2 v. aamu-, ilta- ja välipala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄitiMuumi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄitiMuumi

Vieras
Mitäs teidän 2-vuotiaat syö näissä ruokailuissa? Meillä ennen niin hyvin ihanmitävaan-syönyt poika on alkanut tekemään stoppia varsinkin näihin ruokailuihin (tätä on jatkunut jo jonkin aikaa..) :(

Ensin jätettiin iltapuuro pois ja syötiin tilalla leipää, jugurttia/viiliä, hedelmiä/marjoja ja näin aamupuuro vielä joten kuten maistui...
Puuron päälle on laitettu erilaisia hedelmäsoseita ja ne edes ennen maistui edes sellaisenaan, nyt ei nekään. Kokeilin sitten ihan tavallisia hilloja, niin kaupan, kuin omiakin, mutta laihoin tuloksin.

Nyt tuntuu, että aamulla saa tahia tuon puuron kanssa oikein olan takaa, mutta eipä tunnu sen paremmin enään maistuvan yllä mainitutkaan. Paitsi hedelmät ja marjat ja satunnaisesti viili. Jugurtissa oon koittanut pysytellä joko maustamattomassa (jota sitten on itse maustettu) tai danonen niissä rasvattommissa, joihin ei ole lisätty sokeria (noi "tavalliset" kun on niin kovia sokeripommeja..).

Leipäkään ei oikein enää ole "hitti", paitsi ne mitä on päällä =) Murot (oon kokeillut riisimuroja ja sitten Cheerios täysjyvämuroja) menee joskus ja vaan ihan muutama. Weetabix vielä kelpasi jokunen aika sitten, nyt ei juurikaan sekään. Puuroja olen tarjoillut kaura-, neljän viljan-, riisi- ja mannaversioina. Vispipuuro sentään vielä menee, kun sitä ei anna kovin usein.

Jotenkin tuntuu, että mulla on "lista" kulutettu loppuun... Välipalallakin saa pistää mielikuvitusta liikkeelle, että siihen jotain keksisi :)
Auttakaa nyt naista mäessä =)

Aamuisin yleensä jukurtin ja ehkä haukkauksen leipää. Syö sitten kunnolla lounasta. Välipalaksi vaikkapa mandariinin tai mehukeittoa. Sitten taas kunnon lämmin ruoka ja illallakin vain jotain pientä iltapalaksi, kuten edellä aamu- ja välipalaksi. Meillä selkeästi syöminen keskittyy tuohon lounaaseen ja päivälliseen, muutoin ei ruoka isommin maistu.

Musta tuo mehukeitto tai marjakiisseli ovat hyviä vaihtoehtoja, jos lapsi on ''kyllästynyt'' marjoihin, ehkä auttaa, kun suussa tuntuu erilaiselta, vaikka maku sama olisikin. Noitahan voi itse tehdä helposti sokerittomina tai vähäsokerisina.

Puuroa, leipää, hedelmää, jogurttia+mysliä...Nykyään tuo 2v syö aamupalaa aika hintsusti. Syö sitten lounaalla reippaasti. Samoja syö välipalalla ja iltapalalla. Meillä ei välipalan poisjättö tuo muuta kun nälkäsen lapsen joka ei päivällisellä syö yhtään paremmin liian nälkäsenä. Kuitenkin montatuntia väliä ja tosi liikkuvainen lapsi. En panttaa lapselta ruoka-aikoja, jos ei mene alas niin pois pöydästä ja seuraavalla syöntikerralla saa syötävää.

Meillä TARJOTAAN puuroa, leipää tai jogurttia tai kiisseliä myslin tms. kanssa vuorotellen aamu- tai iltapalaksi, välipalalla jogurttia/kiisseliä tai leipää.
Eri asia sitten miten lapsi syö... :laugh:
Yleensä sitten kun on edes maistanut, saa ruokailun loppupuolella jotain hedelmiä.

Minusta lapsen pitää oppia syömään mitä tarjotaan, eli ihan kuin leijona76 niin meilläkin on ruoka-ajat, ja jos ei silloin tarjottava ruoka maistu niin sitten seuraavalla kerralla.

meil yleensä aamulla jogurttia/viiliä/hedelmäsosetta + maitoa ja leipää
välipalaksi hedelmäsosetta, jogurttia, päärynää, tms
ilapalaksi syö yleensä puuron

Kiisselit, mehukeitot ja myslit on myös meillä kokeiltu. Ennen meni nekin (niinkuin kaikki muukin :) ), mutta nykyään vähän huonommin. On taidettu kyllä kokeilla ihan kaikki mahdolliset =)

Meillä on ollut ihan aina säännölliset ruokailuajat ja sitä syödään, mitä on tarjolla ja jos ei maistu, seuraavalla ruoalla uudestaan. Eli ei meillä siis kokeilla kaikkia, että jos nyt joku maistuisi. Ehkä nyt vain sitten on vaihe, että ruoka ei niin kovin maistu, eikä ole kasvukausi. Siksi vaan tuntuu hassulta, kun on aina ollut hyvä syömään.

^Juu, ainakin meillä näyttää olevan kausittaista. Esim. puurossa välillä taukoja, pariin viikkoon ei suostunut kuin maistamaan pienen nokareen, nyt menee taas lautasellinen. Olen ajatellut, että lapsi kyllä itse tietää oman nälkänsä eli jos nälkä on, niin silloin syökin, koska mitään "vikaa" ruoassa eikä lapsessa ole, mikä syömisen estäisi.

Käsittääkseni nämä tällaiset EN SYÖ! - kaudet on aika tyypillisiä juuri 2-vuotiaille, vastikään oli jossain lehdessäkin siitä.

yhden välipalavinkin keksin joka kelpaa LÄHES aina pojalle, smoothie!

Koneeseen eri hedelmiä ja vaikka kauraleseitä, jugurttia,maitoa.. Variaatioitahan on miljoona :) Meillä oli viimeksi mukissa sellainen sekoitus jossa oli banaani,päärynä,omena,maustamatonta jugurttia ja vähän maitoa että sai niin notkeaksi että sai isosta pillimukista juotua sen =)

ensinnäkin meillä ainaki hampaiden puhkeaminen aiheuttaa lakkoilua..onko teillä kaikki tullut jo, poskihampaat?

Meillä syödään yleensä aamulla puuroa tai jugurttia, joko niitä onko ne nyt piltin vai minkä ne vauvojen jugut, tai sitte mitä vaan..leipää menee joskus.
Välipalaksi poika syö riisikakun, porkkanan, omenan, banaanin tai mitä sitte onkin..
ja iltapala on aina puuro, ja menee alas todella hyvin.
Vaikka kaikki muu ruoka takkuaisi ni iltapuuro uppoaa takuuvarmasti.

Muroja meilläki syödään, mutta yleensä ilma maitoa..eli tykkää rouskuttaa niitä. Jos äiti syö vieressä samaa ni pojalle menee kyllä alas mikä vaan..

Eri muodoissa samaa ruokaa menee aika hyvin..määrätyt puurot kylminä tai lämpiminä, kiisseli kylmänä tai lämpimänä, murot ilman maitoa, porkkana raasteena tai kokonaisena jne.

Mutta aika tavallistahan tuo taitaa kyllä olla että ei turhaa huolta, kyllä se lapsi sitte syö kun on nälkä =)

Yhteistyössä