2011 kevään ja kesän lapsettomuushoidoista vauvan saaneet

Seinäkukkanen! Ihanaa kun tulit kertomaan kuulumisia! =) Olen niin monesti sinua ja pientä tyttöäsi miettinyt. En osaa edes kuvitella miten rankkaa alku on ollut, mutta aivan mahtavaa että teillä menee nyt hyvin! Tervetuloa takaisin kirjoittelemaan! =)
 
Seinäkukkanen – ihan mahtavaa, kuulla, että teillä asiat hyvin!! Ei varmasti ole ollut kovin helppoa tuo alku ja pitkä sairaalajakso, mutta mahtavaa, että pieni tyttö ja vanhemmat ovat jaksaneet ja nyt asiat on hyvin. Tosi kiva, jos tulet mukaan tänne keskusteluihin.

Neela – joo, D:llä on tosiaan mun puolelta viisi serkkua, mikä on tosi kiva, etenkin jos hän jää meidän ainoaksi lapseksi. Mies on ainut lapsi, joten siellä puolella ei serkkuja ole eikä tule.

Me oltiin tosiaan pitkä viikonloppu reissussa, lyhyen lentomatkan päässä ja hyvin meni. Vaikka D on syönyt mun itse tekemää ruokaa, niin onneksi myös kaupan ruoka kelpasi ilman ongelmia matkalla. Siellä D nukkui toisessa huoneessa ja hyvin tuntui uni maittavan. Tuli sitten ajatuksiin taas omaan huoneeseen siirtäminen. Onko teistä joku jo tuon tehnyt? Meillä on D:n huone vähän turhan kaukana meidän makkarista, joten saisi ehkä olla yöheräämiset ja –syötöt mahdollisimman vähissä ennen kuin siirretään. Mä meinasin nyt sitten myös alkaa syöttää puuroa, saapa nähdä vaikuttaako nukkumiseen. Onko teillä Neela tullut tuosta apua jo?

Onko teillä muilla ollut selkävaivoja? Mulla tuli tuolla matkalla viimeisenä yönä ihan kamala selkäkipu / -kramppi, niin ettei juuri pystynyt sängystä nousemaan tai päätä liikuttamaan.. Nyt sitten vetelen kipulääkekuuria ja on se jo onneksi auttanut. Pitäisi välttää D:n nostelua, mutta onpas tosi helppoa, kun ei mies kuitenkaan ole ympäri vuorokauden vieressä : / Mulla on ollut yläselkä vähän kipeä muutaman viikon, varmasti liittyy D:n kantamiseen & imettämiseen, kun alkaa kuitenkin olla jo aika painava, ja nyt sitten joku laukaisi tuollaisen akuutimman kiputilan. Toivottavasti ei uusi, ei ollut kovin kivaa.

Meillä on viimein huomenna se 5kk neuvola ja on kiva nähdä, miten poika on kasvanut, kun edellisestä mittauksesta on jo reilu 1,5kk. Rokotuksiakin taitaa tulla, mutta toivotaan, ettei isompia jälkioireita niistä tulisi.

Ihanaa, kun on näin kesäinen sää! Ei tarvitse paljon päällysvaatteita pukea ja liikkuminen on helppoa. Aurinkoista eloa vaan kaikille!

DQ & pikku-D pian 6kk
 
Seinäkukkanen! Kiva, että olet palannut ja että kaikki menee hyvin. On varmasti ollut tosi rankkaa se sairaala-aika, meillä on tyttö joutunut pariin otteeseen olemaan sairaalassa, tosin vain muutaman päivän kerrallaan ja ne ovat kyllä olleet stressaavia tilanteita.
DQ meillä neuvola ehdotti tänään vauvan omaan huoneeseen siirtämistä, kun A on vähän ääniherkkä. Mutta en mä raaski, mun täytyy yöllä kuulla pikkuisen uninen tuhina, jos herään. Ja onhan se helpompaa laittaa sitä tuttia suuhun tai nostaa aamulla syömään siitä vierestä.
Mulla ollut kanssa vähän niskavaivoja, kävin hierojallakin, mutta eihän se yksi kerta vielä oikein mitään auttanut. Kannan vauvaa jatkuvasti vasemmalla olkapäällä ja se on ihan jumissa.
Meillä oli tänään 5 kk neuvola, mitat olivat 67,5 cm ja 7 kg. Rokotteita sai ja nyt nukkuu onneksi. Täytyy illalla katsoa, että pitääkö antaa Panadolia.

En nyt uskalla palata edelliselle sivulle katsomaan kirjoituksia, joten näin lyhyesti tällä kertaa.

AdAstra & A 5 kk
 
:wave: kaikki kanssaodottajat! Olen käynyt pariin otteeseen kuulumisianne lukemassa, mutta vauva-arjessa aika on ollut kortilla ja oma keskittymiskyky kateissa (=vauvassa!), joten jopa vauvauutisten ilmoittaminen on jäänyt... :ashamed: Meille siis syntyi ihana, kauan odotettu pieni ihme helmikuussa, joten jonkin aikaa on jo ehditty vauva-arkea meilläkin elellä. Pääasiassa kaikki on sujunut oikein hyvin, ja pieni on osoittautunut todella valloittavaksi persoonaksi. :heart:

Olen todella iloinen Seinäkukkasen kuulumisista! Olette tyttösi kanssa olleet ajatuksissani useasti, ja on helpottavaa kuulla, että rankan alun jälkeen olet saanut pienen kotiin ja hän voi hyvin. Kaikkea hyvää teille molemmille myös jatkossa! Toivottavasti ehdit joskus kirjoitella lisää kuulumisianne.

Kutsu käy taas, joten lopetan lyhyeen... Palaan päivittämään itseni kartalle myös teidän muiden kuulumisista joku toinen kerta. Voikaa hyvin ja nauttikaa lähestyvästä kesästä! :)
 
Huomenta kaikille!

Meillä tuli eilen tytölle puoli vuotta täyteen ja ensimmäinen flunssa alkoi samalla. Tähän asti ollaan oltu terveitä, mutta nyt sitten iski tauti. Säälittävää kuunnella pienen yskimistä. Toivottavasti menisi pian ohitse. Onko muilla vaavelit käyneet jo flunssia läpi?

DQ- mulla on ollut alaselkä useampana yönä kipeä. Varsinkin sellaisten öiden jälkeen, kun tyttö on nukkunut meidän sängyssä, on ollut selkä aivan jumissa.

Meillä syödään ja heräillään edelleen aika tiuhaan yöllä, luulen, että syömisestä on tullut vähän sellainen "tapa", välttämättä neiti ei aina ruokaa tarvitsisi. Meillä nimittäin jo syödään suht paljon kiinteitäkin päivän aikana, eikä ainakaan vielä ole havaittavissa yösyönnin vähenemistä. Vielä ei kuitenkaan ole sitä säännöllistä 5 ateriaa päivässä, vaan enempi kuitenkin ollaan maisteltu eri kasviksia ja hedelmiä sekä puuroa. Seuraavaksi lähtee lihat ja kala, kerran ollaan jo maisteltu broileria.
Yövieroittamista ajattelin sitten yrittää 7- 8 kuukauden iässä, kun on siirrytty reilusti kiinteisiin. Yritän kyllä nykyään jo yöllä ensin tarjota tuttia, josko ei ihan joka kerta herätessä syödä tarvitsisi.Nyt kyllä annan syödä yöllä niin monta kertaa kuin haluaa, kun on kipeä, pääasia, että maito maistuu.

Vieläkö muilla heräillään yiuhaan yöllä syömään/ muuten valvomaan? Auttoiko Adastra pimennysverhot? Entä vähenikö Neelan vauvalla yösyönti puuron aloituksen jälkeen?

