Meillä on ollut samanlaista 2-vuotiaan tyttären kanssa. Ongelma kuitenkin ratkesi, kun päiväunet jätettiin pois. Jos tyttö kuitenkin nukahtaa päiväunille itse (koskaan ei nukuteta), hän saa torkkua noin 20 minuuttia ja sitten herätellään pieni hellästi. Sängyssä köllötellään herätyksen jälkeen yhdessä hetki hiljaa jutustellen ja sitten jatketaan leikkejä.
Toinen juttu, jonka luulen auttaneen uniongelmissa, on päiväntapahtumista jutteleminen illalla hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Lapsemme on herkkä, ja siksi tämä on koettu hyväksi tavaksi parantaa niin nukahtamista kuin nukkumaanmenoakin. Samalla voi yhdessä suunnitella vaikkapa seuraavan päivän touhuja, jotta lapsi muistaa, että nukkumisen jälkeen on taas jotain mukavaa tulossa. Nukkumisesta kannattaa myös puhua lapselle etukäteen. "Leiki vielä hetki, kohta mennään iltapesulle ja nukkumaan." Näin lapsella on mahdollisuus valmistautua nukkumaanmenoon rauhassa.
Rutiinit on myös tärkeitä, niin kuin moni jo vastasikin. Meillä iltapalan ja iltapesujen jälkeen luetaan hetki kirjaa ja silitellään. Mikä olisi kiva rauhoittava rutiini teidän iltoihin? Laulaminen? Rauhallinen jutustelu?
Kannattaa myös muistaa, että jos lapsi ei saa unta, häntä ei kannata pakottaa olemaan sängyssä!20 minuuttia voi odotella unta, mutta sen jälkeen kannattaa nousta hetkeksi ylös ja kokeilla nukahtamista vähän myöhemmin uudelleen. Aikuisen unettomuuteen suositellaan sängystä nousemista ja ihan samaa suositellaan myös pienten lasten kohdalla. Muutoin sängystä ja nukahtamisesta voi tulla lapselle ahdistavaa ja tämä vaikeuttaa edelleen nukahtamista.
Oot tehnyt mun mielestä aivan oikein siinä, ettet ole pakottanut itkevää lasta yksin sänkyynsä! Olisiko mahdollista antaa lapsen nukkua vieressä? Meillä 2-vuotias nukkuu tuolla meidän parisängyssä (äiti tai isi nukuttaa, nukuttamiseen menee noin 10 minuuttia) ja me ollaan miehen kanssa nautittu yhteisestä ajasta tässä olkkarissa. Ja kaikki - niin aikuiset kuin lapsikin - ollaan tilanteeseen tosi tyytyväisiä!
Toivottavasti tilanne ratkeaa parhain päin!