2011 kevään ja kesän lapsettomuushoidoista plussanneet

Neuvolassa käyty. Tämä odottaja on niin terve kuin vain voi olla. Verenpaineet loistavat 105/74, hemoglobiini noussut ja oli taas jo 131, sykkeet 150 ja 160 löytyivät helposti sieltä mistä ennenkin, painoa ei ollut tullut grammaakaan kuukauteen. Eli vauvat kasvaa ja maha kasvaa ja samalla reisistä ja takapuolesta tehdään rasvaimua ;) Ei hassumpaa. Uusi aika varattiin 29.12. mutta kätilö totesi, että taitaa olla lapset jo syntyneet siihen mennessä. Maanantaina sitten TAYSiin äippäpolille. Siihen asti vaan odotellaan. Ja yritetään saada nappuloita olemaan joskus rauhassakin. Taas on mahtava määrä liikettä.

engeli ja Myrsky ja Mylväys 33+1

Myrskyistä huomenta!
Saitko mami saikkaria loppuun asti eli äippäloman alkuun? Nauti nyt kotonaolosta.
Ties vaikka engelikin tosiaan ehtisi jo ennen joulua synnyttämään. Ole iloinen liikkeistä, meillä napero on ollut tosi hiljaa viikon verran ja eilen siitä äitipolilla puhuinkin, ultratessakaan ei liikkunut, imi vaan peukkuaan tyytyväisenä ja nukkui. Käyrällä liikkeitä kuitenkin tuli, mutta ohjeeksi sain heti lähteä näytille mikäli taas tulee hiljaisia päiviä. Lapsivettä on kuulemma normaalin ylärajalla ja sen takia liikkeitä voi olla vaikea tuntea ja vauvan asento oli pää alaspäin ja selkä ulospäin, joten potkii tavallaan "sisäänpäin". Koti-doppler on ollut ahkerassa käytössä.

Hyvää viikonloppua leidit!
AdAstra ja Viuh-viuh 38+1

AdAstra, salkkua tuli äippäloman alkuun asti, eli sen puolitoista viikkoa. Nyt oon pari päivää ottanut rauhallisesti ja yhtään supistusta en oo tuntenut :)

Kamala myrsky, saa hyvällä syyllä vetää villasukat jalkaan ja ottaa motillinen kuumaa glögiä. Ihanaa, kun on lunta!

Leppoisaa viikonloppua mimmit!

Hei IhaNaiset! :wave:

AdAstra, toivotaan että Viuh-Viuh päättäisi tulla itse maailmaan ennen käynnistystä. Ja onneksi kaikki on hyvin vaikka liikkeet heikommin tuntuukin.

Mami, nyt vaan nautit olostasi kun supistuksetkin on helpottaneet! Tuota glögiä minäkin niin mielelläni ottaisin, mutta se närästää ihan hirveästi... Meillä jäi perhevalmennuksesta eka kerta väliin työjuttujen takia (oli jo elokuussa eli meidän kannalta tosi aikaisin, n. puolivälissä raskautta) ja siellä oli juuri silloin imetyksestä. Olen ymmärtänyt että synnärillä neuvovat kyllä imetyksessä hyvin ja sitten saa vielä tarvittaessa neuvolasta apua.

Engeli, kiva että sulla ja vauvoilla kaikki hyvin. Meidän Pikku-O liikkuu myös hyvin aktiivisesti, viime yönä oli pakko nousta vähäksi aikaa ylös kun se mellasti niin paljon että nukkumisyrityksistä ei tullut mitään.

Emja, en oikein osaa ihmeempiä vinkkejä tuohon nukahtamiseen antaa. Jos mä en ole saanut nukuttua, niin olen välillä noussut ylös vähäksi aikaa ja lukenut, käynyt netissä tai syönyt yöpalaa ja välillä vaan pysynyt sängyssä ja lukenut kirjaa. Loppujen lopuksi olen jossain välissä nukahtanut kuitenkin. Olitko sä vielä töissä? Mulla on siis ollut siitä helppoa kun oli useamman viikon saikku ennen äippälomaa ja olen voinut nukkua päivälläkin sitten jos väsyttää.

Mollis, tsemppiä iskiaskipujen kanssa, ovat varmaan aika hurjia jos Panacodkaan ei täysin auta. Onneksi joulupallo pitää mielen positiivisena! =)

ON: Äsken oli kaksi kaveria kylässä ja sain aivan ihanat pienet neulotut tossut Pikku-O:lle ja myös kauniit kankaiset itsetehdyt kannet neuvolakortille. Siellä on hyvä korttia sitten säilyttää tallessa. :heart: Ihan liikutuin.

Täällä on täysiaikaisuus saavutettu tällä viikolla. :) Ihan hurjaa miten nopeasti aika kuluu. Nyt alkaa olla vatsa niin pinkeä että en tiedä kuinka se voi enää venyä. Enää reilu viikko Pikku-O:n syntymään. :heart:

Rentouttavaa viikonloppua!

Neela ja Pikku-O 37+2

Täällähän paljon juttua tullut viikossa! DQ; tosi kiva lukea hyvästä synnytyskokemuksesta ja hyvä kuulla, että Naistenklinikalla ollut hyvä olla :) Itselle myös jäänyt hyvin positiivinen mielikuva henkilökunnasta monikkovalmennusten ja lääkärikäyntien perusteella. Toivotaan, että sama jatkuu!

