2 v nukuttaminen vie voimat

Olen jäämässä osittaiselle hoitovapaalle ja olen onnellinen päätöksestäni, mutta pelkään jo valmiiksi yhtä ylimääräistä nukuttamista. Tuntuu, että muuten mukavat päivät menevät pilalle päivä- ja yöunille menemisen takia.

Meillä on lujatahtoiset 2v ja kohta 4v lapset. 4v menee pääsääntöisesti nätisti yöunille, päikkäreille satunnaisesti. Mutta tämä 2v!! Päiväunille satunnaisesti helpommin, mutta yleensä päiväunillekin saa nukutella 30min ja yöunille parhaimmillaan 1,5h. Ja kun kärsivällisyys ei vaan enää riitä siihen. Lapsi laulelee, juttelee, potkii seiniä, kierii, pyörii, istuu, seisoo jne. Olen kokeillut monenlaista, pitänyt kiinni, istunut kauempana, oven ulkopuolella.. mutta ei. Jos menen liian kauaksi-karkaa ja jos olen lähietäisyydellä niin siltikään ei rauhoitu. Illasta menee se "oma aika" nukuttamiseen. Lopuksi nukuttaminen päätyy huutamiseen ja kaikki hyvät edellisenä iltana ajatellut asiat unohtuvat :ashamed:

Nukahtamiseen ei vaikuta päiväunien pituus ja iltarytmit on suht säännölliset. Sänkyyn mennään klo n. 20.30, mutta nukahtaa saattaa vasta 22 maissa

Eli jos jtain vinkkejä, kiitos otan vastaan :flower:
 
Hankala sanoa kun meillä toi 2v ja 3.5v nukahtavat kovin helposti.

Meillä on tosin käytössä satukasetit ja unilaululevyt, ovat suht tehokkaita nukuttajia. Lapset sänkyyn vaan valot pois ja levy soimaan, kannattaa ainakin kokeilla :)
 
Meillä on päikkärinukahtamisvaikeus vajaa 3-vuotiaalla, eikä ole mikään lujatahtoinen luonne. Tätä on jatkunut jo pitkään, mutta jos päikkärit jää väliin, niin sitten koko ilta on yhtä remppaa. Kyllä harmittaa minuakin, kun kaksoset tulossa vielä tähän, ja olen ihan lopussa noitten päikkyjen kanssa. Ja hoidossa käy nukkumaan 5 minuutissa..
 
mie jätin pois mein pian 2 vuotta vanhalta just päikkärit.nukuttamiseen meni tunti ja hermohan siinä oli jo tiukalla kun piti viedä jatkuvasti sänkyyn takasin!nyt illalla nukahtaa hyvin klo 20 ja nukkuu kellon ympäri ja joskus pidempäänkin.... ;)
 
Mä muistan et meidän pojulla oli tota samaa vikaa aikanaan. Nyt on 3,5 vuotta eikä enää säännöllisesti nuku päikkäreitä. Nyt nukahtaa yleensä heti kun se sinne viedään.

Neuvoja en sen kummemmin osaa sanoa, kun kärsivällisyys on tärkein. Mä en nukuta vaan lapsi jää omaan huoneeseen itekseen. Tietty komentamassa täytyy välillä käydä. Jos päikkäreille meno on vaikeaa jätä ne välistä. Josko sit illalla menis helpommin nukkumaan. Meillä muksut menee viim. 20.30 nukkuun. Tai pikemminkin 20.00 sänkyyn, jotta puolessa tunnissa on varmasti nukahtanut.
 
Voi, kuulostaa niin tutulta. Poikkeuksena lasten iät; 10 kk. ja 2v.