Itse en myöskään vielä ole siirtämässä tyttöä omaan huoneeseen, koska en jaksa rampata montaa kertaa yössä huoneesta toiseen. Olen kyllä monelta kaverilta kuullut, että sekä vauvan että oma yöuni on parantunut, kun vauva on siirretty omaan huoneeseen nukkumaan.

Seinäkukkasella on varmasti ollut rankka alku vauvan kanssa sairaalassa, ihana kuulla, että nyt menee kotosalla mukavasti.

Aurinkoista viikonloppua kaikille, meillä se menee pientä nuhanenää hoitaessa.
 
Heippahei!

Joo, ei auttanut iltapuuro. O on herännyt yöllä entistäkin useammin, taisi olla 8krt viime yönä. Yritän silitellä uneen mutta yleensä täytyy saada tissiä ennekuin nukahtaa uudelleen. O:lla tämä on ihan varmaan vain tapa, se on oppinut että näin uni tulee ja siksi pitää sitten jossain vaiheessa pitää tassu-unikoulua. Harmittaa että O:lla on tuo assosiaatio tissiin ja syytän siitä itseäni kun O sai pienenä nukahtaa rinnalle. Mutta silloin O söi usein iltaisin sängyssä 1,5h ja nukahti siitä suoraan ja päästi rinnan samalla hetkellä irti. Ei tullut silloin mielenkään alkaa vauvaa herättämään että äläs nyt nukahda rinnalle.... No, toivottavasti tassutus auttaa. Olen ajatellut että puolen vuoden iässä yritettäis tuota siten että mies nukuttaa O:n ja rauhoittelee kun heräilee ja vasta 4:n aikaan antaisin tissiä sitten. Jossain vaiheessa myöhemmin ajattelin vieroittaa tuosta aamuyön syötöstäkin, sitten kun on kaikki 5 kiinteää ruokaa ohjelmassa ja syödään reilummin, juuri niinkuin Nitrodiscokin sanoit.

Omaan huoneeseen ei olla ajateltu O:ta siirtää vielä vähään aikaan. Vuoden iässä ajattelin katsoa tilannetta uudelleen.

O on kyllä tosi pirteä ja nauravainen lapsi. Ihanaa seurailla sen kasvua ja oppimista. :heart: Ostin tällä viikolla kesävaatteita O:lle. Ihania sortsihaalareita ja muita.

Otettiin ratasosa vaunuissa käyttöön. Kantokoppa oli jo niin kuuma. Ratas on vaakatasossa ja sen päällä on makuupussi "patjana". O lähti juuri toisille unille isänsä kanssa, laitettiin vain ohut puuvillahattu päähän, muuten on sisävaatteilla. On lämminverinen tuo lapsi. Katsotaan onko taas pää ihan hiessä vaikka onkin ilmastointiverkot ja muut auki vaunun kuomussa ja hyönteisverkko vain suuaukon päällä. Mitäs muut, oletteko pitäneet vauvaa vaunussa ilman hattua vai pitääkö nykytiedonkin mukaan aina jonkinlainen hattu olla? O nimittäin hikoilee kovasti päästä, on tosi lämminverinen tyttö.

Sanoinkohan jo että me ollaan siirrytty kaksiin päiväuniin. O jätti itse ne viimeiset pikkutorkut pois. Kiinteitä meillä menee nyt 3krt/pv. Riisipuuro ja hedelmäsoseet on herkkua. Kasvissosettakin syö mutta huomaa selvästi mikä on tytön lemppari. Tissi maistuu myös hyvin. Olen edelleen siitä onnellinen kun takana on kauheita rintaraivarivaiheita. Silloin itki vauva ja äiti, nyt molemmat tykkää imetyshetkistä kovasti. (Tai no, mä en kyllä niistä yöllisistä usein toistuvista...)

Selkäkivuilta olen säästynyt. Mutta nyt kun O taas tykkää olla Manducassa, niin huomaa että se painaa. Ollaan käyty O:n kanssa kaupassa ja pihalla moikkaamassa kavereita Manducassa ja kyllä huomaa että painoa on tullut ja se tuntuu kantaessa. En varmaan siis kovin pitkään jaksaisi O:ta siinä kantaa tai ainakin se varmaan tuntuisi selässä. Toivottavasti helpottaa DQ:n, AdAstran ja Nitrodiscon säryt!

O:lla on ollut kaksi flunssaa. Eka oli 4kk-iässä. Mies oli ensin tosi kipeä ja sit tuli O:lle ja minullekin. Nyt 5kk-rokotusten jälkeen tuli O:lle uudestaan nuha ja yskä, mutta helpotti aika pian. Vielä yskii välillä vähän. Ei ole kyllä kivaa kun pieni sairastaa. Ollaan nostettu sängynpäätyä ja nenäfriida ja keittosuolatipat on olleet nuhan hoidossa apuna. Pikaista paranemista Nitrodiscon vauvalle!

Cavalle onnea ja kiva jos tulet kirjoittelemaan kuulumisia! =)

Neela ja Pikku-O 5kk
 
Seinäkukkanen Kiva,kun kävit kirjoittelemassa kuulumisia!

Omaan huoneeseen siirtäminen Ei olla vielä mietitty. Esikoinen siirrettiin aikoinaan n.11kk iässä yölevottomuuksien takia. Nyt on pohdinnan alla siirretäänkö poika tytön kanssa samaan huoneeseen vai tehdäänkö hänellekin oma huone.

Cava Kiva,kun kävit morjenstaa! :wave:

Flunssa Meillä taitaa olla poitsulla jo toinen flunssa kierroksessa. Aika lieviä on olleet molemmat ja paljon on auttanut,kun nostaa sängynpäätyä ylemmäksi.

Alkioiden jatkokäytöstä oli edellisellä sivulla puhetta. Meillähän hoidot on myöskin aloitettu Naistenklinikalla,mutta silloin vm2008 siellä oli niin kova ruuhka,että päästiin maksusitoumuksella Väestöliittoon ja siellä ne alkiot on säilytyksessä. Ymmärsin,että ne voidaan siellä heillä myös luovuttaa eteenpäin. Meillähän se alkioiden pakastussopimus on katkolla joulukuussa,joten sitä ennen pitää taas tehdä päätöksiä. 2vuotta sai sopimusta kerralla!

Meillä on puuro auttanut öihin todella paljon. =) Eihän ne aiemminkaan mitenkään pahoja olleet,mutta nyt voi sanoa,että saa itsekin kunnon yöunet. =) Viime yönä ei herännyt kertaakaan ja nukkui 11h yöunet. JOinakin öinä on kitissyt 05 ja otettu viereen ja on nukkunut sitten vielä 07 saakka. Meillä siis puuro auttoi siihen,että ne yöllä heräämiset loppui ja yöuni pidentyi. Meillä poitsu saattaa vielä välillä syödä kerran yössä,riippuu vähän kuinka paljon on juonut maitoa päivän aikaan. Jos syö niin syö kumminkin aikalailla aamuyöstä. Minäkin luulin ensin,että on tapa syödä,mutta syö kumminkin 200ml niin ei huvikseen vetele noin paljon.

Meillä menee jo kaikki viisi ateriaa.
Aamulla 1dl muksun riisipuuroa +maitoa
Lounas 1prk lihasosetta+maitoa
Ennen päiväunia 2dl maitoa
Välipalaksi 1prk hed.sosetta
Päivällikseksi 1prk kasvista+maitoa
Iltapalaksi 1dl puuroa ja maitoa

Maidonmäärä on tippunut nyt johonkin 5-8dl/päivä.
Puuron sekaan laitan hiukan hedelmäsosetta. =)

MEilläkin ratasosa käytössä. Vaunut on niin onnettoman kuumat. Mulla ei oo aina hattu päässä jos esim. poitsu nukkuu rattaissa. On kumminkin muita suojia rattaiden ympärillä. Meilläkin kuumakaveri ja on välillä arpapeliä mitä laittaa päälle. Noh poitsu ilmoittaa erittäin nopeasti jos ei miellytä vaatetus!