Mapunen; täällä sama vaiva tullut, kuin sulla, oikea kämmen&sormet puutuneet ihan tunnottomaksi, aluksi puutui vain öisin, mutta nyt on jatkuvasti tunnoton. Kuulemma normaalia, joskin melko ärsyttävää: /

Engeli
; taidan tietää, miltä susta tuntuu, kun nahan sisällä riehuu kahdeksan pientä käpälää, jotka eivät malta olla hetkeäkään paikallaan :) Tai jos sitten ovatkin paikoillaan, niin hikkailevat stereona tms. mukavaa! Täällä myös hirmuinen meno ja se näkyy päällepäinkin, todella spookya välillä, kun näet jalkapohjan figuurin lepuuttamassa keskellä omaa mahaa :D Se aina jotekin konkretisoi tätä hommaa, siellä on ihan oikeat pikkujalat, jotka on ihan pian potkimassa täällä nahan toisella puolella :heart:

Itselläni alkoi äippis tänään, nyt sähköpostitili suljettu ja puhelin luovutettu pois ja en osaa uskoa tätä, että minä, äippiksellä, ihan epätodellista!! :)
Keskiviikkona oli lääkäri ja tyttö-poika-lupauksen sain, lääkäri jopa sanoi, että jos sieltä jotain muuta tulee, niin hänestä saa tehdä valituksen :D Kovasti olivat kasvaneet, n.2,5kg oli painoarvio kummallekin ja muutenkin kaikki hyvin.
Nyt sitten opetellaan olemaan kotona, lepäillään ja valmistaudutaan uusien tulokkaiden saapumiseen glögimuki kädessä, Mami, kippis! Äippiksen kunniaksi! :)

Ihanaa viikonloppua kaikille toivottelee:

Robbie+huli&vili 34+3

Ihanaa että teillä kaikilla sujuu niin hyvin :heart: Kolotuksista huolimatta!

Addikselle onnittelupusu poksumisesta!! :whistle:

engeli, hienolta kuulostaa kaikki lukemat! Hieno äiti olet jo :heart: Yllätyksekseni mulla oli myös paineet ja hemppa tosi hyvät, lähes samat kuin sulla. Mutta...kröh...painoa oli tullut +1,5kg kahdessa viikossa. Ai mitkä joulukohvehdit ja tortut, häh?? :O

Neelalle onnenrutistukset täysaikaisuuden saavuttamisesta!! :flower:

Robbie, ihan mahtavaa! Sä olet nyt äitiyslomalla :heart: Mä tuun kilistelemään ens perjantaina. Pitää kyllä jotenkin juhlia, vaikka onkin tässä ollut jo syyskuun puolesta välistä kotona...

Selkäsärkyä, iskiasta ja supistuksia alvariinsa...Addis, Keijo heittäytyi myös eilen mykäksi ja tänään on ollut selkeästi hiljaisempi päivä. Kuulunee asiaan, mutta osaatte varmaan kaikki arvata että mieluummin valitsen rallipäivät =) Pähkäilin eilen neuvolassa huolestuneena taas sitä viikontakaista ultrakäyntiä, jossa mitoissa/kasvussa häikkää. Kylmästi neuvolatäti totesi että kunhan liikkuu niin ei pitäis hätää olla. No voi kilin pili sentään, tottakai nyt Keke on mykkä...Vähän glögistä ja kaakaosta innostuu mutta...ei normaalilla tavalla...

Hän sai tänään kehdon. Oli pakko laittaa jo lakanat ja pedata se. Yönallukat myös odottavat kopassa. Täytyy sitten nostaa koko laitos pakkaseen tuulettumaan kun vauva saapuu. Laitoin myös tyynyn päälle pienen sydämen jossa lukee "I made a wish and you came true". No joo, kumpa se oliskin ollut noin helppoa...En pelkää enää synnytyksen käynnistymistä. Toisaalta jo alan toivoa sitä. Parin viikon päästä...Tai no, vuodenvaihteen jälkeen.

Synnytys pelottaa ja jännittää edelleen. Huomenna ajattelin katsella vähän sairaalakassiin jo kamoja. Oon jo tehnyt Post-it-lapulle listan, mutta eihän se lista paljoa auta. Lisäks aattelin kyhätä lapulle omasta kännykästäni miehelle tiedoksi parit puhelinnumerot jotta saa sitten ilmoitella kun meidän pieni nyytti on saapunut maailmaan. Ihan hassua, poikahan on ihan tuossa "sylissä" mutta silti niin kaukana!

Mollis ja Keke 33+4

ps. mies oli vähän "hoo moilasena" kun tuli yövuorosta aamulla. Mä olin noussut jo kolmelta ja viideltä aamuyöllä imuroin ja kuurasin vessan lattiaa kun oli niin pölyinen...Huomasin vahingossa kun könysin lattialta hiuspinniä.

Neela tosiaan, enää reilu viikko! Eikö olekin toisaalta ihanaa tietää synnytyspäivä etukäteen? Tai eihän siitä koskaan voi olla ihan varma. Pikku-O taitaa olla jo ihan hyvänkokoinen syntymään.
Mulla kanssa vatsanahka venyy ja ah niin kauniit pistosjäljet sitä koristaa :) Napa ei ole kylläkään pullahtanut ulos, mulle on tehty laparoskopia aikoinaan ja sen arpi on just navan kohdalla, ehkei se napa sen takia pääse pullahtamaan.

Robbienkin vaavit on jo hyvänkokoisia, hyvää äitiyslomaa! Ja onnea tyttö- ja poikalupauksista!

