2 v 1 kk:n pissa- ja kakkajuttua

• Viestiketjun aloittaja harmaalehmu
  • Ensimmäinen viesti
harmaalehmu
Yritänkö liian aikaisin?

Poika meni mummolle ekaa kertaa yökylään, kun harjoiteltiin vauvan syntymää varten ja tuli reissusta sama vaippa päällä kuin oli mennytkin (kuivana tietenkin...). Oli tuolloin vielä alle 2 v, mutta mummopa sai käymään potalla kun säännöllisesti laittoi.

Kotona sitten hoksasin, että poika osaa mennä potalle pissalle, jos jalassa ei ole vaippaa eikä housuja. Tällä mallilla on nyt menty pari kuukautta. Edelleenkään ei sano pissahädästä, mutta joko menee potalle tai hakee potan. Joskus osaa jo mennä silloinkin kun on housut jalassa.

Nyt kun oli näitä lämpöisiä päiviä, en laittanut pihalle vaippaa. Vuotoja tulee useasti, mutta pieni on pesemisen vaiva. Ulkona lapsi ei kuitenkaan ilmaise pissahätäänsä mitenkään, korkeintaan seisahtuu hetkeksi ja sitten on lätäkkö alla.

Pitäisikö viitsiä aina ulos singahtaessa sittenkin pukeutua siihen vaippaankin? Tuleeko joku trauma kun pöksyt kastuu 3-5 kertaa päivässä pihalla (ollaan siis pihalla tosi paljon kun tykätään olla).

pidä vaan pihallakin ilman vaippaa, oppii nopeemmin. kesä kun on niin ei tarvii mitään ulkovaatteita kuitenkaan olla pesemässä =) eikä meijän poika ainakaan mitään traumoja saanu.. tsemppiä kuivaks opetteluun :hug:

meidän poika 2v 5kk ja ei vielä osoita pärjäävänsä ilman vaippaa.... tietää mikä potta on ja mitä sinne kuuluu téhdä ja kun sille istuu vääntää naama punasena vaikka väkisin lirun pottaan vaikka olis just vaippaan liriny.... ei osaa kyllä yhtään pidättää... jos sais pojan ylös potalta ja ilman vaippaa housut ylös.... tästä tulee hillitön huuto meillä ni jo 10 min päästä on liri housuissa.... eli ei osaa kontrolloida yhtään rakkoaan....

yö kuivaksi opettelusta en edes vielä haaveile kun vaippa uittaa joka yö pissat läpi... eli ei ole tietoakaan kuivaksi oppimisesta... no harvemmin kouluun mennessä on kellään päivävaippaa....

Voi elämän kevät teitä väkisin pottaa treenauttavat tehoäidit :/ Se että lapsellasi tulee pisu housuun ulkoillessa tai muutenkin eikä hän ilmoita pisuhädästä tarkoittaa sitä ettei hän ole kypsä tiedostamaan pissa hätää eikä missään tapauksessa kykene pidättämään. Väkisin harjoittamalla saat aikaan paljon paljon haittaa lapsen kehitykselle!! Mieti oikeesti maksaako ne vaipat niin paljon :eek: :eek:

harmaalehmu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2006 klo 18:19 vieras kirjoitti:
Voi elämän kevät teitä väkisin pottaa treenauttavat tehoäidit :/ Se että lapsellasi tulee pisu housuun ulkoillessa tai muutenkin eikä hän ilmoita pisuhädästä tarkoittaa sitä ettei hän ole kypsä tiedostamaan pissa hätää eikä missään tapauksessa kykene pidättämään. Väkisin harjoittamalla saat aikaan paljon paljon haittaa lapsen kehitykselle!! Mieti oikeesti maksaako ne vaipat niin paljon :eek: :eek:

Vai tehoäiti, heh... (kiitos kuitenkin :flower:)

Kun tuo meidän mies ei muutenkaan niin kovin paljon puhu, niin ei siksi ilmoita hädästään. Mutta olet varmasti oikeassa sen suhteen että ei osaa pidättää pissaa pitkää aikaa. Mutta oppiiko pidättämään pissaa jos on aina vaippa johon pissata?

