2014 kesä & kukat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kiki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kiki"

Vieras
Kertokaas mitä kaikkea olette jo laittaneet kasvamaan? :) Löytyykö jotakin jo pihalta ruukuista tai laatikoista? Oon niin malttamaton, että haluaisin nyt-heti-samantien viedä kaikki köynnöksen alut pihalle kasvamaan :P

Onko terassit ja parvekkeet jo pestyinä, istutuksia vaille valmiit? TULIS JO SE KESÄ!!!

Itse pistin maahan jaloruusuja, japaninpioneja, syysleimuja, valkovuokkoja ja valkoisia verikurjenpolvia. Saas nähdä mitä niistä tulee :D Ruusujen kohdalla vähän epäilyttää nuo sateet, saattaa olla vähän turhan märät olot heillä?
Yritän saada pihaan noita monivuotisia kasveja juurtumaan, enkä vielä jaksa satsata ruukkukukkiin, ehkä ensi vuonna sitten :)

Sitten vielä oli tarkoitus pistää kasvamaan samettikukkia ja hajuherneitä, mutta voi olla että ne tältä kesältä jää.

Itse en laita kukkia kasvamaan, ostan valmiita kasvia terassille.
Tänään käytiin ostamassa verenpisaran, mansikka-amppellin ja hortenssiakorin. =)
Mitenkäs muuten kukkatietäjät, pitääkö hortensiasta ja verenpisarasta nyppiä kuivat ja kuihtuneet kukat pois ?

Mulla on aina ollut parvekkeen säleikössä ruusupapua, mutta tänä kesänä ajattelin laittaa päivänsineä se kun kasvoi valtavan tuuheaksi seinällä olevassa ritilässä viime kesänä.

Se vaan tahtoo nuupahtaa pian ja vettä saa olla kantamassa koko ajan. Muuten laitan jo hyväksi havaittuja palargoneja, petunioita, lobelioita, daalioita...

Rentukka kukkii jo muutamassa paikassa. Laitettiin kasvamaan pihalle:
Harakankello
Kurjenkello
Kyläkellukka
Käenkukka
Lehtosinilatva
Niittyhumala
Niittyleinikki
Nurmikaunokki
Ojakellukka
Peurankello
Puna-ailakki
Päivänkakkara
Ranta-alpi
Rantatädyke
Särmäkuisma
Ukonkello
Varsankello
Aitovirna
Harakankello
Keltakurjenmiekka
Kullero
Kultapiisku
Kurjenjalka
Käenkukka
Luhtalemmikki
Niittyleinikki
Ojakellukka
Ojakärsämö
Puna-ailakki
Purtojuuri
Ranta-alpi
Rantakukka
Rantatädyke
Ratamosarpio
Ahdekaunokki
Keltasauramo
Ketokaunokki
Kyläkurjenpolvi
Käenkukka
Mäkimeirami
Mäkitervakko
Nuokkukohokki
Nurmikaunokki
Pietaryrtti
Pulskaneilikka
Puna-ailakki
Purtojuuri
Päivänkakkara
Rantakukka
Ruiskaunokki
Ruusuruoho

Tosin menee kaksi-kolme vuotta, että suurin osa alkaa kukkimaan. Pahoittelut, jos on joku kasvi pariin otteeseen listassa, en jaksa alkaa ronkkimaan pois listoista.

Mä oon muistaakseni verenpisarasta nyppinyt kuihtuneet kukat pois. Mutta joku tietävä kertokoon kannattaako se :D

Mitkä kesäkukat voisi istuttaa ruukkuihin/laatikoihin ensimmäisinä? Kestäisivät siis tuota kylmää edes hiukan. Ja kuinka esim. ruusupapu tai mustasilmä kestää näin alkukesän lämpötilan vaihteluita ( päivä-yö)? Mä haluan noi jo kasvamaan pihalle ja tekemään näkösuojaa!

Yhteistyössä