Mollis Kiitos! Meidän kylppärin lattiankin saa tulla kuuraamaan, jos sulla loppuu tekemiset öisin! Meille tuli torstaina uusi kuivausrumpu (saatiin takuun kautta uusi, kun vanha hajosi ja vielä hienompi malli tilalle!), niin pesukonetta siirrettiin ja voi luoja sitä pölyn määrää! Täytyy tässä ensi viikolla varmaan kaivaa höyrypesuri esiin ja hinkata kaakelit+saumat puhtaiksi. On tässä muutenkin pestävää, toisella koiralla alkoi juoksu ja on onnistunut jo sotkemaan sohvan ja sängyn...

ON: vaihteeksi käyty Tyksissä, saan pian varmaan kanta-asiakaskortin sinne. Viuh-viuh oli taas eilisillasta asti hiljaa ja tein päivällä liikelaskentaa 1,5 h ja ei mitään. Tökkimällä ja vatsaa heiluttamalla sain muutaman liikkeen aikaiseksi. Edes tölkki limsaa ei saanut pientä hereille. Lähdin sitten näytille ja sairaalassakin käyrällä toinen veti unta kuuppaan kaikessa rauhassa 45 min, vaikka kolme naista yritti saada hereille. Syke saatiin tökkimällä nousemaan, mutta liikkumaan ei suostunut. Hyvät on kyllä unenlahjat. Kätilökin sanoi, että vauva kerää nyt voimia, että jaksaa sitten synnytyksen jälkeen valvoa :) No lopulta heräsi ja käyrälle alkoi piirtyä normaali tulos. Pääsin siis vielä kotiin ja ensi viikolla ylimääräinen kontrolli ja tietysti sit taas käymään jos tulee liikkumattomia päiviä. Mun hermot ei kyllä kestä mikäli ei silloin 22. päivä jostain syystä käynnistetäkään tai sitten mun täytyy saada sellainen sydänkäyräkone tänne kotiin!

Addis, voi sinun pientä unikekoasi! :heart: Voin vain kuvitella että stressasi!! Mäkin olen miettinyt sitä "kynnystä" ottaa yhteyttä äippäpolille tuon liikkumattomuuden vuoksi. Tässä yksi päivä kun oli Keijo tosiaan mykkänä. Mites se nyt sitten menee? Jos ei tökkimällä tai juottamalla/syöttämällä saa hereille...niin...koska pitää oikeesti huolestua? Sanooko äidinvaisto jotain vai...? Emminätiiää! :confused: Ja nyt sitten taas eilen Keijolla oli aktiivipäivä, himmeetä melontaa! Voisko niin ajatella että jos seuraavanakaan päivänä ei liiku niin sitten huolestuu...vai? Mies oli muuten nähnyt sellaista unta, että ultrassa oli lääkäri ihmetellyt että Keijo liikkuu niin paljon että lapsivesi oli ihan vaahtoa... :LOL:

Jos on muuten ylimääräinen unijukka jossain nurkissa heittelemässä unihiekkoja hukkaan, lähettäkää se tänne meille pliiiis... |O

Pallomollis ja pikku-Keke 33+5

Viimeksi muokattu:
AdAstra ja Mollis, mä olen miettinyt joe tukäteen, että entä jos nappulat ei yhtäkkiä liikukaan. Mä lähden satavarmasti sen päivän aikana ainakin neuvolassa käymään sydänääniä kuulemassa. Siellä sitten voidaan miettiä, että mitäs muuta olisi syytä tehdä vai onko. Kun nappulat liikkuu kaiken aikaa (nytkin pitävät mammaa hereillä), niin olisi hurjaa, ettei ne yhtäkkiä liikkuisikaan. Ja saattaahaan niin käydä, kun yksiönsä eivät enää meinaa mun kroppaani mahtua. Mutta toivon, että saisivat silti tasaisesti potkittua mua edes vaikka kylkiluihin tai nyrkkeiltyä virtsarakkoon.

On muuten maailma hiljainen näin öisin. Ja aika kulkee hitaaaaaaaaaaaaasti.

engeli ja mollis voi teitä yökukkujia! Toivottavasti nukutte nyt päivällä. Liikkeistä sain ohjeeksi, että laskennassa pitää tulla vähintään kymmenen liikettä tunnissa, korkeintaan puolessatoista ja jollei tule, niin sitten yhteys äitipolille vaan. Mäkin olin vähän nolona, kun siellä koko ajan hyppään, mutta lääkäri sanoi, ettei turhia käyntejä liikehälytyksen vuoksi ole, parempi käydä kerta ylimääräistä kuin kerta liian vähän. Varsinkin jos normaalisti paljon liikkunut vaavi hiljenee. Meillähän Viuh-viuh oli aikamoinen jumppaaja syys-lokakuussa, sitten marraskuussa vähän hiljeni, mutta oli kuitenkin ruoka-aikaan hereillä, mutta nyt joulukuussa ollut vaisu. Doppler ei kerro koko totuutta, kun siinä ei näe sitä käyrän vaihtelua samalla tavalla ja lisäks lääkäri halus katsoa ultralla, että tekeekö sikiö hengitysliikkeitä vai ei. Eilenkin pötkötin siis tunnin kiinni siinä ktg-koneessa, kun pitkään se käyrä oli sellaista tasaista pientä sahalaitaa vaan. Makean juomisen ja tökkimisen lisäks voi kuulemma kokeilla jotain äkillistä kovaa ääntä saada vauva hereille, mutta meillä ainakin koirien haukkuun on sen verran totuttu, ettei Viuh-viuh hätkähdä metelistä.

