2-v tytölle kelpaa vain äiti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolissaan"

Vieras
Heippa!
Pakko kysyä neuvoja/kokemuksia mitä tehdä tässä tilanteessa. Meillä on 2-vuotias tyttö ja molemmat käymme töissä, lapsi on perhepäivähoidossa. Isän työt ovat iltapainotteisempia ja joutuu olemaan viikonloppuinakin usein töissä. Lapsi siis viettää enemmän aikaa minun eli äitinsä kanssa. Nyt olemme tilanteessa, jossa lapsi kelpuuttaa tiettyihin asioihin vain äidin, esim. laittamaan vaatteet päälle, autossa turvavyöt kiinni tai vaikka niistämään nenänsä. Joka aamu tulee myös itku kun äiti menee vessaan ja laittaa oven lukkoon... Tämän on rasittavaa ja ahdistavaa äidille ja ikävää isälle, joka haluaisi olla tasaveroisesti lapsensa kanssa. Jos isä yrittää pukea äidin läsnäollessa alkaa kamala huuto ja itku. Jos äiti ei ole kotona, niin hommat sujuvat ihan hyvin. Yritämme miettiä mitä pitäisi tehdä. Aiheutuuko lapselle traumoja, jos isä pukee eikä välitä vaikka lapsi huutaa ja kiemurtelee (tosin pukeminen on kyllä melkein mahdotonta silloin...)? Vai pitääkö aina myöntyä lapsen tahtoon eli siihen että äiti tekee. Pitäisikö minun olla enemmän poissa kotoa, että isä ja lapsi saisivat olla kahdestaan. Faktahan on että isän pitäisi olla enemmän kotona, mutta työt vievät aikaa ja pakko on tehdä töitä kun niitä on... Onko kellään kokemusta miten tätä tilannetta voisi auttaa ja saada sen muuttumaan ja miten kauan tämä kestää? Kiitos tuhannesti jo etukäteen jos joku osaa auttaa!

Ihan normaalilta kehitysvaiheelta kuulostaa. Meillä ainakin ollut ihan samat vaiheet ja myös toisin päin, vaikkei mitään poissaoloja olekaan. Ihan normaalia arkea. Se onneksi helpottaa ajan kanssa, mut jos vaan mitenkään mahdollista, kannattaa kokeilla kyllä isä-tytär hetkiä, vaikka ihan lyhyitä, siitä se sitten lähtee. Ja aloittaa siis ihan mukavista jutuista ja tietoisesti sit siirtää sitä painopistettä myös arjen pakollisiin juttuihin. Tsemppiä! Kyllä se siitä!
ps. jos teillä ei esim. ole vielä luettu iltasatuja, voisi isä tehdä siitä oman juttunsa tai jotain muuta vastaavaa..

sama tääl, mulla 2,5 v taapero.
ei kannata antaa periksi, ei äiti voi olla joka mutkassa pukemassa
tuskimpa mitään traumoja jää, on vaan huomannut että itkulla äiti aina juoksee luo.
meillä isä joka päivä lapsen kanssa mutta silti isälle huudetaan

Meillä on samanikäinen tyttö ja sama homma. Ongelma taitaa meilläkin johtua siitä, että olen tytön kanssa paljon enemmän. Eron huomasi selvästi kesällä, kun parin viikon ajan isä oli tytön kanssa kotona lomalla ja minä päivisin töissä. Tällöin kelpasi isä paremmin kuin äiti. Me ollaan tehty niin, että jos isä on aloittanut jonkun homman tytön kanssa, niin protestoinneista huolimatta isä sen hoitaa loppuun. Monesti helpottaa, kun jo ennakkoon sanotaan, että isä tekee jonkun jutun.

Yhteistyössä