2-vuotiaan maitoallergia

hei,

tyttärellämme todettiin paha maitoallergia noin vuosi sitten. Nyt piti kuitenkin alkaa kokeilemaan maitotuotteita (lääkärin kehoituksesta), aloitettiin juustolla. Tyttö sai edelleen maitoproteiinista mahaoireita kuten aikaisemminkin. Ilmeisesti pitäisi vielä kokeilla toisenkin kerran, mutta epäilempä ettei neiti edelleenkään kestä maitotuotteita. Mitä olette antaneet tämän ikäiselle maitoallergiselle lapselle ruokajuomaksi? Kalkkia olen syöttänyt päivittäin ja huolehdin d-vitamiineista. Onko kukaan kokeillut esim. riisimaitoa tai muuta vastaavaa? Muutkin ravitsemusvinkit olisivat tervetulleita.

Neuvolakäynti meillä on vasta tuloillaan.
 
Meillä maitoallergiselle lapselle annetaan vettä ruokajuomaksi. Soijamaidosta teen kaakaota usein väli- tai iltapalalla, hän syö soijajugurtteja (joissa myös kalsiumia kuten soijamaidossakin eli sitä kannattaa käyttää) ja lisäksi saa kalsiumia tablettina (murskattuna vaikka jugurtin joukkoon) ja D-vitamiinia tippoina.

Ruoanlaitossa käytän muutenkin soijakermaa laatikoissa ja joissain kastikkeissa sillä olen itse myös maitoallerginen enkä jaksa nähdä vaivaa, että tekisin muulle perheelle maidollista ja erikseen vielä maidotonta meille kahdelle =) .
 
Meillä käytetään kauramaitoa, en halunnut altistaa lasta soijalle (myöhemmin kävi ilmi, että oli sillekin allerginen). Hyvin uppoaa ruokapöydässä ja silloin tällöin kaakaona (teen aina tummaan kaakaohon ja lisään hivenen sokeria).

Ruoanlaitossa käytän kaurakermaa ja -maitoa, muusikin tulee ihan hyvää, koko perhe syö sitä.
 
hei,

kiitos vinkeistänne. Tuo alpron vitaminoitu soijajogurtti ei sovi alle 3-vuotiaalle, huomasin vasta pienellä painetun tekstin katsellessani sitä kaupassa. Täytyy jatkaa kokkailemista vaihtoehtoisilla mainitsemillanne tuotteilla. Onneksi maidottomanakin saa laitettua ihan maukasta ruokaa. Meillä alkaa tuo apteekin vastike nyt loppumaan, joten kokeillaan ruokajuomana sitten jotain muuta vaikkapa tuota kauramaitoa. Riisimaidosta saa muuten todella ihania lettuja tehtyä =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2007 klo 10:12 millie kirjoitti:
hei,

kiitos vinkeistänne. Tuo alpron vitaminoitu soijajogurtti ei sovi alle 3-vuotiaalle, huomasin vasta pienellä painetun tekstin katsellessani sitä kaupassa. Täytyy jatkaa kokkailemista vaihtoehtoisilla mainitsemillanne tuotteilla. Onneksi maidottomanakin saa laitettua ihan maukasta ruokaa. Meillä alkaa tuo apteekin vastike nyt loppumaan, joten kokeillaan ruokajuomana sitten jotain muuta vaikkapa tuota kauramaitoa. Riisimaidosta saa muuten todella ihania lettuja tehtyä =)
GoGreen-sarjassa on soijajugurtteja, niissä ei kai ole vitamiinilisiä.
 
Vaikka noissa jogurteissa lukee ettei alle 3 tai 2 vuotiaille, niin ravintoterapeutit suosittelevat niitä silti lapsille. Elikkä niitä voi huoletta antaa. Mäkin olen antanut ja moni muukin.
Kaakaota meillä tehdään ihan tavalliseen maitokaakaoon, niissä ei ole kaikissa lisättyä maitojauhetta. Esim Oboyta ja Dumle kaakota löytyy.

Meillä lapsille maistuu vain Gogreenin kauramaito, soija ja riisimaidot ei ole mennyt alas. Ja ruokakermoja ja vaniljakastikkeita ym. löytyy, joten ruokaakin saa hyvin laitettua. Monen asianhan voi tehdä myös veteen.
 
Meidän neiti 2v4kk käyttää edelleen maitona apteekin tuttelin soijamaitoa, kela ei enään korvaa, vaan maksetaan kokonaan itse. Me kokeiltiin tytölle kaupan riisi- ja soijamaitoja, mut tuli kipeäksi kaikista, vaikka ei muuten olekkaan soijalle tai riisille allerginen.
 

Yhteistyössä