2 vuotiaan änkytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minttu"

Vieras
lapsi puhui kokonaisia lauseita jo 1v 6kk. nyt aikalailla tasan 2v on alkanut änkytys. esim minä minä minä menen tai mikä mikä mikä tämä on. onko jollain kokemusta että jos tuo olis semmosta että asiaa on niin paljon? änkytys on alkanut viikon sisällä ja tuli puheeseen nopeasti mukaan ilman ennakkomerkkejä.huolissaan äiti :)

Todella yleistä 2-vuotiailla. Voi kestää joitakin kuukausia ja voi vaivata lasta paljonkin. Kannattaa antaa lapsen puhua asiansa rauhassa eikä huomautella änkytyksestä. Menee kyllä ohi aikanaan.

Meillä oli 1v9kk:n iästä eteenpäin aina sanan alun änkytystä esim. ä-ä-ä-äiti. Sitä kesti pari kuukautta.. Nyt on tullut tuo sanojen toistelu kun puheeseen tullut kaksi ja kolme sanaisia lauseita. Joskus jää jankkaamaan niitä lauseita.. Tyttö meni, tyttö meni, tyttö meni. Olen itse ajatellut, että se on vaan puheen kehittymiseen liittyviä vaiheita. Nyt on ärräkin alkanut tulla puheeseen ja sitä laittaa nyt vähän joka paikkaan esim. vuoro oli enne uolo.. Nyt se on ruoro (kunnsanotaan vaikka, että: "minun vuoro").

Yhteistyössä