2.vaihe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajokortti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ajokortti

Vieras
Pitäsi mennä autokoulun kakkosvaiheeseen mutta rahatilanne ei anna niin paljoa periksi. Olen niin ymmärtänyt että siihen saa lykkyä. Eli miten hoidetaan ja kuinka paljon sitä lykkyä saa ja mitä maksaa? Kiitos vastauksista

ja se menee niin että pitää pollariasemalla tehä hakemus toimistolla ja olla a4 lapulla selvitys miksi anoo väliaikaista korttia. mä laitoin vaan että taloudellisen tilanteen vuoksi en voi nyt käydä ja tavoite on käydä esim ens kesänä...

ja ei ne kuulemma hakemusta kovin pienestä hylkää.

mä oon uusinut väliaikaisen kortin pari kertaa ja nytte olis pitäny käydä kirjalliset uudelleen jos olisin anionut lisäaikaa. kortin ajoin -99 eli on aika pitkään jo ollut väliaikainen kortti.

II-vaihe

Jatkokoulutus tulee suorittaa kun kortti on ollut voimassa vähintään 6kk, enintään 24kk. Pimeänajon kurssin voit suorittaa ennen tai jälkeen 2-vaiheen rataharjoittelua (todistuksen saannin edellytys).

Kakkosvaihe käsittää parit teoriatunnit, liukastelun radalla, arvioivan ajon ja yleensä myös koneella tehtävän vuorovaikutusanalyysin. Usein tuo teoria+rata suoritetaan yhden päivän aikana ja arvioiva ajo sopimuksen mukaan. Riippuu tosin paljon koulustakin, eli yhteyttä sinne vaan. Tuo ajan ylittyminen on vähän tapauskohtaista, eli pienet ylitykset nyt voi vielä mennä niin, että suoritat vaan sen toisen vaiheen pois ja odottelet sen jälkeen uutta korttia. Tosin, tällöin et periaatteessa saa suorittaa sitä omalla autollasi ainakaan (eli ajaa muun liikenteen seassa), koska voimassa olevaa korttia ei ole. Pahimmassa tapauksessa suoritat yksinkertaisesti ensimmäisen vaiheen uudestaan, ja tähän vaikuttaa sitten moni muukin asia, että pitääkö suorittaa vaan inssi+teoriakoe, pelkkä inssi vai peräti oppitunnitkin. Eikä tosiaan kannata luottaa siihen, että se pieni ylitys sallittaisiin, vaan varautua suoraan pahimpaan vaihtoehtoon.

Jos et mitenkään, ja siis tosiaan mitenkään ehdi suorittamaan sitä toista vaihetta ajallaan ja tähän on joku pätevä syy, niin poliisilaitokselta voi anoa kaksi vuotta lisäaikaa kerrallaan väliaikaiselle kortille. Usein pyytävät niitä perusteluita tuolle, ja hintaa lisäajalle tulee muistaakseni n. 70-80?.

Toiselta keskustelupalstalta otettua..

Yhteistyössä