Meilläkin ollaan periaatteessa kaksilla unilla,mutta ajoittain vielä tarttee n.16-17 maissa 15-30min torkut. Yleensä nukkuu aamulla sen 1.5-2h ja iltapäivällä samanlaisen pätkän. HIukan on päiväunentarve vähentynyt,kun nukkuu aamulla vähän pidempään. Mites teillä Neela nukutaan päikkärit..siis nukkuuko molemmilla unilla useammankin tunnin?

Millis ja poitsu 5.5kk =)
 
Heippa taas! Meidän poika vietti toissapäivänä puolivuotispäiväänsä – hurjaa!! Aika tosissaan kuluu nopeasti ja ihmeellisen ihanaa, että meillä on jo puolivuotias lapsi. 5kk neuvola (joka siis tosin oli ihan 6kk-päivän kynnyksellä) antoi mitoiksi himpun vajaat 8kg ja 68cm. Rokotusten kanssa selvittiin aika helpolla eli vähän huonotuulisuutta samana ja seuraavana päivänä, mutta tällä kertaa ei noussut lämpö. Hyvä niin.

AdAstra – mä myös ajattelen, että varmaan tulee alkuun eroahdistusta jos / kun D siirtyy omaan huoneeseensa. Ja täytyy yöllä käydä kurkkimassa, että kaikki on hyvin, jos vaikka kävis niin ihmeellisesti, ettei itse sieltä ”tarpeeksi” usein huhuilisi :D

Cava – myöhäiset onnittelut vauvasta :) Jos haluat teidän tietoja antaa (sukupuoli, syntymäpäivä, -pituus ja -paino), niin voin lisätä tuonne etusivulle. Tulepa juttelemaan, jos pikkuinen antaa aikaa ja muuten intoa riittää. Täällä on ihan kiva jakaa kokemuksia ja näkemyksiä.

Nitrodisco – teillekin puolivuotisonnittelut ja toivottavasti flunssa olisi jo paranemaan päin! Meillä on ollut vaan pariin otteeseen muutaman päivän kestävää nuhaa eli hyvin helpolla on päästy. Niiden aikana olen laittanut tukkoiseen nenään suolaliuostippoja ja sen kanssa on selvitty.

Meillä D herää öisin yleensä kaksi kertaa, joskus kolme ja syö siis joka kerta. Joskus erittäin harvoin herää reilu tunti nukkumaan menon jälkeen ja silloin ei tarvitse syöttää. Juuri tässä pari yötä taaksepäin heräsi alle kolme tuntia nukuttuaan ja oli syönyt illalla tosi ison puuroannoksen, joten ei kuvittelisi, että kauhea nälkä olisi iskenyt tuossa ajassa. Yritin tutin voimin hetken nukuttaa, mutta eihän siinä sitten auttanut muu kuin syöttää. Voi tietty olla niinkin, että nälän lisäksi on jonkinlainen jano, kun kiinteiden ruokien määrä on lisääntynyt. Ekalla kertaa syötyään nukahtaa ihan helposti, mutta toisella kertaa täytyy yleensä ottaa viereen nukkumaan. Tuo toinen ruokailu on usein joskus viiden ja kuuden välillä ja ehkä tämä valoisuuskin vaikuttaa siihen, että on silloin jo virkeämpi.

Neela – onko teillä syöty pitkään puuroa? Mä olen ymmärtänyt, että alkuun se voi aiheuttaa levottomuutta öihin, kun vauvan elimistö totuttelee uuteen ruokaan. Mutta toivottavasti pidemmän päälle sitten vaikutus on kuitenkin toisenlainen... Meillä on nyt puuroa syöty puolisentoista viikkoa ja välillä on ollut hyviä ja välillä vähemmän hyviä öitä. Kahdeksan kertaa yössä on kyllä aika määrä heräilyjä, voimia sulle :hug:

Millis – teillä on kyllä ihanan rauhallisen kuuloiset yöt! Ehkä meillä muillakin jossain vaiheessa ;) Varmaan tuo säännöllinen ateriarytmikin auttaa ja yksilöitähän nämä vauvat ovat tässäkin suhteessa.

Selkäkipu on vähän helpottanut, mutta eihän sen syy mihinkään katoa (onneksi ja toivottavasti!!!!), joten aika jäykälle tuntuu ja välillä aamulla on niska ja yläselkä aika kipeät. Varasin hierojan ensi viikolla ja täytyy sitten katsoa olisiko syytä käydä siellä jokunen kerta, niin saisi paikkoja ehkä vähän parempaan kuntoon. Ei kai jostain selkäjumpastakaan haittaa olisi, kun vaan saisi aikaiseksi…

DQ & pikku-D 6kk ja 2pv :)
 
Heippa hei! Se on sitten päättäjäispäivä ja hurja myräkkä oli ulkona aamusta. Ihmettelin uimaan mennessä kun oli hallin piha täynnä autoja mutta ne olikin ylppärivieraiden. Siinä on siis vieressä Mäkelänrinteen urheilulukio. Vaan oli kyllä altaassakin hirveä määrä pieniä lapsia ja vauvojakin siellä käy. Onko teille jotka käytte vauvauinnissa sanottu koska saa viedä yleiseen uimahalliin? Jossain olen kuullut puhuttavan että "ikäraja" olisi 0,5 tai 1v.

Yöunet on nyt olleet parempia. O heräsi viime yönä tissille 3 krt ja parina yönä on vetäissyt 4-5h unipätkiä. Toivon että sama suuntaus jatkuu. :) Liekö sitten ollut tiheän heräilyn syynä tuo levottomuus puuron aloituksesta, kuten DQ sanoit.

Puuroa meillä on syöty nyt 2vk. Muksun riisi- ja kaurapuurot testattu ja O tykkää. Viljoissahan kuulemma pitäisi edetä aakkosjärjestyksessä (kaura, ohra, ruis, vehnä) mutta miten te olette käytännössä toimineet tai ajatelleet toimia? Kun vauvoille ei näytä olevan esim. ohrapuurojauhetta tms? Pitäisikö tehdä tavallista ohrapuuroa ja hauduttaa pitkään ja murentaa hiutaleet? Vai antaisiko suoraan neljän viljan puuroa? Vaikka silloinhan siinä tulee 3 uutta viljaa kerralla. :confused:

Päiväunet menee meillä niin että aamupäivästä O nukkuu n. 2h ja iltapäivällä n. 1h. (Tänään nukkui 2,5h ja 1,5h.) Välillä jos on jäänyt ekat päikkärit lyhyiksi tai ollaan herätty aikaisin tms, nukkuu vielä kolmannet pikku-unet. O:lla aamuherätys vaihtelee 6:sta vähän yli 8:aan.

Millis, teillä poju kuulostaa syövän hyvin! =) O syö soseita pilttipurkeiksi muutettuna ehkä 1/3 prk kerralla ja puuroa 1/2dl (ja hedelmää lisänä). Aina ei syö koko annosta näistäkään. Maito on siis edelleen vahvasti pääravintona. Kokeillaan varmaan vähitellen antaa aamullakin pientä puuroannosta, sitten tulis 4 ateriaa. Minkä verran muiden pikkuiset syö kiinteitä kerralla? Yksi tuttu kertoi että unikoulun jälkeen oli kiinteiden määrä lisääntynyt päivisin huomattavasti kun vauva ei enää tankannut öisin maitoa.

