2-vuotiaan nukutus, ei pysy sängyssään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukunuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukunuku

Vieras
Alettiin opettamaan 2-vuotiaalle yksin nukahtamista, koska aikuisen vieressäolo ei tunnu enää uneen rauhoittavan vaan päinvastoin. Ensin huusi kuin syötävä, nyt ollaan tultu siihen vaiheeseen missä lapsi pomppaa koko ajan sängystä pois. Olen vienyt takaisin kun tulee ovelle, ekalla kerralla sanon että nyt nukutaan, seuraavilla kerroilla en mitään. Noh, ensin huusi, nyt lopetti protestoinnin sen osalta mutta alkoikin tehdä sellaista että tulee lyömään huoneensa oven kiinni, ja ilmeisesti tuolla nyt katselee lelujaan eikä tosiaan nuku. Vuorotellen vääntää itkua ja välillä nauraa, ulvoo, kiukuu, paukuttelee jalkojaan seinään yms protestointia... en voi olla ajattelematta mitä naapuritkin aattelee, varmaan pian lastensuojelu ovella.

Huoh, samoja kokemuksia?

Aika paljon vaadittu kaksvuotiaalta että osaisi pysyä sängyssä ja nukahtaa kun varmaan omasta mielestään ei ole edes väsynyt.

Ota tuoli ja istu sängyn vietessä kunnes nukahtaa.älä puhu mitään äläkä ota katsekontaktia, palauta sänkyyn tarvittaessa. Sitten kun pysyy sängyssään niin päivä päivältä jää istumaan vähän kauemmas sängystä kunnes lopulta ulos huoneesta.

Jos lapsi ei nukahda 30-40min aikana niin ei ole tarpeeksi väsynyt nukkuakseen ja voi nousta ylös. Tietysti ilta on sitten hankala mutta seuraavana päivänä ne päiväunetkin taas maistuu ja kun ei tee nukahtamisesta pakkoa niin kaksvuotiaalla ei oo niin suurta tarvetta uhmata sitä nukahtamista vastaan.

On yritetty tuota tuolia jo, ei onnistu. Eihän tuo nukkuis koskaan jos saisi itse päättää, nukahtaisi lopulta seisaalteen johonkin sohvan taakse varmaan. Nyt jo sekä päiväunia että yöunia lykätty myöhäsemmäksi.

Ongelmat alkoi n. 1 v 10 kk vanhana, sitä ennen ei ollut mitään ongelmia.

Siis onko kyse päikkäreistä vai illasta? Meillä jäi päikyt pois 2v kun ei vaan nukkunut. (Molemmat osasivat nukahtaa itse jo tuolloin päivin ja öin mut tohon loppui, ei tarvinnu nukkua enää päivällä).

Molemmista. Tarvii vielä päikkärit, kun ihan selvästi osoittaa väsymystä. Pinnistä meillä ei ole. Joku vaihehan tämä varmaan on, mutta silti meistä olisi parempi että oppisi nukahtamaan jo itsekseen. Meinaan öisinkään ei osaa nukahtaa itse. Pikkusisaruskin tulossa...

huh huh, et varmaan kaipaa tätä kommenttia, mutta olisitte aloittanut rumban vuotta aikaisemmin, niin olisitte päässyt paljon helpommalla :( mutta kyllä te kuitenkin voittajana selviydytte, googleta kaikkea tassuttelujuttuja ym. vietät yhden yybervirikkeellisen päivän niin eiköhän ainakin ole illalla väsynyt, vaikka alkuun taisteleekin unta vastaan. samat johdonmukaiset iltarutiinit, yhteinen linja miehen kanssa, raivostuminen kielletty (helppoa, eikö totta :P)

Yhteistyössä