Silloin kun en vaippaa laita, niin ollaan ihan tuossa kotipihalla. Jos kauemmaksi mennään, niin laitan kyllä vaipan. Rahasta tässä ei ole kyse, laiskuudesta ehkä :saint:. Poika tosiaan kyllä hahmottaa pissahätänsä, sillä ilman housuja menee sisällä potalle ihan itse lähes aina (poikkeus on esim. mielenkiintoinen tv-ohjelma tai kaverin kanssa leikki, jolloin ei joutaisi). Nykyään osaa jo silloin tällöin potalle, vaikka housutkin ovat jalassa.

Yöllä lapsi pitää vaippaa, mutta ei pissaa nukkuessaan. Ei ole pissannut enää aikoihin. Noista aamupissoista tämä pottailu on liikkeelle lähtenyt ja mummo sai pojan pissaamaan päivälläkin pottaan - kotona ei ollut aiemmin suostunut enkä minä pakottanut.

Enkä pakota edelleenkään. Ulos lähtiessä ja nukkumaan mennessä kysytään että tuleeko pissa ja koetetaan mennä potalle päin. Jos poikaa ei pissata, niin ei sinne halua ja se siitä. Mitään pottasotaa meillä ei ole ollut.

En tietenkään tahdo lapselleni mitään traumoja, siksi täältä mielipiteitä kyselenkin. Esikoinen oli jo tässä iässä täysin kuiva (tyttö).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2006 klo 18:19 vieras kirjoitti:
Hei ap!!!Hyvä, jatka vaan vaipatonta linjaa!!!!Kyllä se siittä!
Täällä länsimaissahan ainakin vaippateollisuuden pamput tykkää kun mammat jaksaa leikki-ikäsillä vielä pitää valmisvaippoja!!!! Tulee tuohta taskuun!
Arvaappa vieras, miten kauan muissa maanosissa lapsilla pidetään vaippoja!!!??? Aasiassa, Afrikassa..(Jenkeissä tietty rakastavat kans kertisvaippoja)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2006 klo 21:49 minä kirjoitti:
Hei ap!!!Hyvä, jatka vaan vaipatonta linjaa!!!!Kyllä se siittä!
Täällä länsimaissahan ainakin vaippateollisuuden pamput tykkää kun mammat jaksaa leikki-ikäsillä vielä pitää valmisvaippoja!!!! Tulee tuohta taskuun!
Arvaappa vieras, miten kauan muissa maanosissa lapsilla pidetään vaippoja!!!??? Aasiassa, Afrikassa..(Jenkeissä tietty rakastavat kans kertisvaippoja)

joo eihän kaikilla ole edes ruokaa Afrikassa, mutta ihan vaan sen takia ettei tule kakkaa housuun... Hoh hoijaa.... Kuka jaksaa ja viitsii ottaa paniikin vaippailusta tai sen puutteesta? mulla ainakin on tähdellisempää tekemistä kuin joku tuollainen. En edes viitsi ottaa tavoitteeksi kun tiedän sen tapahtuvan ennemmin tai myöhemmin. Onnistumisen ilo on 200 kertainen kun lapsi sen itse hoksaa ja tulee ilmoittamaan.

vieras minäkin
Meidän poika, 2 v. 8 kk, käy itsenäisesti vessassa pissillä ja kakalla, jos on peppu paljaana, mutta ei tarvitse laittaa kuin pikkuhousut jalkaan niin pissi tulee housuun. Mitenkähän saisi oppimaan käymään vessassa, vaikka olisi housut jalassa?

Minusta teillä homma etenee mukavan kuuloisesti. Kyllähän lapsi tunnistaa pissaamistarpeensa, jos hakee potan esille ja hän osaa hallita rakkoaan, jos kerran kestää noin mukavasti kuivana.

Voisiko ulkona olla mahdollista (en tietenkään tiedä missä asutte), että nostaisit potan vaikka terassille tms. paikkaan ja aina ulos mennessä muistuttaisit, että potta on täällä odottamassa. Meillä "pissitään kukkaan" ja useasti on vaikea valinta mille kukalle nyt pissataan :) ja useasti jo odottaa housut kintussa sopivan kukan edessä...

Ja ulos voisi varmaan laittaa helposti riisuttavat vaatteet, esimerkiksi haalarin tilalle.

Itse en kyllä ymmärrä, miksi lasta ei saisi auttaa kuivaksioppimisessa, vaan äiti teilataan vialliseksi sen takia. Mutta nykyisinhän on enempi sääntö kuin poikkeus, että lähes kolmivuotiailla on vaippa housussa ja sitä lapsi kyllä opetetaan vaihtamaan...