DQ, onnea puolivuotiaalle Pikku-D:lle! :flower:

Neela ja Pikku-O 5,5kk
 
Taitaa olla muilla kovasti kiirusta, niin tulin sit itse kirjoittelemaan lisää! :wave:

Juttelin tuosta puuronsyönnistä äitituttujen kanssa ja moni oli antanut neljän viljan puuroa ja ihan sitä tavallista. Niinpä tehtiin sitten mekin. Sormissa murensin hiutaleita ja keitin ja haudutin vähän normaalia pidempään. Hyvin maistui pikkutytölle, hedelmää oli kyytipoikana. Olen nyt kahtena aamuna antanut eikä mitään allergiaoireita ole onneksi tullut.

O:n annokset noissa kiinteissä on sen verran pieniä että olen nyt tuon uuden puuron aamukokeilujen myötä siirtynyt neljään ateriaan päivässä. O syö yleensä aluksi innoissaan ja avaa nykyään suutaan kuin linnunpoika lusikan lähestyessä. Jossain vaiheessa sitten innostus laantuu ja suu pysyy kiinni, ei siis jaksa kovin paljoa. Johtuu varmaan siitä että imee niin paljon maitoa. Yleensä imetän ennen kiinteitä kun O ei nälkäisenä jaksa soseisiin keskittyä. Joskus kun annoin kiinteää ensin päiväunien jälkeen, piti kesken soseen syötön imettää kun O ilmaisi nälkäänsä niin voimakkaasti, ei siis ole tainnut vielä hoksata että kiinteätkin on ruokaa ja vie nälän pois. ;)

Unet on olleet taas tosi vaihtelevia. Viime yönä O heräsi "vain" 3 krt, mutta pari edellistä yötä taas tosi usein. O on alkanut jossain välissä yötä kääntymään vatsaalleen nukkumaan ja siinä asennossa kun havahtuu niin herää helposti. Nousee käsien varaan ja katselee silmät pyöreinä ympärilleen. Olen kääntänyt selälleen ja imettänyt niin on sitten nukkunut taas. Jos jatkaa rauhassa unia, niin olen kyllä antanut vatsallaan olla kun kerran itse osaa kääntyä. Nukkuuko teidän muiden vauvat vatsallaan?

Käytiin maanantaina ekan kerran vauvauinnissa. O oli tosi rauhallinen ja tykkäsi siitä. :) Ensi maanantaina on vielä kerta ja sitten kesätauko. Uimaopettaja tuolla sanoi että voi viedä vauvan itse uimahalliin, kannattaa vain katsoa ettei ole liian kauan kun vauva väsyy helposti ja kannattaa mennä sellaiseen aikaan kun siellä ei ole paljoa muita, koska ihmismäärän lisääntyessä altaaseen tulee myös paljon puhdistusainetta.

Odottelen teidän kuulumisia, murut! =)

Neela ja Pikku-O 5,5kk
 
Täällä ollaan Neela :) Aika väsyneissä merkeissä kylläkin nyt. Mä olen viimeisen viikon aikana nukkunut vain yhtenä yönä yli 5h ja se alkaa vähän tuntua... Kaksi yötä on ihan omien iltamenojen syytä – olin ekaa kertaa piiitkän tauon jälkeen ulkona illalla ja sattui kaksi menoa peräkkäin. Ei ollut hyvä juttu, vaikka olin puolen yön tienoilla jo kotona, niin väsyttää ihan turhan paljon, kun yö on kuitenkin katkonainen ja aamu alkaa joskus kuuden ja kasin välissä. Sitten muutamana yönä olen valvonut joko illalla tai aamuyöstä, kun D ei ole saanut heti uudestaan nukuttua syömisen jälkeen. Olen sitten jäänyt useammaksi tunniksi itse hereille, vaikka poika jo vetelisi sikeitä. Ärsyttävää! Tästä meinaa nyt tulla ihan kierre mulle, mutta ehkä tässä lähiaikoina tehdään yksi yö niin, että nukun toisessa huoneessa ja mies syöttää D:n yöllä pullolla, että saan vähän unta. Sellasta valitusta heti alkuun...

Mä olen alkanut antaa myös nyt pienen määrän puuroa aamuisinkin. Silloin olen antanut Semperin riisipuuroa sellaisenaan ja illalla sitten kaurapuuroa hedelmän tai mustikoiden kanssa. En ole vielä miettinyt, mitä muiden viljojen kanssa teen. Eli neljällä aterialla mennään. D syö aika reilusti ruokaa kerralla. En osaa sanoa tarkkaa määrää, mutta vihannessosetta 4-5 jääpalaa ja hedelmäpuolella vetäisi kerran jopa kokonaisen banaanin. Yleensä annan kuitenkin puolikkaan tai suunnilleen vastaavan määrän jotain muuta hedelmää. Iltapuuroa annos, johon tulee 1dl vettä. Öisin syö silti sen 2-3 kertaa : / Meillä siis unet menneet vähän huonommaksi ja se kyllä ärsyttää. Vähän jotain toimenpiteitä olen miettinyt, mutta katotaan nyt. Parhaillaan D:llä on vähän nuhaa ja yskää, joka voi tietysti nyt vaikuttaa. D ei nuku vatsallaan, mutta joskus kyllä kyljellään. Useimmiten selällään.

Tällasia vähän ankeita kuulumisia täältä tällä kertaa. Jospa joku muu olis pirteämpi ;)

DQ & pikku-D reilut 6kk
 
heippa Neela ja muut äipät!

Valitettavasti en ole sen vertaa pirteämpi kuin DQ..meilläkin siis edelleen rikkonaiset yöt, syödään/ hereillään kahden- kolmen tunnin välein, aamuyöstä voi tulla yksi pidempi pätkä. Sitten oli vielä tuo flunssa riesana, ensin tytöllä sitten meillä vanhemmilla. Oli aika rankkaa hoitaa ensin sairasta lasta, sitten sairaana lasta..mulla meni kanssa muutamia öitä niin, että kun tyttö heräsi yhden- kahden välillä syömään, en saanutkaan itse enää unta, vaan valvoin pari-kolme tuntia putkeen..en tiedä, oliko se se flunssa vai mikä valvotti. Alkoi olla kyllä huumori koetuksella. Sitten käytiin vielä reissu mummolassa ja rytmi meni entistä sekaisemmaksi. Nyt olen onneksi saanut unen aina tytön syötyä ja tullut ehkä nukuttua ainakin viime viikkoa enemmän. Ärsyttää itseänikin, kun tuntuu, että aina valitan näistä rikkonaisista öistä..

Meillä syödään nykyään jo 5 ateriaa päivässä, määrät ei kerrallaan ole välttämättä mitään suuren suuria, mutta lisääntyneet kyllä aloituksesta. 0,5- 1 dl puuroa aamuin illoin, noin 1 dl kasvissosetta lounaalla (vähän maisteltu broileria), desi kasvissosetta illalla ja päivällä vähän hedelmää tai marjasosetta. Ja siis edelleen tankataan maitoa päivällä ja monta kertaa yössä. Välillä ihmettelen, mihin se kaikki ruoka uppoaa..Neuvolassa olivat kyllä sitä mieltä, että hyvä olisi, jos vaan jaksaisi vielä yösyöttörumbaa, kun tytön paino ei ollut niin hirveän hyvin kuukaudessa noussut. Meille tulikin lisäpunnitus 7 kk:n iässä. Lisämaitoa ei kuitenkaan enää suositellut antamaan, painoa yritetään saada noita kiinteitä lisäämällä ja tiheillä imetyksillä.