Meillä esikoinen nukahti pitkään itsekseen omaan huoneeseen. Sitten jokunen kuukausi ennen 2v. synttäreitä alkoi vaihe, että pinnasängystä lensi pois niin peitot, tyynyt, lakanat kuin patjakin. Ja kun setin kävi petaamassa uudestaan, hetken kuluttua sama toistui. Ja hermo meni. Pinnasängystä sitten siirryttiin tavalliseen sänkyyn (kuvittelin, että sänkykin saattaa jo ahdistaa), mutta sama meno jatkui ja tähän vielä lisänä jatkuva sängystä ylös pomppiminen. Päädyttiin miehen kanssa ratkaisuun, että helpommalla päästään, kun jäädään neidin seuraksi kunnes nukahtaa. Ja nyt sitten toinen meistä istuu pikkupir... tai siin -prinsessan vieressä 1-1½h illasta. Päiväunet meillä vielä selvästikin tarvitaan eikä niiden pituudella näyttäisi olevan vaikutusta yöunille nukahtamiseen. Päiväunille nukahtaminen on melko paljon helpompaa (yleensä alle puoli tuntia), mutta pahimmilllaan siinäkin menee tunti. Päiväunilla olen huomannut, että jos kovasti heittää normaalista puolenpäivän ajasta, niin silloin on hankalampaa. Yöunilla ei nukkumaanmenoajallakaan ole niin suurta merkitystä, tosin aika säännöllisesti klo 21 mennään petiin.

Itse olen vaan yrittänyt ajatella, että ajan kanssa helpottaa. Pinna on kyllä todella koetuksella!!! Neuvoja en siis osaa antaa, mutta kohtalotoverin saat.
 
Ihan samassa tilanteessa olen ollut, hermot oli todella tiukoilla. Jossain vaiheessa sitten helpotti, alkoi nukahtaa 1h nukuttamisen jälkeen ja sitte joskus jopa 30min riitti. Nyt poika on 5 ja tippuu sadun jälkeen n. viiden minuutin päästä. Mutta edelleen on siis nukutettava. Mutta muistan että ihan kamalaa se välillä oli.
 
Joo ja olen huomannut, että jos itsellä hermo pettää niin nukuttaminen kestää kaksi kertaa kauemmin tai jos yritän monta eri keinoa samana iltana, esim. jättää-palauttaa, seisoa oven takana, istua sängyn vieressä.. Nyt olen vaan mennyt patjalle sängyn viereen ja ollut ihan hiljaa ja palauttanut makuuasentoon, jos nousee seisomaan tai pitänyt hetken kädestä kiinni, jos ei rauhoitu (=Inhoaa sitä). Ehkä hieman nopeammin uni on tullut, mutta lähes tunti siltikin.

Muutenkin poika on tosi levoton eikä tykkää esim olla sylissä muuta kuin kirjaa lukiessa.

Mutta tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville. Yritetään jaksaa ja unohdetaan nuo kommentit "meillä ei koskaan ole nukutettu jne. ;) "
 
Joo, täällä kanssa vaikeeta... |O Tyttö 2v4kk. Jätettiin tutti pois viikko sitten ja siitä alkoi rumba. Tulee sängystä pois monta kertaa tai sitten alkaa itkemään ja pitää istua vieressä kunnes nukahtaa. Nyt kaksi iltaa oon tehny niin että olen tiskaillut/kolistellut keittiössä niin on nukahtanut niihin ääniin 20min. Katsotaan kauan tämä konsti tepsii... :D Yöt on kanssa toooosi rauhattomia, heräilee useasti itkemään ja vain silittelemällä nukahtaa uudestaan. Itse kun olen vielä raskaana niin hermoa tässä on kyselty. :headwall:
 
Toivottavasti siellä oltaisiin jo ruvettu nukkumaan ilman suurempia "viivytyksiä" :/
Kuulosti kovin tutulta tuo, että ilta päättyy huutoon ja kaikki hyvä unohtuu...
Meillä ei ole oikeastaan juurikaan ollut ongelmia nukahtamisen kanssa, mutta toki meilläkin jossain vaiheessa pojalla on mennyt aikansa unenpäästä kiinni saamiseen. Meillä poika nyt 2v2kk ja jo pitkään on mennyt siltä osin hienosti, etteikö olisi ollut väsynyt ja sitä myötä uni tullut, mutta meidän pikkumiestä häiritsivät jokunen aika sitten painajaiset eikä hän uskaltanut nukahtaa...No mutta se on asia erikseen..

