2 vuotta täyttävän lapsen järkyttävät raivarit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alma

Vieras
Meidän tytöstä on tullut ihan kamala :( Saa ihan järkyyjä raivareita monta kertaa päivässä, ihan pienistäkin syistä. Raivokohtauksen saadessaan muuttuu ihan kammottavaksi, puree, potkii, nakkelee leluja ja mitä nyt tavaroita eteen sattuu, eilen heitti minua muovisella syöttötuolilla :( Raivarin aikana tyttöä ei saa puettua yksin, tappelee niin raivokkaasti vastaan. Onko tämä ihan normaalia uhmaikäisen käytöstä, ihan pelottaa nuo kohtaukset, varsinkin kun on useamman kerran purrut minullekin verta vuotavan jälken :(

Alkuperäinen kirjoittaja Alma:
Meidän tytöstä on tullut ihan kamala :( Saa ihan järkyyjä raivareita monta kertaa päivässä, ihan pienistäkin syistä. Raivokohtauksen saadessaan muuttuu ihan kammottavaksi, puree, potkii, nakkelee leluja ja mitä nyt tavaroita eteen sattuu, eilen heitti minua muovisella syöttötuolilla :( Raivarin aikana tyttöä ei saa puettua yksin, tappelee niin raivokkaasti vastaan. Onko tämä ihan normaalia uhmaikäisen käytöstä, ihan pelottaa nuo kohtaukset, varsinkin kun on useamman kerran purrut minullekin verta vuotavan jälken :(

Herramunjee! Opeta nyt ainakin se, ettei toisia saa purra! Ihmisen purema on maailman vaarallisimpia (myrkyttömien puremia)

Kyllä raivarit melko kovia on meilläkin. Pyrin mahdollisuuksien mukaan antamaan lapselle oman rauhan jolloin on helpompi rauhoittua. siirrä lapsi turvalliseen paikkaan ja anna olla rauhassa kunnes rauhoittuu.

Kyllä meidän tyttö oli kans parivuotiaana todella vaikea...muistan et pukeminen oli yhtä taistelua usein, samoin syöminen. Hiukan rauhottunut 3v mennessä, voimia ja kärsivällisyyttä!!!

Lapset kun ovat oman tilan suhteen erilaisia. toiseen ei saa koskea ollenkaan ja toisen on päästävä syliin. meillä esikoinen meni hysterian puolelle jos piti sylissä vaati yksin oloa rauhoittuakseen. keskimmäinen taas tarvitsi syliä rauhoittuakseen ja kuopus raivoaa vieressä, mutta hänelle ei saa puhua eikä saa koskea.

siis kyllä me kielletään lasta, ja puremisesta eritoten, mutta ei mene vaan perille kiellot. Raivarin aikana lapsi on ihan totaalisen kyvytön kuuntelemaan puhetta, huutaa pää punaisena. Miten tuon puremisen sitten saisi loppumaan, jatkuva kieltäminen ei näytä auttavan?? Onneksi ei ole purrut muita kuin minua kuitenkaan..

Meillkin on kuopus alkanut saamaan raivareita, varsinkin kun pitää tulla ulkoa sisälle. Yrittää repiä mua naamasta, kun kannan "väkisin". Ne kohtaukset ei kuitenkaan kauan kestä, sitten kun on saatu vaatteet pois ja kädet pestyä, niin kuopus tuleekin jo syliin. Välillä meillä on oikein draamaa, kun poika oikein heittäytyy lattialle saadakseen huomiota. Silloin mua kyllä vaan naurattaa. :ashamed:

siis kyllä me kielletään lasta, ja puremisesta eritoten, mutta ei mene vaan perille kiellot. Raivarin aikana lapsi on ihan totaalisen kyvytön kuuntelemaan puhetta, huutaa pää punaisena. Miten tuon puremisen sitten saisi loppumaan, jatkuva kieltäminen ei näytä auttavan?? Onneksi ei ole purrut muita kuin minua kuitenkaan..

Ota syliote ja pidä niin kauan että rauhoittuu jos ei muuten tasaannu. Puhu vasta sen jälkeen fiksuja kun on rauhoittunut. Ei se pysty vastaanottamaan samaan aikaan mitään käskyjä kun riehuu.

Meillä on suunnilleen samanlaista. Kunnolla kiukuttelee ja raivoaa milloin mistäkin pienestä asiasta. Välillä saa myös itkupotkuraivareita, jos kaikki ei mene niin kuin tahtoo. :/ Ikää pojalla on just 2v.

Vaikuttaa selvästi siltä että lapsi tarvitsee rauhoittumis tilan. Pureminen ei onnistu jos et ole hänen lähellään. kokeile jättää huomiotta kokonaan kiukun aikana. ja jos lapsi haluaa olla lähelläsi sanot sen käyvän jos hän on satuttamatta sinua. Eli vaihtoehdot yksin omassa rauhassa tai äidin kanssa satuttamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ota syliote ja pidä niin kauan että rauhoittuu jos ei muuten tasaannu. Puhu vasta sen jälkeen fiksuja kun on rauhoittunut. Ei se pysty vastaanottamaan samaan aikaan mitään käskyjä kun riehuu.