Meillä ei tyttö nuku vatsallaan, ainakaan vielä ei ole innostunut kääntymään yöllä niin.

Mummolassa tosiaan Savossa käytiin ja automatkat meni tällä kertaa mukavasti. Muutoinkin olisi ollut onnistunut reissu, jos itsellä ei olisi ollut flunssaa riesana. Valitettavasti tyttö vierastaa edelleen aika paljon, joten vanhemmat eivät saaneet kahdenkeskistä (odottamaansa) aikaa kovainkaan paljoa, kun tyttö itkeskeli isovanhempien hoitaessa. No ehkä seuraavalla reissulla vierastaminen olisi vähäisempää.

Vielä ei ryömitä, mutta kovasti sitä jo harjoitellaan. Muutoinkin on tullut ison tytön eleitä, välilllä ihmettelen, missä se äitin pieni vauva on kadonnutkaan..

Lämpimämpiä kelejä ja hyviä yöunia toivoen ja toivotellen,

Nitrodisco & tyttö 6,5 kk
 
Heipat!

On niin kiireistä tää kotiäidin elämä, ettei tännekään ole taas ehtinyt...A nukkui kanssa parisen viikkoa tosi katkonaisesti ja olin kyllä aika loppu. Nyt on viikon verran nukkunut taas hyvin. Ja on oppinut syömään! Syö jo kolme ateriaa päivässä ja annoskokokin on kasvanut hyvin. Syö puuroa+hedelmäsosetta, kasvissosetta sekä rahka-pilttiä. Rintaa saa silti vielä monta kertaa päivässä ja sekin kelpaa hyvin! Tuntuu, että nyt on syömisongelmat takana. Puklailee kyllä edelleen ja taas tänään lääkärin kanssa asiasta puhuin. Mutta kasvaa hyvin (on jo 69,5 cm ja 7,3 kg), joten ei huolta sen suhteen. Itkeskelee yhä, herkkä lapsi kun on. Nukkuu selällään. Nukkuu kahdet päikkärit, ekat pitkät (n.3-5h) vaunuissa ulkona ja illansuussa lyhyemmät.

Me muuten nyt löydettiin uusi asunto, sellainen paritalo keskustan tuntumasta. Eli ei me sitten lapsiperhealueelle kuitenkaan. Tykkään keskusta-asumisen anonyymiydestä ja siitä, että kaikki on kävelymatkan päässä. Pitäkää peukkuja, että a) saadaan laina ja b) meidän tarjous menee läpi.

Tälläistä tällä kertaa!
Adastra ja A 5,5 kk
 
Heippahei!

AdAstra, hienoa että sopiva uusi koti löytyi! Toivottavasti menee tarjous läpi. Kiva myös kuulla että syömiset sujuu. :)

Nitrodisco, voi näitä öitä. Toivottavasti tosiaan vauvat jossain vaiheessa alkaisi nukkua läpi yön. Luin muuten marraskuisista sun kirjoitusta. On niin samoja fiiliksiä ettei "saisi" olla väsynyt tai rasittunut kun vauvaa on niin kovasti ja pitkään toivottu ja yritetty.

DQ, sielläkin väsymystä, voi ei. Unenpuute kyllä vaikuttaa ihan kaikkeen. Joku jossain sanoi että jos nukkuu huonosti niin tulee jet lagin kaltainen tila josta palautumiseen menee 2vk. Kuinkahan kauan näistä puolen vuoden valvomisista palautumisessa kestää... Ja kuinkahan kauan näiden kanssa pitää vielä pärjätä...

Mitäs Millikselle kuuluu? Entä Seinäkukkanen, Emja ja Cava? Miten Islalla sujuu vauva-arki?

O liikkuu kierimällä jo vaikka mihin. Paikallaan kääntyilee ja venkoilee ja jalat ja kädet käy, mutta ryömiminen ei vielä onnistu. On iloinen pieni tyttö. Elämä on paljon helpompaa kuin pari-kolme kk sitten, koska O viihtyy myös itsekseen. Leikkii leluillaan lattialla sillä aikaa kun minä vaikka kirjoitan näitä kuulumisia. Mutta tykkää niin hirveästi kyllä siitä kun hänen kanssaan puuhaa ja leikkii. On ihanaa kun näkee miten pienestä hoivattavasta on tullut niin aktiivinen.

Voikaa hyvin!

Neela ja Pikku-O 5kk 3vk
 
Moi!

Huh, täällä on väsymys helpottanut :) Kyllä on vaan iso ero mielialoissa ja muussa, kun nukkuu paremmin! Jos tämä parempi tilanne nyt jatkuu niin meillä resepti oli tässä vaiheessa aika helppo: 1) D nukkui kaksi yötä miehen kanssa, joka syötti pullosta kerran yöllä ja toista syöttöä ei D edes vaatinut; minä nukuin toisessa huoneessa korvatulpat korvissa 2) olen alkanut rajoittaa päiväunia etenkin iltaa kohden, nyt pyrkimys olisi ottaa vain kahdet unet päivässä. Nyt on siis mennyt jo useampi yö niin, että D nukahtaa joskus yhdeksän jälkeen, herää syömään kahden ja neljän välillä ja nukkuu kuuteen tai seitsemään, jolloin syö ja joko jatkaa unia vieressä vielä tunnin pari tai herää. Tämä kelpaa kyllä loistavasti!

Tsemppiä myös Nitrodiscolle!! Jos teillä vauva syö pullosta, niin suosittelen tuota öiden vuorottelua. Kiva, että mummolareissu meni kivasti! Meillä oli myös eilen pienen tauon jälkeen D:llä ulkopuolinen hoitaja hetken aikaa. Pari viime kertaa ei ole olleet kovin menestyksekkäitä ja ajateltiin, että yritetään ottaa nyt hoitokertoja vähän tiheämmin, jos D tottuisi olemaan lyhyitä aikoja myös muiden kuin äidin ja isän kanssa. Ihan hyvin se sitten menikin. Oltiin varattu MLL:n kautta hoitaja (sama joka oli meillä 3kk sitten) pariksi tunniksi iltapäivällä, että olisi mahdollisimman helppo juttu – lyhyt aika ja ei vielä iltaväsymystä. D itkeskeli alkuun, kun huomasi, että me ollaan lähdössä jonnekin, mutta rauhoittui sitten. Oli nukkunut puolet ajasta ja itkua ei ollut hoidon aikana, vaikka vähän epäluuloisena oli katsellut hoitajaa. Sitten kun tultiin kotiin ja näki minut, niin alkoi parkumaan. Pikkureppana… :heart: Mutta kyllä teki ihan hyvää olla hetki miehen kanssa kahdestaan vaikka ihan noin vaan tennistä pelaamassa. Välillä sitä on vähän kireyttä ilmassa ja itsekin sellainen ärsyttävä "nalkuttava akka", niin kiva tehdä jotain mukavaa yhdessä. Miten paljon muut on jättäneet vauvojaan hoitoon?

AdAstralle suuret onnittelut uudesta kodista!! :flower: Ja peukut on täällä pystyssä, että saatte kaupat hierottua loppuun saakka. Paritalo keskustan tuntumassa kuulostaa ihan loistavalta yhdistelmältä. Mistäköhän täällä Helsingissä löytäisi sellaisen…? ;) Kiva, että A:n unet ja syömiset on nyt hyvällä mallilla!