Mieleeni tuli kuitenkin muutamia seikkoja, jotka meillä on aikanaan auttanut "unenpäästä kiinni saamiseen" :)

Vaikuttaisi siltä, että lapsenne saattaa olla myös yliväsynyt ja sen takia uni ei tule heti....Itse olen ainakin todennut, että jos esim. päiväunille meno viivästyy syystä tai toisesta niin uni on mennyt tavallaan "ohi", poika höpöttelee aikansa-nukahtaa kyllä, muttei välttämättä nuku kuitenkaan normaalipituisia (n.1,5h) päiväunia..
Itse asiassa tässä jokin aika sitten teimme huomion, että siinä 12-13 maissa poikamme oli todella väsynyt ja jos olimme autolla liikenteessä, nukahti miltei autoon. Tuolloin päiväunille mentiin 13.30-14 maissa. Aikaistimme päiväunia tuolloin niin, että viimeistään klo 13 poika oli sängyssä ja uni tuli samantien ja nukkui hyvin, heräsi virkeänä :)
Et maininnut mihinkä aikaan teillä aamusella herätään ja mihin aikaan mennään päiväunille? Itse huomasin, että sellaiset 4-5h jaksoi olla pirteä ja sitten tuli uni.
Illalla teimme vähän samanlaisesti....eli kun aiemmin yöunille mentiin siinä 20.30-21 ja joskus saattoi poika käydä ylikierroksilla ja uni ei hetimiten tullutkaan niin aikaistimme yöunille menoa niin että tuo 20.30 oli ihan takaraja, mielummin jo 20.15 ja kuinkas kävikään: poika nukahti HETI ja nukkui aamuun asti hyvin, heräsi pirteänä :)
Meillä siis poika oli yliväsynyt eikä uni tullut.
Meillä nykyään iltarutiinit ovat seuraavat: noin 19.30 syödään puuro ja sen jälkeen on iltapesun vuoro. Siinä noin 20.20 mennään lukemaan iltasatua ja sen jälkeen menee mielellään sänkyynsä ja meillä käytössä mobilen soitto-osa (soittaa 20min musiikkia), joka on saatellut poikamme uneen ihan ensimmäisistä päivistä lähtien ja se on hänelle tärkeä! Uni tulee alta aikayksikön ja aamuun asti nukutaan, mitä nyt nähdään jotain unia välillä.
Sellaisia ajatuksia minulla :)
Toivottavasti niistä oli jotain apuja sinulle!
T. Piritta & pojat 10/06 ja 7/08
 
Jos joku ihmettelee tuota ensimmäistä lausetta "Kuulostaa tutulta....". Meillä siis tässä vauvan syntymän jälkeen poika alkoi pelkäämään nukkumaan menoa ja itki sängyssään aina kun itse pääsi alakertaan. Meillä ei ole koskaan lapsia "nukutettu" eli ovat itsekseen nukahtaneet omaan sänkyynsä :) En siis silloinkaan jäänyt pojan viereen vaan juoksin sitten itkun tullessa häntä katsomaan...ja kun tuosta juoksemisesta ei loppua tullut niin huudoksihan se meni :ashamed:
 
meillä yläkerta ja nukkumismakkari on niin eristyksissä tuolla ylhäällä, että ei olla koskaan uskallettu jättää neitiä sinne yksinään nukahtamaan..joten..

* isäntä nukuttaa, niin laittaa pimennysverhon alas..ja makaa itsekin silmät kiinni..eilen päikkäreille nukahtamiseen meni 15min..ja yöunille sama laulu

..kunnes..

*äiti nukuttaa..musta ei vaan ole siihen,että mä makaan pimeässä..ei millään..eli mulla on verho alhaalla, mutta laitan telkan päälle (äänettömälle)..luetaan iltasatu..ja sit mä vaan oon ja katson telkkaa ja silittelen neitiä..siinä saattaa mennä tunti..pahimmillaan puoltoista tuntia..

..tiedän,että pääsisin helpommalla,kun laittasin itsekin silmät kiinni..mutta kun en vaan halua..
..mun ainut OMA AIKA on just se,että katson klo 21 Housen tai Teho-osaston..ja sit rupeen itsekin nukkumaan..en todellakaan makaa pimeässä..en ikinä..

:)
 

Yhteistyössä