Liikkeistä... Mä sain neuvolasta sellaiset ohjeet, että ainakin kerran päivässä pitäis löytyä yks tunti, jolloin voi laskea sen kymmenen liikettä?! Välillä oon kans pohtinut, että onkohan tuolla masussa kaikki hyvin, kun saattaa mennä pitkät pätkät, ettei mitään tunnu ja joinakin päivinä taas on mieletön ralli menossa. Kuitenkin joka päivä oon jonkun hetken löytänyt, että tunnen liikkeet, joskus ne tuntuu vaan heikommin, kun poju potkii johonkin selkäpuolelle.

Robbie, onnea tyttö- & poikalupauksista! :flower:

AdAstra, se hyvä puoli tuossa suunnitellussa sektiossa kyllä on että tietää etukäteen päivän. Ellei Pikku-O nyt sitten päätä tulla aiemmin. Mulla on myös tehty laparoskopia, kun poistettiin endometrioosia ja on arpi navan kohdalla. Josko se sitten voisi vaikuttaa, kun ei mullakaan ole napa pullahtanut. Tuo on kyllä hyvä että sairaalassa rohkaisevat tulemaan tarkistukseen; hyvä se on varmistaa että kaikki on kunnossa, vaikka se sitten tarkoittaisikin että pitää käydä vähän väliä siellä kääntymässä.

Mollis ja Engeli, mulle on myös kerrottu liikelaskennasta neuvolassa ja olenkohan lukenut sitten siitä neuvolasta saadusta kirjasta vai netistä synnytyssairaalan sivulta vai mistä lisäksi. Ohjeena on ollut, että jos tuntuu että vauva on ollut hiljaisempi, pitäisi juoda lasi mehua ja asettua kyljelleen makaamaan. Sitten seurataan tunnin ajan tuleeko 10 liikettä. Jos ei tule, niin pitää seurata vielä toinen tunti ja jos ei sittenkään tule, pitää soittaa synnytyssairaalaan. Jos 10 liikettä tulee jo nopemmin täyteen niin ei tarvitse sitten koko tuntia seurata. Loppuraskaudessa on normaalia että liikkeet jonkin verran vähenee koska vauva ei enää mahdu liikkumaan niin paljoa.

Pikku-O on onneksi liikkuvainen, mutta tämän viikon aikana olen huomannut että ehkä hiukan on jumppaaminen vähentynyt (paitsi sitten poikkeuksena jotkut yöt...). Olen silloin laskenut liikkeitä ja vaikka etukäteen on ollut olo että vauva on ollut hiljaisempi niin tuo 10 liikettä on kuitenkin tullut tosi äkkiä täyteen mehun voimalla.

ON: Mekin käytiin sitten äsken päivystyksessä. Mulla on ollut ihan hirveän tukala ja pinkeä olo ja vatsaa sattunut eilisillasta asti (yöllä taas valvoin ja vaelsin ympäri kämppää kun en pystynyt säryltä makaamaan), eikä jomotukset ole helpottaneet tänäänkään. Soitin päivystykseen vain varmistaakseni että onhan tää ihan normaalia ja otan Panadolia ja yritän pärjäillä. Kätilö sanoi ensin että ota vaan lääkettä ja katso jos menis ohi, mutta etisen istukan takia sanoikin sitten että tule kuitenkin varmuuden vuoksi tarkistukseen. Mentiin sitten vaikka mulla olikin olo että ei tässä mitään ole tapahtumassa.

Käyrät oli hyvät, supistuksia tuli mutta ei liikaa ja lääkäri katsoi kohdunkaulan ja ultrasi. Mulla oli niin "sori kun tultiin" -olo. :ashamed: Kaikki oli hyvin, ensimmäistä kertaa oli mieslääkäri, vihelteli vaan ja sanoi että kohdunkaula täysmittainen (joku jossain välissä mittas ultralla 2,5cm ja nyt oli tämän mukaan kuitenkin 4cm...). Yksi hyvä puoli istukan suhteen meillä kuulemma on, se että se on takaseinässä, olis hankalampi tehdä sektiota jos se olis etuseinässä. Tämä lääkäri myös sanoi että alkionsiirto on voinut vaikuttaa istukan sijaintiin, kun siinä on "kajottu luonnon omaan toimintatapaan". Mielenkiintoista oli kuulla. Sisätutkimus tuntui tosi ikävältä kun kohdunsuuta ronkittiin, toivottavasti ei enää tarvitse mennä ylimääräisiin tsekkauksiin tulevan viikon aikana. Tärkeintä oli tietysti kuulla että Pikku-O:lla on kaikki hyvin eli voin rauhassa kärvistellä jomotusten kanssa täällä kotona. Tosin taas muistutettiin että heti jos tulee vuotoa, niin sairaalaan ja samoin myös jos kivut lisääntyy.

On muuten pitänyt kertoa mitä kätilö sanoi silloin viikko sitten kun saatiin sektiopäivä. Hän on ollut Englannissa töissä ja siellä kuulemma sairaalapapereihin merkitään hoidoilla alkuunsaadut vauvat 'Precious child'. :heart:

Neela ja Pikku-O 37+4

Ai hurja, kun me aletaan olla pitkällä.

