2- tai 3-vuorotyö mukavempi kuin normi päivätyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ^vierailija^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

^vierailija^

Vieras
Mietin tässä kun jotenkin ahistaa ajatus koko loppuelämästä tässä samansorttisessa duunissa. Tai siis se että oikeasti joka ikinen päivä joutuu heräämään silloin klo 6 ja olla talvisin duunissa koko sen ajan kun on valoisaa. Pimeää kun lähtee töihin, pieää kun pääsee töistä.

Onko täällä keitään joilla on kokemuksia sekä pelkästä päivätyöstä että myös monivuorotöistä? Kumpi oikeastaan on rankempaa? Turtuuko tuohon monivuorotyöhön samalla tavalla kuin tähän toimistoaikaan?

Tietenkään mitään toimistotyötä ei voi vertailla vaikka hoitsun tai myyjän duuniin, mutta ajattelin nyt vain kysellä itse työajoista. Onko virkeämpi vai väsyneempi jos on epätasainen viikkorytmi? Itse kokisin sen olevan aivan mahtavaa jos joskus voisikin nukkua pidempään ja tehdä töitä 12.00-19.30, mutta eihän se toki ole minun alallani mahdollista.

Mulla kokemusta sekä 2-vuorosta että toimisto/virastotyöajasta. Jos olisin sinkku tai edes lapseton, voisin tykätä vuorotyöstä. Mutta perheellisenä tämä välillä tappavan tylsä kahdeksasta neljään on kuitenkin helpompi. Aika vähän minulla on nykyään sellaisia pakollisia menoja, jotka pitäisi virastojen aukioloaikaan hoitaa. Ja työaikajoustoilla pystyy pelaamaan esim. lasten neuvolat ja hammashoidot sun muut.

Minä olen suurimmaksi osaksi työelämääni tehnyt vuorotyötä, hyvin sekalaisia vuoroja. Kun välillä pitää tehdä virka-aikaa, meinaan uupua heti. Mutta luulen kyllä, että siihen tottuisi ja oppisi arvostamaan sitäkin. Nyt pidän erityisesti siitä, että on arkivapaata (kuten juuri nyt) ja että on voinut olla aamuisin usein kotona, kun lapset ovat lähteneet kouluun tai toisaalta iltapäivisin ottamassa koululaisia vastaan. Kahden vuorotyötä (samaa työtä samassa paikassa) tekevän systeemi on toiminut meillä mainiosti.

Ei todellakaan ole mukavampaa olla vuorotöissä. Siinä on rytmit sekaisin kokoajan. Nukkuminen ei onnistu kunnolla, ja siitä syystä elää jatkuvasti väsymyksen sumussa. Eikä sen takia saa mitään aikaiseksi. Ei myöskään pysty hankkimaan mitään säännöllistä harrastusta.

Tutkimukset lisäksi osoittavat, että vuorotyötä tekevien riski sairastua esim. syöpiin ja sydäntauteihin on moninkertainen päivätyötä tekeville. Ihmisillä on sisäinen kello, joka noudattaa valorytmiä. Keinotekoinen vuorotyö ei sisäistä kelloa muuta.

itse olen ollut päivätyössä ja vuorotyössä.. kyllä palaisin kiljuen takaisin siihen "tappavan" tylsään päivävuoroon..vuorotyössä kun yleensä ollaan sitten töissä oli joulu taikka juhannus. viime joulun olin vapaalla, tänä jouluna joudun töihin ja sekös kismittää, vaikka onhan työparillanikin oikeus välillä olla jouluaatto kotona.. mutta silti ottaa aivoon kun en saa viettää jouluaattoa perheeni parissa, samoin meni juhannus, ja äitienpäivä ja pääsiäinenkin...

Minä olen vuorotyöläinen kaupassa. Olen nyt palannut takas töihin monen vuoden kotiäitinä olon jälkeen (samaan paikkaan palasin missä aiemmin olin töissä). Ennen lapsia tuo vuorotyö ei tuntunut niin mukavalta, silloin olisin ottanut ennemmin säännöllisen päivätyön. Nyt kun olen ollut töissä niin olen nauttinut täysin siemauksin näistä vaihtelevista työajoista. Ehkä siksi kun saan välillä istahtaa alas ja siivota kotona kun muksut on hoidossa........ Kun itse menen vasta iltapäivällä töihin :D Tuskin olisi näin kivaa jos lasten isä olisi vuorotyössä. Mutta kun hän on päivätyössä, myös lasten päivät pysyy säännöllisinä.
Juuri nyt en vaihtaisi säännölliseen päivätyöhön. Pystyn itse nyt kivasti vaikuttamaan vuoroihini, ja näin tuntipalkkaisena mitä enemmän töitä tekee, sitä enemmän tienaa.

En ole kauaa ollut vuorotyössä, mutta sen perusteella mitä olen ollut, niin vuorotyö ei ole ollenkaan mua varten. aamuvuorot alkaa ihan liian aikasin (klo 6.00) ja tuntuu että aamuvuoron jälkeen on aina ihan kamalan väsynyt eikä jaksa mitään. Iltavuoro taa alkaa niin typerään aikaan(klo 14.00) että koko päivä menee ihan harakoille kun odottaa millon työt alkaa. Iltavuoroviikkoina kaiken lisäksi ehti nähdä lapsia muutoman tunnin päivässä ennen kun heidät vei hoitoon, kotiin töistä pääsi kun lapset jo nukkui.
Ja varsinkin ne muutoma yövuoro jotka kesän aikana kohdalle sattui oli aivan saatanasta. ei kiitos enää.

Itsellä ei työkokemusta perinteisestä päivätyöstä, mutta toki aikanaan koulunpenkkiä on kulutettu ma-pe klo 8-16. Nykyään teen 2-vuorotyötä ja mulle se sopii. Oon aina tosi väsynyt jos on harvinainen 5 töitä yhteen pötköön, mulle käy paremmin esim 4 töitä, 1vp, 3 töitä, 1vp, 4 töitä 2vp jne.. Onneksi on iltavuoroja joten ei nuo pitkät putket tunnu niin pahalle. Lisäksi tykkään kun lapsella on lyhyemmät hoitopäivät ja myös vapaapäiviä viikolla kun itse olen vapaalla tai illassa. Joskus kun iltavuoron jälkeen herää seuraavaan aamuun klo 05, niin väsyttää toki armottomasti, mut meillä on noita ilta-aamusettejä aika vähän. Tykkään myös arkivapaista, silloin pääsee hyvin asioille ja kaupoille.

Yhteistyössä