20-vuotias ei saanut ostaa olutta pikkusiskonsa seurassa

Mulle on käynyt niin, ettei myyjä olisi myynyt 33v seuralaiselleni jos ei multa ois löytynyt henkkareita. Minä joka itsekkin 29v enkä edes näytä alaikäiseltä. Kysyin samaa, entä jos mulla on joskus mun teini-ikäset lapset mukana, enkö saa ostaa silloin alkoholia?
Onko kelleen jätetty myymättä ku ollu omat alaikäiset lapset mukana? Mä uskon et tä tulee vielä mulle vastaan ku meidän nuoriso on usein kaupassa mukana.

Kelle voi osoittaa kiitokset moisen haistapaska-lain laatimisesta?

Torstai 3.10.2013 klo 20.48
Päivittäistavarakauppojen uusi ohje katsoa paperit kaikilta alle 30-vuotiailta voi aiheuttaa myyjille kinkkisiä tulkintatilanteita.

Onko kauppojen ikärajaohjeistus liian tiukka?

Onko kauppojen ikärajaohjeistus liian tiukka?

Ylöjärven Lidlissä asioinut 20-vuotias nainen ihmettelee kauppojen uusia ikärajasääntöjä. Nainen kertoo lähteneensä ruokaostoksille Lidliin kantoapulaisenaan 13-vuotias pikkusisko.

Viime tammikuusta lähtien päivittäistavarakaupat ovat noudattaneet yhteistä sopimustaan kysyä henkilöllisyystodistusta kaikilta, jotka vaikuttavat alle 30-vuotiailta, jos ostoksina on alkoholi- tai tupakkatuotteita. Jos asiakkaan seurassa on alaikäisiä, myyjän tehtäväksi jää arvioida, onko vaaraa, että tupakka tai alkoholi päätyy alaikäisen käyttöön. Tehtävä ei ole aina helppo.

20-vuotias kertoo yrittäneensä ostaa ruokatuotteiden lisäksi saunaoluet itselleen ja miehelleen sekä tupakka-askin itselleen. Kassalla myyjä vaati henkilöllisyystodistusta molemmilta, myös 13-vuotiaalta pikkusiskolta.

- Minulta tietysti, koska olin ostosten maksaja ja alle 30-vuotiaan näköinen. Mutta että pikkusiskoltani, joka todella vielä näyttääkin lapselta? nainen ihmettelee Iltalehdelle.

Lidlin myyjä kieltäytyi myymästä tuotteita, joten nainen kertoo jättäneensä kaikki ostoksensa liukuhihnalle ja tehneensä vastaavat ostokset toisesta kaupasta.

Ohjeiden mukaan

Lidlin tiedotusvastaavan Pilvi-Sisko Riikosen mukaan myyjä toimi Ylöjärvellä oikein ja noudatti saamiaan ohjeita. Jos asiakkaina on useita nuoria ja myyjällä on syytä olettaa, että tuotteet päätyvät yhteiseen käyttöön, paperit tarkastetaan kaikilta.

- Meillä on myyjille ohjeistus, että jos et ole varma, niin jätä myymättä, hän sanoo.

Riikosen mukaan Lidl on mieluummin ylivarovainen kuin päätyy vahingossa myymään alkoholia tai tupakkaa välitettäväksi alaikäisille.

- Uusi ohjeistus on herättänyt keskustelua, mutta näkisin, että palaute on ollut ennemminkin positiivista. Kauppa kantaa tässä isoa vastuuta.

Hän ei usko, että Ylöjärvellä asioineen 20-vuotiaan naisen kohtaama ongelma on kovin yleinen. 20-vuotias on eri mieltä.

- Eikö äiditkään saa tulla alaikäisten lastensa kanssa kauppaan, jos he ostavat jotain, mikä edellyttää täysi-ikäisyyden? hän kysyy.

:DDD
[QUOTE="Kati";29058801]Tää on kyllä jo aika naurettavaa... Ei me ikinä menty nuorempana kauppaan mukaan vaan odoteltiin jossain kulman takana, kun hakija kävi YKSIN kaupassa...[/QUOTE]

Sama meillä. Ikinä en ole kauppaan mennyt mukaan, siellähän voi olla samaan aikaan vaikka äiti tai kummitäti :D "Kenes hanun kans sä tääl olet ostoksilla" siitähän vasta haloo olis syntynyt...

"vieras"
Mihinhän se raja vedetään, vaaditaanko kaverilta myös henkkarit? Jos menen oman 13 vuotiaan kanssa kauppaan ja ostan siiderin, eikä lapsellani tietenkään ole papereita, jäänkö ilman saunasiideriä? Entä jos kyseessä on 16 vuotias tai 8 vuotias?

:DDD
[QUOTE="vieras";29058810]Mihinhän se raja vedetään, vaaditaanko kaverilta myös henkkarit? Jos menen oman 13 vuotiaan kanssa kauppaan ja ostan siiderin, eikä lapsellani tietenkään ole papereita, jäänkö ilman saunasiideriä? Entä jos kyseessä on 16 vuotias tai 8 vuotias?[/QUOTE]

Sama mietinnässä...