Käynti äippäpolilla on takana. Sairaalakassi oli varmuuden vuoksi mukana, mutta kaikki oli hyvin ja palattiin kotiin. Neiti A on vaan niin alhaalla, että se taitaa ultratessa tuijottaa lääkäriä suoraan silmiin. Kävellessäkin tuntuu, että vauvat putoaa kyydistä. Taitaa tuo paine tietää lopun alkua eli sieltä se synnytys pikkuhiljaa lähenee vaikka ei muuten siltä vielä tunnukaan. Mä olin niin terve kuin voi olla ja vauvoilla kaikki oikein hyvin. Vaikka mulla paljon kipuja onkin ja tasaisesti supistelee. Kohdunkaula oli lähes kadonnut ja meikä kuulemma sormelle auki... Mitä se sitten tarkoittaakaan.... Nyt vaan lepäillään ja odotellaan H-hetkeä. Muuhun mä en enää oikein kykene. Kokoa nappuloilla muuten on noin 2200 g. Oikein kunnolla ei saada mitattua, kun ovat jo niin alhaalla. Näillä eväillä eteenpäin, päivä kerrallaan. Jos vaikka vielä sinne ensi vuoteen päästäisiin...

engeli ja Myrsky ja Mylväys 33+4

Tiddidii engeli...tyypistä tulee hetkenä minä hyvänsä...äiti!!! :D Pistä nyt pariks viikoks joku tulppa vielä ;) Sun olos on varmaan tuskanen jos 4,5kg vauvalaisia masussa...

Neela, mä niin tiedän sen tunteen että "sori kun tulin...". Se tunne on vaan niin ikävän voimakas vaikka mieltä ohjaa ja kolkuttelee jo äidinvaisto joka käskee toimia. Yritetään muistaa olla nyt viimeistään tässä vaiheessa maailmannapoja ja itsekkäitä! :confused:

Mä en malttais enää odottaa Keijoa. Hain just äidiltä palan itsetehtyä piparitaikinaa. Huomenna duunaan niistä kuuseen meille kaikille ne sydänpiparit. Keijolle suurin. Mulla on mennyt ihan överiksi tää joulun tekeminen. Tietysti kun on aikaa tehdä niin...onks teistä yhdeksät jouluvalot talossa mukamas liikaa? Tulis jo torstai niin sais selvyyttä niihin Keijon mittoihin ja vointiin...huoh!!! :snotty:

Mollis ja Keke 33+6

Voi luoja tätä unettomuutta...ja kurkun polttoa. Heräsin vessakäynnille unilta 0.56 ja tässä sitä valvotaan. Keijo aloitti samantien metakan ja tuntuu että nyt kyllä poika vispaa jokaista raajaansa eri suuntaan ja hieroo kupoliaan häpyyni :whistle: Kiva että liikkuu, mutta kumpa ymmärtäis kertoilla äidille hyvinvoinnistaan päiväsaikaan :)

Te muut jotka suht samoilla viikolla eli about rv33-35, oletteko huomanneet suolen toiminnassa muutosta? Aikaisempi ummetus on muuttumassa aktiivisemmaksi suolentoiminnaksi synnytyksen lähestyessä? Olen jostain tällaisesta lukenut...Voi tietty johtua siitäkin, että metakka masussa pehmittää massaa... ;)

Niin kuin engeli totesi, yöllä on hiljaista! Olis edes se vauva jota paijata ja halia ja katsella...

POOKSISTA poks!

Uneton Kanta-Hämeessä 34+0 (rv35, minä? WTF? :cool:)

Moi vielä!

Katselin ristiäisrunoja ja kyllä valuu kyyneleet... :snotty:
Eikös ole hoidoissa saadun lapsen runoksi aika osuva?:

Miten pienet pojat valmistetaan...
..ensin aamukastetta laitetaan
pieneen kultaiseen rasiaan.
Hopeaa enkelin siivestä ripotetaan
ja auringon valolla sekoitetaan...
..näin pienet pojat valmistetaan.

Huomenta Mollis ;) Täällä kukutaan myös. Mä herään yleensä siihen, että on nenä tukossa ja happi ei kulje. Se valvottaa sitten muutaman tunnin, koska vauvatkin tuntuvat aina heräävän siihen aikaan mekastamaan toviksi. Mutta kyllä mä meinaan vielä kömpiä takaisin peiton alle aamun tunteina ja toivon, että saisin untakin.

Jos suolen toiminta nopeutuu (voisin ehkä allekirjoittaa tuon, kun oikein asiaa mietin), niin tuntuu, että POKSUMISETKIN nopeutuu. Aika tuntuu välillä kulkevan tooooooooosi hitaasti - niin kuin nyt. Mutta silti...koko ajan meillä POKSUU uudet viikot ja täysiaikaisuudet lähestyy. Aika hurjaa.

Nyt taidan mennä YLEn vaalikoneen kimppuun. Joskushan sekin pitää tehdä ja nyt on hyvin aikaa.

engeli ja Myrsky ja Mylväys 33+5

Täällä vieläkin.. Ei huvita paljoa kirjoitella,kun alkaa tää maha jo painaa ja kaveri vaan hautoo itseään. Voisi alkaa ajatella mamia ja tulla jo ulkoilmaan. Kummallisia hautojia nämä molemmat lapsukaiset.

millis ja vertti 40+3

Huomenta!
Talvi taisikin mennä sitten jo, täällä on taas vesikelit...
Milliskin yhä sitkeästi yhdessä koossa, onko sulla jo sovittuna jotain yliaikakontrollia?