Jos lapselta kastuu muutamat pöksyt päivässä, en usko, että hän traumatisoituu siitä. Enemmänhän noita vaippoja kai kastuisi ja kakkaantuisi, siitä vasta luulisi traumoja tulevan...

Ja vielä tuohon vähäpuheisuuteen, voisiko lapsen kanssa kokeilla jotain merkkiä, jolla ilmaista pissaamistarpeensa. Tukiviittomat ovat ihan käyttökelpoinen asia monissa tilanteissa. Merkki voi olla ihan itse keksitty tai sitten ylöspäin nostettu etusormi, joka merkkaa pissamista.

harmaalehmu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 14:53 vieras minäkin kirjoitti:
Meidän poika, 2 v. 8 kk, käy itsenäisesti vessassa pissillä ja kakalla, jos on peppu paljaana, mutta ei tarvitse laittaa kuin pikkuhousut jalkaan niin pissi tulee housuun. Mitenkähän saisi oppimaan käymään vessassa, vaikka olisi housut jalassa?
Juuri samaa vaihe siis teilläkin! Mä olen ratkaissut asian niin, että kotona ollaan pöksyittä tai sitten jo pöksyjä laitettaessa hyväksyn sen, että saattavat kastua. Ehkä jonkinlaista hedelmää kantaa nyt säännöllinen pissasta muistuttaminen eli jos edellisestä pissasta on jo toista tuntia, niin ehdotan esim. ruuan päälle että käytäiskö potalla. ei mene potalle jos ei tahdo.

Siruli: Tuo tukiviittoman käyttö saattasi toimia! Viimeisen viikon aikana lapsen sanavarasto on kyllä jo kasvanut upeasti, joten saattaa ratketa ilman viittomaakin tuo tarpeesta ilmaiseminen.

Asutaan täällä maalla rivarissa, jossa naapurit on sellaiset että potan uskaltaa pihalle ottaa. Uskaltaa pitää poikaa ilman housujakin, eivät pahastu ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 15:58 Siruli kirjoitti:
Minusta teillä homma etenee mukavan kuuloisesti. Kyllähän lapsi tunnistaa pissaamistarpeensa, jos hakee potan esille ja hän osaa hallita rakkoaan, jos kerran kestää noin mukavasti kuivana.

Itse en kyllä ymmärrä, miksi lasta ei saisi auttaa kuivaksioppimisessa, vaan äiti teilataan vialliseksi sen takia. Mutta nykyisinhän on enempi sääntö kuin poikkeus, että lähes kolmivuotiailla on vaippa housussa ja sitä lapsi kyllä opetetaan vaihtamaan...
...niin, samaa ajattelin itsekin. Mun mielestä se nyt on enemmän vanhemman velvollisuus kuin esim. sitä, että olisi "olevinaan" siitä että lapsi oppii kuivaksi. Hassu ajatus sinänsä, että sillä, missä vaiheessa oma lapsi jätti vaipat pois muka yrittäis elvistellä muille.

Voihan se olla että jotakuta harmittaa ettei oma lapsi ole esim. kolmeen ikävuoteen mennessä jättänyt vaippaa pois...mutta kyllä se musta vaikuttaa siihen, miten vanhemmat suhtautuu asiaan.Kesä on just parasta aikaa opetella kuivaksi, kun liraukset ei aiheuta niin paljon "dramatiikkaa" kun talvipakkasilla.
Toisaalta, on kai tässäkin joku kypsyysjuttu, mutta lempeästi ohjaamalla voi saada ihmeitä(kin) aikaan. :)

äitin poika
Ei kyse ole mistään tehomammasta jos yli 2 vuotiaan kanssa käydään pottaopetteluja!!

Siinä vaiheessa kun alle vuoden ikäistä yritetään tehotoimenpitein opettaa potalle, ollaan hukassa ja liian aikaisessa, mutta ei 2-vuotiaan kohdalla.

Kunhan lapselle ei suutu eikä hermostu, kun pissavahinko tulee, niin ei niistä liru-vahingoista mitään traumaa tule..
Ja ap:n lapsihan osasti jo pottaa itse hakea yms., minusta siellä ollaan tosi hyvällä mallilla. noin 2 tunnin välein potalla käynti on hyvä..