[QUOTE="Kati";29058801]Tää on kyllä jo aika naurettavaa... Ei me ikinä menty nuorempana kauppaan mukaan vaan odoteltiin jossain kulman takana, kun hakija kävi YKSIN kaupassa...[/QUOTE]

Samaa se minäki oon sanonu ettei kukaan teini oo niin tyhmä et menee mukaan kauppaan...

kfkfkf
No minulta itseltänikin kysytään usein paperit (olen -1984), jos minulla on 12v poikani mukana, kysytään molemmilta? Naurettavaa...

Multa on oikeesti tultu kysymään paperit, kun olen ollut peliakoneella pelaamassa :O Nauraen olen ne näyttänyt ja sen jälkeen on myyjäkin nauranut.

Älytöntä holhousta
mitäpä jos minä menen ostamaan saunakaljat-siiderit tuo meidän teini mukana,
kysytäänkö teiniltä paperit vaikka minä maksan ja pakkaan ostokset ja kannan kassit?
Eikös tämä ole tavallaan sama asia?
Kauppahan siis tekee väärin kun ne ei kysy teinin papereita?
Miten voi olettaa minun yli 30v olevan yhtään "fiksumpi" kuin vaikka 20v nuoren kenellä joku pikkusysteri mukana.

Miten käy vaikka näiden ketkä on 15-16vuotiaana tehneet sen esnimmäisen tenavan ja nyt äidillä ikää vaikka sen 27v niin kysytäänkö abaut 11v lapselta ne paperit ja sanotaan että se on voi voi, vai pitääkö tässä nyt sitten kulkea joku lääkärinlausunto mukana tuo alaikäinen 11v nuori lapsi on minun oma lapseni olkaa kilttejä kaupantätejä ja setiä ja myykää tälle henkilöllö se mitä hän haluaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29058828]Mahtaako lastenvaununen saada ostaa kaljaa?[/QUOTE]

:LOL: kohta mammat tekee joukkorynnäkön johonkin Lidliin tms samalla lailla kun siitä imetyskohusta sinne särkänniemen portilleko se oli

• Tykkää
Reactions: fjonga
kfkfkf
Niin, jos mä näytän myyjien mielestä alle 18 vuotiaalta et paperit pitää kysyä, uskooko ne ikinä että se 12v on oma poikani joka on mun mukana :D

ja multa kysyttiin jo ennenkuin tuli tää laki et kaikilta jotka näyttää alle 30v.

"vieras"
Systeemi on erittäin hyvä ja kannatettava. Aina jotkut vetävät herneen nenään milloin mistäkin , vain siksi, etteivät ymmärrä käytännön perusteltuja taustoja. Itse en ole kassalla koskaan kieltänyt selvästi alle 10-vuotiaan kanssa ostoksila olleelta äidiltä tai isältä lapsen papereita. Sen sijaan siltä ostajalta kyllä. Tietysti tulee rajatapauksia, mutta silloin on selkeästi vastassa alkoholilaki ja siiihen liittyvät anniskelu- tai myyntiluvat.

kokemus
Mun kaveripariskunta (molemmat 25v) olivat lenkillä ja mies poikkes kaupassa hakee itselleen saunaKALJAN, siis yhden oluen. Tämä nainen oli kassalla mukana ja myös hältä kysyttiin henkkarit ja ei ollut näyttää, koska olivat tosiaan lenkillä ja ei tullut mieleen ottaa mukaan..No, olut jäi siihen.

"vieras"
Pakko heittää vastakysymys, jos tämä ohjeistus on paska niin miten te estätte ettei se viina mene sille mukana olevalle teinille?
Olen ollut aina tätä mieltä ja olen edelleen että ne "aikuiset" ketkä ostaa teinille alaikäiselle alkoa tekee he sitä edelleen oli laki mikä vain.
Monenko teinin olet nähnyt alkossa valikoivan mitä sinne koriin laitetaan ja olevan yleensäkin ostajan mukana?
Mutta onneksi suurin osa nuoristakin aikuisistatajuaavaarat ja vastuunsa joten väitän että aika pini prosentti se on kuka ostaa teineille alkoa.
Ja ainakin Kouvolassa alkon edustalla ne nuoret saa viinansa vain näiltä pultsareilta jotka niille ostaa kun teinit maksaa hakupalkkaa.

korjaan
Mun kaveripariskunta (molemmat 25v) olivat lenkillä ja mies poikkes kaupassa hakee itselleen saunaKALJAN, siis yhden oluen. Tämä nainen oli kassalla mukana ja myös hältä kysyttiin henkkarit ja ei ollut näyttää, koska olivat tosiaan lenkillä ja ei tullut mieleen ottaa mukaan..No, olut jäi siihen.
Sen verran, että oli siis limu ja kalja ja tää limu meni naikkoselle.

Yhteistyössä