Neelallakin menee kivasti – tosi hienoa! Kyllä tosiaan taitaa olla niin, että tässä puolen vuoden tuntumissa monessa kodissa alkaa elämä löytää niitä uomiaan ja itse ainakin koen, että vauvan kanssa on ehtinyt olla niin pitkään, että on jo vähän oppinut erilaisia konsteja, joilla tekee molempien elämästä mukavampaa ja helpompaa. Hauskaa, että O kieriskelee :) Meillä D on vieläkin aika laiska kääntyilemään, mutta on alkanut liikkua ihan hissukseen taaksepäin eli jalkojensa suuntaan. Tämä onnistuu sekä vatsallaan, että selällään. Ei tosiaan vielä ole sellaista, etteikö voisi jättää vahtimatta, mutta kun makoilee lattialla, niin voi sellaisen puolisen metriä vähitellen hilata itseään johonkin suuntaan. Kai se vauhti siitä vähitellen kasvaa ja alkaa sähköjohdot sun muut olla vaarassa. Täytyyköhän alkaa imuroida tiheämmin, ettei lapsiparka liiaksi syö lattioilta pölyä :D

Eipä tässä sen kummempaa. Viikonloppuna lähdetään pariksi päiväksi Tallinnaan, sitten onkin jo juhannus ja kuun vaihteessa alkaa miehen loma. Ihanaa!

DQ & pikku-D 6,5kk
 
Heippa!

En ole ehtinyt kirjoittelemaan,kun meillä esikoinen oli viikon sairaalassa. Pääsi viime viikolla kotiin. Löytyi sairaus joka kulkee loppuelämän mukana. Onneksi ollaan sopeuduttu hyvin tilanteeseen ja elämä jatkaa. Alkuun tuntui kyllä pahalle. Tytär on onneksi erittäin reipas!

Meillä ryömitään jo kovaa vauhtia. Nyt onneksi jo masulleenkin eikä vaan selälleen! Kovasti istuu jo hetken tuettakin ja rattaissa on niin iso poika. Kokeiltiin jopa kiikkuakin eilen. =)

Meillä ollaan nyt siirrytty aika pitkälti kokonaan kaksiin uniin ja aamullakin saa nukkua jopa 7saakka. =) Aamulla ottaa enää vaan max 1h unet ja sitten iltapäivästä 2h unet. Näillä mennään! Tuntu hurjalle,kun poitsu valvoo sitten jostain klo 14.00 eteenpäin ja menee vasta 20 untenmaille.

Meillä on poitsu taas syönyt parina viime yönä. Pitää vissiin iltapuuron määrää nostaa. Ei jaksaisi enää millään herätä syöttämään,kun oon tottunut nukkumaan kokoyön putkeen.

Mitäs muuta..

AdAstra Toivottavasti asuntokaupat onnistui!

DQ Onnittelut puolivuotiaasta poitsusta! Perässä tullaan.
 
Heipähei!

Millis, voi teidän tyttöä! Tsemppiä kovasti hänelle ja teille koko perheelle! :hug: Ihana kuulla että tyttö on reipas ja olette sopeutuneet. Tämä elämä on kyllä arvaamatonta.

DQ, me ei olla vielä jätetty O:ta hoitoon. Isovanhemmat ovat "hoitaneet" päiväunien ajan kun olen ollut uimassa ja olen voinut käydä nopeasti ruokakaupassa tms kun O on hereillä ja isovanhempien kanssa, mut siihen se on jäänyt. O saattaa edelleen haluta tissiä niin usein, etten ole tuntia pidempään ollut pois vaikka O jäisi isänsäkin kanssa. Ehkä sitten kun kiinteitä alkaa mennä enemmän, vois olla helpompi jättää hoitoon.

Meillä edelleen pätkäyöt jatkuu. O kääntyilee sängyssä ja kierii kainalooni (nukkuu siis mun vieressä) ja se on aika suloista. Jos vaan jatkaisi aina unia siinä. Mutta viime yönäkin 4-5krt heräsi ja taintui vaan tissillä. Ehkä joskus sitten...

O liikkuu edelleen kierimällä ja pyörimällä, tänään löytyi sohvan jalka, sitä oli kiva jäystää... :D Koskahan niitä hampaita alkaa ilmestyä?

Neela ja Pikku-O, pian puoli vuotta! :heart:
 
Huomenta!

Onpa mennyt kesäkuu nopeaan, kohta jo juhannus ja pessimistisemmät voisi todeta, että talvi alkaa lähestyä..Jospa noita kivoja kesäkelejä kuitenkin riittäisi pitkälle syksyyn :)

Adastra- onnea uuden kodin hankintaan. Ihanteelliselta tosiaan kuullostaa tuo uusi asunto.

Neela- joo, kirjoittelin tuolla marraskuisissa tosiaan noista fiiliksistä, miten vaikeaa oli alkuun tunnustaa, että vauvan kanssa voi väsyäkin, kun piti yrittää vaan koko ajan olla onnellinen ja kiitollinen. Kaipa se oli sitä "kiltin tytön syndroomaa"- osittain tai mitä lie suorittaja-äitiä ollutkaan, mutta nyt sitä on jo armollisempi itselleen ja tajuaa, että vaikka onkin vauvasta kiitollinen, ei se 24/ 7 aina niin herkkua ole..

DQ- ei olla vielä oikein voitu tyttöä jättää hoitoon, kun vierastaa niin kovasti, mutta viime viikonloppuna oltiin sukuloimassa ja näytti, että vierastaminen olisi ollut vähäisempää ja tyttö oli välillä ihan mielellään muidenkin sylissä, joten toiveissa on, että nyt kesällä voisi vanhemmat saada aina väliin paremmin omaa aikaa ja tyttöä ainakin pieniksi hetkiksi hoitoon.Nuo yöt meillä tosiaan vielä aikamoista hulinaa ja tankkausta, joten voi olla, että tuossa miehen kesäloman aikana kokeillaan tuota ehdottamaasi pulloruokailu-meininkiä joku yö.

Millis- Kurjaa, että pienellä tytöllänne on ilmennyt sairaus, tsemppiä koko perheelle. Hyvä kuitenkin, jos olette päässeet "sinuiksi" asian kanssa.

juuri kun olin vastannut Neelan kysymykseen, että meillä nukutaan lähinnä selällään, alkoi tyttö nukkua öisin kyljellään, väliin kääntyy mahalleenkin. Nyt on tyttö alkanut myös liiikkumaan enemmän, vielä ei varsinaisesti ryömitä, mutta kierähtämällä päästään yllättävän pitkiä matkoja, väliin osataan vähän peruuttaa ja kääntyillä ympäri. Ei voi enää jättää selälleen lattialle ja ajatella, että siinä se on ja pysyy...

Muutoin ei ihmeempiä meille kuulu, vaunuissa ei välttämättä niin hyvin viihdytä, mutta rintarepusta tykkää katsella kovastikin. Ruokailut sujuu vaihtelevasti, periaatteessa 5 kiinteää jo syödään päivän mittaan. Päiväunia nukutaan kolmet, puolesta tunnista puoleentoista tuntiin.

Hyvää juhannusta kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Heipat!
Ei saatu uutta asuntoa ei, laina saatiin ja tarjous tehtiin, mutta se ei onneksi mennyt läpi, sillä miehen työpaikalla alkaa yt:t. Odotellaan ainakin niiden yli nyt. No olen sitten sisustanut uudelleen vähän tätä meidän nykyistä kämppää ja tehnyt suursiivoa, saadaan A:llekin oma huone kun vähän siirrellään tavaroita. Toki nukkuu vielä meidän kanssa.
Millis kurja juttu, että tyttärelläsi todettiin sairaus, pysyy ilmeisesti ihan kurissa kuitenkin?
Meilläkin A liikkuu kierimällä ja nyt on taas nukkunut kokonaisia öitä.