Neela precious child :heart: niitä nämä pikkuiset kyllä ovat. Viikon päästä olet jo äiti, voitko kuvitella? Mulla on yks tuttu, jolla on ollut molemmissa raskauksissa etinen istukka ja on molemmilla kerroilla leikattu eikä ole lapsia tehty hoidoilla, että kyllä se luontokin voi sen "väärään" paikkaan laittaa.

Mollis ja engeli taas olleet yövuorossa :) Ei varmaan kauheesti lohduta, mutta mä olen nyt loppuvaiheessa nukkunut kuin tukki, ehkä teillekin se uni vielä ehtii tulla ennen synnytystä, niin saatte levättyä. Mullakin on suolentoiminta vilkastunut (ei oo tosin ollut ummetustakaan koko aikana), luulen, että johtuu vauvan pään painosta suolta kohti.

ON: ilouutisia: Viuh-viuh heräsi sunnuntai-iltana 10 päivän Ruususen unestaan ja potki ja mylläsi kolmatta tuntia, eilenkin liikkui hyvin. Eli kyllä ne liikkeet tuntuu, kun niitä on, sen verran kunnolla on nyt tullut monoa kylkeen :) Eilen oli myös supistuksia ja ehdin jo hetken olla toiveikas, mutta ketunkillit, tänään ei taas mitään. En kauheasti elättele toiveita siitä, että ennen laskettua tulisi. Huomenna neuvola ja torstaina äitipoli, silloin kai sit taas kuulee tilanteen.

AdAstra ja viuh-viuh 38+5

Mollikselle ja engelille paljon jaksamista yö kukkumisen kanssa. Täällä on samaa vaivaa edelleen, tosin onneksi tuntuu menevän niin että kaks yötä valvoskelen ja sitten nukun yhden tosi hyvin. Mollis oli ihanan runon löytänyt :heart:
AdAstra ihanaa että potkut taas tuntuvat :) Sulla ei menekkän enää kovin kauaa että saat pienen syliisi, tosin taitaa se aika tuossa vaiheessa tuntua aika pitkältä.
DQ:lle kiitos synnytyskertomuksesta, niitä on kiva lukea :)

Missä vaiheessa teille on alettu puhua vauvan koosta jotain? Meille ei ole vielä annettu ensimmäistäkään arviota koosta. Ja siis onko ihan neuvolantäti arvioinut sitä teille? Toinen asia joka ihmetyttää on että millä viikolla te ootte käyny synnytystapaarviossa (tai mikä se nyt sitten onkaan)? Ja onko se ollut neuvolalääkärillä vai sairaalassa?

Meillä oli eilen neuvolan synnytysvalmennus. Ei siellä oikeastaan mitään uutta mulle ollut, paitsi että oli kiva kuulla Taysin käytännöistä ja tiloista. Miehelle siellä tais tulla enemmänkin uutta tietoa, mutta hyvä niin :)

Täytyy sanoa että on ihanaa olla saikulla. Mullahan ois ollu vielä tää viikko töitä, mutta mun häntäluu oli viime viikolla niin kipeä ettei pysty oikeen istumaan, niin lääkäri laitto loppu ajan saikkua. On se häntäluu edelleen välillä kipeä, mutta ei se tällee kotona juurikaan haittaa. En tajuu miten oisin jaksanu töissä, ku koko ajan tuntuu joku paikka hassulta tai sitten vaan väsyttää ihan kamalasti.

Emja ja Tuisku 33+5 :heart:

AdastraEnsi viikolla on yliaikakäynti. :)

Mä oon itseasiassa kanssa nukkunut kun tukki viimeisen viikon ajan. Unenpäästäkin saa kiinni samantien ja uni maistuu. :) Masukin toimii!

Emja Mä en oo kummastakaan käynyt synnytystapa-arviossa. On siis ihan kaupunki/kuntakohtainen juttu ja millainen tausta on. Korjatkaa joku jos olen väärässä. sain ekan rv36 neuvolalääkärillä. Senkin kysyin itse. Ne on tosiaankin vaan arvioita ei mitään todellisia mittoja välttämättä. Suuntaa antavia!

Heippa.

Tänään oli äippäpolilla käynti, ja kaikki niin kuin kuuluukin. Painoa pikku-J:llä 1200g ja oli pää alaspäin. Käynti oli suht nopea, ja hosuvampi lääkäri kuin viimeksi, mutta sain vielä uuden ajan tammikuulle, ja sitä ennen on käytävä sydänfilmissä. Haluavat vaan tutkia johtuen noista lapsuuteni aikaisista sairauksista. Mies halusi vielä kysyä mitä siellä haarovälissä näkyy, ja eihän giguli sieltä mihinkään ollut hävinnyt ;) Lääkäri totesi vain, että ei voisi selvempi olla, sen enempää sukupuoleen kommentoimatta. Perjantaina oli neuvolalääkäri, joka oli kanssa sellainen hosuja. Kohdunsuu tiukasti kiinni, ja kaikki on. Syke oli 160 kun normisti ollut siinä 130 tienoilla... Pikku-J tais just sillon vetää spurttia.
Meillä alkaa olemaan kaikki ostokset tehty. Jotain pientä puuttuu, ja vaatteita vielä ajattelin katsella.
Millikselle ja Neelalle tsemit koitokseen, pidetään peukut pystyssä, että kaikki menee hyvin :heart: Olikos muitakin h-hetkellä olevia...Addiskintaitaa olla jo aika lähellä, tsemppiä :heart:
Mollis ja Keke pitävät yövahtia, mekin heräillään yöllä ja ei taho enää sitten uni tulla. Sitten on käyty koirien kanssa yöpissalla ja sen jälkeen sitä virtaa vasta olisikin... Päivällä sitten taas nukuttaakin...Mollis oli myös löytänyt ihanan runon :heart:
Huh, näin ne kuuden päivän vapaat vaan menee ja huomenna iltavuoroon. Se olis 1 1/2 kk töitä jäljellä, eiköhän tämä tästä :)

Nanniga & Pikku-J 28+0 poksista

Heippa pitkästä aikaa!