Meillä poika oppi potalle 2 v 1 kk ikäisenä. Homma vaan kloksahti yllättäen kohdilleen. Oppi myös pidättelemään. Nyt on reilun 2,5 v. Nyt ollaan oltu kaupungillakin ilman vaippaa, mutta vessat on tarkistettava tai vaikka puistossa vietävä puskan juurelle, joskus nimittäin ilmoittaa pisshätänsä niin yllättäen ja niin epätoivosella äänellä.. Eli vaippa on vain yöllä ja semmosilla reissuilla jos ei ihan varmasti voi tietää että pääsee ajoissa vessaan.

Nyt olemme siirtyneet potalta pytylle, on se pienennin. Ja paikoissa missä ei piennintä ole, istuu pytyllä, pitää itse lauteiden reunoista kiinni. :wave:

Tuli muuten mieleen, että päiväkodeissahan potatetaan lapsia jo alle 2-v. ja yleensä oppivatkin kuivaksi. Itse olen kuulemma oppinut kuivaksi vuoden tai puolentoista vuoden ikäisenä, mut -70-l. oli kai eri meininki tässäkin asiassa.

jeps
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2006 klo 16:40 minä kirjoitti:
Tuli muuten mieleen, että päiväkodeissahan potatetaan lapsia jo alle 2-v. ja yleensä oppivatkin kuivaksi. Itse olen kuulemma oppinut kuivaksi vuoden tai puolentoista vuoden ikäisenä, mut -70-l. oli kai eri meininki tässäkin asiassa.
Kyllä päiväkodissa lapsia istutetaan potalla mutta siellä se elämä menee semmosessa rytmissä, laumana mennään, lapsille tulee "päiväkotirakko" eli pissahätä on oikeaan aikaan päivärytmissä. Mitä siitäkin tulisi jos jokainen yksilönä ravaisi vessassa vaikka on toimintatuokio tai ruokailu..

Lapsi ei ole kuiva, vaan hoitaja osaa viedä lapsen oikeaan aikaan sinne potalle, muun ajan ovatkin vaippa päällään.

Tytöt oppivat nopeammin tämänkin asian kuin pojat.

vieras minäkin

Juuri samaa vaihe siis teilläkin! Mä olen ratkaissut asian niin, että kotona ollaan pöksyittä tai sitten jo pöksyjä laitettaessa hyväksyn sen, että saattavat kastua. Ehkä jonkinlaista hedelmää kantaa nyt säännöllinen pissasta muistuttaminen eli jos edellisestä pissasta on jo toista tuntia, niin ehdotan esim. ruuan päälle että käytäiskö potalla. ei mene potalle jos ei tahdo.

Kiitos vastauksesta. Poika vain ei millään enää suostu laittamaan pikkuhousuja jalkaan. Sanoo, että "ne jalassa tulee pissi housuun" ja ottaa housut pois.

vieras minäkin
Siis näin tuo edellinen:

\Juuri samaa vaihe siis teilläkin! Mä olen ratkaissut asian niin, että kotona ollaan pöksyittä tai sitten jo pöksyjä laitettaessa hyväksyn sen, että saattavat kastua. Ehkä jonkinlaista hedelmää kantaa nyt säännöllinen pissasta muistuttaminen eli jos edellisestä pissasta on jo toista tuntia, niin ehdotan esim. ruuan päälle että käytäiskö potalla. ei mene potalle jos ei tahdo.

[/quote]

Kiitos vastauksesta. Poika vain ei millään enää suostu laittamaan pikkuhousuja jalkaan. Sanoo, että "ne jalassa tulee pissi housuun" ja ottaa housut pois.

Pottatouhut menossa täälläkin. Mun tyttö on nyt 2v4kk ja käyt aika kivasti potalla, jos on pikkuhousut. Jos taas vaippa, niin losottaa sinne. Isoveli taas oppi niin, että oli pitkään täysin kuiva yöt, päivät, mutta ei suostunut ottamaan vaippaa pois. En väkisin sitten ottanut, hoitoon mennessä ekan päivän jälkeen kelpas jo pikkaritkin...

Ton tytön kanssa mä olen ollut laiskempi pottatouhuissa muutenkin. Se on kakannut vaippaan koko ajan, mutta veli kakkas pottaan 10 kk ikäisestä. Vein sen aina sinne, kun alkoi lykkäämään.

