2-vuotias 2 yötä mummun ja papan kanssa....Onkohan liikaa? Huoh, asia ahdistaa äitiä etukäteen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoista Kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoista Kiitollinen

Vieras
Hei!
Minulla ja miehelläni olisi mahdollisuus mennä kahdeksi yöksi hotellilomalle ja ihana mummomme on lupautunut tulemaan hoitamaan lapsia siksi aikaa. Pienin on 1 v 11 kk. Tykkää mummosta eikä häntä vierasta, kovin usein eivät tapaa välimatkan vuoksi. Mutta aina kun mummo käyt viihtyy hänen kanssaa.

Voinko jättää kahdeksi yöksi mummon hoitoon. Varmasti hoitaa hyvin, mietin vain ikävöikö lapsi liikaa? Mitähän psykologit ja muut asiantuntijat sanovat...Titeääkö joku

Joku epävirallinen kaavahan on että 1 yö per lapsen ikävuosi eli 2-vuotiaan voi ihan huoletta jättää 2 yöksi. Meidän 1,5 vuotias oli aikanaan liki viikon mummolassa kun odoteltiin kuopuksen syntymistä eikä tuo tuntunut mitenkään kärsivän. Ja jos vielä ovat omassa kodissa ja isompia sisaruksia pyörii ympärillä niin ei muuta kuin hauskaa lomaa teille!

Mä miettisin tuota niin päin, että pystytkö itse nauttimaan lomasta, jos kokoajan murehdit lasta?
Jos tuntuu, että vastaus on "ei, en pysty, soittelen tunnin välein kotiin ja olen tolaltani" kannattaa miettiä loman lyhentämistä yhteen yöhän.

Mielestäni voit jättää. Jopa näiden "suositusten" mukaan, 2-vuotias voi olla hoidossa 2 yötä.

Meillä 2-vuotias on parin-kolmen kuukauden välein isovanhemmillaan koko viikonlopun. Eikä ole kohtuuttomasti ikävöinyt. Tietysti välillä, esim. nukkumaan mennessä äiti on tullut mieleen, mutta nopeasti ja helposti taas unohtunut. Meillä poika jo usein pyytää isovanhempien luokse ja usein kun siellä perheenä kyläillään, haluaisi jäädä myös yöksi.

Sinulle tietysti tulee ikävä, mutta toivottavasti ei niin isoa ikävää, että pilaisi koko reissun.

Meillä lapset on kai kovin hemkisesti traumatisoituneita ja heidän tulevaisuutensa on mennyt jo pilalle... Ovat olleet 1 vuotiaasta lähtien mummulassa 2-3 yön pätkiä, kerran noin kahdessa kuukaudessa. Toki itselle ero tuottaa monasti tuskaa, mutta lasten riemu korjaa tilannetta. Ikävöintiä ei ole edelleenkään esiintynyt...odotan sitä päivää. Isovanhemmat ovat aina olleet läsnä lasten elämässä, liekkö sitten siitä johtuvaa että lapset luottavat heihin hyvin. Eiköhän nää jutut ole kovin lapsi kohtaisia, ja monasti taitaa olla niin että ero on pahempi vanhemmille kuin sille lapselle.

Hyvin voi. Mulla oli 1v viikon kerran kun kävin Hollannissa ja 2v puolitoista viikkoa kun kävin U.S.Assa. Eihän tuo nyt mitään tee. Eri juttu jos jatkuvalla syötöllä olisi poissa kokota niin voisi olla ikävää. Kyllähän eroperheidenkin taaperot viettää viikonlopuja jo isällään.

Kunhan vssn itse pystyt nauttimaan olostasi :)

Eiköhän se oo niin lapsi kohtaista, ettei kukaan muu kuin lapsen vanhemmat osaa sanoa mikä on hvyä aika olla erossa. Ja kuinka tuttu hoitaja on.Yleensä se menee kyllä niin että äiti on se joka on liian kiinni lapsissaan eikä osaa rentoutua poissa ollessaan. Meillä lapsi oli kaksi yötä jo 1V4kk iässä mummolassa ja hyvin kaikki meni. Mummoa nähdään vähintään kerran viikossa, joskus useamminkin.

Yhteistyössä