Meidän uhmaikästä ei todellakaan kannata ottaa syliin! raivostuu vaan vielä enemmän. Kyllä se siitä helpottaa aikanaan. Lapsesi on vielä kyvytön käsittelemään tunteitaan, ja siitähän tuo pureminenkin johtuu!

meillä syliote pahensi esikoisella asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nii:

meillä syliote pahensi esikoisella asiaa.

Niin no lapset on yksilöitä, Sain sen kuvan, et lapsi heittelee tavaroita ja riehuu. Eikä sana kuulu. Niin, että minä olen ottanut silloin kyllä kiinni ja siinä pysyy kunnes pystyy kuuntelemaan ja meillä se on tehonnut. Isänsä menee karkuun tai vie lapsen omaan huoneeseen, jonka jälkeen on ollut mm. ikkuna kappaleina. Että tyyliin poissa silmistä, poissa mielestä.

Vaikuttaa selvästi siltä että lapsi tarvitsee rauhoittumis tilan. Pureminen ei onnistu jos et ole hänen lähellään. kokeile jättää huomiotta kokonaan kiukun aikana. ja jos lapsi haluaa olla lähelläsi sanot sen käyvän jos hän on satuttamatta sinua. Eli vaihtoehdot yksin omassa rauhassa tai äidin kanssa satuttamatta.

Ai , että pitäisi juosta omaa lastaan karkuun ettei se pure?? Mites kavereiden käy, pitäis olla lappu, et varo saatan purra.

Sylissä tiukasti kiinnipito ei toimi, lapsi raivostuu entisestään. Meillä tuo omaan rauhaan eristäminen on hankalaa, kun ei ole ovia, on siis vaan avointa tilaa missä ollaan. Eteiseen nyt ei viittis laittaa kun saattaa karata ulos. Kohtaus kestää yleensä jonkun 10-15 minuuttia, sen jälkeen tulee itse pyytämään syliin ja rauhoittuu siihen. Mutta tuon kohtauksen aikana ei pysty ottamaan syliin eikä koskemaan...hitto että pitää olla vaikeaa, en ois ikinä uskonut että meidän aurinkoisesta tytöstä voi tulla tuollainen raivotar :(

Sylissä tiukasti kiinnipito ei toimi, lapsi raivostuu entisestään. Meillä tuo omaan rauhaan eristäminen on hankalaa, kun ei ole ovia, on siis vaan avointa tilaa missä ollaan. Eteiseen nyt ei viittis laittaa kun saattaa karata ulos. Kohtaus kestää yleensä jonkun 10-15 minuuttia, sen jälkeen tulee itse pyytämään syliin ja rauhoittuu siihen. Mutta tuon kohtauksen aikana ei pysty ottamaan syliin eikä koskemaan...hitto että pitää olla vaikeaa, en ois ikinä uskonut että meidän aurinkoisesta tytöstä voi tulla tuollainen raivotar :(

No, mut jos se nyt on hankalaa ja murrosikä menee vähemmällä?? Mulle aina perusteltiin näin.:)

Mulla eräs ystävä jolla veli oli tollainen ja vanhemmat eivät ikinä osanneet käsitellä tilannetta oikein, antoivat periksi, niin nyt aikusen on hänellä hankalaa. Mun ystävälle tuli sitten tyttö, joka oli aivan samallainen. Mun ystävä päätti että asia tuli hoitaa, ettei tule samallaisia ongelmia kuin hanen veljellään on. Sen tyttö jatettiin raivoamaan aina lattialle, ei hyssytelty, piti vaan kattoa, etta ei satuta itseaan. Ja sitten puhuttiin kun oli rauhoittunut. En nyt tarkalleen muista mita muuta vielä piti tehda. Neuvola tati kävi säännöllisesti kotona ja he keskustelivat usein tästä ja kun syyllisyys iski äitiin niin neuvola täti oli kannustamassa. En siis tieda kannataisiko kysellä neuvolasta tai terkkalilta tukea? En tieda toimisiko näin Suomessa, tapahtui meinaan Englannissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:

Ai , että pitäisi juosta omaa lastaan karkuun ettei se pure?? Mites kavereiden käy, pitäis olla lappu, et varo saatan purra.

Kuka siinä karkuun juoksemisesta on puhunut. Lapsi saattaa myös tarvita omaa rauhaa rauhoittuakseen. Pureminen on reaktio siitä kun joku on liian lähellä. meillä esikoinen on juuri sellainen että ei rauhoitu muuten kuin yksin ollessa. Valitsi sen tavan itse.

Meillä on tulossa onneksi 2-vuotis neuvola kohta puoliin, joten pitää ottaa asia puheeksi siellä. Kiitos kaikille kommenteista! Sentään helpottaa jollain tasolla, kun tietää että muillakin on ollut samanlaista...

Yhteistyössä