Mutta siis pointti oli se, että tuo tyttökin alkoi nopeasti sanoa pissahätää, kun housut oli muutaman kerran kastuneet. Nyt sanoo, kun vaippaankin tulee, esim kauppareissulla. Tää kesähän on paras ja helpoin aika riipiä se hiostava vaippa pois. Ja yhtä ainoota oikeeta konstia ei ole.

Kuivaksi opettelu housut on kivat kun ne pitää sen yhden pisun sisällään mutta tulevat märiksi että lapsi tietää pissannensa. Meillä pidetään päivisin harkkahousuja tai pikkuhousuja ja poika on ruvennut tunnistamaan oman märän olonsa josko se jollain vuosikymmenellä alkais sanomaan teukäteen pissasta.

Mä en oo pitäny mitään kiirettä tuon pottailun kanssa, kun poika ei oo suostunu edes koko potalla istumaan nyt poika on 2 v 9 kk. Sitten tulikin viikko jolloin oli tosi lämpimät ilmat ja otin kerran vaan vaipan pois ja välillä muistutin pissahädästä kolmena ensimmäisenä päivänä housut kastuivat pari kolme kertaa päivässä, mutta sitten hän hoksasi että on mukavampi käydä potalla tai puskan juurell pisulla. Ja nyt meillä on oltu kolmisen viikkoa ilman päivävaippaa, yöksi vaippa vielä laitetaan mutta yleensä sekin on kuivana aamulla kun itse heittää sen pois.

Mielestäni kannattaa pitää housuja vaikka vahinko tulisikin, niin lapsi tuntee märkyyden ja alkaa inhota jos housut kastuu.

Meillä poika tässä kuussa 2,5v ja vaipatta.

Viitteet vaipattomuuteen näkyivät viime syksynä kun yövaipatkin alkoivat olemaan kuivia. Kokeilin useaan otteeseen syksyn kuluessa vaipattomuutta kotioloissa. Kakan ilmoitti mutta pissaa ei ja vahinkoja tuli, jos ei äiti muistanut säännöllisesti (aluksi 45 min, myöh. 1,5h välein) viedä potalle. Neuvola neuvoi kokeilemaan joulun 2v synttäreiden jälkeen pian uudestaan vaipattomuutta ja yhtäkkiä palaset loksahti kohdalleen ja saatoin ottaa vaipan pois kokonaan. Ulkoillessa vielä pidin kun oli talvi ja pakkasta. Heti kun pakkaset loppui jätin ulkonakin vaipan pois. Nyt poika osaa ilmoittaa molemmat hädät itse, mutta satunnaisilta vahingoilta vältytään vielä paremmin kun säännöllisesti käydään vessassa. Vaipattomuutta opetellessa meillä pidettiin housuja ja pyykkikone vaan lauloi koko ajan. Poijalle ostettiin myös hienoja pienten poikien alushousuja vaippojen tilalle ja Nalle oppii potalle -kirja oli hyvänä apuna sekä isompien serkkujen esimerkki.

Vaipattomuus onnistui vaikka meille syntyi vauva huhtikuussa. Nykyään pissavahinkoja tapahtuukin yleensä vain kun ollaan mustasukkaisia ja halutaan äidin huomiota. ;)

<br><br>

Marcon äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 15:58 Siruli kirjoitti:
Meillä "pissitään kukkaan" ja useasti on vaikea valinta mille kukalle nyt pissataan :) ja useasti jo odottaa housut kintussa sopivan kukan edessä...

Tuopa kuulostaa ihanalle !! en voinut olla nauramatta kun ajattelin omaa poikaani kukan edessa liruttamassa !! :LOL: Kiitos vinkistâ, vaikkei nyt ihan ajankohtaista vielä olekaan, mutta kesällâ mennâân peppu paljaana meilläkin, tiedä vaikka tuo kukkien kastelu toimisi meilläkin ... ;)
:flower: :flower:

harmaalehmu
No nyt on edetty jo niin pitkälle, että ihan kuivia ja vahingottomia päiviä tulee silloin tällöin B)

Vaippa laitetaan silloin tällöin yöksi, mutta esim juuri nyt nukkuu vaipatta. Vaippa on myös viileillä keleillä ulkona, jos ollaan menossa kauemmas. Esim. lakkiaiset lauantaina sujuivat kuivin vaipoin! Tosin älysin itse viedä pojan käymään vessassa välillä, tuskin olisi pyytänyt kun vaippa oli päällä.

On se vaan kivaa!

Yhteistyössä