2 lasta 3 vuodessa - äitiyspäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monnia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Monnia

Vieras
Olenko ymmärtänyt nyt oikein tämän Kelan politiikan äitiyspäivärahan suhteen.Tulevan lapsen la on joulukuussa 2009.

Jos edellinen lapsi on alle 3-vuotta kun tämä tuleva syntyy, saan halutessani saman päivärahan kuin edellisestä lapsesta. Jos haluan, saan myös vuoden 2007 verotuksen mukaan.

Oikein?

Lukaisin vähän asiasta, eipä taidankaan olla noin yksinkertaista. Olen ollut välissä töissä 10kk, nyt taas ansiosidonnaisella. Äippälomani alkaa 30.10. Vuoden 2007 olin äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla. Toivon todella että sen mukaan ei lasketa koska tulothan on selkeästi pienemmät kun on tuilla eletty. Ja koska työni loppui viime perjantaina eikä uuttä liene näköpiirissä, ei voi myöskään vedota edellisten 6kk korkeimpiin tuloihin koska jäädessäni äippälomalle olen kai ollut työttömänä edelliset kuukaudet.

Miten tämä äipparahani nyt määräytyy oikein?

Odotan kuopusta kesäkuuksi ja esikoinen täyttää 3 vasta lokakuussa. Sain Kelalta päätöksen, jossa esikoisesta saatu äitiyspäiväraha oli vieläpä korotettu palkkaindeksillä!
Ei ne kysyneet mitään näistä välivuosien tuloista, ne ovat olleet kuitenkin paljon pienemmät kuin palkkatyöstä saatu esikoisen äitiyspäiväraha.

Meidän esikoinen syntyi 2007 ja pikkukakkosen laskettu aika oli 4 päivää sitten eli saan kaksi lasta kolmessa vuodessa. Minulle ainakin tulee sama äitiyspäiväraha kuin esikoisesta, tätä vaihtoehtoa Kelan koneet ilmeisesti ehdottavat automaattisesti, jos lapsilla on ikäeroa alle 3v (näin sanottiin Kelassa). Olin äitiysloman jälkeen työttömänä ja sain ansiosidonnaista päivärahaa eli olen erittäin iloinen, kun äitiyspäiväraha tulee yhtä isona kuin edellisen äitiysloman aikana.

Ymmärtääkseni vanhempainpäivärahat saa sen perusteen mukaan, mikä on hakijalle paras vaihtoehto. Jos siis äitiyspäivärahasi on suurin edellisen lapsen päivärahan mukaan, saat sen. :)

Siis tarkennusta sen verran, että kakkosen laskettu aika pitää olla ennen kuin se edellinen täyttää 3v, syntyä voi vaikka myöhemminkin... Tämä siis jos kovin tarkalle menee. Jos edellinen lapsi ei ole 3v, niin on oikeutettu samaan äippärahaan kuin tästä lapsesta, mutta toki voi pyytää myös vuoden 2007 tulojen mukaan (vuonna 2009) tai edellisen 6kk mukaan, joskus vaikka 1kk mukaan jos voi todistaa, että työsuhde jatkuisi ilman äippälomaa. Ja tosiaan tuohon vanhaan äippärahaan tulee indeksikorotukset.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a-a:
joskus vaikka 1kk mukaan jos voi todistaa, että työsuhde jatkuisi ilman äippälomaa. Ja tosiaan tuohon vanhaan äippärahaan tulee indeksikorotukset.

Miten tuo täytyy todistaa? Pitääkö olla työsopimus jonnekin pidemmälle asti vai työnantajalta jonkinlainen lappu? Entäs sellaisissa tapauksissa kun soppari tehdään vain n. 2kk niin riittääkö silloin joku todistus työnantajalta ja kirjoittaako työnantajat yleensä sellasia? Eihän he ainakaan mitään häviä...

Edelliselle, 2kk ei riitä, ks. Kelan sivuilta:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?OpenDocument&navtdid=100209144114HL

"Kuukauden tulot riittävät poikkeustilanteissa

Kela voi laskea vanhempainpäivärahasi määrän poikkeuksellisesti myös vähintään kuukauden työtulojen mukaan. Tämä edellyttää, että sinulla on vähintään 6 kuukauden pituinen työsopimus ja et ennen perhevapaatasi ole esimerkiksi työttömyyden takia ehtinyt tehdä työtä ja saada työtuloja kuukautta pidemmältä ajalta. Jos hoidat lasta kotona, tulee sinulla olla voimassa oleva työsuhde ja työ, josta olet hoitovapaalla.

Jos kuitenkin olet ennen perhevapaatasi ollut myös viimeisen kuukauden työsuhdetta edeltävänä aikana töissä, otetaan näistä töistä ansaitut tulot huomioon vanhempainpäivärahan määrää laskettaessa.

Jos olet ennen vapaata ehtinyt tehdä töitä vain kuukauden ajan, sinun tulee esittää Kelalle työnantajan todistus (esim. työsopimus 6 kk ajalle) tai muu luotettava selvitys (esim. selvitys työhistoriasta) siitä, että työsuhteesi olisi jatkunut ilman perhevapaalle jäämistä vähintään 6 kuukauden ajan."

Yhteistyössä