Sori kaverit en oo jouluhässäkän takia ehtinyt tänne olleskaan. Ja toki kiirettä piisaa,kun esikoinen on vasta 1v11kk. =)
Onnittelut ensi alkuun kaikille vauvan saaneille! Ihanaa! =)
Synnytyskertomus ohessa:
Pe 16.12
- Klo 01.00 alkoi supistella ihan yhtäkkiä ja heti oli väli joku 8-10min. Makuulla ei pystynyt juurikaan olla..olivat aika napakoita. Samoinkun istuessa,kävelemään vielä pystyi.
- Klo 05.00 edelleenkin supistelee samallalailla ja supparit senkun voimistuu vaan. Soitto naikkarille! Ohjeeksi sain tulla sairaalaan,kun kävellessä tuntuu supparit selkeästi.
- Klo 7.30 kuin puskista ei enää pysty juurikaan kävellä suppareiden aikaan. Edelleenkin n.8-10min väli
- Klo 7.50 soitin naikkarille,että lähden tulee. Sanoi,että kannattaa joo!=)Satuttiin lähtemään juuri pahimpaan ruuhka-aikaan. Olin sairaalassa vasta 8.40. Katoin koko automatkan vaan kelloa ja aina 8min välein oli yhtä tuskaa se istuminen.
- Klo 9-10.00 Olin käyrillä ja suppareita tuli edelleenkin 8-10min välein. Kohdunsuu oli pehmennyt ja 4cm auki. Kätilö ei vielä päästänyt mua synnytyshuoneeseen vaan menin istumaan ns. isien huoneeseen ja päätettiin odottaa n.tunti ja tsekkaa tilanne.
- klo 10.15 alkoi ihan yhtäkkiä supistaa 2-3min välein ja voi luoja,että teki kipeää. Se sisätutkimus sai jotain aikaan! Kävelin suunnilleen kaksinkerroin kätilön luokse ja pyysin epiduraalin ja huoneeseen pääsyä.
-Klo 10.30 laitettiin kiireellinen epiduraali
- klo 12.15 meni sisätutkimuksen yhteydessä vedet
-klo 12.30 olinkin jo täysin auki ja vähän reunoja jäljellä
12.30-15.20 odoteltiin,että vauva laskeutuu alemmaksi jotta helpompi ponnistaa ja ei mee iäisyys. Mulla on molemmissa synnytyksissä ollut nyt sama homma,että vauvat laskeutuu todella hitaasti. Menee siis 2-3 tuntia helposti. 15.20 aloin säännöllisesti ponnistaa ja poitsu syntyi 15.35. Synnytyksen aloitettiin käynnistyneen tuosta 10.15 koska supparit oli sen alle 5min. Samapa tuo mulle mistä lasketaan. Synnytys oli mulle siis periaatteessa helppo mutta tämä synnytys oli kivuliaampi kun eka. Toki vauvalla oli aika paljon enemmän kokoakin.
Meillä menee tosiaankin kanssa hyvin. JOudun antamaan sekä tissimaitoa että korviketta. Ei riitä maito. Kaveri niin kova syömään.
Päiväunia nukutaan hyvin ja yölläkin nukutaan hyvin. Meilläkin välillä havaittavissa tuota,että saattaa yösyönnin jälkeen olla tunnin hereillä. Varsinkin jos vääntää kakan. Meillä myöskin huudetaan kun palosireeni ruokaa. Sen kuulee varmasti koko talonyhtiö.