2-vuotias ollut sairas, ei juo eikä syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meidän 2-vuotias sairasti pe-la yön oksennustautia, oksensi n. 12 tunnin aikana tosi paljon. La-päivänä ei juurikaan oksennellut.

Sunnuntaina söi jo jotenkuten, mutta sen jälkeen ma, ti, ke ja tämä päivä to on syönyt ja juonut tosi vähän. Esim. tämän päivän saldo 1 näkkileipäpala margariinilla, muutama rusina, 1/4 purkillinen hedelmäsosetta, muutama ranskalainen, reilu desi maitoa, mukillinen mehua. Eli ei mitään normiruokaa.

Kaikkea mahdollista on viime päivinä yritetty tarjota, keittoja, hedelmäsoseita, jugurttia, leipää, Edes herkut, ranskalaiset, pulla, joita normaalisti söisi vaikka kuinka, ei mene. Nesteitä ei meinaa mennä millään kuin muutama hörppy välillä. Max 3-4dl päivä.

Oon jo miettiny monta päivää, että pitäiskö tuosta jo soittaa terveyskeskukseen tai jonnekin, mutta esim. eilen söi kuitenkin lounaan, niin olen ajatellut, että jospa se siitä, mutta tänään taas ei juuri mitään. oksentamisesta on kuitenkin jo aikaa niin monta päivää että vieläköhän tuo sitten vaikuttaa, ettei ruoka maistu. Itse sairastin pari päivää myöhemmin ja olen jo pystynyt joten kuten syömään. Onko muilla ollut vastaavaa?

Meidän tytöllä oli muutama viikko sitten just tuollainen mahatauti. Ruokahalu pysyi pitkään poissa. Sitä samaa on ollut liikkeellä myös muilla tytön ryhmän hoitolapsilla.

Vatsataudin jälkeen voi ruokahalu olla kadoksissa jopa pari viikkoa, en lähtisi tk:een soittelemaan. Syötät sen mitä saat menemään ja mitä suostuu syömään. Nesteen saaminen on tärkeintä, yritä kaikki keinot. Kokeile pilliä, tai vaikkapa talon hienointa jalkalasia. Tarjoile ruuat hyvin "löysinä" ja nestepitoisina.

Meillä esikoinen 1 vuotiaana sairasti oksennustaudin. tauti meni ohitse ja poika alkoi syömään ja juomaan jonkin verran, mutta syöminen ja juominen takkusi hieman. N. viikko taudista sitten soiteltiin jo terveyspalvelun neuvontaan kun alkoi olemaan lapsi aika veto pois. Käytiin samana iltana sitten päivystyksessä vielä ja mentiin samaa tietä sairaalaan nesteytykseen. Ei oltu saatu tuputettua tarpeeksi nestettä pienelle taudin jälkeen vaikka oli osmosalit ja pelit käytössä. Hän kieltäytyi yksinkertaissti juomasta, ei edes millään ruiskuilla tms saatu väkisin tungettua nestettä tarpeeksi menemään.

eli kannattaa soitella jos varsinkin juominen ei ala pian normalisuoitua.

Yhteistyössä