Hyvää juhannusta ja tosiaan pian on meidänkin lapsonen jo puolivuotias!

adAstra ja A pian 6 kk
 
Kiitos kaikille! :heart:

Joo tyttäremme sairaus pysyy kurissa jokapäiväisellä lääkityksellä. Ei näy ulospäin eikä oikeastaan milläänlailla vaikeuta hänen elämää. Ainoastaan vaan useamman kerran päivässä on annettava lääkettä jos näin nyt voisi sanoa. Mulle tämä on tuttu sairaus koska on mun perheessä ja on perinnöllinen. Siltikin oli valvata shokki kun se tulikin mun tytölle ja itse hyppäsin välistä.

AdAstraHarmi homma,kun asuntokaupat ei onnistuneet,mutta eiköhän jostain tule vastaan vielä toinenkin ihanuus!

Meillä on poitsu alkanut nukkua masulleen. Kurjaa siinä on vaan se,että kun haluaa kääntyä selälleen niin herää. Sitten saa hyssytellä uneen takaisin.

Hiukka ärsyttää,kun on taas syöttää useampana yönä. Määrä on kumminkin 200ml. Tuskin se sitä huvikseen juo. Mietin että pitäiskö yrittää jollain keinolla ohittaa toi maidon juottaminen. Kaveri on kumminkin jo yli 6kk. =)

millis ja poitsu 6kk ja 1vkoa
 
Hei kaikki. Tulen lyhyesti kertomaan, mitä meille kuuluu. Yritin muutamia kertoja aiemminkin, mutta aina nettisivut kaatuivat...samaa muistan tapahtuneen hoitojenkin ja odotuksen aikana.

Meidän tuplat siis syntyivät yhteensä yli 6,5 kilon painoisina ja kasvu on yhtä kovaa edelleen. Poika on 5 kuukauden neuvolassa 69 cm ja 9,3 kiloa ja tyttö 64 cm ja 7,7 kiloa. Ihania pakkauksia. Aurinkoinen poika ja miettivä tyttö. Kaikki menee oikein hyvin. Pojalla todettiin maitoallergia ja sen kanssa oli tietty hieman vaikeaa, mutta nyt jo ollaan kunnossa. Tosin refluksi vaivaa edelleen ja sitä lääkitään säännöllisesti. Tyttö on täysin terve ollut, ei saanut edes silmätulehdusta, jonka poika ehti senkin jo sairastaa. Elämä on ihanaa, mutta on kyllä pakko sano, että fyysisesti raskasta. Meillä nukutaan ihan hyvin (nytkin...koputan puuta). Mutta tuo kahden painavan lapsen hoitaminen ottaa kropassa koville. Olkapäät on tuusan nuuskana, molemmissa käsissä on tenniskyynärpää ja puutumista. Selkä ja polvet vihoittelevat aika rajustikin. Mutta siltikin me pärjätään. Kohtahan nuo jo kävelee ;) Molemmat pyörivät ympäri väkkärän lailla ja pyllyä nostellaan jo kiivaasti. Hetken päästä ryömitään tai jotain... Leikkikehä odottaa varastossa kasaamista. Koti tuntuu pieneltä ja auto. Rahapussi on aina tyhjä ja kaikki paikat on täynnä vauvojen tavaroita ja vaatteita (musta tuli shoppailuhullu käytetyssä tavarassa ja sama meno jatkuu - nyt tosin jo myyjänäkin).

Parasta tässä kaikessa on se, että huomaan olevani juuri sellainen äiti kuin aina toivoinkin saavani olla. Hellä, rauhallinen, rakastava ja kosketteleva. Olen läsnä ja nautin vauvoistani. Olen edelleen syvästi kiitollinen siitä, että sain tämän mahdollisuuden olla äiti. Olla sitä, mitä halusin ja toivoin kaiken tämän hässäkän ja kiireen ja suorittamisen (kaksosten kanssa se on sitäkin) keskelläkin. Olisin menettänyt niin paljon itsestäni, jos tätä äitiyttä ei olisi minulle suotu.

Hyvää jussia kaikille ja nautitaan elämästä, äitiydestä ja vauvoista. Kaikki naiset olisivat tämän ansainneet, me onnelliset sen saimme.

-engeli ja nappulat 5 kk ja 9 päivää-
 
Hei!

Se on tosiaan juhannus alkamassa. Ajelin apteekkiin ja kyllä oli Kehä 1 autoja täynnä jo puolenpäivän aikaan. Me ei olla menossa mihinkään, nautitaan kotona olosta ja siitä että miehellä alkaa loma. Mökille ei meillä tule juoksevaa vettä ja siellä on aina hirmuisesti itkoita, joten tänä kesänä en halua sinne O:n kanssa mennä. Mökkeily onkin meillä enemmän miehen juttu, ehkä hän menee koiran kanssa jossain vaiheessa kesää siellä käymään. Mökkimatka on n. 3h joten siksikään ei mua niin houkuttele...

Millis, kiva kuulla että sairaus ei vaikeuta teidän tyttelin elämää ja lääkityksellä pärjätään.

AdAstra, auts, yt:t, ei kiva! Noita uutisia tuntuu olevan nyt kovasti. Onko sun mies Nokialla töissä? Toivottavasti hän saa pitää työpaikkansa tai löytää uuden ja paremman. Ja toivottavasti se vieläkin sopivampi asunto odottaa teitä kulman takana.

Nitrodisco, meilläkin O viihtyy rintarepussa. Mikä reppu teillä on? Meillä on Manduca, siinä voi lapsen laittaa selkäänkin, en vain vielä ole "uskaltanut", on jotenkin helpompi asettaa siihen eteen. Manducassa on vaan se tylsä puoli että lapsi on aina sinua vasten eli ei voi pitää edessä kasvot menosuuntaan. Kovasti O sitten vilkuilee sivuilleen, kaupassakin on jännää käydä kun on niin paljon värikästä purkkia ja purnukkaa hyllyissä katseltavana.

Engeli, kiva kun kävit kertomassa kuulumisia!

Kestoaiheeni eli yöt: O on yllättänyt nukkumalla kolme yötä yhden syötön taktiikalla! Ekana yönä oli ensimmäinen unipätkä 6h, seuraavana 7h ja sitä seuraavana 8h. Mutta turha pidättää hengitystä, seuraavana yönä herättiinkin taas 3krt... Mutta näköjään on mahdollista että O nukkuisi koko yönkin. Juttelin yhden ihanan neuvolanhoitajan kanssa, sen joka toimii myös imetysneuvojana ja jonka luona O:n kanssa käytiin rintaraivareiden aikaan. Hän sanoi että O voisi jo ihan hyvin nukkua ilman yösyöntiä ja juteltiin tassu-unikoulusta. Kokeillaan sitä elleivät nämä yöt sitten itsestään asetu.

Puoli vuotta tuli meillä täyteen toissapäivänä. :heart: Käytiin samana päivänä neuvolassa. O oli kasvanut kuukaudessa 2cm ja melkein kilon. On nyt 66,5cm ja 8,795kg.

Leppoisaa juhannusta kaikille!

Neela ja Pikku-O 6kk
 
Huomenta!

Juhannus vietetty ja kesäkuu alkaa olla jo loppusuoralla, tuntuu, että aika menee ihan mielettömän nopeasti. Mitenkähän sitä ehti aiemmin töissä käydä, kun nyt tuntuu, että päivät kotonakin vaan vilahtavat käsistä.

Oltiin juhannus mökillä sukuloimassa, oli oikein onnistunut reissu. Automatkat sujuivat hyvin, tosin äiti sai toimia mennen tullen aikamoisena jukeboxina,kun viihdytti matkustamiseen tympiintynyttä neitoa, mutta toimi, ilmeisesti lauluni on niin unettavaa, että tyttö nukahti aina siihen. Vierastaminen oli tosi vähäistä, tyttö oli ihan mielellään sukulaisten sylissä ja vanhemmat sai välillä pieniä hengähdystaukoja, mikä oli todella mukavaa. Itikat olivat kyllä vähän riesana, mutta pelkäsin ennen reissua pahempaa.