Täällä on uppouduttu vauva-arkeen ja eipä voi valittaa :) Katsotaan kuinka pitkään ehdin kirjoitella ennen kuin herra alkaa huudella ilta-aterian perään ;)

Moni muukin alkaa olla jo ihan lähellä h-hetkeä – kovasti tsemppiä!! Millikselle erityisesti pitkää pinnaa, kun olet jo lasketun ajan ohittanut. Eipä sitten tosiaan päädytty naikkarille yhtä aikaa, kuten vähän aavistelinkin ;) Kyllä se teidänkin vauva varmasti ennemmin tai myöhemmin tajuaa tulla ulos, joko jo joulua viettämään tai sitten uuden vuoden raketteja ihmettelemään :D Ja tosi pian on lasketut ajat myös mm. AdAstralla ja Mapusella!! Jännää... silleen hyvällä tavalla :) Ja Neela – sulla on sitten vauva sylissä jo viikon päästä :heart: ihanaa!!

AdAstra – aika ihanaa, että miehesi voi pitää viisi viikkoa isyyslomaa! Mun mieheni on pitänyt lähinnä osapäiväisyyslomaa eli ollut jonain päivinä lyhyempää päivää töissä ja muina päivinä sitten tehnyt jonkin verran kotoa käsin töitä. Sinänsä ihan ok, että meillä on mennyt kuitenkin niin hyvin, ettei ole itsellä ollut mitään hätää. Ja varmaan sitten jatkuu tällä meiningillä jouluun asti ja kokonaan pois töistä välipäivät. Että tulee tässä sellainen pehmeä lasku ja varmaan ihan kunnon isyyslomapäiviä sitten toivottavasti vielä voi pitää myöhemminkin.

Mollis – toivottavasti et enää sure mozzarellaleipää! Kyllä varmasti kaikki menee hyvin ja ilman listeriaa loppuun saakka. Olikohan se niin, että listeria ei ole ihan yhtä vaarallinen enää loppuraskaudesta..? Me syötiin miehen kanssa sushi-illallinen heti sairaalasta kotiintuloiltana ja sitten on jatkettu pehmeillä juustoilla jne ;) Että otetaan vähän takaisin niiden kanssa, mitä ei ole saanut aiemmin syödä. Neuvolasta annettiin vielä kieltolistaa imetysajallekin, mutta se on erittäin selkeästi suppeampi kuin raskausaikana ja listeria yms. ei ole huolena – onneksi!

Hope – voi kurja tuota huonoa oloa :( Toivottavasti vaivat ovat jo vähän helpottaneet!!

Neela – kiva, että sisustusprojekti etenee. Kaikki tuollainen jotenkin konkretisoi vauvan tuloa niin ihanasti :heart: Toivottavasti pärjäilet noiden kipujen kanssa :hug:

Engeli – upeaa, että terveys on edelleen hyvä, vaikka varmasti tukalaa alkaa olla kahden vauvan kanssa. Vaikea sitä on ihan tajutakaan, kun yksi vauva oli vaan omassa masussa. Ystäväni odottaa yhtä kaksosraskauden jälkeen ja on kommentoinut kyllä sitä eroa aika isoksi. Eikä ihme! Olette te kaksosten odottajat aika sissejä ja sankareita! Tosi jännä nähdä, koska teidän pienokaiset sitten lopulta päättää tulla maailmaan!!

Emja ja muut valvoskelijat – voi kurjuus! Ihan samaa vaivaa oli täälläkin, vaikkei nyt ihan kamalan pahana. Eipä mulla ihmeempiä vinkkejä ole, mutta itselle oli parasta vaan alkaa suht pian lukea jotain kirjaa kun valvotutti ja toivoa, että se unettaisin sopivasti. Nyt vauvan synnyttyä ei ole ollut kyllä unettomuutta :D Yöllä kun istuu sängyssä imettämässä, niin uni painaa ja uudelleen nukahtamista ei tosiaan tarvi odottaa sitten kun siihen on mahdollisuus ;) Että lohduttaisko se yhtään...

Mami kyseli imetyksestä. Me ollaan sen(kin) suhteen onnekkaita, eli hyvin on lähtenyt liikkeelle ja maitoa riittää yllin kyllin. Sairaalassa neuvoivat alkuun ja kyllä se sitten siitä. Tärkeää on, että vauva oppii ottamaan oikean otteen rinnasta. On hyvä tiedostaa, että varsinkin alkuun imetys on aikas kivuliasta; vauvan imu on yllättävän tehokas... Mulla tuli sairaalassa imetyksen aikana sellaista menkkakipumaista fiilistä (jälkisupistuksia), mutta se meni muutamassa päivässä ohi eikä ollut niin kovin paha. Enempi kipeäksi tuli rinnanpäät, kun tosiaan se vauvan ote on aika tiukka ja alkuun varsinkin imee tosi pitkiä aikoja kerrallaan. Sainkin sairaalasta sellaista Lansinoh-voidetta, joka oli tosi hyvä, että rinnanpäät pysyvät ehjänä. Vieläkin kirpaisee kyllä imetyksen alku, mutta muuten on ihan ok. Ei se niin monimutkaista sitten lopulta ole, vaikka toisilla tietysti imetys on vähän enemmän taistelua.

