2 v Gallua

Alkuperäinen kirjoittaja meiän 2wee:
Osaa lukea, kirjoittaa, pukea ja riisua, laittaa itselleen ruuan ja käy kaupassakin jos äiti antaa visan mukaan...
Tämänkö halusit ap kuulla? ;)

En halua kuulla valheita, ja sellaista että 2 v osaa kaikki värit, koska värejä on niin mahdottomasti, että varmasti ei 2 v osaa.

Meidän 2-v vasta opettelee puhumaan suomee ja savvoo, hiljaa ja kovvoo :D ;) Kun nyt oppisi ymmärrettävästi noi kaksikin, niin palataan sitten niihin väreihin ja aakkosiin.....

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Osaavatko teidän 2 vuotiaat jo aakkosia? värejä?

Siis siten, että näyttävät itse kuvasta, mikä kirjain on ja sanovat itse sen?
Ja näyttävät jotain väriä ja sanovat sen?
Entäs numeroita?

Entäs jos kuvassa on enemmän kuin yksi kukka, niin ymmärtävätkö sanoa, että monta kukkaa?

Herra nyt 2v9kk, tunnistaa joitakin kirjaimia (O, Ä, I, S, T) ja osaa "lukea" oman nimensä. Poika tuntee värit ja numerot 1 - 10, myös laskea - ei pelkästään luetella. Ja puheessa tulee hienosti monikko-, imperfekti- ym. muotoja, vaikka ei aina ihan oikein, mutta ymmärrettävästi kuitenkin.

Meidän taitava (ai äitikö vähän ylpeä? juu olen enkä häpeä myöntää ) 2,5-vuotias osaa ulkomuistista laskea kolmeentoista (joskus muistaa jopa yhdeksääntoista), mutta luulen että kuuteen-seitsemään saakka ymmärtää oikeasti numeroiden merkityksen eli osaa oikeasti laskea vaikka omenat korista.
Värejä osaa paljon, en yhtäkkiä ees keksi sanoo montako - monta.
Kirjaimia ei mun mielestä osaa tai ainakaan minä en ole niitä hänen kanssaan harjoitellut. (tosin hänen huoneen oven yläpuolella lukee oma nimi ja isin kanssa on varmaan 1-vuotiaasta tavannut sitä kirjain kirjaimelta ajankuluksi joten en ihmettelis vaikka senkin osaisi. värien harjoittelukin lähti isän ja pojan liikennevalojen tarkkailusta, eli koska saa ajaa jne.)
Ja osaa puhua kans monikossa jne, miten tilanne milloinkin vaatii. Puheessa myös ajantajua, eilen tänään huomena.. Viikonloppuna, ja uusimpana on tullut viikonpäiviä.

No perusvärit tietää, välillä menee kyllä väärinpäin eli sanoo vihreää punaiseksi tms. Kirjaimista tunnistaa oman nimensä ja vanhempien nimien alkukirjaimet ja muutaman muun. Numeroita ei tunnista vielä (siis jos näkee numeron niin ei sano mkä numero se on) mut laskee "ykki,kakki,viisi, koome" :) Meillä on tainnut motoriset taidot mennä edempänä kuin tollaset minkään sortin keskittymistä vaativat jutut :D
Ai juu, mut laulaa kappaleitten mukana ja keksii omia biisejä. Muutenkin keksii kaikkia hassuja juttuja. Ihana ikä, eikö :heart:

Yhteistyössä