2-vuotias ja iltapuuro

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiukku

Vieras
Ei jaksais tapella 2-vuotiaan kanssa iltapuuron syönnistä. Miten ootte ratkaissut, te saman onkelman kanssa painivat? Tiedän että muutakin voi iltapalaksi antaa mutta jos kerran puuro on keitetty, niin toivois että se syötäis. Jos kelpaa, pistättekö nukkumaan ilman kummempaa iltapalaa vai sorrutteko antaa sitä mikä kelpaa?

jos on syönyt tukevan päivällisen, niin olen saattanut laittaa vaihteluksi jotain muuta, esim. muroja, karjalanpiirakkaa, jugurttiseosta ja mysliä. Mutta puuro on perusruokaa ja hyvää!

Mä yritän ihan loppuun saakka antaa iltapuuron, aamupuuro on jätetty pois (kotona) kun ei aamusin maistu senkään vertaa mitä iltaisin. Aamuisin syö kyllä tarhassa puuron. Jos ei oikeasti syö lusikallistakaan illalla niin oon antanut ihan tavallista tylsää ruisleipää. Mutta yleensä syö, vähän vastahakoisesti mutta kumminkin. Kannustaminen auttaa paljon. :)

Alkuperäinen kirjoittaja 2v:
jos on syönyt tukevan päivällisen, niin olen saattanut laittaa vaihteluksi jotain muuta, esim. muroja, karjalanpiirakkaa, jugurttiseosta ja mysliä. Mutta puuro on perusruokaa ja hyvää!

No juu, kun tuo ei syöynyt tänään päivällistkään. Ei yhtään lusikallista. Tiiä sitte onko hampaat tms. riesana, ei nyt mitenkään kipeältä ainakaan vaikuta. Mä yritän kyllä ilta- ja aamupuurosta pitää kiinni, mut völillä se on aika haastavaa. :kieh:

Jos tarjolla oleva eväs ei maistu, niin sitten nukkumaan. En ala kaivella kaapeista sitä mikä mahdollisesti ehkä kelpaisi.
Jos nälkä on niin kyllä se maistuu, mitä on pöydässä.

Toisaalta, vaihtelen iltapalaa paljonkin, puuroa meillä on äärimmäisen harvoin, eikä koskaan esim. kahta iltaa putkeen jos ei lapset erikseen pyydä.
Toiveita voin muutenkin iltapalan(kin) suhteen toteuttaa, jos ne on järjellisiä ja esitetään ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Kokeiles sellaisia vuoroiltoja. Meillä menee pari iltaa puuroa, pari iltaa luonnojugua&hedelmaa, ja pari iltaa leipä-linjalla. Ja sitten taas alusta.

Toi voisi olla ihan hyvä idea. Eihän muissakaan iltapaloissa mitään vikaa ole, mutta puuro on niin perushyvä paketti!

Ei minusta sitä puuroa kannata tarjota, jos se on lapsesta tosissaan vastenmielistä. Me lopetettiin iltapuuro reilun vuoden iässä, koska meidän tyttö ei sitä enää syönyt, yökkäilikin. Muistan itse, että lapsena puuron hajukin oli minusta paha, vaikka olisin tavallaan halunnut syödä, niin oksetti.. Meillä annetaan tytölle iltapalaksi leipää, jugurttia, hedelmiä ym.

Kyllä se syö sitten seuraavalla ruokailulla taas. Terve lapsi pitää huolen, että saa ravintoa tarpeeksi. Aina ei vaan maistu, syitä voi olla esim. alkava flunssa, hampaat, korvatulehdus, uhma. Tietysti jos syömättömyys jatkuu, niin lääkäriin. Ei kannata siirtää lapseen omaa ahdistustaan syömisestä, tällä saa vaan lapselle aiheutettua syömishäiriön (pahimmasssa tapauksessa). Ottakaa ne ruokailut ihan rauhallisesti, ilman stressiä. 2 vuotiaalla useinkin on ns. syömälakkoja (olen ainakin kuullut) ja tosiaan, kyllä se ruoka taas maistuu sitten seuraavalla kerralla. Meillä ainakin laitetaan lautanen sitten pois, jos ei meinaa millään maistua. (eikä sitten mitään herkkuja/maitoa juoda myöskään, joilla mahan saa täyteen).

Meillä tarjotaan kaksivuotiaalle iltapalaksi vaihtelevasti erilaisia leipiä, puuroa, jugurttia, rahkaa, muroja jne. Syö mitä syö siitä, mitä on tarjolla. Jos ei syö, niin ei syö. Sitten on ruokaa tarjolla seuraavan kerran aamulla. En tuputa, saati pakota, mutta muutakaan ei tule, jollei se kelpaa mitä tarjotaan. :) Meillä lapsi on ylipäätään todella huono syömään; keskimäärin yhden aterian päivässä syö hyvin.

Apua ja vinkkejä kaivataan tännekin ruokapöytään. Meillä vajaa 2-vee moni-allergikko on lopettanut syömisen lähes kokonaan. Jokainen ruokailu tappelua, itkua ja raivoa. Tätä on jatkunut jo kaksi kuukautta, viikon verran lähes syömättä ollut. -1 käyrällä on koko ajan kasvanut, mutta nyt siitäkin raju lasku. Tänään siis syönyt yhteensä 1dl:n puuroa, kaksi lusikallista kiisseliä ja pari desiä erikoismaitoa. Jo pelkkä ruoka-ajan ajatteleminen aiheuttaa koko perheessä paniikkia ja kauhua, eli kamala kierre tuntuu tulleen tästä syömisestä. Odotellaan ravintoterapeutille aikaa noin kuukauden päähän, mutta taitaa poika kuihtua ennen sitä :-(.

Yhteistyössä