovempi. Toisaalta olen yrittänyt ottaa elämästä irti kaiken sen, mitä siitä on ilman lasta saatavissa, mm. hankkimalla uusia työhaasteita ja viettämällä paljon aikaa ystävien kanssa.
Tsemppiä kaikille!