Neela- meillä on Baby Björnin reppu ja siinä on tosiaan se hyvä puoli, että tyttö voi olla kasvot menosuuntaan, ei oikein enä toisin päin viihtyisikään lainkaan. Huonoa repussa on se, että se on hartioille ja niskalle aika epämiellyttävä kantaa, tulee tosi helposti paikat kipeäksi. Ilmeisesti manduca on käyttäjäystävällisempi siinä suhteessa, ainakin niin olen ymmärtänyt?

Adastra- harmi, ettette saaneet uutta kotia, mutta ehkä sitten seuraavalla kerralla onnistaa. Kurjia nuo yt- neuvottelut, mekin jännättiin keväällä, miten miehen työpaikan käy, onneksi jatkui, mutta on niin tuulisella alalla, että ei ole lainkaan varmaa, etteikö syksyllä voisi olla uudet yt:t edessä.

Engeli- ihanan levolliselta ja onnelliselta kuullostit, vaikka varmasti kahden pienen kanssa puuhaa riittääkin.

Millis- meinaatko pitää unikoulua vai miten aiot yösyötöistä vieroittaa?

Meillä tankataan edelleen öisin 2- 3 kertaa..mutta mökillä yöt vasta hulinaa olivatkin, syömisen lisäksi tyttö heräili tosi monta kertaa yössä, nyt kotona on nukkunut paljon paremmin. Nyt ei tuo pari kertaa herääminen yössä sitten tunnu miltään, jos se siinä pysyisi, yrittäisin vieroittamista vasta kesän lopulla. Muutenkin olen nyt ajatellut, että pitäisin itsekin "lomaa", eli en stressaisi syömisistä, nukkumisista ja yösyötöistä kesän aikana, vaan menisin vaan virran mukana. Tietysti sitten, jos yöt menee ihan mahdottomiksi on pakko tehdä jotain, mutta jos noilla parilla syötöillä/ yö pärjätään, niin vielä en unikouluja ala pitämään, olkoon se sitten loppukesän asia, jos ei ole itsestään siihen mennessä helpottanut (yritän ajatella optimistisesti :)

Joko teillä muilla vauvat liikkuvat paljon? meillä on nyt hokattu ryömiminen ja maailma laajentunut kovasti. Konttausasentoa harjoitellaan myös välillä.Tuntuu, että muutamassa päivässä tapahtuu tosi paljon asioita.

Miehellä alkaa pian loma ja sitten ollaankin menossa varmaan aika paljon, joten palstailu jää vähemmälle. Edessä on ulkomaan reissu, vähän jännittää, miten se tytön kanssa menee, mutta kaikki jotka ovat vauvan kanssa matkustaneet, ovat kovasti kannustaneet.

Oikein ihania ja aurinkoisia kesäpäiviä kaikille!

Nitrodisco ja tyttö 7 kk
 
Heipat!
Engeli :wave: täällä myös olkavammaa kantelusta...

Neela, oikein arvattu! No ehkä me se kämppä vielä syksyllä saadaan, on ainakin vielä nimittäin netissä myynnissä. Tai sitten ollaan ihan sovinnolla tässä nykyisessä asunnossa mun kotonaoloajan, eipä mene ainakaan taloudellisesti liian tiukalle. Haluaisin niin olla kotona sinne elokuulle 2014. Mulla on kyllä kova toisen vauvankaipuu vaikka A vasta puolivuotias, että ehkä oon kotona pidempäänkin jos vain lykästää. Mulla taitaa olla ikuinen vauvakuume.

Tänään käytiin neuvolassa, mitat oli 70 cm ja 7,5 kg. Oksentelee edelleen ja siksi sovittiin 7 kk neuvolakin, mikä siis ei ainakaan täällä ole pakollinen käynti.

Meilläkin A viihtyy babybjönin rintarepussa, myin manducan pois ja ostin bb:n käytettynä vitosella! Pian jää kyllä pieneksi. A ei istu vielä eikä konttaa/ryömi.

Oltiin kanssa juhannus kotona, syötiin uusia perunoita, mansikoita ja käytiin tässä meidän lähellä merenrannassa kävelemässä ja nautittiin hiljaisuudesta. Miehellä alkaa nyt viikonloppuna loma ja hän haluaisi mökille, mutta itse en ole niin kauhean innostunut hankalan matkan takia (mökki on saaressa itäisellä Suomenlahdella). Laivareissu on varattu ja käydään ehkä päiväreissuja sitten lähimaastoon, saaristoon ja kaupunkiin. Ulkomaille ei mennä.

A nukkuu yöt tosi hyvin, mutta päiväunet tosi huonosti. Nukuttaminen on yhtä huutoa ja pahimmilllaan herää 20 min päästä. Eli tosi pätkittäistä on.

Nyt taas huutaa,
terkuin AdA &A 6kk
 
Engeli Kiva kun kävit kertomassa kuulumisia.

YösyöntiEn ainakaan toistaiseksi käytä unikoulua. Voi olla,että on vaan sitten oikeasti niin nälkäinen kaveri. =) Seurailen tilannetta. Ei kumminkaan ihan joka yö syö. Onneksi!

Meillä oli 6kk mitat 8500g/71.7cm. Mun tyttö painoi aikoinaan samanverran 9kk neuvolassa. Heh. Pojat on aikalailla isompia. Meillä seuraava käynti 8kk kohdalla joka onkin neuvolalääkäri.

Meillä on pojalla menossa jo kuukauden sisällä toinen antibioottikuuri. Jee jee. Alkoi olla n.3vko sitten taas räkäinen,limaista yskää ja kitinää. Käytin lääkärissä ja korvatulehdushan se siellä ja vielä molemmissa korvissa. Noh kuuri loppui ja oireet alkoi uudelleen parissa päivässä. Taas lääkäriin ja siellähän se tulehdus oli vieläkin. Nyt on siis tehokkaampi kuuri menossa. Toivottavasti myös viimeinen!

Meillä ollaan selkeästi tekemässä jotain muutosta rytmiin tai sitten johtuu korvista tää unihässäkkä. On taas jostain kumman syystä mennyt kolmiin uniin. Ekat unet on kylläkin vaan max 45min,toiset sitten 1.5-3h ja kolmannet on pikatorkut eli 15min. =) Varmaan yrittää siirtyä kaksiin kokonaan,mutta tarttee vielä pikatorkut illalla. Mehän oltiin tässä jo kaksissa unissa,mutta silloin nukkui aamulla sekä iltapäivällä pitkät.

Täällä ryömiään asuntoa ympäriinsä. Kissanruoat,rikkalapiot ja kengät kiinnostaa. Saa olla kokoajan nostamassa pois ja vahtimassa. Ryömii aika vauhdilla. =) Poitsu myös istuu jo tuetta lattialla. KOvasti katselee jo mihin voisi nousta ja harjoittelee konttausasentoa.

Siirryttiin normipuuroon. Niin kallista toi muksun riisipuuro pidemmän päälle. Meilläkun sitä puuroa menee aamulla 1dl ja illalla 1.5dl. =) Toki nyt välillä annetaan tuotakin kun ei ehdi keittää puuroa.

Juhannuksena oltiin Muumimaailmassa. Automatkat ja reissu meni kivasti. Lapset yllätti! =)

Hampaita ei oo vieläkään puhjennut. Niitä odotellessa.

Millis ja Poitsu 6kk 2vko
 

Yhteistyössä