Robbie odottaa tyttöä ja poikaa, ihanaa, onnittelut! Nautihan äitiyslomasta.

Täällä siis asiat edelleen hyvin. Pikku hiljaa opetellaan pikku-D:n kanssa tuntemaan toisiamme ja hän pomottaa perhettä parhaansa mukaan :D Ihan lempeä pomo on enimmäkseen ollut ja hyväuninenkin enimmäkseen. Jotenkin kummasti vaan tuntuu ne pisimmät unipätkät tulevan päiväsaikaan... No, yölläkin yleensä ihan ok, mitä nyt yksi yö loppui jo yökahdelta. Siinä yritettiin sitten nukahtaa, me miehen kanssa luovutettiin kuudelta ja sankari nukahti sitten seitsemältä ;) Silloin minäkin vähän Molliksen tyyliin siivosin kylppäriä jo aamuseiskan aikoihin. Ja ei ole mulle kovin tyypillistä :D Mutta useimmat yöt on menneet ihan ok ja päivällä kyllä voi(si) nukkua ihan reippaasti, kun poju vetelee pitkiä unia. Tänään oltiin koko perheenä jo neljä tuntia Stockalla jouluostoksilla ja hyvin sujui!

Oma fyysinen kuntokin alkaa olla jo parempaan päin. Ehkä puolitoista viikkoa synnytyksen jälkeen oli jalkoväli kyllä tosi kipeä repeämien jälkjiltä ja kävely & istuminen vähän vaivalloista, mutta kummasti ne vaan tuntuu paranevan. Neuvolantäti on tarkistanut pikku-D:n jo kaksi kertaa ja ei ole löytänyt huomauttamista. Paino on noussut tosi kivasti ja kaikki muutenkin ok.

Täytyy varmaan alkaa siirtyä sinne vauvakeskustelujen puolelle näiden vauvajuttujen kanssa. Lueskelen kyllä teidän juttuja ihan päivittäin, kun imettäessä voi selailla iPodin kautta, mutta kirjoittaminen on vähän hankalampaa ;) Nyt alkaa kuulua pientä ääntä tuosta vierestä, mutta hyvinhän tässä ehti kirjoittaa. Voikaa kaikki oikein hyvin ja paksusti!!

DQ & pikku-D 2vk

Ps. Jostain syystä en saanut boldauksia viestiin, mutta eiköhän asiat näinkin tule selviksi...

Addis hoi! Kun mainitsit yhtenä päivänä siitä että sulla oli kipukohtaus rinnassa tai jossain niin nyt taidan tietää mistä puhuit. Olin joulukirkossa konsertissa ja Keijo potki ja jyskäsi aivan villinä. Penkit oli huonot enkä saanut oikein henkeä. Mulle tuli palleaan/rintaan/keuhkoihin valtava kipu. Se veti ihan hartiatkin koviksi. Nenänpielustatkin kostuivat kun oli niin tuskaista. Otin Rennien, mutta ei se kokonaan vienyt kipua pois. Huh!

Millis, tsemppiä odotteluun ja hautomiseen! Kyllä se sieltä ihan varmasti tulee pian.

nanniga, eivätkös olekin nuo hosuvat lääkärit ihan pepusta!? Ei me sellaista ansaita!! Mun viimekertainen erikoistuva lääkäri polilla ultrasi mm. pojan pään ympärystä ja totesi että "jaaha, viikkoa 35+5 tarjoaa kone" ja raapi päätään todeten että "ja sähän olit nyt 34+jotain". Älähdin siinä punkassa että no en helvetissä vaan 32+2!! Ihan hajamielistä ja hutiloivaa toimintaa. Lisäks lapsiveden määrästä totesi että luku on 13 ja sit kuitenkin luki koneeseen mun kuullen että 14...Kiva että teillä oli kaikki hyvin! :heart:

DQ, mäkin aion herkutella (jos vointi ja fiilis suovat) kiinalaisella tai intialaisella ruualla kun pääsen kotiin. Lisäks tietty hompparia, omppua ja tuk-keksejä! Mä en ole raskausaikana käynyt yhtään niin rakastamassani kiinalaisessa koska epäilen senkin laitoksen hygieenisuutta. Lisäksi kuulin että riisi on kuulemma pahimpia tautipesäkkeitä!!! Eli keitetty riisi ei säily pitkään vaan alkaa kehittää kasvustoa...jäk jäk jäk! Halipusut pikku-D:lle!! :heart:

Sain kirjeitse sairaalalta magneettikuvauksen tulokset. Lausunto alkaa "hyvät lantion mitat saatu kuvauksessa...". Muuta ei normipulliainen ymmärrä mutta tuosta lauseesta päätellen mun toosastani pääsee kokonainen karavaani kärryineen ja hevosineen ulos. Olin ehkä vähän pettynyt sillä olin ajatellut että mentäisiin käynnistykseen pojan koon vuoksi aikaisemmin tai sitten siihen sektioon tämänhetkisten mittojen vuoksi. Odotan todellakin kuin kuuta nousevaa sitä torstaita ja ultraa.

Nyt teetä ja taatelikakkua naamariin. Luprs!

Mollamaija ja Keijo 34+0

Yhteistyössä